wonen die hun kinderen naar hijvoorbeeld een neutrale school willen
sturen. De Steenbergseweg die nu speelt, zal dan andersom ook gaan
spelen. Men moet naar zijn mening voorkomen dat elke wijk een school
tje krijgt met eventueel ook nog eens een eigen schoolbestuur. Wel
moet in Halsteren de mogelijkheid bestaan om ander onderwijs te kun
nen volgen dan protestants-christelijk of katholiek, dus neutraal
onderwijs of op algemene grondslag. Daarom leek het hem zinnig dat
er allereerst een behoeftepeiling zou plaats vinden over de hele
gemeente, Halsteren en Lepelstraat.
Het lid Mouws is het daar niet mee eens. De raad heeft de vorige
vergadering unaniem een motie uitgesproken. Mogelijk dat die toch
wel iets anders is overgekomen dan sommige leden eigenlijk, be
doeld hadden. Er zijn twee schooibesturen en men kan niet anders
dan dit verzoek van het schoolbestuur honoreren. Hij voorziet een
andere bijzondere grote moeilijkheid en wel dat er beslist een ruim
tetekort zal zijn als de kinderen straks in augustusnaarschool
toe moet en *Als alle: kinderen in de Rode Schouw naar school zullen
gaan. dan zal de bestaande school al te klein zijn. Daarbij houdt
hij nog geen rekening met de schaalverlaging die ieder jaar tegen
augustus wordt aangekondigd, hij zou het college zelfs een blanco
krediet willen geven om zo snel mogelijk, stappen te kunnen onder
nemen, omdat hij voorziet dat er toch tot noodbouw zal moeten
worden overgegaan. Het waar en hoe van die noodbouw laat hij alle
maal graag aan het college over, maar hij ziet dit als noodzaak
en zou daarom vanavond graag die beslissing voor willen stellen,
zodat geen enkel kind buiten hoeft te blijven staan.
Het lid darijs dacht dat daarin voorzien was. Als hij goed is ge
ïnformeerd dan weet hij dat er een vergadering is geweest waar
èn de Stichting Katholieke Scholen en de Stichting School Rode
Schouw tot samenwerking zijn gekomen. Het is een heel vruchtbare
vergadering geweest, wat ook iedereen had gehoopt. Als hij goed
geïnformeerd is dan heeft men in die vergadering besloten dat
alle kinderen Aran de Rode Schouw, hoe dan. ook, zullen worden
ondergebracht in de school in de Rode Schouw.'Dat zou zo gebeuren
dat als de Stichting. Rode Schouw met hun school op algemene
grondslag van. de grond zou komen, men direkt met een goede start
zou kunnen beginnen. De kinderen die als het ware nu tijdelijk
zijn ondergebracht in de school die men nu aan het bouwen is,
kan men dan direkt overhevelen naar de school van de Rode Schouw.
Als men op die goede weg is dan kan men dat alleen maar toejui
chen. Door het lid Mouws wordt gezegd dat dit verzoek gehonoreerd
moet worden. Zeer zeker moet men dat doen. Dat vindt hij ook,
maar men moet het niet moeilijker maken dan het is. Men hoeft dus
niet bazig te zijn dat de kinderen buiten zullen blijven staan.
De voorzitter dacht dat het lid Mouws het nog gemakkelijker wou ma
ken door te zeggen: mocht blijken dat tijdens gesprekken of bespre
kingen dat er bepaalde voorzieningen nodig zijn, bijvoorbeeld ook
aan bestaande gebouwen, of nabij bestaande gebouwen, dan wordt de
raad geadviseerd om het- college dan carte-blanche te geven, zodat
men zonder een bepaald krediet bepaalde voorzieningen kan tref
fen.
Het lid darijs vindt dat zeer juist.
Het lid van Eekelen begint aan. het eind van het betoog van het
lid darijs er iets meer van te snappen, want hij dacht namelijk
dat hij eerst bedoelde dat hij er nog een school bij zou willen
cre*êrens maar hij veronderstelt dat hij sprak over de school
-6-
die nu gebouwd wordt en waar de twee verschillende schoolbesturen
in worden ondergebracht.
Het lid darijs zegt dat dat niet waar is.
Het lid van Eekelen heeft het lid Glarijs dan toch wel goed begrepen.
De voorzitter licht toe dat het lid Glarijs bedoelt ,fnu"y maar hij voor
ziet dat er bijvoorbeeld binnen drie jaar nog zes lokalen nodig zijn en dan
zegt het lid Glarijs, bouw een nieuwe school en dan kunnen ze gelijk daar
met een flink aan-; al leerlingen in starten en komt de huidige school
leeg.
Het lid Glarijs zegt dat inderdaad zo te bedoelen.
De voorzitter vervolgt dat de beide schoolbesturen het ook zo gezien
hebben. Het eerste jaar vooral zullen ze eens aankijken hoe het loopt
en meteen plannen ontwikkelen voor de volgende stap.
Het lid Glarijs merkt op dat het er naar toe gaat dat men elkaar heeft
gevonden. Dat moet men toejuichen.
De voorzitter licht toe dat hetgeen het lid Glarijs zegt juist is. De
beide schoolbesturen hebben inderdaad, met name de belangen van de kinde
ren voor ogen houdende, gezegd dat er een eind gemaakt moest worden aan het
geen er tot zover is geweest. Men moet naar elkaar toegroeien en in de
nabije toekomst zullen ze zeer frequent samen aan tafel moeten gaan zit
ten betreffende V:tn alles en nog wat. Ze zien dit wel als een tijdelijke
zaak. Uiteindelijk blijven de rechten met name van diegene die de mede
werking al had, ,-olledig overeind en blijven ook gehonoreerd worden.
Voor dit eerste jaar ziet men de oplossing in samenwerking onder
dak. De aanmeldingeij zijn van dien aard dat daar uit resulteert dat
beide ongeveer everneel aanmeldingen hebben.
Als het een beetje meezit kunnen ze er net allemaal in, of men komt net
iets te kort voor de kleuters. Zo ziet het er op dit moment uit en dat
is eigenlijk wel meegevallen»
Het lid van. Eekelen dacht dat het steeds de bedoeling was geweest Van de
raad om de mensen naar elkaar toe te brengen en niet uit elkaar te.-laten
groeien. Men heeft nu al in het achterhoofd om dat dit jaar wel te doen,
maar men gaat gelijk een andere school aanvragen waarbij het gelijk blijft
naar wie straks deze school toe gaat. Hij verkeerde in de veronderstel-
ling dat als er straks lokalen tekort zouden zijn er geen andere school
op een andere plaats gecreëerd zou worden. Deze school was gebaseerd
op een uitbreidingsmogelijkheid tot twaalf lokalen en een uitbreiding
kan daar in onder gebracht worden. Dat is altijd de bedoeling geweest.
De voorzitter antwoordt dat de stille hoop bestaat dat men nu aan ta
fel gaat zitten en dat men elkaar dan zo aardig gaat vinden, dat ze het
eindelijk eens zullen worden. Zoiets kan echter niet worden afgedwongen,
men kan. het alleen maar hopen.
Het lid van Eekelen is het daar wel mee eens, maar vindt dat je dan onder
tussen geen stappen moet ondernemen om het maar uit elkaar te laten
groeien.
He_jroorzitter zegt dat de conclusie nu was dat men aan tafel zou gaan
zitten en ging kijken hoe men in overleg de leerlingen die er nu zijn
allemaal in het gebouw zou kunnen onderbrengen. Ook wordt er overleg ge-
p 1 eegdwömtr.èn t wat) men wel en niet gaat aanschaffen. Het is denkbaar
dat daaruit resulteert, -hetgeen per saldo beter zou zijn-, dat men bij
een scholencomplex blijft, maar dan moet er bestuurlijk wel een oplossing
voor komen. Mocht dat niet lukken dan komen er inderdaad twee scholen,
wat in zoverre geen ramp is, dat er voor beide scholen een zesklassige
school dik in zit.
De wijk is nu half klaar en men kan nu zes bas is onderwijsklas sen vullen
en twee kleuterlokalen. Als de wijk helemaal klaar is wordt dat verdubbeld.