-36- Het lid van Eekelen vindt dat men niet om het feit heen kan dat deze mensen toch wel de grootste groep vertegenwoordigen. Welke motieven moet men aan dragen om te kunnen zeggen dat deze grootste groep moet wijken voor een kleinere groep. Het stichtingsbestuur heeft in het verleden samen met het gemeentebestuur geprobeerd om daar een school te krijgen en op een zo kort mogelijk tijd. De bewoners waren er toen nog niet en kon dus nog niets ge vraagd. worden. Wel blijkt nu toch nog dat de grootste groep rooms katholiek is en bovendien brijkt er daarnaast een grote groep te zijn die tegen r.k.— onderwijs echter geen bezwaar heeft. Hij vraagt zich daarom ook af waarom men dit stichtingsbestuur opzij zou schuiven, nu men al zover gevorderd is. Gelet op de werkzaamheden die zijn verricht hoeft de grotere groep zich niet op te offeren voor een kleinere. I)at betekent niet dat men de anderen dan maar aan de kant moet schuiven, maar hij dacht dat daar een oudercomité druk op uit moest oefenen en dan zal men toch wel moeten overgaan tot het verande ren van bepaalde zaken in de statuten. Het lid Storm—Bosch is het er mee eens dat de ouders moeten mee kunnen participeren in het onderwijs van hun kinderen en daar is dit soort dingen een aanzet toe. Daarom pleit zij er ook voor om deze enquête te honoreren en niet weg te schuiven Het is haar duidelijk geworden dat de Sir oh ting Katholieke Scholen dad wel doet. Die zeggen: sorry, wij zijn de st i_-nt.i.n.g en julne komen daar nu wel mee, maar wij hebben de urgentieverklas- ring en gaan dus de school maken en verder geen inspraak, op principiële zaken. Dat vindt zij een ernstige zaak. De puders willen daarin meepraten en de Stichting zegt dat dat niet mag. t er.' da. ht dar men met de discussies niet zo ver moest gaan dat men op de stoel van het schoolbestuur ging zitten. De taak van de gemeente is zeer beperkt. Er wordt een probleem gesignaleerd, daar is overleg over gepleegd en de Stichting Katholieke Scholen heeft daar een eigen mening over. Dat mag ook. Waar zijn mening is daarmee de taak van de gemeente beëin digd. punt 33 !l-":b 1 1va-P Meer heeft globaal het rapport van het T.N.O. gelezen. Daaruit blijkt dat de school slecht is gebouwd, slecht is afgewerkt, slecht is onderhouden en dat de reapraties niet goed zijn uitgevoerd. Hij vraagt zich af wat er met dat gebouw is gebeurd. Het meest vreemde vindt hij wel dat het onderhoud zo erg achterstallig is, en dat de reparaties niet deugdelijk zijn uitgevoerd. Zoiets moet men toch kunnen voorkomen. De voorzitter antwoordt dat dat een kwestie is van het schoolbestuur. Het Lid '7 rbrgi, dacht dat hier duidelijk niet nauwgezet was gewerkt door die gene die de school heeft afgenomen. Ite roor zi. t ter Licht toe dat dit stuk nog bij de raad terug komt. punt 34 Het lid van Ti 1 burg vindt dat men deze drie verzoeken moet honoreren, omdat kerken meestal niet die instanties zijn die over voldoende financiële midde len beschikken. Hij vindt het echter niet democratisch dat, met het invoeren van de onroerend—goed—belastingen, de deur wordt dicht gegooid voor het aan vragen van vrijstellingen. Hij is van mening dat die mogelijkheid open moet blij ven en hij zou graag vernemen welke motieven er worden aangewend om in de toe komst te adviseren vrijstellingen niet te verlenen. De voorzitter antwoordt dat men bezwaar kan indienen en als dat bezwaar wordt gehonoreerd dan is dat hetzelfde als vrijstelling. Het lid Roosenooom dacht dat dé kerkgebouwen er niet bijzaten. De voorzitter 'antwoordt dat die'er inderdaad buiten zijn gelaten. De pastoriën 26< -37- en aanhorigheden zitten er wel in. Het lid Roosenboom vindt dat men in de verordening ten aanzien van deze gebouwen toch al ver gaat. Het lid Storm-Bosch vindt dat ook. De voorzitter veronderstelt dat al diegene die bijstand genieten het ook niet zullen kunnen betalen. punt 37 Het lid van Meer vraagt of het waar is dat de H.T.V. de huur van de sporthal al tot een bepaalde tijd heeft vastgepind. Per 1 januari wordt de verhuur van de sporthal herzien en naar het schijnt heeft de H.T.V. het al tot een latere datum voor elkaar. De voorzitter antwoordt dat dat juist is. De H.T.V. was een van de eerste aanvragers en die heeft dat inderdaad voor een bepaalde periode gekregen. Pas nadien is er een interne richtlijn ontstaan dat niet meer te doen. Men wou toen liever de ontwikkelingen eerst eens afwachten en daarom werden de contracten vanaf toen zo kort mogelijk gehouden en op één kwartaal gesteld. Dit is de enigste uitzondering. punt 38 Het lid Verbogt heeft het exploitatie-overzicht van het zwembad eens globaal doorgenomen. Daarbij zijn hem ronde getallen opgevallen zoals 3.000 manuren ofwel 75 manweken» Hij vraagt zich daarbij af hoe groot die terreinen dah wel niet zijn. Dan ziet hij bijvoorbeeld de post afrastering van 20.000,en be planting 30.000,—. Dat zijn fikse bedragen. Inventaris 50.000, Hooit of te nimmer zijn dergelijke grote afgeronde bedragen gespecificeerd. Het is allemaal vlot geraamd. De voorzitter licht toe dat de direkteur meestal nogal vlot raamt. Hij komt niet graag tekort. Het lid Verbogt merkt op dat men dikwijls zit te discussiëren over een tekort van een mille of tien en in verband daarmee komt het hem wel vreemd over dat dit wordt afgedaan met een hamerslag. Hierna wordt omtrent deze punten van de ingekomen stukken en mededelingen conform de voorstellen van burgemeester en wethouders besloten. Niets meer aan de orde zijnde en geen der leden meer het woord verlangende sluit de voorzitter de vergadering op dinsdag 24 december 1974 om 00.25 uur. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de nêad der gemeente Halsteren, gehouden op De vq^rzitter, De secretaris,

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1974 | | pagina 80