0p ïax ff noga- wat kritiek was op de taxaties. Men kan daarom wel de verhoudingen vaststelxen, maar niet de tarieven. De voorzitter antwoordtf dat men inderdaad zonder meer de verhouding kan vaststel len en men zou zelfs de tarieven kunnen vaststellen er vanuit gaande bijvoorbeeld dat heteindbedrag van de taxaties, niet zal veranderen. Het lid I®Ek2£i vind"t de verhoudingen wel de hoofdmoot bij deze belastingen. stelt aan de orde het houden van algemene beschouwingen. Het lid Roosenboom wil zijn algemene beschouwingen toch weer houden met de ge bruikelijke kapstokken en J^dcor proberen iets bij te .dragen in het- beleid dat de raad dien,, aan te geven, in die geest heeft hij geprobeerd wat punten te verzamelen. eigens artikel 238 van de gemeentewet dient de begroting vier maanden voor de aanvang van het jaar waarvoor ze moeten dienen, te worden aangeboden. Als men nu nagaats dat eerst 2 en. 16 december de commissievergaderingen over de begroting zijn gehouden en nu op 23 en 27 december ter vaststelling worden aangeboden, dan kan hij alleen maar stellen, dat er weinig ruimte wordt gegeven voor de raadsleden. Hij vindt, dat men toch wel moet proberen zich een beetje aan de wet te houden: hij wil daarmee niet zeggen dat dat precies vier maanden moet zijn, drie en een halve maand mag van hem ook, maar hij dacht dat het niet paste om de leden tijdens -aagen een begroting te laten oestuderen en algemene beschouwingen te la ten opstellen. De begroting is een moeilijk stuk en voor nieuwe raadsleden vrijwel onleesbaar*. Hoe vindt hij de weg.in het doolhof van de cijfers? Hij heeft een begroting gezien van de gemeente Steenbergen, die zeer duidelijk en overzichtig vaïl een toelichting. De cijfers van de begroting werden in een begeleidend stuk verduidelijkt. Hij dacht dat dit ook wel iets was om in Halsteren in. te voeren. In de aanbiedingsbrief' zou naar zijn inzicht, wat betreft de samen- utelkng, niritT aandacht geschonken moeten worden aan de achtergronden van de be groting. Dit zou een in sterke vorm verkorte, begroting kunnen zijn, waarin het gevoerde en te voeren beleid en de gevolgen daarvan in cijfers worden uitgedrukt. De begroting van 1975 sluit met een nadelig saldo van 75.122,-—. De rente die van de diverse f>otjes is gespaard wordt geraamd op 400.020, Deze rente wordt gewoon maar beschouwd als een kapitaalsvermeerdering. Trekt men echter het tekort van -2»— af van deze rente, dan heeft men geen tekort maar een winst van een sloruige 3500001—, Men kan wel zeggen, dat die rente gereserveerd moet 1 j 'l r A.fa .So enzovoorts, maar hij vindt dat men wel een verkeerde gang ,/an ijaken gaat volgen als meh uitgaat van een tekort. Hij heeft de moeite eens genomen om eens na te gaan welke begrotingswijzigingen de raad in 1974 heeft gepleegd. Dan komt hij ruw geschat op een bedrag van 330.000, Met het tekort van 1974 ad ƒ29.000,— en de begrotingswijzigingen zou men aan een tekort moeten komen Aran p,60.000, Hij durft nu al wel te voorspellen als men straks -op een zeer geforceerde manier overigens weer-, de einduitslag bekend wordt gemaakt, er toch weer een winst gemaakt zal zijn. Zoiets begrijpt hij niet. We maken begro tingen, geven grote bedragen bij begrotingswijzigingen en het slot van het liedje is dat er toch weer wat is overgehouden. Vandaar dat hij met betrekking tot de onroerend-goed-belastingen ook opmerkt, dat dit het sluitstuk niet hoeft te zijn. Als zou men de begroting met drie ton verlies afsluiten, dan zou men nog winst maken. Dit zijn gewoon gegevens uit de praktijk. Wat hij ook mist in de begroting van dit jaar is dat er geen enkele bezuiniging is aangebracht. In voorgaande jaren poogde het college wel eens om het tekort terug te draaien door op bepaalde posten te bezuinigen. Het college heeft zich deze keer beperkt tot belastingverhogingen, de weg van de minste weerstand. In een van de laatste raadsvergaderingen is er een verantwoordingsplicht uit gesproken aangaande het lidmaatschap in de gewestraad. Als lid van die raad wil hij wel proberen enkele punten te noemen wat hij zich van de gewestraad voorstelt en welke punten hij dacht in die raad te moeten aandragen. Hij denkt daarbij aan hulpverleningsdiensten, milieubeheer, het onderwijs en speciaal de begelei ding in hei, onderwijs, ruimtelijke ordening, verkeersplanning, recreatie, -vuil verwerking, werkgelegenheid, woningmarktonderzoek en woonwagencentrum. Dit zijn allemaal typisch grensoverschrijdende taken. Hij hoopt, dat de raad iu in zijn totaliteit een indruk krijgt van de mens Roosenboom wat die in de gewestraad denkt te gaan doen en mochten er raadsleden zijn, die hew er niet mee eens zijn, dan hoopt hij, dat die hem dan willen vertellen wat hij niet of wel mag doen. Betreffende de opencare veiligheid wil hij opmerken, dat het langzame ver keer belangrijk opgewaardeerd moet worden. Vooral gaat het hier om de voet gangers en de fietsers. Bij gevaarlijke oversteekpunten krijgt hij altijd sterk de indruk, dat men altijd maar denkt aan de automobilist. Wat onlangs ook nog in de raad is besproken, is dat de wegen naar zijn gevoel geen par keerplaats is voor personen- of vrachtwagens. De mensen moeten voor parkeren in eigen behoefte voorzien. Betreffende openbare werken zou hij willen zeggen, dat inspraak geen gunst is. Inspraak is een uitermate belangrijke zaak en moet beginnen in een vroeg stadium, r ten zo vroeg megefijke openbaarheid van beleidsvoornemens, commissievergaderingen en overheidsdocumenten. Men kan zich afvragen wat dat met openbare werken heeft te maken, maar hij bedoelt daar mee, dat bijvoor beeld een beplanting in bijvoorbeeld een plan de Rode Schouw, hetwelk per blok wordt gedaan, gedaan wordt zonder dat de bewoners worden gekend in de keuzè of nanier */an beplanting. Hij vindt, dat die mensen het recht daarop wei. helc.cn, -. ndat direkt of indirekt deze mensen deze beplanting hebben be haald. Inspraak m nieuwe wijken is ook belangrijk voor wat betreft de voor zieningen die er moeten komen. Er moet de nodige aandacht worden besteed aan deze voorzieningen, opdat achteraf niet tekortkomingen worden gconstateerd. Die ervaringen hebben we echter wel met andere bestemmingsplannen. Ook bij de uitbreiding van het sportparx is naar zijn mening te weinig inspraak ge weest In verband met het milieu vindt hij, dat de mensen het gevoel moeten krijgen, dat het van. hunzelf is en dat krijg je misschien door het geven van inspraak. Hij A/raagt van het gemeentebestuur hiervoor de nodige aandacht, ioor de volksgezondheid wil hij de volgende tekst voorlezen: "Milieuverontreiniging. Gezien de recente klachten van stankoverlast, onder andere veroorzaakt door General Electric, Synthese, de Gist- en Spiritusfa briek en van Drjnk—Petit is mijn inziens een centraal meldingspunt, een punt van overdenken waard. Het nu niet weten wie te bellen en als men dan belt heeft men een grote kans afgedaan te worden met -dat is niet bij ons, belt U de firma die en die maar eens--. In het licht van de positieve samenwerking met onder andere General Electric is het misschien wenselijk op korte termijn met diverse stankverweKkende bedrijven een contact op te nemen om dit punt van melden eens door te nemen. Recentelijk heeft U via krantenberichten er kennis van kunnen nemen, dat de milieu—ambtenaren van de provincie de water zuiveringsinstallatie van de Synthese stil gelegd hebben, omdat bij het zui veren van het afvalwater een dermate ondragelijke luchtverontreiniging optrad, dat dit bij het voorval sterke wind van de afgelopen weken een groot deel van Halsteren onder andere last heeft ondervonden. Men is hier nu druk doen de om deze luchtafzuiginstallatie, welke nu verplicht gesteld is, te installe ren. Hij is er van overtuigd, dat het de bedrijven zelf er Areel aan gelegen zal zijn om bij eventuele stankoverlast direkt geinformeerd te worden, omdat men dan direkt art can nemen. In dit verband verwijst hij naar een open staande kraan bij General Electric. Gezien bovenaangehaalde twee voorbeelden acht hij het zeer wenselijk dat een ieder die klachten omtrent stankoverlast heeft deze op een snelle en gemakkelijke manier kan kenbaar maken, zodat snelle en afdoende aktie door het betreffende bedrijf genomen kan worden. Laat ons beseffen, dat een groenstrook alleen niet zaligmakend is. Er is in de commissie bedrijven medegedeeld, dat er een ambtenaar van volksgezond heid in s—Hertogenbosch toch wel geïnteresseerd was als er klachten zouden zijn

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1974 | | pagina 83