-18-
uitgevoerd. Hu we het daar- toch over hebben; wil het college ons
Dj-nnenkort een lijst overhandigen, waarop alle objecten voorkomen,
die voorgedragen zijn in Den Bosch om voor uitvoering in A.C.W.-
verband in aanmerking te komen. Wij vinden dat projecten als
overdekt zwembad, riolering en fietspad Kladseweg, bibliotheek,
jeugdgebouw enzovoorts zaten zijn, die panklaar ingediend kunnen
worden
riet tid Storm—Bosch vervolgt haar algemene beschouwingen met het
navolgende
Sociale zaken en volksgezondheid. Door onze groepering is er herhaal
delijk op gewezen, dat het zeer wenselijk is, dat er op het gebied
van sociale zaken en volksgezondheid "interfunctioneel" samengewerkt
moet worden. Dit wil zeggen, dat de activiteiten, die naar inhoud
verschillen, toch op elkaar afgestemd dienen te worden. Ons inziens
gebeurt dat nog minimaal. Alle instanties, die werkzaam zijn binnen
de gemeente in het kader van sociale zaken en volksgezondheid pro
beren tot een samenwerkingsverband te komen, maar dit samenwerken
wordt ons inziens door de gemeente niet voldoende ondersteund. Wan
neer onze welzijnswerkers met een vooratel komen, ziet de gemeente
dat te veel als uiteenhoHing van zijn eigen functie. Hopenlijk is
de verantwoordelijke wethouder bereid om in 1975 h-et samenwerken
te bevorderen en initiatieven daartoe te ondernemen. Wij willen
hem dan ook vragen, wat zijn plannen zijn, of wacht hij zoals steeds
gebeurd is, gewoon af op de dingen die komen en gaan? In dit verband
gaat het spreekwoord op: vookomen is beter dan genezen. En zoals U
weet is de bevolking van Halsteren heel anders samengesteld dan dit
15 jaar geleden het geval was. Zou het bijvoorbeeld niet zinnig zijn
om eens te bekijken of Halsteren niet rijp is voor een gezondheids
centrum. Wij hebben vernomen, dat er in het verleden al initiatieven
in die richting zijn ontplooid, maar dat dit niet haalbaar bleek,
omdat een aantal zogenaamde notabelen dit tegenhièlden. Hoe zouden
deze mensen daar nu tegenover staan? Is de wethouder bereid dit
eens te onderzoeken? We zullen rekening moeten gaan houden met de
mensen, die van buiten afkomen. In verband met het Oosterscheldebad
is onze leuze: dit moet gehandhaafd blijven. Er zullen altijd mensen
zijn, die liever in open water zwemmen.
Onderwijs. Het is ons inziens duidelijk gebleken, dat er uit de be
volking van onze gemeente een aantal signalen komen, die het noodza
kelijk maken, dat er op het gebied van het onderwijs het een en an
der moet gaan veranderen. De Stichting Katholieke Scholen Halsteren
houdt nauwelijks rekening met de behoefte van de bevolking. Inspraak
wordt niet geduld. Vanwaar deze autoritaire opstelling? Wij als
gemeenteraad hebben te zorgen voor een goed functioneren van het
onderwijs. Wij zullen dit goed in de gaten dienen te houden en zo-
nodig de stichting moeten verzoeken zijn beleid af te stemmen op
de wensen van de ouders. Wij vragen het college in de gemeente in'
1975 een schoolbehoefteonderzoek in te stelten en naar aanleiding van
de uitslag een gesprek te hebben met de diverse schoolbesturen. Er
komt dan niet alleen een duidelijkheid over wat de mensen aan onder_
-19-
wijs in onze gemeente wensen, maar de mensen worden ook genoodzaakt
om er over na te denken en het zou best eens de betrokkenheid van
de bevolking bij het onderwijs kunnen aktiveren. Ook statuten van
diverse schoolbesturen zouden dan eventueel aangepast kunnen worden.
De werkgroep die zich in de Rode Schouw heeft beziggehouden met het
schoolbehoefteonderzoek zouden wij willen aanraden cm zich om te vor
men tot een werkgroep voor het stichten van een openbare school.
Gezien de gesprekken in de laatste raadsvergadering is gebleken, dat
een groot aantal raadsleden de problemen van bepaalde bevolkingsgroe
pen nauwelijks ziet zitten.
Iets over het functioneren van de commissies. Gelukkig is er dit jaar
gevolg gegeven aan onze wens om de commissies met elkaar samen te
stellen. Dit impliceert nog niet, dat daardoor de commissies automa
tisch goed functioneren, want daaraan is niet gewerkt. Bijvoorbeeld
de commissie overheid - burgerij heeft een aantal voorstellen aan
b.&.w. gericht om dit te bevorderen. Echter het college wacht zo
lang met het reageren op de voorstellen gedaan door sommige commis
sies, dat wij wel moeten constateren, dat de samenwerking tussen
college en commissies niet deugt. Onze vraag: kan het college niet
sneller reageren op voorstellen, die gedaan zijn door de commissies?
Ons voorstel: creëer een aantal commissies van voorbereiding, zo
dat de leden van de commissies, -vooral de burgers,die hierin zit
ting hebben-, niet het gevoel krijgen, dat ze voor 'Tiet Snot"
zitten te werken.
De begroting. Haast de verantwoording achteraf zal de begroting ook
een belangrijke rol kunnen spelen bij het inspraak-proces van de bur
gers. Het is ons duidelijk dat het college daar het belang niet van
inziet en dat siert U niet. In de eerste plaats heeft U dit jaar
weer verzuimd een populaire begroting te maken. Dat hebben wij dan
maar gedaan. In de tweede plaats heeft U de data van besprekingen
van de begroting zeer ongelukkig gekozen. De mogelijkheid om met de
achterban te overleggen is minimaal geweest. Wilt U ons volgend
jaar meer tijd geven om de begroting te bestuderen en de begrotings
vergadering niet rond Kerstmis laten vallen. Ook de raadsleden
willen de feestdagen gezellig door brengen. Doet U het voortaan of
eerder of wat laterDe aanbiedingsbrief is voor ons een waardeloos
stuk. Deze zou namelijk inzicht moeten geven in het beleid van
b.&.w.. Het stuk is voor een normaal mens, —en die zijn wij—, niet te
lezen. Overigens wat het beleid en het functioneren van b.&.w. be
treft hebben wij ook nog een paar vragen zoals:
1. Hoe is de portefeuilleverdeling binnen het college. Mogen de raads
leden misschien weten hoe het daar mee zit.2. Wanneer komt U met
een meerjarenplan? Het kan en mag toch niet de bedoeling zijn dat
U maar één jaar vooruitkijkt. Ons voorstel: Bekijkt U bijvoorbeeld
eens de begroting van Steenbergen. Deze begroting is velemalen
duidelijker en overzichtelijker opgesteld.
Voor ons was deze begroting met zijn toelichting vrij eenvouding te
verwerken. Vervolgens gaat deze begroting vergezeld van een meer
jarenplan, wat voor hen die uit de begroting een beleid of toekomst
visie willen halen zonder meer mogelijk is.
Ook is bij deze begroting een aanbiedingsbriefdie ordelijke en overzichtelijk
Q.Ö&