-18- uitgevoerd. Hu we het daar- toch over hebben; wil het college ons Dj-nnenkort een lijst overhandigen, waarop alle objecten voorkomen, die voorgedragen zijn in Den Bosch om voor uitvoering in A.C.W.- verband in aanmerking te komen. Wij vinden dat projecten als overdekt zwembad, riolering en fietspad Kladseweg, bibliotheek, jeugdgebouw enzovoorts zaten zijn, die panklaar ingediend kunnen worden riet tid Storm—Bosch vervolgt haar algemene beschouwingen met het navolgende Sociale zaken en volksgezondheid. Door onze groepering is er herhaal delijk op gewezen, dat het zeer wenselijk is, dat er op het gebied van sociale zaken en volksgezondheid "interfunctioneel" samengewerkt moet worden. Dit wil zeggen, dat de activiteiten, die naar inhoud verschillen, toch op elkaar afgestemd dienen te worden. Ons inziens gebeurt dat nog minimaal. Alle instanties, die werkzaam zijn binnen de gemeente in het kader van sociale zaken en volksgezondheid pro beren tot een samenwerkingsverband te komen, maar dit samenwerken wordt ons inziens door de gemeente niet voldoende ondersteund. Wan neer onze welzijnswerkers met een vooratel komen, ziet de gemeente dat te veel als uiteenhoHing van zijn eigen functie. Hopenlijk is de verantwoordelijke wethouder bereid om in 1975 h-et samenwerken te bevorderen en initiatieven daartoe te ondernemen. Wij willen hem dan ook vragen, wat zijn plannen zijn, of wacht hij zoals steeds gebeurd is, gewoon af op de dingen die komen en gaan? In dit verband gaat het spreekwoord op: vookomen is beter dan genezen. En zoals U weet is de bevolking van Halsteren heel anders samengesteld dan dit 15 jaar geleden het geval was. Zou het bijvoorbeeld niet zinnig zijn om eens te bekijken of Halsteren niet rijp is voor een gezondheids centrum. Wij hebben vernomen, dat er in het verleden al initiatieven in die richting zijn ontplooid, maar dat dit niet haalbaar bleek, omdat een aantal zogenaamde notabelen dit tegenhièlden. Hoe zouden deze mensen daar nu tegenover staan? Is de wethouder bereid dit eens te onderzoeken? We zullen rekening moeten gaan houden met de mensen, die van buiten afkomen. In verband met het Oosterscheldebad is onze leuze: dit moet gehandhaafd blijven. Er zullen altijd mensen zijn, die liever in open water zwemmen. Onderwijs. Het is ons inziens duidelijk gebleken, dat er uit de be volking van onze gemeente een aantal signalen komen, die het noodza kelijk maken, dat er op het gebied van het onderwijs het een en an der moet gaan veranderen. De Stichting Katholieke Scholen Halsteren houdt nauwelijks rekening met de behoefte van de bevolking. Inspraak wordt niet geduld. Vanwaar deze autoritaire opstelling? Wij als gemeenteraad hebben te zorgen voor een goed functioneren van het onderwijs. Wij zullen dit goed in de gaten dienen te houden en zo- nodig de stichting moeten verzoeken zijn beleid af te stemmen op de wensen van de ouders. Wij vragen het college in de gemeente in' 1975 een schoolbehoefteonderzoek in te stelten en naar aanleiding van de uitslag een gesprek te hebben met de diverse schoolbesturen. Er komt dan niet alleen een duidelijkheid over wat de mensen aan onder_ -19- wijs in onze gemeente wensen, maar de mensen worden ook genoodzaakt om er over na te denken en het zou best eens de betrokkenheid van de bevolking bij het onderwijs kunnen aktiveren. Ook statuten van diverse schoolbesturen zouden dan eventueel aangepast kunnen worden. De werkgroep die zich in de Rode Schouw heeft beziggehouden met het schoolbehoefteonderzoek zouden wij willen aanraden cm zich om te vor men tot een werkgroep voor het stichten van een openbare school. Gezien de gesprekken in de laatste raadsvergadering is gebleken, dat een groot aantal raadsleden de problemen van bepaalde bevolkingsgroe pen nauwelijks ziet zitten. Iets over het functioneren van de commissies. Gelukkig is er dit jaar gevolg gegeven aan onze wens om de commissies met elkaar samen te stellen. Dit impliceert nog niet, dat daardoor de commissies automa tisch goed functioneren, want daaraan is niet gewerkt. Bijvoorbeeld de commissie overheid - burgerij heeft een aantal voorstellen aan b.&.w. gericht om dit te bevorderen. Echter het college wacht zo lang met het reageren op de voorstellen gedaan door sommige commis sies, dat wij wel moeten constateren, dat de samenwerking tussen college en commissies niet deugt. Onze vraag: kan het college niet sneller reageren op voorstellen, die gedaan zijn door de commissies? Ons voorstel: creëer een aantal commissies van voorbereiding, zo dat de leden van de commissies, -vooral de burgers,die hierin zit ting hebben-, niet het gevoel krijgen, dat ze voor 'Tiet Snot" zitten te werken. De begroting. Haast de verantwoording achteraf zal de begroting ook een belangrijke rol kunnen spelen bij het inspraak-proces van de bur gers. Het is ons duidelijk dat het college daar het belang niet van inziet en dat siert U niet. In de eerste plaats heeft U dit jaar weer verzuimd een populaire begroting te maken. Dat hebben wij dan maar gedaan. In de tweede plaats heeft U de data van besprekingen van de begroting zeer ongelukkig gekozen. De mogelijkheid om met de achterban te overleggen is minimaal geweest. Wilt U ons volgend jaar meer tijd geven om de begroting te bestuderen en de begrotings vergadering niet rond Kerstmis laten vallen. Ook de raadsleden willen de feestdagen gezellig door brengen. Doet U het voortaan of eerder of wat laterDe aanbiedingsbrief is voor ons een waardeloos stuk. Deze zou namelijk inzicht moeten geven in het beleid van b.&.w.. Het stuk is voor een normaal mens, —en die zijn wij—, niet te lezen. Overigens wat het beleid en het functioneren van b.&.w. be treft hebben wij ook nog een paar vragen zoals: 1. Hoe is de portefeuilleverdeling binnen het college. Mogen de raads leden misschien weten hoe het daar mee zit.2. Wanneer komt U met een meerjarenplan? Het kan en mag toch niet de bedoeling zijn dat U maar één jaar vooruitkijkt. Ons voorstel: Bekijkt U bijvoorbeeld eens de begroting van Steenbergen. Deze begroting is velemalen duidelijker en overzichtelijker opgesteld. Voor ons was deze begroting met zijn toelichting vrij eenvouding te verwerken. Vervolgens gaat deze begroting vergezeld van een meer jarenplan, wat voor hen die uit de begroting een beleid of toekomst visie willen halen zonder meer mogelijk is. Ook is bij deze begroting een aanbiedingsbriefdie ordelijke en overzichtelijk Q.Ö&

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1974 | | pagina 90