-22-
men met een begroting moeten komen die zeer onzeker is, omdat de meeste
gegevens van de ministeries later komen dan gewenst is om aan de begro
ting te kunnen beginnen. Hij wil niet zeggen, dat het niet eerder zou.
kunnen dan nu, -het zou bijvoorbeeld ook 1 november kunnen-, maar een
begroting per 1 september zou zeer los aan elkaar hangen. Het bezwaar
om de begroting na Kerstmis te behandelen deelt hij. Het verleden jaar
is ook al opgemerkt door het lid Mens, dat voor vele leden de kerst
sfeer niet bereikbaar was, omdat men zo druk bezig was met de begrotings
behandeling. Het college heeft dit jaar geprobeerd om de begroting
voor Kerstmis afgewerkt te hebben, maar toch kwam er van verschillende
leden het verzoek om met name de begrotingsbehandeling na Kerstmis te
houden. De goede wil is er wel geweest, maar het is niet gelukt. Hij
vindt wel, dat dit toch een punt is waar men bij stil moet staan. De
cember blijft een verschrikkelijk moeilijke maand. Men heeft de keus
om zich voor het volgende jaar vast te prikken op november of januari,
waarbij zijn persoonlijke voorkeur dan toch wel uitgaat naar november.
Het blijkt ook in andere gemeenten mogelijk om de begroting in de
maand november te behandelen. Mocht de raad er anders over denken, dan
hoort hij dat nog wel. De aanbiedingsbrief zou iets missen ten aanzien
van het gevoerde beleid. Hij is van mening, dat dat ook niet in een
aanbiedingsbrief thuis hoort. Het gevoerde beleid wordt vast gelegd
in de rekening en hij adviseert om daar in de toekomst eens wat meer
stil bij te tij ven staan. Er is ook gesproken over de rente die de ge
meente kweekt van haar reserves en waarom die nu niet in de gewone
dienst worden meegenomen als inkomsten. Hij dacht, dat het
vrij logisch was, dat dat niet gebeurde. De reserves zijn bedoeld voor
investeringen, voor gemeenschapsvoorzieningen en hij vindt dat de
groei van deze reserves logischerwijs voor hetzelfde doel moet dienen.
Het hoeft juridisch niet en hij kan zich voorstellen dat een artikel
s-gemeente zal zeggen dat niet te doen, maar hij dacht dat de beste
methode om geen artikel-12-gemeente te worden toch nog steeds zou zijn om
de rente nog steeds bij te schrijven bij de reserves en te proberen
rond te komen met het normale huishoudgeld. OVer de gewestraad heeft
het lid Roosenboom aangekondigd waarover hij wil spreken. Hij dacht
dat het niet zo belangrijk was waarover het lid Roosenboom wenst te
spreken, dat zal de voorzitter wel aangeven waarover gesproken kan
worden. Met name zijn er twee belangrijke punten voor het gewest. E-
nerzijds is dat het ombouwen van bestaande gemeenschappelijke voor
zieningen en ten tweede het opstellen van een ontwikkelingsplan. Wel
vindt hij het 'belangrijk om te weten welke houding de gewestraadle
den hier tegenover zullen aannemen. Ook is gepleit voor de inspraak
en met name de inspraak ten behoeve van groenvoorziening in de Rode
Schouw. Hij kan die wens volledig onderschrijven, maar het is in de
praktijk wel bijzonder moeilijk. In het algemeen zijn er op het
tijdstip dat de planneri gemaakt worden nog geen bewoners. Zoièts
is een moeilijkheid, dat zich bijvoorbeeld ook voordoet bij de scho
lenbouw. De bouw daarvan moest drie jaar geleden al worden voorbe
reid, op een moment zelfs waarop er nog niet êên huis stond. Daar
zit men altijd mee te stoeien. Je moet vroeg beginnen en wil ook
inspraak, geven. Het idee om een meldingssysteem in te stellen lijkt
<2*33
-23-
hem niet direkt een zaak. voor de gemeente. Wel is het belangrijk,
dat we 'daar attent op blijven. We hebben een voorlopige voorziening in een
reeks van telefoonnummers van de zijde van de provincie, die in
eerste instantie gewaarschuwd moeten worden. Je kunt je wel afvra
gen of het nu wel voldoende is dat de 'een of andere burger de tele
foon grijpt en naar s—Hertogenbosch belt. Den Bosch is nog al ver.
Misschien moet er in de nabije toekomst toch wat anders komen dan
deze simpele aanbieding van een paar telefoonnummers. Verder is er
gepleit voor een beter contact van de verenigingen en sportraad
enerzijds en de commissie sportzaken anderzijds. Hij ziet dat niet
zo. De commissie sportzaken is per definitie een commissie, die
het college adviseert en niet op eigen houtje relaties gaat leggen
met welke belanghebbende dan ook. Een ander punt met betrekking
tot deze commissie is, -hetgeen hij graag met grote nadruk wil zeg
gen-, what's in a name, hij heet nu wel toevallig commissie sport
zaken, maar dat is alleen maar gedaan, omdat we het moeilijk vonden
om de commissie te noemens commissie voor het zwembad de Oosterschelde
en voor het te bouwen zwembad de Melanen. Dat was een erg lange naam,
maar vandaar wel voorshands alleen maar deze twee zaken. Het college
is er beslist nog niet aan uit of er nu wel een ambtenaar sportzaken
moet komen en dat zal in grote mate afhangen van de uiteindelijke
organisatie omtrent alle te beheren sportvoorzieningen. Hij wil er
op wijzen, dat met betrekking tot het zwembad gedacht wordt aan
een N.V»-structuur. Het besluit daarover is nog niet gevallen. Er
is in het land een bepaalde zwembad—n.v. die participeert in plaat
selijk n.v.'s en die participatie geschiedt dan in die zin, dat
een of twee personen van die landelijke n.v. hun specifieke zwem
badkennis inbrengen en voor de rest zit er in dit beheerslichaam
raadsleden en enige burgers. Bij verschillende gemeenten is ge
ïnformeerd hoe dat werkt en in het algemeen is men zeer tevreden
over deze vorm. Zou ook Halsteren daar voor kiezen, -hetgeen overigens
nog open ligt-, dan betekent dat er een iets ander eindresultaat
zal zijn met betrekking tot het totale te organiseren sportgebeuren.
Ook is er gepleit voor een instructiebad. Hij dacht, dat als het
bad klaar was, waarbij dan via het te verwarmen water gezwommen
kan worden van april tot oktober, dat dit een belangrijke voorziening
was en dat het daarnaast denkbaar is dat men aanvullend nog wat doet
met het overdekte bad in Bergen op Zoom of in Oudenbosch. Deze
laatste mogelijkheden zijn aanmerkelijk goedkoper dan het zelf bouwen
vah een instructiebad. Het blijft op de prioriteitenlijst staan,
maar hij dacht dat het geen dringende urgentie verdiende. Hij is het
lid Roosenboom erkentelijk voor de bouwstenen die hij heeft aange
dragen voor het te voeren subsidiebeleid. Ook dit jaar is weer ge
bleken, dat het voor allemaal een moeilijke zaak is om lijnen te
brengen in de subsidiering. Hij dacht dat men het vozende jaar moest
doorgaan op dezelfde weg van een speciale vergadering voor de sub
sidies. Wellicht dat men deze vergadering nog eerder kan houden
omdat het totale subsidiebedrag binnen de begroting niet zo erg be
langrijk Naar zijn mening kan gerust vooruit gelopen worden op