-6— omtrent stank en die ambtenaar heeft ook zijn telefoonnummer opgegeven met diverse toestelnummers. Dat is alleen maar voor overdag en uit de praktijk blijkt, dat deze stankoverlast vaak in de avonduren en de nacht het meest door de mensen wordt ervaren. Over cultuur en recreatie het na volgende. Als gemeente Halsteren kan men trots zijn op de uitbreiding dit jaar van de sportaccomodatie. We zijn namelijk een sporthal en een zwem bad rijker geworden. Sprekend over de sporthal wil hij nog wel evenaantip- pen, dat om tot een zo efficiënt mogelijk gebruik en rendabel maken van de hal te komen een beter contact tussen de verenigingen en de sportraad enzerzijds en de gemeentelijke commissie sportzaken anderzijds wel gewenst is In de aanloopperiode vanaf september jongstleden hebben meerdere vereni gingen hun ledenaantal door het ingebruiknemen van de sporthal danig zien stijgen. Laat nu de gemeente door een slecht contact met de Halsterse vere nigingen,-want deze hebben toch de voorkeur boven bijvoorbeeld een tennis vereniging uit Tholen-, deze groei niet tegenhouden, zodat iedere inwoner van Halsteren en Lepelstraat ruimschoots de gelegenheid wordt geboden zich aan een zaalsport te wijden. Hierbij doelt hij niet uitsluitend op het tennis sen. Een aanstelling van een ambtenaar van sportzaken brengt hij in dit verband nogmaals naar voren. In het verleden is het maar al te vaak gebeurd, dat men de gemeente om inlichtingen omtrent sportzaken opbelde en dat men dan van. het kastje naar de muur gestuurd werd zonder dat het probleem werd opgelost» Ook wil hij nog aantippen, dat haast «het overdekt zwembad, dat nog deze zomer een zware dobber te verwerken zal krijgep, een overdekt in- - structiebad een vereiste is. Het is nu zo, dat een vereniging uit Halsteren elke zaterdagmorgen met bussen naar Oudenbosch moet rijden om de kinderen daar zwemonderricht te kunnen geven. Het realiseren van een overdekt zwem bad om instructie te kunnen geven is een broodnodige vereiste. Liever had hij gezien, dat bij het zwemibad een overdekt bad nog steeds een mogelijkheid zou zijn, maar in het verleden is hierover al meermalen gediscussieerd. Enkele weken geleden heeft men voorafgaande aan een commissievergadering oók gesproken over subs:i.die—bedragen en is door de voorzitter om bouwstenen gevraagd en ook daaraan heeft hij geprobeerd iets bij bij te dragen door het navolgende. Subsidiebeleid, criteria en begrenzing. Ten eerste. De financiële positie van de gemeente. Hij dacht dat dat voor zich zelf spreekt. Ten tweede de taakopdracht van de gemeente. Ten derde. Deaktiviteit moet duidelijk in een behoefte voorzien. Ten vierde. De aktiviteit m et in het algemen of plaat selijk belang zijn. Men zal dan wel goede voorwaarden moeten stellen, wat betreft het overleggen van een exploitatie—^rekening, boekhouding, het ver strekken van inlientingen, statuten. Hij wil ook enkele suggesties doen om te komen tot een planmatig en meer evenwichtig gemeentelijk subsidiebeleid. Ten eerste. Enquêtering van alle instellingen, dus verzameling van alle nodige gegevens. Ten tweede. Rubricering. Is het volksgezondheid, maatschap pelijk werk, sport, cultuur enzovoorts. Ten derde zal men een. algemene sub sidieverordening moeten maken, waarin men alles regelt, zoals wie is subsi die gerechtigd, wanneer wel en wanneer geen subsidie, vermindering en verval len, enzovoorts. Ten vierde de keuze en het vastleggen van adequate subsidie normen in een bijzondere subsidieverordening. Daarin wordt geregeld wat men subsidie gaat geven, de normen en hoe men dat af moet ronden met een meerjarenplan. Hij hoopt met dit betoog over het subsidiebeleid enkele bouwstenen te hebben aangedragen waar de voorzitter in de toekomst iets mee kan doen, om tot een goed subsidiebeleid te komen. Wat algemene zaken. Een ieder heeft kunnen merken, dat de laatste raadsver gaderingen de animo voor de publieke tribune groter is geworden. Meerder malen is het al voorgekomen dat toehoorders of tegen de deurposten stonden geleund of op de grond moesten zitten. Men heeft altijd gewild, dat de be volking zich meer zou betrekken bij het raadsgebeuren en als men dat wil -7- dan zal men er oojc iets aan moeten doen. Er is maar voor enkele mensen een zitplaats en daarom wil hij een suggestie doen, om voor de publieke tri bune nog een rij stoelen weg te zetten en de raadstafel iets op te schui ven naar de collegetafel. Zodoende zal men de mensen, dia de moeite nemen om naar een raadsvergadering te komen luisteren, een fatsoenlijke zitplaats kunnen aanbieden. Een ander grief dat bij de bevolking leeft is de brieven bus van het gemeentehuis. Moet men een brief posten, dan moet men ter plek ke toch wel zeer goed bekend zijn om te weten dat de bus achter een der blinden verscholen zit. Ook daar moet iets aan gedaan worden. Hij zou ook deze vergadering zoals gebruikelijk willen eindigen met iets te vertellen over de positie van de raad en de raadsleden. Teneerste over de raad. De hoofdtaak van de raad is het vaststellen van de hooflijnen van het beleid en daarnaast ook eer controlerende taak, die beter t..t haar recht kan ko men naarmate de hoofdtaak beter wordt vervuld. Om als raadslid goed te kunnen 1 unctxoneren moet men kunnen beschikken over de noodzakelijke infor matie. Deze iniormatie komt langs twee wegen tot hem. Ten eerste via de relatie met zijn politieke achterban en het contact met de individuen. Op de tweede plaats via het kennis kunnen nemen en krijgen van al die gegevens die voor de besluitvorm:ing, waarin hij als raadslid deelneemt, nodig zijn. Hij vindt dat de raad zich niet ten volle bewust is, dat die het hoofd van de gemeente is en zich teveel laat leid t door de adviezen en door de voor stellen van het college. Je kunt je afvragen waarom. Die informatie van de achterban heeft men wel en de contacten met individuen en groepen ook, maar de gegevens die een raadslid moet krijgen voor een goed besluit, dat is we; eens zeer gebrekkig. Hij is van mening, iat men Ie zaak voor honderd procent open moet gooien en dat de kennis, die het college heeft vergaard ook de raad moet bereiken. Mogelijk hebben enkele po it eke groeperingen die informatie wel via hun wethouder, maar er zijn ook groepe ingen, die geen wethouder hebben en daarom moet de informatie vs. de kant van het college komen. Zijn conc rus ie .is, u ee. goede raad Taur blijft. Als Lij echter de com missie Mercx nog eens een keer doorleest en die vergoedingen in het voor uitzicht stelt voor het raadslidmaatschap, die varieren van f I.5OO,tot 14*000, dan moe nij conc uderen, dat een goede raad duur wordt. Hij zou zijn betoog willen niunig-n et de opmerking lat tan goede -aal goud waard is. Het lid Mouws zegt het navolgende. Algemene beschouwingen, Christen Demo- kraten Halsteren/Lepelstraat Mijnheer de voorzitter, mevrouw, mijne heren leden van de Raad. Namens de groepering Gr isten Demokrat en wil ondergetekende U allen'oprecht danken voor de wijze waarop men elkaar gerespecteerd heeft tijdens de verkiezingscampgneAile Lof willen wij hier nogmaals toezwaaien aan de werknemerspartij voor hun initiatieven voor het tot stand komen van de commissies. Ieder van ons zal moeter;, bewijzen dat dit de enig juiste manier is om op iemokrat ,he wijze onze gemeente te besturen. Aan de hand van enkele punten willen wij onze toekomst visie geven. Milieu. Door de vele aktiviteiten aan het bouwfront, met name in Rode Schouw en B.ioemendaalwi 1 len wij nogmaals de aandacht vragen voor Ie oude i ernen. De inzichten over de bouwwijze zijn gelukkig aan het veranderen, nu de woningnood praktisch 's gelenigd in onze gemeente. Voorzieningen als rio lering, aanslu ting op gas, parkeergelegenheid en dergelijke vragen nu de aandacht, vooral ook c: lat de grote uitgaven, die jaarlijks bestead worden aan allerlei voorzieningen, onder andere voor sport en recreatie, na de onroerend—goed—belasting op iedereen komen te drukken. Akties van woonwij ken zijn waardevol als ze hst algemeen belang blijven zien. Ieder individu echter, dat aarzelend de trappen van het gemeentehuis opkomt ten einde zijn rechten te verdedigen, heeft alle steun nodig. Een handreiking van bovenaf

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1974 | | pagina 84