dat is een realiteit waar hij mee moet leven. De mensen denken er echter
anders over dan hij. Hij vindt dat men toch tegemoet moet komen aan de
wensen betreffende school en de uitkomst pleit duidelije voor een samen
werkingsschool.
jfe voorzitter herhaalt dat hij niet weet of de toezegging zwart op wit
Staat. Al is dat niet het geval dan toch is het zo dat het totaal van ge
dragingen van het gemeentebestuur toch wel duidelijk in. die richting wijst
en zijn er zeker bij de Stichting verwachtingen gewekt. Het college heeft
een gesprek gehad met de werkgroep en de Stichting en daarbij is geble-
ken dat de Stichting zich duidelijk aan haar statuten wenst te houden die
onderwijs in principiële katholieke geest voorschrijven. Dat moet men
respecteren.
Het lid tfadthuis kan zich de gedachte van het lid Roosenboom goed inbeel
den, maar hij moet hem toch wel een klein beetje een hart onder de riem ste
rn. Er is wel vanuit gegaan dat 75% van de inwoners voor r.fc-onderwijs
zou zijn, maar uit deze enquête blijkt nog steeds dat de grootste groep van
ue mens en. die er aan mee gedaan hebben toch voor dat r.k. -onderwijs kiest.
A. he, op democratische wijze gaat dan moet er op de eerste plaats een
r.k.-eohoöl komen. Bij de waag tegen welke scholèn men de minste bezwa-
treek dat dit tegen een openbare school was en daarna kwam pas
e.samenwerkingsschool. Mocht er afgestapt kunnen worden van de toezeg
ging aan zou men bijvoorbeeld een nieuwe enquête kunnen houden met als
1 ®en r.k.-sohooiy een openbare of een samenwerkingsschool. Dan
rae:p een scherpe keuze en wordt er ipeer zichtbaar.
zegt dat het bouwen van deze r.k. school onverlet laat
de mogelijkheid om een andere school op te richten.
Het lid Waiihuijs heeft er bezwaar tegen dat de conclusie wordt getrokken
dat op grond van deze gegevens er een samenwerkingsschool moet komen.
Mogej.ijk werd daar in de werkgroep vanaf het begin naar- gestreefd, maar
dat is een verkeerd beginpunt.
Bg voorzitter licht toe dat er .el eens is gestreefd naar een 3£»en„er-
kmgsschoo. m enige zin, tussen r.k. en protestants-christelijk, maar
men kan de samenwerking natuurlijk, ook veel ruimer zien.
Het lid Storm-Bosch dacht niet dat men vanavond tot een uitspraak kon
komen. Zij is wel blij met de enquête omdat hiermee is bewezen dat hun
in ruk juast was dat het afgelopen was met het principiële r.k.-onder
wijs en dat de mensen ook wel eens iets anders wilden. Dat was hier en
daar ook te horen en is nu duidelijk gebleken, in de Rode Schouw. Men is
3' ^U. e, faar f3^n Zlt 'en met de bedoeling om een samenwerkingsschool
de 1re4»vt^ n+ Ja*moest het lid Walt huis heter weten. Al pratende is
i conclusie gekomen en zij vindt dat men die mening
ag hebben als je je m die materie hebt ingewehktHet moet de ge
beente nu duidelijk zijn dat er over de hele gemeente een onderzoek wordt
7', 'j 3'1 J -O0-!-behoefte. Zo krijgt men een inventarisatie die nodig
is voor a iomdat zij vindt dat die Stichting Katholieke Scholen eens
eindelijk, open gebroken moet worden. Zij heeft gehoord dat de Stichting
au!°fltair opbelde hij ^.et overleg met de werkgroep en niet
eid is om tot inspraak of samenwerking te komen. Zij gelooft dat dit
ede een van de redenen is geweest waarom de werkgroep door is gegaan -
met deze enquete. Het behoort toch wel. tot de taak van de gemeeSfS
vorm°van Stichting f, g°ea °*de™js wordt gegeven. Of er nu een andere
orm van Stichting moet komen of dat er nu ook maar een openbare school
moet komen te een heel andere zaak. Op dit gebied kan de S^oeptog veel
eaan; dJt hangt helemaal af van het overleg tussen de Stichting en
e werkgroep. Zij kan zich goed voorstellen dat als de stichting het over-
g a ap en °eeri gebruik maakt van de gegevens van deze enquête dat
de werkgroep dan overgaat tot het stichten van een openbare school ofwel
aan de gemeente vraagt de school niet over te dragen aan de stichting
^2£-tter antwoordt dat het overleg er wel is^eweest! fs g^le-
-35-
ken dat de Stichting zegt dat de ouders overal over mee mogen praten,
behalve over het bestuur want dat blijft katholiek en behalve over de
leerkrachten en het onderwijs, want ook dat blijft katholiek. Over de
rest mag meegepraat worden.
Over raadszaken kan men meepraten, maar men moet afblijven van princi
piële punten en ergens moet men dat respecteren.
Het lid Storm—Bosch vindt wel dat de gemeenteraad zich af moet vragen
of op grond van deze cijfers de school aan de stichting moet worden over
gedragen.
De voorzitter antwoordt dat het college zich in het verleden altijd»
zo heeft gedragen dat ze er toch wel op mogen rekenen dat ze in a,lle
redelijkheid de s. hool kunnen krijgen. Misschien wel onder hepaal.de voor
waarden. Dat kun je niet terugdraaien.
Het lid Mouws wijst er op dat men ook niet moet vergeten dat juist deze
Stichting en het protes+ants-chrsitelijk schoolbestuur zich met een verzoek
tot oprichting van een school tot het gemeentebestuur hebben gewend. Het is
jammer voor deze mensen, maar hun initiatief komt een stuk te laat.
Het lid Storm-Bosch merkt op dat op dat moment deze mensen er nog niet
woonden.
De voorzitter zegt dat dat juist het probleem is.
Het lid Mouws gelooft dat men wel iets met deze enquête zal moeten doen,
maar men moet er voor zorgen dat er een school komt en als deze beide
schoolbesturen een dergelijk verzoek destijds niet hadden gedaan, dan was
men nu nog lang niet zo ver geweest. Ook zoiet moet men waarderen, maar
dat wil men niet zien. De Jongerengroep had bijvoorbeeld dat initiatief
ook kunnen nem :n. Wel is het een logische, zaak dat als de school er is,,
men daarin zoveel mogelijk probeert te veranderen. De school is en blijft'
van de ouders en zij moeten duidelijk hun inbreng in deze school trachten
te hebben.
Het lid Storm-Bos-h vraagt wat men moet doen als de stichting dat nou
niet wil.
Wethouder var, tie Waerlng licht toe dat bij het overleg is gevraagd ruim
baan te geven aan het kind van de ander-s denkende en dat is zonder meer
toegezegd. Wel zullen zij. principieel katholiek denken en handelen en
het gemeentebestuur heeft gevraagd rekening te houden met het kind van
de anders denkenden zodat die zonder bezwaar ook de school kan bezoeken.
Het lid Storm-Bosch zegt dat daar geen rekening mee wordt gehouden.
Het lid Roosenboom kan meegaan met het lid Mouws voor wat betreft het ont
plooien van het initiatief en dat die beide schoolbesturen veel werk heb
ben gedaan. Hij veronderstelt echter dat de eerste en beste doelstelling
van de Stichting Katholieke Scholen zal zijn dat zij goed onderwijs willen
geven. Men moet dah toch beginnen om in goede harmonie met de ouders
samen te werken. De Stichting zou een plank voor het hoofd hebben als zij
een school zou stichten in een wijk waar het grootste deel van de mensen
anders denkt dan het bestuur zelf. In dat geval zou ze de school toch
aan een ander moeten overdragen.
De voorzit-ler merkt op dat er in dit geval medewerking is verleend en de
urgentie is afgegeven. Dat kan niet zo zonder meer worden terug genomen.
Het lid Roosenboom vindt wel dat ei naar aanleiding van deze enquête
in alle fatsoen toch wel een keer over gesproken kan worden.
De voorzitter licht toe dat er ook over gesproken is.
Het lid Roosenboom vraagt of het niet verstandiger is om een ander school
bestuur aan te trekken die deze school gaat runnen en die niet deze principiële ka
tholieke beginselen in haar vaandel voert: alhoewel hem dit zou spijten maar
dat is zijn persoonlijke overtuiging.