\t>8 J33 dat er gewacht wordt tot een volgende "besloten vergadering. De voorzitter antwoordt dat dat kan, maar dat zou "bijvoorbeeld wel een jaar kunnen duren. Het' is denkbaar dat iemand dit nu actueel vindt en er iets van wil zeggen. Hij weet niet meer waar het over ging, maar als het nogal dringend besloten was, dan zal men ook nu in een besloten vergadering moet en gaan. Is dat niet het geval dan mag het voor hem ook in het openbaar. Het 11 d Verbogt informeert of de slotwijziging die in deze vergadering aan de orde wordt gesteld ook van invloed is op de onroerend-goed—belastingen De voorzitter licht toe dat de slotwijziging betrekking heeft op het jaar 1974- De onroerend-goed-belastingen gaan dit jaar pas in. Er bestaat tussén die twee geen verband Hierna worden de notulen van de besloten vergadering van de raad van 6 februari 1975 zonder hoofdelijke stemming ongewijzigd vastgesteld. 2. CTGEKOMEN STUKKEN BN MBDBDËIINGM. De voorzitter deelt mede dat het lid van Meer verhinderd is door uitstedigheid» Het lid van Eekelen verzoekt punt 38 op de agenda te plaatsen en wil kunnen inhaken op alle punten die aan de orde worden gesteld. Het lid Storm-Bosch verzoekt op de agenda te plaatsen de punten 18, 20, 23, 38 en 39* het lid lalt huis de punten 18, 22 en 39; het lid Clarijs de punten 19 en 41 en ver zoekt tevens de mogelijkheid te hebben tot het inhaken op andere punten; het lid Mouws de punten 38 en 39= De leden Verbogt en Roosenboom, wensen te kunnen in haken op de genoemde punten. De voorzitter zegt de behandeling van deze punten toe aan het eind van de vergadering Omtrent de overige punten van de ingekomen stukken en mededelingen wordt zonder hoof delijke stemming conform de voorstellen van 'burgemeester en wethouders besloten. Hij deelt mede dat het college zojuist heeft besloten punt 7 van de agenda in te trék ken. 3. VOORSTEL TOT VOORLOPIGE VASTSTELLING DER REKENINGEN 1972 VAN HET WONING- "EN" GR0ND- BEDBIJ'F,"~DE "DIERST GEM3ÊEHTEWEHKEH" El DB ALGEMENE DIENST» Het lid Mouws had het genoegen om de rekeningen van 1972 mee te mogen bekijken. Daar is een hele tijd aan besteed. Het antwoord op hun vragen bevredigt hem persoonlijk niet zo erg. Allereerst over het grondbedrijf", het bouwrijpmaken. In hoeverre dat een taak, is voor de gemeente kan ook de heer Huuskes hem niet duidelijk maken met zijn verhaal tje. Dat dat om economische redenen moestbevreemdt hem. Je verkoopt bouwrijpe grond of je verkoopt hem niet, maar als die nog niet klaar is dan verkoop je hem niet en als die wel klaar is dan bemoeit dé gemeente zicïf er verder niet ..meer mee. Hij vindt dat, wat er ook gebeurt, de gemeente bouwrijpe grond hoort te verkopen. Dan is de zaak af en de grond behoort betaald te zijn en dan kan daar iedere bouwer mee doen wat hij wil. Hij vindt het een vertekende zaak om dat door elka,ar te laten lopen. Hij keurt ten zeerste af wat daar gebeurd is. Verder bij de algemene dienst wordt de zaak afgesloten met maar liefst een saldo dat ruim vier ton ruimer was, -of hij moet eigenlijk zeggen ruim vijf ton— anders dan dat het in de werkelijkheid was. Dat wras ondermeer veroorzaakt door extra af schrijvingen. Het college zegt nu wel laconiek dat dat niet aan hen te wijten is, maar dat dat een gevolg is van een boekhoudkundige manier van. boeken zoals hun dat opgedragen is van. bovenaf, maar hij kan zich niet voorstellen dat van bovenaf voorgeschreven wordt door de zaak zo te verdraaien dat als "je hier vier ton over hebt je nog een op 67 mille tekort uitkomt. Dat weigert hij te aanvaarden, Als er extra afgeschreven moet worden dat moet dat voor zijn part op losse rekeningen tot uitdrukking gebracht kunnen worden. Natuurlijk geeft iedere afsluiting een beetje vertekend beeld omdat er in de loop van het jaar altijd, zaken aangenomen en uitgewerkt worden en die op het eind van het jaar niet helemaal ge reed zijn. Zoals men dat ook iedere keer kan zien bij de rentelast die voor een heel jaar gelijk wordt afgeboekt en aangezien dat soms pas aan het eind van het jaar uit gegeven wordt krijgt men een vertekend beeld. Vandaar dat hij persoonlijk duidelijk wil adviseren om er een apart lijstje bij te doen waarop duidelijk is vermeld welke .3- kapitaalswerken er in de loop van het jaar en op welke datum begonnen zijn. Op die manier kun je dat een beetje uit elkaar pluizen» Het komt er nou op neer dat er aan het eind van .het jaar toch over is en dat wordt maar gereserveerd door twee ton over te brengen naar het fonds grote werken. Op zich is dat een goed iets, maar waar is die pot nu eigenlijk voor. Moet dat batig saldo eigenlijk niet gewoon over gebracht worden naar de kapitaaldienst en moet men dan niet samen proberen daar een bestem ming voor te vinden. Ook daarmee krijgt men verkapte zaken. Ook worden er reserves gekweekt in allerlei Pondprojecten en bij grondprijzen. Hij ziet op het laatst door de bomen het bos niet meer. Op hun vraag omtrent de afwikkeling van de kleuter onderwijszaak, -dat gaat naar hij meent terug tot 1967-, en daarop wordt door het college geantwoord dat de ontwerp—rekening is opgesteld. Hij heeft hem niet gezien. Hierover is nog geen algehele overeenstemming staat er, maar met wie dan niet. Dit is in zijn ogen geen antwoord. Hij is er uiterst ongelukkig mee. dacht dat het misschien beter was als dit antwoord in het vervolg eerst naar de commissie werd terug gespeeld. i ^ier °.P tafel ligt is voor de hele raad een bijzonder moeilijke materie en ook voor het college. Er moet in ieder geval een goede uitleg op te geven zijn» Er moet ook het overzicht te geven, zijn waarom wordt gevraagd» Vindt men dat de raad de tijd nog daarvoor moet hebben of had alleen de commissie daar graag inzicht in gehad» Hij is w— er helemaal, mee eens dat het geven, van gemengde opdrachten in de toekomst ver meden moet worden» Destijds toen het aan de orde was werd er gewoon op straat ge vraagd wat daar nou eigenlijk gebeurde; wat is voor wie en wie betaalt wat? Het college heeft nu gezegd dat als het even kan vermeden moet worden dat deze moeilijke toestanden ontstaan. Wat die reservering betreft en in hoeverre dat verplicht is, dacht hij^ dat het in de "beheersverordening enkele percentages waren opgenomen waar men zich bij af schrijvingen, aan heeft te houden» Of er van. rijkswege ook nog normen zijn voorgeschreven weet hij niet. De moeilijkheid bij de behandeling van dit stuk is eigenlijk dat er naar zijn gevoelen toch een soort tussenschakel geweest zou moeten zijn in de vorm van dit antwoord eerst naar de commissie» "Dan had men misschien gemakkelijker kunnen zeggen; raad we hebben het uit en te na bekeken, we hebben om nadere informatie gevraagd, maar die begrijpen we niet, wij zeggen U als commissie stel maar vast; maar nu zit U eigenlijk ook nog steeds met vragen, waarop hij nog niet eens een antwoord kan geven» Misschien is dit te overwegen, want de rekening is een belang rijk stuk controle, op het omspringen van het college met de begroting en alle begro-D tings wijzigingen, enzovoorts. Het is ook jammer dat elk jaar onder pressie van de tijd dit stuk de deur uit moet worden, gejast» Ook de tijd van bestudering voor de raad is nogal gering, vooral als men bekijkt hoeveel tijd. men er zelf aan moet besteden. Dat - v is een wanverhouding. In zo'n rekening moet men goed in kunnen duiken. Daar zit echt wel wat in. Zoiets kan een juister beleid ook voor de burgers bevorderen als er inderdaad via die rekeningen wordt bijgestuurd. Het is misschien te overwegen om in het vervolg het antwoord van het ooilege niet aan de raad te richten., maar eerst nog eens naar de commissie te zenden. Is die het er niet mee eens dan kan er nog eens een keer informatie, worden gegeven, maar- uiteindelijk moet er uit te komen zijn. Gemakkelijker met een commissie van drie dan met een hele raad. Het lid Mouws vindt dat ook. ^j^rzitter merkt betreffende de reserveringen op dat de leden al vaker hebben ge zegd door de bomen het bos niet meer te kunnen zien. Op een gegeven moment is er toen ook gezegd om zoveel mogelijk potten die zich daartoe lenen juist in dat fonds grote werken te stoppen. Iedereen weet wat er met dat fonds grote werken wordt be doeld, men kan met een oogopslag zien hoeveel'er in zit en men hoeft niet in alle hoofdstukken te gaan zoeken en alle potjes bij elkaar te gaan tellen. Als het mogelijk is kan men misschien nog meer reserves bijeen voegen omwillen van de duidelijkheid. Dat zou bij de komende begroting eens bekeken moeten worden. Het 11 d Mouws heeft nog een opmerking gemaakt betreffende de kleuter onderwijswet aan gelegenheid. Dat loopt van 1964 a-f. Men zit nu elf jaar later. Hij vraagt zich af hoe dat kan.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1975 | | pagina 96