f- schikking voor dit bedrijf waren wij vast van plan de procedure rondom het opstellen van een rampenplan op de voet te gaan vol gen. Na ongeveer 5 maanden wachten op enig bericht van voorbe reiding stellen wij U de vraag of Halsteren ai betrokken is bij de voorbereidingen hiertoe? Of houdt de heer Van der Laar nog steeds vol, dat het een zeer veilige vestiging is en wordt er daarom maar niets aangedaan? In Vlaardingen en omstreken is men duidelijk al veel verder en ziet men de problemen onder ogen. Een en ander werd onlangs gedemonstreerd door het creëren van een massagraf. Op zich natuurlijk een absurde zaak, maar tevens de bikkelharde werkelijkheid. Wat wij hier in West-Brabant doen is de koppen in het zand steken met de wetenschap, dat we een grote chemische kolos in onze achtertuin hebben staan, de gevaarlijk ste in zijn soort. Wat de dagelijkse milieu-overlast betreft valt reeds te vertellen, dat bij het proefdraaien van slechts een klein gedeelte van het bedrijf al lawaai-overlast te registeren valt. Wat moet dat niet worden wanneer deze gigant al zijn activiteiten gaat ontplooien? Laten we zo snel mogelijk werken aan een serie zogenaamde snuffelpalen, zodat de gegevens hiervan straks open baar gemaakt kunnen worden. Wat de lawaai—overlast betreft kan men met een eigen goedgekeurde meetapparatuur heel wat consta teren. Als de term van onze stedebouwkundige, dat het hier een "natte industrie" betreft, door ons goed geïnterpreteerd wordt, heeft hij inderdaad groot gelijk, want met dergelijke vestigingen zijn we inderdaad op alle fronten "nat". Om in kaarttermen te spre ken; we zijn behoorlijk aan het verliezen.Zodra wij iets ruimer in onze tijd zitten, willen wij de raad graag helpen aan die in formatie, waarop onze uitgesproken mening aangaande General Electric berust. Misschien geeft dat dan voor meer raadsleden aan leiding om op eerder gedane stappen terug te komen. Be mening, dat dat niex kan of mag getuigt ons inziens van een karakter dat te gen beter weten in handelt en gemaakte fouten en blunders nfet toe durft te geven. Slechte verliezers noemt men dat ook wel. Aangaande verdere milieuproblemen, willen we ook nog iets zeggen over Bogimex. Reeds 3 jaar geleden hebben wij de milieu—overlast van dit bedrijf aan de orde gesteld. Met andere woorden: de ge meente heeft al drie jaar kunnen werken aan een oplossing van de vuilwerkingsproceaure, in en om het fabriekscomplex. Wat er in die drie jaar gebeurd is, is goed bedoeld gepruts. Bij het oplossen van de problemen heeft de gemeente als beschikking over de hinder- wetsvergunning geen poot uitgestoken cm voor enige begeleiding bij het oplossen van de problemen te zorgen. Het resultaat is nu wel, dat het bedrijf ondanks de gemaakte onkosten, nog een zeer hoge prijs moet betalen voor de resterende vervuiling. Terecht natuur—' lijk, maar ons inziens had dit voorkomen kunnen worden. Be geruch ten doen thans de ronde, dat het bedrijf gaat verhuizen naar Bel gië. En dat is jammer voor de werkgelegenheid, die dit bedrijf toch met zich meebrengt. Wat betreft de zuiveringsinstallatie aan de Tholenseweg wilden wij U vragen, nu alles is overgedragen aan het ■17- Waterschap West Brabant, of we nu maar bij de pakken neer moeten gaan zitten. Of dringt U nog regelmatig aan bij het schap tot vernièuwing van deze volledig overbelaste installatie? Wat de zuivering van de Stichting Vrederust betreft, vinden wij dat aan deze stichting dezelfde milieu-eisen kunnen worden gesteld, als aan ieder ander bedrijf. Zolang deze stichting nog op particulier initial.iei berust, valt er ons inziens niet te tornen aan het leit, uat deze stichting als een normaal bedrijf behandeld dient 'J& worden We. moeten naar onze mening aandringen bij de stichting, zolang mt..u nog niet kan aansluiten op de nieuwe zuiveringsinstal— latie—om de "vloeiweide" te verleggen. Boor deze manier van"1 "zuiveren" is de weide verzadigd en de omgeving is niet zo heel erg gezond meer. Be enige die in die omgeving gezond blijven zijn de ratten. Wat de verdere vervuling van onze gemeente betreft is onze stelling; voorkomen is beter dan genezen. Bit is ons in ziens /an repassing op de bio—industrien, de vervuiling door iiunder en het clandestien storten. Be vervuiling dóór honden is in de laatste raadsvergadering ruimschoots aan de orde geweest. Onze mening is nog steeds, dat men door verhoging van belasting weinig opschietBuidelijk moet er gewerkt worden aan de opvoeding \ran de i ndenbezitters. Wij willen niet nogmaals verzeild raken in ecu oeverloos gezwets over uit onderwerp. Ons voorstel; neem een bepaling op in de Algemens Politie Verordening, -zoals dit ook met clandestien storten is gebeurd-, met een zogenaamd aanlijngebod. cooi-komt men loslopende honden. Bie worden gewoon opgepikt. Het bekeuren, wanneer honden, stoepen of plantsoenen bevuilen wordt zodoende ereenvcu&igdAls de Rijkspolitie hier geen tijd voor heeft, kunnen we ook gaan denken aan een zogenaamde milieupolitie, die tevens het clandestien vuilstorten in de gaten kan houden. Zie Steenbergen. Behoorlijke boetes, zoals in Zweden en Engeland, is het enige wat helpt. We hebben al eerder gesproken over de wense lijkheid om in regio—verband een ambtenaar aan te trekken, die specifieke hinderwetszaken zo objectief mogelijk kan beoordelen. Bit zou voor Halster-en twee belangrijke voordelen opleveren: - is er dan een specialist werkzaam met betrekking tot de uit— /oering van de hinderwet en 2. wordt de overbelaste post op bouw- en woningtoezicht ontlast. Wij willen weten, wat er na aan leiding van onze eerdere vragen ten aanzien van dit punt al is onder nomen. Openbare werken. Het onderhoud van diverse wegen in onze gemeente is een onderwerp, waar elk jaar tijdens de algemene be schouwingen door diverse partijen over gepraat wordt. Steeds zijn er een aantal wegen, waar hoognodig wat aan gedaan moet worden, maar hei blijft steeds een incidenteel gedoe, wat bergen geld kost en dat weinig opiost. Wanneer komt de betreffende wethouder met een ^"idelijk meerjarenplan, zodat wegen als de Schansbaan, het Vagevuur, de Kijkuit, Erasmusweg, Kladseweg, Slotweg, Sleutelweg, Waterstraat enzovoorts toch eens aan duidelijke reconstructie toekomen. Of vindt II dat niet nodig' Met een opschuiving op het prioriteitenschema schieten we ons inziens weinig op, omdat de waarde die aan het priori teitenschema moet worden gehecht niet zo erg groot is. Maak eens wat plannen klaar, die eventueel in A.G.W.—verband kunnen worden •2 c3

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1974 | | pagina 89