0p ïax ff noga- wat kritiek was op de taxaties. Men kan daarom wel de verhoudingen
vaststelxen, maar niet de tarieven.
De voorzitter antwoordtf dat men inderdaad zonder meer de verhouding kan vaststel
len en men zou zelfs de tarieven kunnen vaststellen er vanuit gaande bijvoorbeeld
dat heteindbedrag van de taxaties, niet zal veranderen.
Het lid I®Ek2£i vind"t de verhoudingen wel de hoofdmoot bij deze belastingen.
stelt aan de orde het houden van algemene beschouwingen.
Het lid Roosenboom wil zijn algemene beschouwingen toch weer houden met de ge
bruikelijke kapstokken en J^dcor proberen iets bij te .dragen in het- beleid dat de raad
dien,, aan te geven, in die geest heeft hij geprobeerd wat punten te verzamelen.
eigens artikel 238 van de gemeentewet dient de begroting vier maanden voor de
aanvang van het jaar waarvoor ze moeten dienen, te worden aangeboden. Als men
nu nagaats dat eerst 2 en. 16 december de commissievergaderingen over de begroting
zijn gehouden en nu op 23 en 27 december ter vaststelling worden aangeboden, dan
kan hij alleen maar stellen, dat er weinig ruimte wordt gegeven voor de raadsleden.
Hij vindt, dat men toch wel moet proberen zich een beetje aan de wet te houden:
hij wil daarmee niet zeggen dat dat precies vier maanden moet zijn, drie en een
halve maand mag van hem ook, maar hij dacht dat het niet paste om de leden tijdens
-aagen een begroting te laten oestuderen en algemene beschouwingen te la
ten opstellen. De begroting is een moeilijk stuk en voor nieuwe raadsleden vrijwel
onleesbaar*. Hoe vindt hij de weg.in het doolhof van de cijfers? Hij heeft een
begroting gezien van de gemeente Steenbergen, die zeer duidelijk en overzichtig
vaïl een toelichting. De cijfers van de begroting werden in een
begeleidend stuk verduidelijkt. Hij dacht dat dit ook wel iets was om in Halsteren
in. te voeren. In de aanbiedingsbrief' zou naar zijn inzicht, wat betreft de samen-
utelkng, niritT aandacht geschonken moeten worden aan de achtergronden van de be
groting. Dit zou een in sterke vorm verkorte, begroting kunnen zijn, waarin het
gevoerde en te voeren beleid en de gevolgen daarvan in cijfers worden uitgedrukt.
De begroting van 1975 sluit met een nadelig saldo van 75.122,-—. De rente die
van de diverse f>otjes is gespaard wordt geraamd op 400.020, Deze rente wordt
gewoon maar beschouwd als een kapitaalsvermeerdering. Trekt men echter het tekort
van -2»— af van deze rente, dan heeft men geen tekort maar een winst van
een sloruige 3500001—, Men kan wel zeggen, dat die rente gereserveerd moet
1 j 'l r A.fa .So enzovoorts, maar hij vindt dat men wel een verkeerde gang
,/an ijaken gaat volgen als meh uitgaat van een tekort. Hij heeft de moeite eens
genomen om eens na te gaan welke begrotingswijzigingen de raad in 1974 heeft
gepleegd. Dan komt hij ruw geschat op een bedrag van 330.000, Met het tekort
van 1974 ad ƒ29.000,— en de begrotingswijzigingen zou men aan een tekort moeten
komen Aran p,60.000, Hij durft nu al wel te voorspellen als men straks -op een
zeer geforceerde manier overigens weer-, de einduitslag bekend wordt gemaakt, er
toch weer een winst gemaakt zal zijn. Zoiets begrijpt hij niet. We maken begro
tingen, geven grote bedragen bij begrotingswijzigingen en het slot van het liedje
is dat er toch weer wat is overgehouden. Vandaar dat hij met betrekking tot de
onroerend-goed-belastingen ook opmerkt, dat dit het sluitstuk niet hoeft te zijn.
Als zou men de begroting met drie ton verlies afsluiten, dan zou men nog winst
maken. Dit zijn gewoon gegevens uit de praktijk. Wat hij ook mist in de begroting
van dit jaar is dat er geen enkele bezuiniging is aangebracht. In voorgaande jaren
poogde het college wel eens om het tekort terug te draaien door op bepaalde posten
te bezuinigen. Het college heeft zich deze keer beperkt tot belastingverhogingen,
de weg van de minste weerstand.
In een van de laatste raadsvergaderingen is er een verantwoordingsplicht uit
gesproken aangaande het lidmaatschap in de gewestraad. Als lid van die raad wil
hij wel proberen enkele punten te noemen wat hij zich van de gewestraad voorstelt
en welke punten hij dacht in die raad te moeten aandragen. Hij denkt daarbij
aan hulpverleningsdiensten, milieubeheer, het onderwijs en speciaal de begelei
ding in hei, onderwijs, ruimtelijke ordening, verkeersplanning, recreatie, -vuil
verwerking, werkgelegenheid, woningmarktonderzoek en woonwagencentrum.
Dit zijn allemaal typisch grensoverschrijdende taken. Hij hoopt, dat de
raad iu in zijn totaliteit een indruk krijgt van de mens Roosenboom wat
die in de gewestraad denkt te gaan doen en mochten er raadsleden zijn, die
hew er niet mee eens zijn, dan hoopt hij, dat die hem dan willen vertellen
wat hij niet of wel mag doen.
Betreffende de opencare veiligheid wil hij opmerken, dat het langzame ver
keer belangrijk opgewaardeerd moet worden. Vooral gaat het hier om de voet
gangers en de fietsers. Bij gevaarlijke oversteekpunten krijgt hij altijd
sterk de indruk, dat men altijd maar denkt aan de automobilist. Wat onlangs
ook nog in de raad is besproken, is dat de wegen naar zijn gevoel geen par
keerplaats is voor personen- of vrachtwagens. De mensen moeten voor parkeren
in eigen behoefte voorzien.
Betreffende openbare werken zou hij willen zeggen, dat inspraak geen gunst
is. Inspraak is een uitermate belangrijke zaak en moet beginnen in een vroeg
stadium, r ten zo vroeg megefijke openbaarheid van beleidsvoornemens,
commissievergaderingen en overheidsdocumenten. Men kan zich afvragen wat dat
met openbare werken heeft te maken, maar hij bedoelt daar mee, dat bijvoor
beeld een beplanting in bijvoorbeeld een plan de Rode Schouw, hetwelk per
blok wordt gedaan, gedaan wordt zonder dat de bewoners worden gekend in de
keuzè of nanier */an beplanting. Hij vindt, dat die mensen het recht daarop
wei. helc.cn, -. ndat direkt of indirekt deze mensen deze beplanting hebben be
haald. Inspraak m nieuwe wijken is ook belangrijk voor wat betreft de voor
zieningen die er moeten komen. Er moet de nodige aandacht worden besteed aan
deze voorzieningen, opdat achteraf niet tekortkomingen worden gconstateerd.
Die ervaringen hebben we echter wel met andere bestemmingsplannen. Ook bij
de uitbreiding van het sportparx is naar zijn mening te weinig inspraak ge
weest
In verband met het milieu vindt hij, dat de mensen het gevoel moeten krijgen, dat
het van. hunzelf is en dat krijg je misschien door het geven van inspraak. Hij
A/raagt van het gemeentebestuur hiervoor de nodige aandacht,
ioor de volksgezondheid wil hij de volgende tekst voorlezen:
"Milieuverontreiniging. Gezien de recente klachten van stankoverlast, onder
andere veroorzaakt door General Electric, Synthese, de Gist- en Spiritusfa
briek en van Drjnk—Petit is mijn inziens een centraal meldingspunt, een punt
van overdenken waard. Het nu niet weten wie te bellen en als men dan belt
heeft men een grote kans afgedaan te worden met -dat is niet bij ons, belt U
de firma die en die maar eens--. In het licht van de positieve samenwerking
met onder andere General Electric is het misschien wenselijk op korte termijn
met diverse stankverweKkende bedrijven een contact op te nemen om dit punt
van melden eens door te nemen. Recentelijk heeft U via krantenberichten er
kennis van kunnen nemen, dat de milieu—ambtenaren van de provincie de water
zuiveringsinstallatie van de Synthese stil gelegd hebben, omdat bij het zui
veren van het afvalwater een dermate ondragelijke luchtverontreiniging optrad,
dat dit bij het voorval sterke wind van de afgelopen weken een groot deel
van Halsteren onder andere last heeft ondervonden. Men is hier nu druk doen
de om deze luchtafzuiginstallatie, welke nu verplicht gesteld is, te installe
ren. Hij is er van overtuigd, dat het de bedrijven zelf er Areel aan gelegen
zal zijn om bij eventuele stankoverlast direkt geinformeerd te worden, omdat
men dan direkt art can nemen. In dit verband verwijst hij naar een open
staande kraan bij General Electric. Gezien bovenaangehaalde twee voorbeelden
acht hij het zeer wenselijk dat een ieder die klachten omtrent stankoverlast
heeft deze op een snelle en gemakkelijke manier kan kenbaar maken, zodat
snelle en afdoende aktie door het betreffende bedrijf genomen kan worden.
Laat ons beseffen, dat een groenstrook alleen niet zaligmakend is. Er is in
de commissie bedrijven medegedeeld, dat er een ambtenaar van volksgezond
heid in s—Hertogenbosch toch wel geïnteresseerd was als er klachten zouden zijn