-6—
omtrent stank en die ambtenaar heeft ook zijn telefoonnummer opgegeven
met diverse toestelnummers. Dat is alleen maar voor overdag en uit de
praktijk blijkt, dat deze stankoverlast vaak in de avonduren en de nacht
het meest door de mensen wordt ervaren. Over cultuur en recreatie het na
volgende. Als gemeente Halsteren kan men trots zijn op de uitbreiding
dit jaar van de sportaccomodatie. We zijn namelijk een sporthal en een zwem
bad rijker geworden. Sprekend over de sporthal wil hij nog wel evenaantip-
pen, dat om tot een zo efficiënt mogelijk gebruik en rendabel maken van de
hal te komen een beter contact tussen de verenigingen en de sportraad
enzerzijds en de gemeentelijke commissie sportzaken anderzijds wel gewenst
is
In de aanloopperiode vanaf september jongstleden hebben meerdere vereni
gingen hun ledenaantal door het ingebruiknemen van de sporthal danig zien
stijgen. Laat nu de gemeente door een slecht contact met de Halsterse vere
nigingen,-want deze hebben toch de voorkeur boven bijvoorbeeld een tennis
vereniging uit Tholen-, deze groei niet tegenhouden, zodat iedere inwoner
van Halsteren en Lepelstraat ruimschoots de gelegenheid wordt geboden zich
aan een zaalsport te wijden. Hierbij doelt hij niet uitsluitend op het tennis
sen. Een aanstelling van een ambtenaar van sportzaken brengt hij in dit
verband nogmaals naar voren. In het verleden is het maar al te vaak gebeurd,
dat men de gemeente om inlichtingen omtrent sportzaken opbelde en dat men
dan van. het kastje naar de muur gestuurd werd zonder dat het probleem werd
opgelost» Ook wil hij nog aantippen, dat haast «het overdekt zwembad, dat
nog deze zomer een zware dobber te verwerken zal krijgep, een overdekt in- -
structiebad een vereiste is. Het is nu zo, dat een vereniging uit Halsteren
elke zaterdagmorgen met bussen naar Oudenbosch moet rijden om de kinderen
daar zwemonderricht te kunnen geven. Het realiseren van een overdekt zwem
bad om instructie te kunnen geven is een broodnodige vereiste. Liever had
hij gezien, dat bij het zwemibad een overdekt bad nog steeds een mogelijkheid
zou zijn, maar in het verleden is hierover al meermalen gediscussieerd.
Enkele weken geleden heeft men voorafgaande aan een commissievergadering
oók gesproken over subs:i.die—bedragen en is door de voorzitter om bouwstenen
gevraagd en ook daaraan heeft hij geprobeerd iets bij bij te dragen door het
navolgende.
Subsidiebeleid, criteria en begrenzing. Ten eerste. De financiële positie
van de gemeente. Hij dacht dat dat voor zich zelf spreekt. Ten tweede de
taakopdracht van de gemeente. Ten derde. Deaktiviteit moet duidelijk in een
behoefte voorzien. Ten vierde. De aktiviteit m et in het algemen of plaat
selijk belang zijn. Men zal dan wel goede voorwaarden moeten stellen, wat
betreft het overleggen van een exploitatie—^rekening, boekhouding, het ver
strekken van inlientingen, statuten. Hij wil ook enkele suggesties doen om
te komen tot een planmatig en meer evenwichtig gemeentelijk subsidiebeleid.
Ten eerste. Enquêtering van alle instellingen, dus verzameling van alle
nodige gegevens. Ten tweede. Rubricering. Is het volksgezondheid, maatschap
pelijk werk, sport, cultuur enzovoorts. Ten derde zal men een. algemene sub
sidieverordening moeten maken, waarin men alles regelt, zoals wie is subsi
die gerechtigd, wanneer wel en wanneer geen subsidie, vermindering en verval
len, enzovoorts. Ten vierde de keuze en het vastleggen van adequate subsidie
normen in een bijzondere subsidieverordening.
Daarin wordt geregeld wat men subsidie gaat geven, de normen en hoe men dat
af moet ronden met een meerjarenplan.
Hij hoopt met dit betoog over het subsidiebeleid enkele bouwstenen te hebben
aangedragen waar de voorzitter in de toekomst iets mee kan doen, om tot een
goed subsidiebeleid te komen.
Wat algemene zaken. Een ieder heeft kunnen merken, dat de laatste raadsver
gaderingen de animo voor de publieke tribune groter is geworden. Meerder
malen is het al voorgekomen dat toehoorders of tegen de deurposten stonden
geleund of op de grond moesten zitten. Men heeft altijd gewild, dat de be
volking zich meer zou betrekken bij het raadsgebeuren en als men dat wil
-7-
dan zal men er oojc iets aan moeten doen. Er is maar voor enkele mensen een
zitplaats en daarom wil hij een suggestie doen, om voor de publieke tri
bune nog een rij stoelen weg te zetten en de raadstafel iets op te schui
ven naar de collegetafel. Zodoende zal men de mensen, dia de moeite nemen
om naar een raadsvergadering te komen luisteren, een fatsoenlijke zitplaats
kunnen aanbieden. Een ander grief dat bij de bevolking leeft is de brieven
bus van het gemeentehuis. Moet men een brief posten, dan moet men ter plek
ke toch wel zeer goed bekend zijn om te weten dat de bus achter een der
blinden verscholen zit. Ook daar moet iets aan gedaan worden. Hij zou ook
deze vergadering zoals gebruikelijk willen eindigen met iets te vertellen
over de positie van de raad en de raadsleden. Teneerste over de raad. De
hoofdtaak van de raad is het vaststellen van de hooflijnen van het beleid
en daarnaast ook eer controlerende taak, die beter t..t haar recht kan ko
men naarmate de hoofdtaak beter wordt vervuld. Om als raadslid goed te
kunnen 1 unctxoneren moet men kunnen beschikken over de noodzakelijke infor
matie. Deze iniormatie komt langs twee wegen tot hem. Ten eerste via de
relatie met zijn politieke achterban en het contact met de individuen. Op
de tweede plaats via het kennis kunnen nemen en krijgen van al die gegevens
die voor de besluitvorm:ing, waarin hij als raadslid deelneemt, nodig zijn.
Hij vindt dat de raad zich niet ten volle bewust is, dat die het hoofd van
de gemeente is en zich teveel laat leid t door de adviezen en door de voor
stellen van het college.
Je kunt je afvragen waarom. Die informatie van de achterban heeft men wel
en de contacten met individuen en groepen ook, maar de gegevens die een
raadslid moet krijgen voor een goed besluit, dat is we; eens zeer gebrekkig.
Hij is van mening, iat men Ie zaak voor honderd procent open moet gooien en
dat de kennis, die het college heeft vergaard ook de raad moet bereiken.
Mogelijk hebben enkele po it eke groeperingen die informatie wel via hun
wethouder, maar er zijn ook groepe ingen, die geen wethouder hebben en
daarom moet de informatie vs. de kant van het college komen.
Zijn conc rus ie .is, u ee. goede raad Taur blijft. Als Lij echter de com
missie Mercx nog eens een keer doorleest en die vergoedingen in het voor
uitzicht stelt voor het raadslidmaatschap, die varieren van f I.5OO,tot
14*000, dan moe nij conc uderen, dat een goede raad duur wordt. Hij
zou zijn betoog willen niunig-n et de opmerking lat tan goede -aal goud
waard is.
Het lid Mouws zegt het navolgende. Algemene beschouwingen, Christen Demo-
kraten Halsteren/Lepelstraat
Mijnheer de voorzitter, mevrouw, mijne heren leden van de Raad.
Namens de groepering Gr isten Demokrat en wil ondergetekende U allen'oprecht
danken voor de wijze waarop men elkaar gerespecteerd heeft tijdens de
verkiezingscampgneAile Lof willen wij hier nogmaals toezwaaien aan de
werknemerspartij voor hun initiatieven voor het tot stand komen van
de commissies. Ieder van ons zal moeter;, bewijzen dat dit de enig juiste
manier is om op iemokrat ,he wijze onze gemeente te besturen. Aan de
hand van enkele punten willen wij onze toekomst visie geven.
Milieu. Door de vele aktiviteiten aan het bouwfront, met name in Rode Schouw
en B.ioemendaalwi 1 len wij nogmaals de aandacht vragen voor Ie oude i ernen.
De inzichten over de bouwwijze zijn gelukkig aan het veranderen, nu de
woningnood praktisch 's gelenigd in onze gemeente. Voorzieningen als rio
lering, aanslu ting op gas, parkeergelegenheid en dergelijke vragen nu de
aandacht, vooral ook c: lat de grote uitgaven, die jaarlijks bestead worden
aan allerlei voorzieningen, onder andere voor sport en recreatie, na de
onroerend—goed—belasting op iedereen komen te drukken. Akties van woonwij
ken zijn waardevol als ze hst algemeen belang blijven zien. Ieder individu
echter, dat aarzelend de trappen van het gemeentehuis opkomt ten einde
zijn rechten te verdedigen, heeft alle steun nodig. Een handreiking van bovenaf