-36 Persoonlijk vindt hij het spijtig dat het Sport fonds enbad er niet eerder hij geweest is» Het alle eerbied voor ingenieursbureau's dacht hij wel dat de echte zwemkennis in hoofdzaak bij het Sport fonds enbad zat» Het Sport- ondsenbad zal ook minder star hoeven te werken dan de gemeente» Een ambte naar voor het zwembad is een ambtenaar in gemeentedienst en heeft bijvoorbeeld recht op vrije uren en vakanties» Daardoor komt het juist voor dat er kapitale baden.zijn. die in de zomer om zes uur dicht zijn» Dat vindt hy ontstellend. De organisatie van het Sportfondsenbad heeft een soepelere instelling en laat zijn mensen in de zomer wat meer werken en geeft ze in de winter wat meer vrii. Men kan gerust vergeten dat de gemeente in staat zou zijn om een eerste klas badmeester in de winter werk te bezorgen. Men kan zo iemand moeilijk als tweede of derde man in de sporthal onderbrengen. Het ergste zou zijn als men het slecht zou treffen met de benoeming van een badmeester. Als gemeente krijg ie die nooit meer weg, terwijl die man toch de sfeer in het bad. bepaalt. Al die zaken tesamen hebben geleid tot het voorstel van het college. He1; lid Isilhuis verzoekt wethouder Sinke om toch nog eens "contact op te nemen met de gemeente Breda met de vraag waarom naast het Sportfondsenbad toch nog de gemeentelijke baden worden gehandhaafd» ffithouder Sinks wil dat graag doen, maar verzoekt toch deze avond een besluit J0 nemen» Het is door al deze zaken al bijzonder laat geworden. Wordt dit voorstel niet aangenomen dan betekent dat er onmiddellijk advertenties ge plaatst moeten gaan worden voor een badmeester en zal de organisatie met spoed op poten gezet moeten worden® Het lid van Meer wil nog even terug komen op de ambtenaar sportzaken. Hij hoort V!d wsx-houder dat die wel van plan is om daar op in te gaan en hij vraagt net mogelijk is om daar op korte termijn wat meer gestalte aan te geven. Bijvoorbeeld, door iemand van de eigen dienst daar definitief voor aan te wijzen. X ge voorzitter zegt toe dit binnen het college eens serieus te bekijken. T ¥a? ^aagt wat er nu met de commissie sportzaken gaat gebeuren. Volgens mededeling van de burgemeester waren de bevoegdheden van deze commis sie ccperKt tot het zwembad en als dit besluit vanavond wordt genomen dan is e commissie sportzaken een f'alliete boel. Hij zo zich goed voor kunnen stel den dat deze commissie gehandhaafd blijft, want er is meer sport dan in het zwem bad. Hierbij moet de doelstelling beter op papier gezet worden, zodat een dile- ma als nier niet meer kan "voorkomen® deelt mede dat men in het college ook wel van mening is dat m voorkomende sportzaken, het college deze commissie zal benaderen. Het 11A Roosenboom zegt dat de meeste vragen voor hem al zijn beantwoord. Hij is het met het lid van Meer eens dat de leden van de beheersraad door de ge- meent eraad dient te geschieden. Omdat in het voorstel duidelijk vier jaar wordt genoemd, zou hij die periode parallel willen laten lopen met de zittingsduur van de raad. Misschien zijn over vier jaar de resultaten zo gunstig dat je het contract wil continueren of mogelijk niet en dan kan met het verbreken. m6t h6t gezegde van wethouder Sinke dat men de commissie sportzaken wil handhaven» Alle andere sportgebeuren kan daarin dan ook behandeld worden. Hij kan alleen maar positief achter dit voorstel staan omdat hij weet dat de commissie sportzaken, -die voor wat betreft het zwemgebeuren toch wel repre sentatief is voor de halsterse bevolking-, dit voorstel van harte heeft toe- gejuicnd. Wiet dat Halsteren niet capabel zou zijn voor wat betreft de tech nische installatie en bouwkundige voorzieningen en het voeren van de administra tie, maar vooral wat betreft het organiseren voor een object dat miljoenen heeft gekost. Ondanks de kosten vindt hij het toch een goed voorstel. De vooruit^er concludeert dat men het in, grote lijnen eens is met het voorstel met deze restrictie dat met de opmerkingen, geprobeerd zal worden rekening te lid feithuis verzoekt aantekening dat de V.V.D.-fraktie tegen het voor stel is. Het lld da°Ht dat min of meer de toezegging -.was gedaan dat de -37- benoeming van de raad van 'beheer door de gemeenteraad zou geschieden» In het voorstel staat burgemeester- en wethouders, maar in het schrijven van het Sportfondsenbad staat het college bf de raad. De voorzitter dacht dat daarover dan eerst nog intern beraad diende te volgen» Voor hem peroonlijk zijn er geen bezwaren als de raad in de meerder heid zegt voor het voorstel te zijn met de genoemde restrictie. Het voorstel zou aldus aangenomen kunnen worden. Wethouder Sinke wijst er op dat de suggestie is gedaan om burgers op te nemen. Hij gelooft wel dat de raad het waardeert dat er enkele burgers inzitten. Het is ook mogelijk om. tot negen mensen te gaan» Dat is wel nodig omdat men er absoluut twee mensen bij moet hebben van het sportfondsenbad. Hij zou zich daar naast kunnen voorstellen om in die, raad op te nemen êên collegelid, êën ge meenteambtenaar, vier raadsleden en twee burgers. Het lid Roossnboom zou willen voorstellen dat elke fraktie een lid aanwijst. Wethouder Sinke antwoordt dat dat zou kunnen maar dan zou men twee frakties moeten verplichten om een burger aan te wijzen Het lid Roosenboom vindt dat geen probleem. Het lid Storm-Boseh zou graag wat meer duidelijkheid willen inzake het voorstel zoals het nu is. De voorzitter zegt dat het voorstel nü is zoals door wethouder Sinke is gelanceerd. Het lid Storm-Bosch dacht dat er dan nog twee zaken overbleven namelijk de commissie sportzaken, waarvan het college maar eens duidelijk moet zeggen wat men er mee gaat doen en met een voorstel op tafel moet komen. Op de tweede plaats moet duidelijk iemand aangewezen worden uit de ambtenaren die de sport zaken onder zijn beheer moet gaan nemen. Zij weet dat de sportzaken over ver schillende personen loopt en dat geeft bijzonder veel moeilijkheden» Zij zou daar graag meer duidelijkheid in willen hebban. Mocht dat niet lukken dan zag zij graag een voorstel, van het college ter tafel komen inzake de benoeming van een ambte naar sportzaken» Dat is dan voor de toekomst, maar zij wil dat nu duidelijk vastgelegd hebben» De voorzitter antwoordt daar nota van genomen te hebben» De voorzitter vraagt wie er stemming verlangt. Geen der leden verlangt stemming» Het lid Walt huis herhaalt dat hij aantekening wenst tegen het voorstel te zijn, omdat er volgens zijn fraktie er te weinig informatie is en het momenteel te laat is om nog informatie in te winnen en met name bij de gemeente Breda. De voorzitter antwoordt dat van die bezwaren nota wordt genomen. Het lid Clarijs heeft nergens bezwaar tegen, maar hij meent dat men in de be heersraad volgens het voorstel van wethouder Sinke aan acht mensen komt in plaats van negen. X "Wethouder Shrike licht toe dat dat inderdaad zo is, maar zegt hieromtrent nog een afgerond voorstel toe. Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming met inachtneming van het gesfelde in zake de benoeming van de beheersraad, besloten. 16. WIJZIGINGEN GEMBEHIEBEGR0T1 HG 77e wijziging gemeentebegroting 1974 (diverse posten). Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van. burgemeester en wet houders besloten» 3 e wijziging gem e ent eb e gr o ting 1976 diverse posten) Zonder hoofdelijke stemming wordt conform, het voorstel van burgemeester en wet houders besloten.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1975 | | pagina 19