-22- men met een begroting moeten komen die zeer onzeker is, omdat de meeste gegevens van de ministeries later komen dan gewenst is om aan de begro ting te kunnen beginnen. Hij wil niet zeggen, dat het niet eerder zou. kunnen dan nu, -het zou bijvoorbeeld ook 1 november kunnen-, maar een begroting per 1 september zou zeer los aan elkaar hangen. Het bezwaar om de begroting na Kerstmis te behandelen deelt hij. Het verleden jaar is ook al opgemerkt door het lid Mens, dat voor vele leden de kerst sfeer niet bereikbaar was, omdat men zo druk bezig was met de begrotings behandeling. Het college heeft dit jaar geprobeerd om de begroting voor Kerstmis afgewerkt te hebben, maar toch kwam er van verschillende leden het verzoek om met name de begrotingsbehandeling na Kerstmis te houden. De goede wil is er wel geweest, maar het is niet gelukt. Hij vindt wel, dat dit toch een punt is waar men bij stil moet staan. De cember blijft een verschrikkelijk moeilijke maand. Men heeft de keus om zich voor het volgende jaar vast te prikken op november of januari, waarbij zijn persoonlijke voorkeur dan toch wel uitgaat naar november. Het blijkt ook in andere gemeenten mogelijk om de begroting in de maand november te behandelen. Mocht de raad er anders over denken, dan hoort hij dat nog wel. De aanbiedingsbrief zou iets missen ten aanzien van het gevoerde beleid. Hij is van mening, dat dat ook niet in een aanbiedingsbrief thuis hoort. Het gevoerde beleid wordt vast gelegd in de rekening en hij adviseert om daar in de toekomst eens wat meer stil bij te tij ven staan. Er is ook gesproken over de rente die de ge meente kweekt van haar reserves en waarom die nu niet in de gewone dienst worden meegenomen als inkomsten. Hij dacht, dat het vrij logisch was, dat dat niet gebeurde. De reserves zijn bedoeld voor investeringen, voor gemeenschapsvoorzieningen en hij vindt dat de groei van deze reserves logischerwijs voor hetzelfde doel moet dienen. Het hoeft juridisch niet en hij kan zich voorstellen dat een artikel s-gemeente zal zeggen dat niet te doen, maar hij dacht dat de beste methode om geen artikel-12-gemeente te worden toch nog steeds zou zijn om de rente nog steeds bij te schrijven bij de reserves en te proberen rond te komen met het normale huishoudgeld. OVer de gewestraad heeft het lid Roosenboom aangekondigd waarover hij wil spreken. Hij dacht dat het niet zo belangrijk was waarover het lid Roosenboom wenst te spreken, dat zal de voorzitter wel aangeven waarover gesproken kan worden. Met name zijn er twee belangrijke punten voor het gewest. E- nerzijds is dat het ombouwen van bestaande gemeenschappelijke voor zieningen en ten tweede het opstellen van een ontwikkelingsplan. Wel vindt hij het 'belangrijk om te weten welke houding de gewestraadle den hier tegenover zullen aannemen. Ook is gepleit voor de inspraak en met name de inspraak ten behoeve van groenvoorziening in de Rode Schouw. Hij kan die wens volledig onderschrijven, maar het is in de praktijk wel bijzonder moeilijk. In het algemeen zijn er op het tijdstip dat de planneri gemaakt worden nog geen bewoners. Zoièts is een moeilijkheid, dat zich bijvoorbeeld ook voordoet bij de scho lenbouw. De bouw daarvan moest drie jaar geleden al worden voorbe reid, op een moment zelfs waarop er nog niet êên huis stond. Daar zit men altijd mee te stoeien. Je moet vroeg beginnen en wil ook inspraak, geven. Het idee om een meldingssysteem in te stellen lijkt <2*33 -23- hem niet direkt een zaak. voor de gemeente. Wel is het belangrijk, dat we 'daar attent op blijven. We hebben een voorlopige voorziening in een reeks van telefoonnummers van de zijde van de provincie, die in eerste instantie gewaarschuwd moeten worden. Je kunt je wel afvra gen of het nu wel voldoende is dat de 'een of andere burger de tele foon grijpt en naar s—Hertogenbosch belt. Den Bosch is nog al ver. Misschien moet er in de nabije toekomst toch wat anders komen dan deze simpele aanbieding van een paar telefoonnummers. Verder is er gepleit voor een beter contact van de verenigingen en sportraad enerzijds en de commissie sportzaken anderzijds. Hij ziet dat niet zo. De commissie sportzaken is per definitie een commissie, die het college adviseert en niet op eigen houtje relaties gaat leggen met welke belanghebbende dan ook. Een ander punt met betrekking tot deze commissie is, -hetgeen hij graag met grote nadruk wil zeg gen-, what's in a name, hij heet nu wel toevallig commissie sport zaken, maar dat is alleen maar gedaan, omdat we het moeilijk vonden om de commissie te noemens commissie voor het zwembad de Oosterschelde en voor het te bouwen zwembad de Melanen. Dat was een erg lange naam, maar vandaar wel voorshands alleen maar deze twee zaken. Het college is er beslist nog niet aan uit of er nu wel een ambtenaar sportzaken moet komen en dat zal in grote mate afhangen van de uiteindelijke organisatie omtrent alle te beheren sportvoorzieningen. Hij wil er op wijzen, dat met betrekking tot het zwembad gedacht wordt aan een N.V»-structuur. Het besluit daarover is nog niet gevallen. Er is in het land een bepaalde zwembad—n.v. die participeert in plaat selijk n.v.'s en die participatie geschiedt dan in die zin, dat een of twee personen van die landelijke n.v. hun specifieke zwem badkennis inbrengen en voor de rest zit er in dit beheerslichaam raadsleden en enige burgers. Bij verschillende gemeenten is ge ïnformeerd hoe dat werkt en in het algemeen is men zeer tevreden over deze vorm. Zou ook Halsteren daar voor kiezen, -hetgeen overigens nog open ligt-, dan betekent dat er een iets ander eindresultaat zal zijn met betrekking tot het totale te organiseren sportgebeuren. Ook is er gepleit voor een instructiebad. Hij dacht, dat als het bad klaar was, waarbij dan via het te verwarmen water gezwommen kan worden van april tot oktober, dat dit een belangrijke voorziening was en dat het daarnaast denkbaar is dat men aanvullend nog wat doet met het overdekte bad in Bergen op Zoom of in Oudenbosch. Deze laatste mogelijkheden zijn aanmerkelijk goedkoper dan het zelf bouwen vah een instructiebad. Het blijft op de prioriteitenlijst staan, maar hij dacht dat het geen dringende urgentie verdiende. Hij is het lid Roosenboom erkentelijk voor de bouwstenen die hij heeft aange dragen voor het te voeren subsidiebeleid. Ook dit jaar is weer ge bleken, dat het voor allemaal een moeilijke zaak is om lijnen te brengen in de subsidiering. Hij dacht dat men het vozende jaar moest doorgaan op dezelfde weg van een speciale vergadering voor de sub sidies. Wellicht dat men deze vergadering nog eerder kan houden omdat het totale subsidiebedrag binnen de begroting niet zo erg be langrijk Naar zijn mening kan gerust vooruit gelopen worden op

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1974 | | pagina 92