-28-
aspec-ten aan de orde worden gesteld. Betreffende het parkeren van
vrachtwagens is hij al sinds jaren van mening, dat wegen per defi
nitie bestemd zijn om het verkeer te doen functioneren. Daaronder
verstaat hij, dat het verkeer moet kunnen rijden, dat men zijn "be
stemming moet kunnen "bereiken, dat het zijn functie moet kunnen
verrichten van hetzij laden en lossen en dat men dan weer moet ver
dwijnen. Bepaald niet verstaat hij hieronder opslag van verkeers
middelen. Men ondervindt dat de ondernemerswereld de neiging heeft
in dit opzicht om de eigen "bedrijfslasten af te wentelen op de
gemeentelijke belastingbetaler. Het is in de allereerste plaats
een "bedrijfsbelang, dat er gezorgd wordt voor een goede stalling en dat
de gemeente daar vooreerst nog niet toe moet overgaan. Door het lid
darijs is er op gewezen voorzichtig te zijn met de uitgaven. Hij
is het er mee eens, dat men het geld niet weg moet gooien, maar ook
is hij er geen voorstander van om te gaan oppotten. De raad heeft
juist een aantal jaren geleden besloten om een prioriteitenlijst
op te stelien voor wat betreft de belangrijke voorzieningen en
daarvoor de belastingen te verhogen. Hij vindt daarom dat het geld
niet zomaar gespaard moet worden, maar dat het inderdaad gebruikt
moet worden voor de investering van gemeenschapsvoorzieningen. Hij
gaat graag akkoord met de taakstelling van de gemeente. Die moet
wel vijftienduizend zielen tellen, en mag er twintigduizend hebben,
maar dat moet niet. Hij dacht dat het in het belang van de nodige
investeringen nodig was, dat de gemeente een beetje bleef groeien.
Hij wil overigens nu of een andere keer dit punt graag ter dicussie
stellen van de raad. Het is natuurlijk belangrijk om een uitgangs
punt te hebben waarop men mikt. Ook zal men moeten denken aan een
of ander afrondingsmodel, waarbij gezegd zou kunnen worden in deze
eeuw niet verder te gaan. Het zal hem welkom zijn, als i bij ge
legenheid iedereen daarover eens zijn gedachten zou willen spuien,
men sanctie zoals door het lid Clarijs wordt voorgesteld van ver
beurdverklaring van de woning lijkt hem juridisch niet haalbaar.
Het lid Qj.ari.is wijst er op, dat hij dat ook niet zo heeft gesteld.
Hij heeft gezegd de verbeurdverklaring van een te betalen waarborg
som. Maar ook dat is maar een idee. Hij vindt wel dat dit het be
studeren waard is, omdat er nog nooit óver is gesproken. Wel fiierkt men
dat dit bij de diverse fracties leeft.
De voorzitter denkt dat de moeilijkheid zal zijn, dat velen die
waarborgsom niet op kunnen brengen en als hij wel kan worden opge
bracht is hij misschien zo onbeduidend, dat men hem gewoon laat
schieten om toch de eigen gang te kunnen gaan. Er kan eens over
gestudeerd worden. Ook is er aangedrongen op aanbesteding van de
basisschool. Hij kan mededelen, dat dat binnenkort gaat gebeuren
en wel in die zin, dat er een beperkte openbare aanbesteding wordt
gehouden, waarbij de inschrijving wordt geopend voor alle aannemers
in Halsteren of de randgemeenten, inclusief het eiland Tholen.
Ook is er gewag gemaakt over de gevaarlijke stoffenroute. Hij dacht
dat er geen andere oplossing was dan de oostelijke randweg. Ook in
dat opzicht moet die er snel komen, zeker gelet op de toenemende
aanvoer van gevaarlijke stoffen uit het rotterdamse havengebied naar
Bergen op Zoom. Een brug of tunnel bij de Steenbergseweg vindt hij
-29-
een hoog gegrepen wens, omdat zo'n voorziening verschrikkelijk
duur is en er stedebouwkundig nauwelijks de ruimte voor aanwe
zig is en men dan nog maar één mogelijkheid heeft voor een tra
ject dat over een kilometer of twee tot vier behoorlijk onveilig
is. Hij dacht dat ook hier de oostelijke randweg de oplossing moest
bieden. Het pad Jankenberg—Rode Schouw zoals is bepleit, komt er
waarschijnlijk wel. In die hoek is een particulier bezig een bouw—
plannetje te ontwikkelen en in het kader daarvan is het heel goed
mogelijk het pad van dit woonblokje door te trekken naar de Biezen—
baan ofwel tegenwoordige Buurtweg. Het verkeer van Nieuw—Vossemeer
naar Bergen op Zoom omleidèn via de Stierenweg betekent natuurlijk,
dat overleg gepleegd moet worden met Steenbergen. Daaruit zou moe
ten blijken dat Steenbergen mee wil betalen en dat de automobilisten
bereid moeten zijn om die omrijkilometers af te leggen; iets waar
hij een groot vraagteken bij zet. Men ziet bijvoorbeeld dat de in
tensiteit van het verkeer tussen Dinteloord en Bergen op Zoom toe
neemt omdat deze weg korter is. Over de B-wegen is verschillende
keren over gesproken. Het is een enkele keer bij Gedeputeerde Staten
aangekaart, maar men gaat daar niet snel op in. Ook is er in het
verleden de vraag gesteld of het niet goed was bepaalde wegen te
voorzien van een maximum snelheid van bijvoorbeeld dertig kilometer.
Ook dat zou inderdaad wel eens wat verkeer wat niet thuis hoort vanaf
kunnen houden, waarbij met name aan de Schansbaan werd gedacht. Een
rampenplan is in voorbereiding. De kern van dat plan zal zijn een
systeem van waarschuwing bij uitgebreide di jkbewail Op dit
moment worden de bezitters van een telefoon in het betreffende
gebied geregistreerd en wordt er verder nagegaan welke vorderbare
boten er in de gemeente aanwezig zijn. Voor calamiteiten van andere
aard is er een vredesrampenplan opgesteld door heel de regio en vanuit
dat grote globale plan wordt nu toegewerkt naar deelplannen voor
elke gemeente. Het pleidooi voor de kunstkring zou hij graag onder
schrijven omdat de kunstkring hem altijd na aan het hart heeft ge
legen. Hij vraagt zich wel af op er op dit terrein niet grootschaliger
gedacht moet worden. Men zal zich moeten realiseren, dat Halsteren
functioneel gezien een stadswijk is van Bergen op Zoom. Zo gezien
neemt Halsteren geen andere positie in dan bijvoorbeeld de wijk
Waranda of Borgvliet. Te ovei*wegen is wellicht dat wij financieel
gaan bijdragen in aktiviteiten in Bergen op Zoom voor de regio. Wat
de bibliotheek betreft heeft men de architekt gevraagd om de moge
lijkheden eens te onderzoeken. In eerste instantie kwam hij tot de
conclusie, dat het terrein wel groot genoeg was, maar dat hij liever
een andere vorm had. Toen is er gepraat met een van de eigenaren daar.
Gezien hebbende wat dat allemaal zou gaan kosten is er besloten niet
verder aan te dringen op aankoop en de architekt zou binnen het be
staande terrein, -dat op zichzelf ruim genoeg is-, met een schets
moeten komen. Voor de thuisrecreatie heeft hij alle sympathie. Hij
gelooft wel, dat men weet wat wordt bedoeld. In het college spelen
die problemen voortdurend en hij kan zeggen, dat met de grootste souplesse
bouwvergunningen worden verleend, juist om dit soort thuishobbys