-20-
hier een monopoliepositie en daar maakt ze een beetje misbruik van. Deze
regeling heeft men ook getroffen bij de algemene verkoopvoorwaarden voor
bouwgrond, maar ook dat is een verkeerde zaak van de raad geweest en hij
hoopt dat het hersteld wordt. Hij herinnert er nogmaals aan dat iets ge
daan moet worden aan de beheers ver ordening. Hij vraagt stemming over deze
verordening of het college moet zover willen gaan dat ze artikel 14
schrapt en ook dit punt ui,tneemt uit de algemene verkoopvoorwaarden. Er
zijn mensen die principieel geen televisie willen hebben en er zijn er ook
die dat wel hebben maar met een kleine antenne op zolder. Hij vindt dat
men de mensen, daarin vrij moet laten en niet bij voorbaat aansluitkosten
moet laten betalen. Er zijn destijds twee hoofddoelen gesteld. De masten
moesten van het dak en de mensen zouden veel meer ontvangen als met een
gewone mast op het dak. Noch in het een noch in het ander heeft de ge
meente kunnen voorzien, want het is inmiddels wel duidelijk geworden dat
de centrale-antenne-inrichting niet verder zal gaan dan de Rode Schouw.
Waarschijnlijk komt hier een tekort op van, "JO.000en daar mogen dan
alle mensen van Halsteren aan meebetalen via de algemene middelen. De
signalen die men krijgt zijn ook. niet meer dan die men ontvangt via de
traditionele mast. Alleen wordt er bereikt dat er in de Rode Schouw
wat minder masten staan en dat is nog een kwestie van smaak.
De voorzitter wijst er op dat er geen aansluitingsplicht bestaat.
Het lid Roos en boom wijst er op dat volgens artikel 14 de mensen bij het
kopen van de grond het bewijs moeten overleggen dat zij voor de aanslui
ting hebben betaald.
De voorzatter vergelijkt dit met de riolering. Bij de aankoop van de grond
zitten ook de kosten van de riolering in het bedrag verdisconteerd."
Of men nu aansluit op de riolering moet men zelf weten, maar het is wel
betaald.
Het lid Roos en Doom zegt dat zoiets toch niet geldt voor bijvoorbeeld water, gas
en electriciteit
De voorzitter antwoordt dat dat geen zaak van de gemeente is. De voorzitter
Wil dit punt voor punt proberen te ontleden. Door het lid Roosenboom wordt
gezegd dat die 400,— niet juist zijn en hij zelf zegt dat die toevallig
niet in de kosten bouwrijp^naken zitten, omdat Gedeputeerde Staten dat niet
goed vinden. Zou de prijs daar wel in zitten, dan zou er geen haan, naar
kraaien, evenmin a,ls men ook geen moeilijkheden heeft met de riolering.
Hij vraagt of men dan moeite kan hebben met die 400,—.
Het lid Roosenboom heeft er moeite mee dat de bouwers in de Rode Schouw
verplicht worden 400,te betalen om die aansluiting binnen te krijgen.
Dergelijke verplichtingen worden toch ook niet opgelegd met betrekking
bijvoorbeeld tot de aansluiting van water en gas/
De ocrziter licht toe dat men verschil moet maken met de gemeentelijke
en andere voorzieningen. Alles wat de gemeente doet zit in de kostprijs
verrekend, behalve dit want dat mag niet en daarom wordt het apart in
rekening gebracht.
Het lid Rogseriboom herhaalt dat in artikel 14 duidelijk wordt gesproken
van aansluitkosten en dat houdt voor hem in het brengen van signalen
vanaf de grondkabei tot in de woning. Hij vraagt zich bovendien af waar je
dan die 42,—- voor betaald.
voorzitter antwoordt dat dat voor het onderhoud is van mast en leidingen.
Het lid Roosenboom vindt dat iemand die er geen gebruik van wenst te maken
er ook niet voor moet betalen.
De voorzitter brengt dit weer in vergelijking met de riolering. Men moet
er toch voor betalen, ook al sluit men er niet op aan.
Het lid hoosenboom heeft er in het verleden al op gewezen dat die 400,
te weinig was en misschien wel 700,— moest zijn. Daar werd toen niet
op gereageerd, maar nu wordt de rekening betaald.
Het lid Storm-Bosch is wel voor de verordening, maar kan meegaan met het
lid Roosenboom voor wat betreft artikel 14. Zij vindt het niet reëel dat
deze aansluitkosten bij de grondprijs moeten worden betaald. De mensen
moeten daar vrij in zijn of zij al of niet wensen aan te sluiten.
De voorzitter wijst er op dat hiermee wordt geageerd tegen bestaande raads
besluiten. Dit is een uitwerking in een verordening die al uitvoerig is
besproken.
Het lid Storm-Bcsch vindt dat men toch terug kan komen op een bij nader
inzien verkeerd" genomen besluit.
Wethouder Sinke lijkt het haast onmogelijk om de mensen niet tot aan
sluiting te doen verplichten. Vanuit die verplichting is het juist moge
lijk geweest om die masten te laten verdwijnen. Als de helft van de mensen
bijvoorbeeld niet zou aansluiten, dan zou men zulk- kosten krijgen, waardoor
het voor de rpst niet meer acceptabel was. Als er als raad of college
fouten zijn gemaakt,dan is dat alleen maar dat er illusies zijn voorgescho
teld wat betreft de ontvangst en die men niet heeft kunnen waar maken. Dat
kan alleen maar via steunzenders. De kabel is daarvoor wel geschikt. Verder
is het college huiverig geworden om de mast verder te laten dienen v> or de
rest van Halsteren en hij ziet het nog niet dat het college met voorstellen
hieromtrent bij de raad komt. Men zit echter nu midden in het project. De
kabel zit in de grond en het moet betaald worden. Met elke voorziening
heeft men te maken met een bepaalde vrijheidsbeknotting, ook hier. Hij
hoopt alleen dat men het plan afgerond bij de mensen zal kunnen brengen
en dat de ontvangst goed zal zijn. We moeten toch ook blij zijn dat er in
Rode Schouw geen masten komen. Gezien het bedrag van JT 70.000,blijkt
ook wel dat de gemeente aan de rand zit en dat men echt niet veel meer
kan doen.
De voorzitrer wil de redactionele suggestie doen om teneinde verwarring
te voorkomen in lid 1 van artikel 14 te lezen:
"voor de mogelijkheid van aansluiting".
Het lid Roosenboom. merkt op dat men wel moet betalen voor de aansluit
kosten, maar je bent natuurlijk wel vrij of je gebruik maakt van het stekker-
tje in de kamer.
De voorzit ter wijst er op dat men geen aansluiting krijgt als men er niet
om •'/raagt.
Eêt lid Roosenboom weet dat de notaris bij kopers heeft gevraagd of ze eerst
deze 400- hadden betaald, zo nee, dan moesten ze terug.
De voorzitter zegt nognaals dat die 400»'zijn voor de aanwezigheid van
de kabel.
Het lid Roosenboom merkt op dat hem dit dan altijd verkeerd is uitgelegd.
Volgens hem waren dat kosten voor het brengen van signalen in de woning.
De voorzitter zegt dat er wel een aantal meters huisaansluiting is in
begrepen. Hij dacht tien mejer.
Het lid Rug,.-er,boom vindt dat de hele begroting is doorspekt met gegevens,
waardoor de gemeente, op welke manier ook, aan zijn trekken komt. Hij zit
niet in de raa.d om het ambtenarencorps zo gemakkelijk mogelijk te laten
werken, maar voor de mensen, het algemeen belang en de mensen die hiervan
zouden moeten profiteren komen er bekaaid af. De verordening ademt de
geest van hoe kunnen we de mensen het gemakkelijkste afwimpelen, ook al
hebben ze misschien gegronde klachten.
De voorzitter vindt het niet reëel van het lid Roosenboom dat gelet op
een reeks van besluiten, waarbij de hoofdlijnen duidelijk zijn afgesproken,
dat juist nu die hoofdlijnen ter discussie worden gesteld. Het ging er alleen
nog maar om, om die hoofdlijnen die al vast liggen, in een verordening op te
nemen.
Het lid Roosenboom merkt op dat in de vorige verordening niet dit artikel
14 stond, waarbij de mensen verplicht werden om 400,te betalen voor
de mogelijkheid van aansluiting.
""'pi bitter wijst er op dat dat is gedaan via een apart raadsbesluit.
Het lid Roosenboom had dat e-raap- ma
au ua-c graag via de commissie willen herstellen.
15"2-
-21-