-28- aspec-ten aan de orde worden gesteld. Betreffende het parkeren van vrachtwagens is hij al sinds jaren van mening, dat wegen per defi nitie bestemd zijn om het verkeer te doen functioneren. Daaronder verstaat hij, dat het verkeer moet kunnen rijden, dat men zijn "be stemming moet kunnen "bereiken, dat het zijn functie moet kunnen verrichten van hetzij laden en lossen en dat men dan weer moet ver dwijnen. Bepaald niet verstaat hij hieronder opslag van verkeers middelen. Men ondervindt dat de ondernemerswereld de neiging heeft in dit opzicht om de eigen "bedrijfslasten af te wentelen op de gemeentelijke belastingbetaler. Het is in de allereerste plaats een "bedrijfsbelang, dat er gezorgd wordt voor een goede stalling en dat de gemeente daar vooreerst nog niet toe moet overgaan. Door het lid darijs is er op gewezen voorzichtig te zijn met de uitgaven. Hij is het er mee eens, dat men het geld niet weg moet gooien, maar ook is hij er geen voorstander van om te gaan oppotten. De raad heeft juist een aantal jaren geleden besloten om een prioriteitenlijst op te stelien voor wat betreft de belangrijke voorzieningen en daarvoor de belastingen te verhogen. Hij vindt daarom dat het geld niet zomaar gespaard moet worden, maar dat het inderdaad gebruikt moet worden voor de investering van gemeenschapsvoorzieningen. Hij gaat graag akkoord met de taakstelling van de gemeente. Die moet wel vijftienduizend zielen tellen, en mag er twintigduizend hebben, maar dat moet niet. Hij dacht dat het in het belang van de nodige investeringen nodig was, dat de gemeente een beetje bleef groeien. Hij wil overigens nu of een andere keer dit punt graag ter dicussie stellen van de raad. Het is natuurlijk belangrijk om een uitgangs punt te hebben waarop men mikt. Ook zal men moeten denken aan een of ander afrondingsmodel, waarbij gezegd zou kunnen worden in deze eeuw niet verder te gaan. Het zal hem welkom zijn, als i bij ge legenheid iedereen daarover eens zijn gedachten zou willen spuien, men sanctie zoals door het lid Clarijs wordt voorgesteld van ver beurdverklaring van de woning lijkt hem juridisch niet haalbaar. Het lid Qj.ari.is wijst er op, dat hij dat ook niet zo heeft gesteld. Hij heeft gezegd de verbeurdverklaring van een te betalen waarborg som. Maar ook dat is maar een idee. Hij vindt wel dat dit het be studeren waard is, omdat er nog nooit óver is gesproken. Wel fiierkt men dat dit bij de diverse fracties leeft. De voorzitter denkt dat de moeilijkheid zal zijn, dat velen die waarborgsom niet op kunnen brengen en als hij wel kan worden opge bracht is hij misschien zo onbeduidend, dat men hem gewoon laat schieten om toch de eigen gang te kunnen gaan. Er kan eens over gestudeerd worden. Ook is er aangedrongen op aanbesteding van de basisschool. Hij kan mededelen, dat dat binnenkort gaat gebeuren en wel in die zin, dat er een beperkte openbare aanbesteding wordt gehouden, waarbij de inschrijving wordt geopend voor alle aannemers in Halsteren of de randgemeenten, inclusief het eiland Tholen. Ook is er gewag gemaakt over de gevaarlijke stoffenroute. Hij dacht dat er geen andere oplossing was dan de oostelijke randweg. Ook in dat opzicht moet die er snel komen, zeker gelet op de toenemende aanvoer van gevaarlijke stoffen uit het rotterdamse havengebied naar Bergen op Zoom. Een brug of tunnel bij de Steenbergseweg vindt hij -29- een hoog gegrepen wens, omdat zo'n voorziening verschrikkelijk duur is en er stedebouwkundig nauwelijks de ruimte voor aanwe zig is en men dan nog maar één mogelijkheid heeft voor een tra ject dat over een kilometer of twee tot vier behoorlijk onveilig is. Hij dacht dat ook hier de oostelijke randweg de oplossing moest bieden. Het pad Jankenberg—Rode Schouw zoals is bepleit, komt er waarschijnlijk wel. In die hoek is een particulier bezig een bouw— plannetje te ontwikkelen en in het kader daarvan is het heel goed mogelijk het pad van dit woonblokje door te trekken naar de Biezen— baan ofwel tegenwoordige Buurtweg. Het verkeer van Nieuw—Vossemeer naar Bergen op Zoom omleidèn via de Stierenweg betekent natuurlijk, dat overleg gepleegd moet worden met Steenbergen. Daaruit zou moe ten blijken dat Steenbergen mee wil betalen en dat de automobilisten bereid moeten zijn om die omrijkilometers af te leggen; iets waar hij een groot vraagteken bij zet. Men ziet bijvoorbeeld dat de in tensiteit van het verkeer tussen Dinteloord en Bergen op Zoom toe neemt omdat deze weg korter is. Over de B-wegen is verschillende keren over gesproken. Het is een enkele keer bij Gedeputeerde Staten aangekaart, maar men gaat daar niet snel op in. Ook is er in het verleden de vraag gesteld of het niet goed was bepaalde wegen te voorzien van een maximum snelheid van bijvoorbeeld dertig kilometer. Ook dat zou inderdaad wel eens wat verkeer wat niet thuis hoort vanaf kunnen houden, waarbij met name aan de Schansbaan werd gedacht. Een rampenplan is in voorbereiding. De kern van dat plan zal zijn een systeem van waarschuwing bij uitgebreide di jkbewail Op dit moment worden de bezitters van een telefoon in het betreffende gebied geregistreerd en wordt er verder nagegaan welke vorderbare boten er in de gemeente aanwezig zijn. Voor calamiteiten van andere aard is er een vredesrampenplan opgesteld door heel de regio en vanuit dat grote globale plan wordt nu toegewerkt naar deelplannen voor elke gemeente. Het pleidooi voor de kunstkring zou hij graag onder schrijven omdat de kunstkring hem altijd na aan het hart heeft ge legen. Hij vraagt zich wel af op er op dit terrein niet grootschaliger gedacht moet worden. Men zal zich moeten realiseren, dat Halsteren functioneel gezien een stadswijk is van Bergen op Zoom. Zo gezien neemt Halsteren geen andere positie in dan bijvoorbeeld de wijk Waranda of Borgvliet. Te ovei*wegen is wellicht dat wij financieel gaan bijdragen in aktiviteiten in Bergen op Zoom voor de regio. Wat de bibliotheek betreft heeft men de architekt gevraagd om de moge lijkheden eens te onderzoeken. In eerste instantie kwam hij tot de conclusie, dat het terrein wel groot genoeg was, maar dat hij liever een andere vorm had. Toen is er gepraat met een van de eigenaren daar. Gezien hebbende wat dat allemaal zou gaan kosten is er besloten niet verder aan te dringen op aankoop en de architekt zou binnen het be staande terrein, -dat op zichzelf ruim genoeg is-, met een schets moeten komen. Voor de thuisrecreatie heeft hij alle sympathie. Hij gelooft wel, dat men weet wat wordt bedoeld. In het college spelen die problemen voortdurend en hij kan zeggen, dat met de grootste souplesse bouwvergunningen worden verleend, juist om dit soort thuishobbys

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1974 | | pagina 95