COMISSlirvairöinËR^^
tenaar worden gedaan» Een bepaalde ambtenaar doet sportaangelegenheden. Dat
is geen ambtenaar die specifiek voor sportzaken is benoemd, want dat zou
impliceren dat hij maar twee uur werk zou hebben aan sportzaken en de overige
zes uur van de dag niets te doen zou hebben» Dat is een bepaalde moeilijkheid.
He college heeft tot op dit moment niet overwogen om een specifieke ambtenaar
sportzaken te benoemen. Het zou best kunnen dat dit in de nabije toekomst
zou moeten gaan gebeuren» Hij stelt zich echter wel voor dat dat inhoudt dat
die man dan ook niets anders als zodanig zal doen» Hij is dan ambtenaar sport
zaken en niet voor een ander karwei» Terugkomende hetgeen door het lid Roosen
boom werd gezegd wil hij opmerken dat dat een moeilijke materie is. Hij denkt
dat er bijzonder weinig gemeenten in het land zffli waarbij men zich interesseert
of bemoeit met het personeelsbeleid. Persoonlik is hij van mening dat er een
goed functionerende personeelsdienst zou moeten zijn die de bevoegdheden bezit
om personeel aan te nemen en te ontslagen.
Het, is altijd een pijnlijke zaak, want stel je voor dat alle raadsleden de ge
dacht engang van het lid Roosenboom zouden volgen. Dat zou tot consequentie
kunnen hebben dat. deze man niet wordt benoemd» Daarmee blijft hij dan "in losse
dienst, wat weer hepaal.de nadelen heeft» Het zou ook kunnen betekenen dat' hij
moet verdwijnenden dat zou wel zeer pijnlijk zijn voor iemand die gedurende een
bepaalde tijd zijn beste krachten aan de gemeente heeft gegeven®
Het dld Roosenboom wijst er op dat bij de benoeming van een technische ambte
naar er voor de raad sollicitatiebrieven bij de stukken lagen en dat er daar
bij ook een deugdelijke voordracht van het college kwam. Alvorens die man dan
m dienst te nemen wordt daarover gestemd. Soms komen bij die stemming ook men
sen uit de bus die niet op de voordracht waren vermeld, ofwel die op de derde
Plaats stonden» Het raadslid was daar helemaal vrij in. Dat mist hij nu hier.
De voorzitter kan daar wel inkomen, maar hij vindt persoonlijk het stelsel dat
hier wordt gehanteerd fout.
Wethouder Sirike .lijict hei bijzonder moeilijk. Wat betreft die technisch ambte
naar moet hij opmerken dat die man een geregistreerde opleiding heeft en een
bepaaidu staat van dienst en vaak komt hij uit een andere gemeente of uit de
dienst van de eigen gemeente. Het is niet persoonlijk vergelijkbaar» De Gemeente
werklieden^ hebben over het algemeen minder mutatie in de dienst, maar wel vrij
veel relaties in de raad en ook dat is een motief dat toch helemaal niet mee
zou mogen spelen dacht hij» Dat maakt het juist zo bijzonder nÜeilijk. In dit
opzicht dacht hij dat men hij het benoemen van een man moest kiezen voor een
zo klein mogelijke groep die de keuze mogelijk maakt»
1:\d Rposenhoom wijst er op dat die man ook goede relatie kan hebben binnen
het college»
Het lid van Wezel vindt dat het lid Roosenboom nu wel wat te ver gaat. Het
personeel en vooral deze personeelsleden moeten naar zijn mening niet door de
raad worden benoemd. Hij zou dat veel liever delegeren aan het college.
JJet 1^d Roosenpoom vindt dat de raad dat dan maar moet doen waar door "deze
formaliteit afgeschaft kan worden. Een agendastuk waar hij alleen maar vóór
kan stemmen is voor hem geen agendastuk»
De^Voorzitter antwoordt dat men dat wel verplicht is gezien de gegroeide
situatie» Hij stelt voor tot stemming over te gaan.
Uitgebracht worden vijftien stemming, waarvan dertien op de heer de koek,
één blanco en eén ongeldig, zodat de heer de Koek is benoemd.
.1 iAMKCabLNu x^tililufPbRE^EKIHGEtf EN MüSHTWg ALGEMENE DIENST 197? EW BRNOEMTNG
Het xld ISSfl lllfrurfi deelt mede dat zijn fraktie kandidaat stelt het lid
van Eekelen.
-33-
Het lid van den Kieboom stelt kandidaat het lid Mouws.
Het lid Walthuis het lid van Wezel;het lid Storm-Bosch het lid van Meer en
het lid Verbogt het lid darijs.
Ha enige discussie stelt de voorzitter voor om, drie namen op het stembriefje
te vermelden, maar wel met het nummer een, twee of drie.
De leden gaan daarmee akkoord» Uitgebracht worden vijftien maal drie stemmen.
Voor kandidaat één luidt de uitslag als volgt» Zeven stemmen voor het lid van
Eekelen, één voor het lid Mouws, viif voor van Wezel en twee voor van Meer.
Voor kandidaat twee luidt de uitslag® Drie stemmen voor van Eekelen, vijf voor
Mouws, êên voor van Wezel en zes voor Clarijs®
Voor kandidaat drie is de uitslag® Drie stemmen voor van Eekelen, vijf voor
Mouws, vier voor van Wezel, twee voor van Meer en êên voor Clarijs.
Per commissie heeft geen der kandidaten de vereiste meerderheid behaald.
De voorzit ';er vraagt of de leden er akkoord mee gaan dat die kandidaat die in
totaal de vereiste meerderheid heeft gehaald als benoemd kan worden beschouwd.
De leden kunnen zich daarmee verenigen®
In totaal. zijn uitgebracht vijfenveertig .stemmen, waarvan dertien op het lid van
Eekelen, tien op het lid van Wezelf elf op het lid Mouws, vier op het lid van
Meer en zeven op het lid darijs»
De leden van Eekelen, van Wezel en Mouws hebben de vereiste meerderheid behaald
zo dat deze zijn benoemd»
Desgevraagd, delen zij mede de benoeming te aanvaarden»
12. VOORSTEL TOT HET AANGAAN VAN EEN .NIEUWE GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING INZAKE
DE KEURINGSDIENST VAN SLACHTDIERE.# EU VAN VLEES VDOR IE GEMEENTEN STERNBER-
GEN, DINTELOORD EN PRINSENLAND*» HALSTEREN EN NIEUW-VOSSEMEERo
Het lid Roos enboom vraagt of het niet beter was geweest, nu deze regeling toch
opnieuw moet worden opgezet,de betreffende gemeenschappelijke regeling aan te
gaan met Bergen op Zoom» Wij hebben met Bergen op Zoom 'immers al vele gemeen
schappelijke regelingen» Het is wel eens geweest dat men bij het betrekken van
vlees uit Bergen op Zoom men. keuringsloon moest betalen omdat men dan vlees
invoerde in een andere keuringskring» Men betaalde dan dubbel.
De voorzit ver dacht dat het voor Halsteren niet mogelijk, was om anders aan te
sluiten dan bij Steenbergen» Bovendien heeft hij onlangs vernomen dat men zeer
sterk overweegt om ook Bergen op Zoom op te heffen om zo tot een nog grotere
keuringsdienst te kunnen komen»
Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wet
houders besloten.
13. VOORSTEL TOT HET VASTSTELLEN VAN DE DERDE WIJZIGING- VAN DE VERORDENING
REGELENDE IE HEFFING EN INVORDERING-VAN DE KEURLONEN IN DE GEMEENTE
HALSTEREN7
Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel, van burgemeester en
wethouders besloten.
14» VOORSTEL TOT HET AANGAAN VANEEN VASTE GELDLENING GROOT f 140.000,
Zonder hoofdelijke stemming wordt conform, het voorstel van burgemeester en
wethouders besloten.
15VOORSTEL TOT OPRICHTING VAN EEN NAAMLOZE VENNOOTSCHAP TOT EXPLOITATIE
VAN' "HET ZWEMBAD Tn""HET'REGEEATIE(1E.BIFÏF^'IE MELANEN'U
Het lid van Meer wil betreffende enkele citaten toch wel een opmerking maken.
Op bladzijde twee van het voorstel staat"De meerderheid van het aantal leden
van de raad van beheer wondt door het college van burgemeester en wethouders
aangewezen". Hij vindt dat dat doo.r de raad zou moeten gebeuren. Indien moge
lijk dan wil hij voorstellen om in die raad ook twee burgers op te nemen.