de schade moet "betalen", Hij dacht dat dat moest zijn "bepalen",
Be voorzitter antwoordt dat die opmerking terecht wordt gemaakt en dat
ambtshalve het woord zal worden gewijzigd in "bepalen".
Het lid Roosenboom blijft elke raadsvergadering tóch maar informeren naar
het rapport van de onroerend-goed-belastingen. Op die manier blijft het
elke maand vers. Mogelijk dat hetzelfde gebeurt als destijds met de be
heer s ver ordening, In dat geval kan er sprake zijn van een langdurig vragen
stellen. Elke vergadering geeft voor hem aanleiding om daar naar te
informeren. Hij vindt dat de voorzitter er toch wat vaart achter moet zet
ten, zodat dit rapport in de raad komt,
Be voorzitter antwoordt dat het is toegezegd en blijft toegezegd.
Het lid g£ósenboom heeft nog een tweede opmerking. Iet betrekking tot
de pachtontbin ding van Paulus bevreemdt het hem dat het raadsvoorstel
van 28 november 1974 in de raad is weggepraat. Achteraf bekeken vindt
hij die oude boerderij toch een doorn in het oog. Hij heeft geprobeerd
om via de commissie van onderzoek van de begroting dit nogmaals bij de
raad aan te praten, maar het antwoord van het college was voor de twee
de maal duidelijk negatief. Hij vindt het toch wel vreemd dat, nadat
de raad duidelijk twee keer neen heeft gezegd, het college toch weer
initiatieven heeft genomen en eigenlijk op grond van een delegatiebe
sluit van 1967, waarin duidelijk gesproken wordt over verpachten, ter
wijl het hier om ont pacht en gaat. Het schijnt dat er bij de ambtenaren
misverstanden bestaan omtrent deze woordspeling. Hij wil dit punt graag
in discussie brengen, omdat deze delegatiebesluiten van zeer oude
datum zijn en hij zag ze daarom graag opnieuw in de raad gebracht. Hij
gelooft dat dat een zeer goede zaak is omdat 19^7 toch weer een heel
poosje geleden is en er slechts vier mensen meer in de raad zitten
die aan dab besluit hebben meegewerkt. Het is naar zijn mening daar
om een goede zaak dat delegatiebesluit weer eens opnieuw in de raad
te brengen en eens te bekijken wat men er mee gaat doen, nu blijkt
dat er zulke grote misverstanden zijn ontstaan. Be raad is daardoor
voor het blok gezet tengevolge van een uitspraak van de rechter, waarop
men eigenlijk niet meer terug kan komen. Het is goed deze delegaties
in eerste instantie opnieuw in de raad te brengen en aan deze raad
te vragen of ze bereid zijn die zaken wederom aan het college te de
legeren. Bit in verband met de kwestie Paulus. Gelukkig is op het
nippertje dit proces een halt toegeroepen.
Be_voorzitter dacht dat er in het begin van deze raad over gesproken
was^ door iemand, maar dat het verder daarbij was gebleven. Be wen
selijkheid bestond toen misschien nog niet.
Het lid Roosenboom kan zich dat niet herinneren. Wel weet hij dat in
de raadsperiode 1970 1974 alle delegatiebesluiten voor de raad ter
vis.i.e hebben gelegen, maar men zit nu met een nieuwe raadsperiode
en daarom vindt hij het juist om dit weer eens een keer af te chequen.
Be voor-zift er vraagt of daar bij meerdere leden behoefte aan is.
Het lid Sform—Bosch is het daar volledig mee eens.
7er. zegt toe dat alles wat de raad heeft gedelegeerd de
volgende vergadering ter visie zal worden gelegd.
Het lid Roosenboom zou die besluiten opnieuw op de helling willen
zetten en opnieuw aan de raad vragen in hoeverre de behoefte is om
een delegatiebesluit te nemen.
Wethouder van de Watering dacht dat de zaak gemakkelijk was. Hoe
minder verantwoordelijkheid er door het college gedragen wordt,
hoe gemakkelijker, maar hij weet niet in hoeverre dat ook gewenst is om
wille van de slagvaardigheid Hij heeft er geen bezwaar tegen dit
opnieuw aan de raad voor te leggen. Bie kan aan opnieuw bekijken of
ze een delegatiebesluit terugneemt, of bij het college laat. Het
era"bphnif o nie|..om,een behoefte naar macht, maar wel bestaat
er behoefte om slagvaardig te kunnen werken en daarom is er in het
verleden gedelegeerd. Baar komt nog bij dat deze raad moeilijk alle
besluiten van vorige raden kan terugnemen want dan kan, men wel een
kruiwagen nemen en het gemeentehuis leeg rijden. Hij heeft er echter
geen bezwaar tegen om de delegatiebesluiten op tafel te leggen, zodat
er over gediscussieerd kan worden.
Het lid Roosenboom hoopt dat men het met hem eens is dat er ten aan
zien van een bepaald geval er een misverstand is geweest.
Wethouder van de Watering herhaalt dat het college er niet op gesteld
is om een bepaalde macht uit te oefenen. Als er door de raad aan het
college is gedelegeerd, dan is dat uitsluitend en alleen gedaan om,
naar zijn mening, slagvaardig' te kunnen werken.
Be voorzitter zegt dit punt nog een keer aan de raad voor te leggen,
zodat ook de jongere leden weten wat er gedelegeerd is.
Be voorzitter deelt mede dat geen op- of aanmerkingen zijn ingekomen
zodat de notulen van de openbare vergadering van de raad van 27
maart 1975 en van de besloten vergadering van 9 april 1975 ongewij
zigd: zijn vastgesteld.
2. INGEKOMEN STOKKEN EET ME'BEBËLIHGEH
Het lid Walt hui s wou voordat men aan, punt 2 toekwam eerst een motie in
dienen, die wordt gtesteun door de Christen Democraten Halsteren - Lepel
straat
"Be V.V.B. moet tot haar leedwezen vaststellen dat in verband met het ont
breken van informatie niet vast te stellen is of er in Halsteren sprake
is van, een rampenplan dan wel of er een gevaarlijke stoffenroute is.
Be V.Y.Bk acht het uiterst noodzakelijk om op zeer korte termijn een
ambtelijke- commissie, te installeren om te komen tot het opstellen van
een rampenplan en het vaststellen van een gevaarlijke st of fenr out e.
a. Het rampenplan dient gewag te maken van:rouiine ongevallen alsmede
calamiteiten bijvoorbeeld door -ontploffings-, brand- en/of gasvor-
mingsgevaar al dan niet op de gevaarlijke stoff enrouteof op het
terrein van de omringende industriën, alsmede het gevaar voor omstro-
mingen etcetera;
de meldingsplicht voor betrokkenen met name ook de industriën;
de wijze van alarmering, bij voorkeur beschreven in alarmeringslijst en
of voorschriften- van:
a. Rijkspolitie, hiervoor speciale aandacht in verband met het ont
breken van een wacht op bepaalde tijden van de dag;
b. artsen, G.G.B.-Bergen op Zoom, Rode Kruis, E.H.B.O.;
c. brandweer en/of die van de omliggende gemeenten;
d. hoogheemraadschap en dijkbewaking;
e. gemeentewerken c.q. gemeentebedrijven;
f. het G.A.E. en tenslotte
g. de alarmering van de bewoners bijvoorbeeld door middel van geluids
wagens
het omschrijven van de taken van:
de burgemeester, de politie, de G.G.B.artsen, de brandweer, ook die
van de omliggende gemeenten, de waterschappen, dijkbewaking, de B.B.,
het leger, de marechaussee, de gemeentesecretaris en andere functio
narissen;
het aanduiden van opvangcentra en noodlokalen;
het selecteren of aanwijzen van niet-ambtelijke burgers in het realiseren
van. een dergelijk, plan;
hierbij denken wij aan: