dat is een realiteit waar hij mee moet leven. De mensen denken er echter anders over dan hij. Hij vindt dat men toch tegemoet moet komen aan de wensen betreffende school en de uitkomst pleit duidelije voor een samen werkingsschool. jfe voorzitter herhaalt dat hij niet weet of de toezegging zwart op wit Staat. Al is dat niet het geval dan toch is het zo dat het totaal van ge dragingen van het gemeentebestuur toch wel duidelijk in. die richting wijst en zijn er zeker bij de Stichting verwachtingen gewekt. Het college heeft een gesprek gehad met de werkgroep en de Stichting en daarbij is geble- ken dat de Stichting zich duidelijk aan haar statuten wenst te houden die onderwijs in principiële katholieke geest voorschrijven. Dat moet men respecteren. Het lid tfadthuis kan zich de gedachte van het lid Roosenboom goed inbeel den, maar hij moet hem toch wel een klein beetje een hart onder de riem ste rn. Er is wel vanuit gegaan dat 75% van de inwoners voor r.fc-onderwijs zou zijn, maar uit deze enquête blijkt nog steeds dat de grootste groep van ue mens en. die er aan mee gedaan hebben toch voor dat r.k. -onderwijs kiest. A. he, op democratische wijze gaat dan moet er op de eerste plaats een r.k.-eohoöl komen. Bij de waag tegen welke scholèn men de minste bezwa- treek dat dit tegen een openbare school was en daarna kwam pas e.samenwerkingsschool. Mocht er afgestapt kunnen worden van de toezeg ging aan zou men bijvoorbeeld een nieuwe enquête kunnen houden met als 1 ®en r.k.-sohooiy een openbare of een samenwerkingsschool. Dan rae:p een scherpe keuze en wordt er ipeer zichtbaar. zegt dat het bouwen van deze r.k. school onverlet laat de mogelijkheid om een andere school op te richten. Het lid Waiihuijs heeft er bezwaar tegen dat de conclusie wordt getrokken dat op grond van deze gegevens er een samenwerkingsschool moet komen. Mogej.ijk werd daar in de werkgroep vanaf het begin naar- gestreefd, maar dat is een verkeerd beginpunt. Bg voorzitter licht toe dat er .el eens is gestreefd naar een 3£»en„er- kmgsschoo. m enige zin, tussen r.k. en protestants-christelijk, maar men kan de samenwerking natuurlijk, ook veel ruimer zien. Het lid Storm-Bosch dacht niet dat men vanavond tot een uitspraak kon komen. Zij is wel blij met de enquête omdat hiermee is bewezen dat hun in ruk juast was dat het afgelopen was met het principiële r.k.-onder wijs en dat de mensen ook wel eens iets anders wilden. Dat was hier en daar ook te horen en is nu duidelijk gebleken, in de Rode Schouw. Men is 3' ^U. e, faar f3^n Zlt 'en met de bedoeling om een samenwerkingsschool de 1re4»vt^ n+ Ja*moest het lid Walt huis heter weten. Al pratende is i conclusie gekomen en zij vindt dat men die mening ag hebben als je je m die materie hebt ingewehktHet moet de ge beente nu duidelijk zijn dat er over de hele gemeente een onderzoek wordt 7', 'j 3'1 J -O0-!-behoefte. Zo krijgt men een inventarisatie die nodig is voor a iomdat zij vindt dat die Stichting Katholieke Scholen eens eindelijk, open gebroken moet worden. Zij heeft gehoord dat de Stichting au!°fltair opbelde hij ^.et overleg met de werkgroep en niet eid is om tot inspraak of samenwerking te komen. Zij gelooft dat dit ede een van de redenen is geweest waarom de werkgroep door is gegaan - met deze enquete. Het behoort toch wel. tot de taak van de gemeeSfS vorm°van Stichting f, g°ea °*de™js wordt gegeven. Of er nu een andere orm van Stichting moet komen of dat er nu ook maar een openbare school moet komen te een heel andere zaak. Op dit gebied kan de S^oeptog veel eaan; dJt hangt helemaal af van het overleg tussen de Stichting en e werkgroep. Zij kan zich goed voorstellen dat als de stichting het over- g a ap en °eeri gebruik maakt van de gegevens van deze enquête dat de werkgroep dan overgaat tot het stichten van een openbare school ofwel aan de gemeente vraagt de school niet over te dragen aan de stichting ^2£-tter antwoordt dat het overleg er wel is^eweest! fs g^le- -35- ken dat de Stichting zegt dat de ouders overal over mee mogen praten, behalve over het bestuur want dat blijft katholiek en behalve over de leerkrachten en het onderwijs, want ook dat blijft katholiek. Over de rest mag meegepraat worden. Over raadszaken kan men meepraten, maar men moet afblijven van princi piële punten en ergens moet men dat respecteren. Het lid Storm—Bosch vindt wel dat de gemeenteraad zich af moet vragen of op grond van deze cijfers de school aan de stichting moet worden over gedragen. De voorzitter antwoordt dat het college zich in het verleden altijd» zo heeft gedragen dat ze er toch wel op mogen rekenen dat ze in a,lle redelijkheid de s. hool kunnen krijgen. Misschien wel onder hepaal.de voor waarden. Dat kun je niet terugdraaien. Het lid Mouws wijst er op dat men ook niet moet vergeten dat juist deze Stichting en het protes+ants-chrsitelijk schoolbestuur zich met een verzoek tot oprichting van een school tot het gemeentebestuur hebben gewend. Het is jammer voor deze mensen, maar hun initiatief komt een stuk te laat. Het lid Storm-Bosch merkt op dat op dat moment deze mensen er nog niet woonden. De voorzitter zegt dat dat juist het probleem is. Het lid Mouws gelooft dat men wel iets met deze enquête zal moeten doen, maar men moet er voor zorgen dat er een school komt en als deze beide schoolbesturen een dergelijk verzoek destijds niet hadden gedaan, dan was men nu nog lang niet zo ver geweest. Ook zoiet moet men waarderen, maar dat wil men niet zien. De Jongerengroep had bijvoorbeeld dat initiatief ook kunnen nem :n. Wel is het een logische, zaak dat als de school er is,, men daarin zoveel mogelijk probeert te veranderen. De school is en blijft' van de ouders en zij moeten duidelijk hun inbreng in deze school trachten te hebben. Het lid Storm-Bos-h vraagt wat men moet doen als de stichting dat nou niet wil. Wethouder var, tie Waerlng licht toe dat bij het overleg is gevraagd ruim baan te geven aan het kind van de ander-s denkende en dat is zonder meer toegezegd. Wel zullen zij. principieel katholiek denken en handelen en het gemeentebestuur heeft gevraagd rekening te houden met het kind van de anders denkenden zodat die zonder bezwaar ook de school kan bezoeken. Het lid Storm-Bosch zegt dat daar geen rekening mee wordt gehouden. Het lid Roosenboom kan meegaan met het lid Mouws voor wat betreft het ont plooien van het initiatief en dat die beide schoolbesturen veel werk heb ben gedaan. Hij veronderstelt echter dat de eerste en beste doelstelling van de Stichting Katholieke Scholen zal zijn dat zij goed onderwijs willen geven. Men moet dah toch beginnen om in goede harmonie met de ouders samen te werken. De Stichting zou een plank voor het hoofd hebben als zij een school zou stichten in een wijk waar het grootste deel van de mensen anders denkt dan het bestuur zelf. In dat geval zou ze de school toch aan een ander moeten overdragen. De voorzit-ler merkt op dat er in dit geval medewerking is verleend en de urgentie is afgegeven. Dat kan niet zo zonder meer worden terug genomen. Het lid Roosenboom vindt wel dat ei naar aanleiding van deze enquête in alle fatsoen toch wel een keer over gesproken kan worden. De voorzitter licht toe dat er ook over gesproken is. Het lid Roosenboom vraagt of het niet verstandiger is om een ander school bestuur aan te trekken die deze school gaat runnen en die niet deze principiële ka tholieke beginselen in haar vaandel voert: alhoewel hem dit zou spijten maar dat is zijn persoonlijke overtuiging.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1974 | | pagina 79