-20- hier een monopoliepositie en daar maakt ze een beetje misbruik van. Deze regeling heeft men ook getroffen bij de algemene verkoopvoorwaarden voor bouwgrond, maar ook dat is een verkeerde zaak van de raad geweest en hij hoopt dat het hersteld wordt. Hij herinnert er nogmaals aan dat iets ge daan moet worden aan de beheers ver ordening. Hij vraagt stemming over deze verordening of het college moet zover willen gaan dat ze artikel 14 schrapt en ook dit punt ui,tneemt uit de algemene verkoopvoorwaarden. Er zijn mensen die principieel geen televisie willen hebben en er zijn er ook die dat wel hebben maar met een kleine antenne op zolder. Hij vindt dat men de mensen, daarin vrij moet laten en niet bij voorbaat aansluitkosten moet laten betalen. Er zijn destijds twee hoofddoelen gesteld. De masten moesten van het dak en de mensen zouden veel meer ontvangen als met een gewone mast op het dak. Noch in het een noch in het ander heeft de ge meente kunnen voorzien, want het is inmiddels wel duidelijk geworden dat de centrale-antenne-inrichting niet verder zal gaan dan de Rode Schouw. Waarschijnlijk komt hier een tekort op van, "JO.000en daar mogen dan alle mensen van Halsteren aan meebetalen via de algemene middelen. De signalen die men krijgt zijn ook. niet meer dan die men ontvangt via de traditionele mast. Alleen wordt er bereikt dat er in de Rode Schouw wat minder masten staan en dat is nog een kwestie van smaak. De voorzitter wijst er op dat er geen aansluitingsplicht bestaat. Het lid Roos en boom wijst er op dat volgens artikel 14 de mensen bij het kopen van de grond het bewijs moeten overleggen dat zij voor de aanslui ting hebben betaald. De voorzatter vergelijkt dit met de riolering. Bij de aankoop van de grond zitten ook de kosten van de riolering in het bedrag verdisconteerd." Of men nu aansluit op de riolering moet men zelf weten, maar het is wel betaald. Het lid Roos en Doom zegt dat zoiets toch niet geldt voor bijvoorbeeld water, gas en electriciteit De voorzitter antwoordt dat dat geen zaak van de gemeente is. De voorzitter Wil dit punt voor punt proberen te ontleden. Door het lid Roosenboom wordt gezegd dat die 400,— niet juist zijn en hij zelf zegt dat die toevallig niet in de kosten bouwrijp^naken zitten, omdat Gedeputeerde Staten dat niet goed vinden. Zou de prijs daar wel in zitten, dan zou er geen haan, naar kraaien, evenmin a,ls men ook geen moeilijkheden heeft met de riolering. Hij vraagt of men dan moeite kan hebben met die 400,—. Het lid Roosenboom heeft er moeite mee dat de bouwers in de Rode Schouw verplicht worden 400,te betalen om die aansluiting binnen te krijgen. Dergelijke verplichtingen worden toch ook niet opgelegd met betrekking bijvoorbeeld tot de aansluiting van water en gas/ De ocrziter licht toe dat men verschil moet maken met de gemeentelijke en andere voorzieningen. Alles wat de gemeente doet zit in de kostprijs verrekend, behalve dit want dat mag niet en daarom wordt het apart in rekening gebracht. Het lid Rogseriboom herhaalt dat in artikel 14 duidelijk wordt gesproken van aansluitkosten en dat houdt voor hem in het brengen van signalen vanaf de grondkabei tot in de woning. Hij vraagt zich bovendien af waar je dan die 42,—- voor betaald. voorzitter antwoordt dat dat voor het onderhoud is van mast en leidingen. Het lid Roosenboom vindt dat iemand die er geen gebruik van wenst te maken er ook niet voor moet betalen. De voorzitter brengt dit weer in vergelijking met de riolering. Men moet er toch voor betalen, ook al sluit men er niet op aan. Het lid hoosenboom heeft er in het verleden al op gewezen dat die 400, te weinig was en misschien wel 700,— moest zijn. Daar werd toen niet op gereageerd, maar nu wordt de rekening betaald. Het lid Storm-Bosch is wel voor de verordening, maar kan meegaan met het lid Roosenboom voor wat betreft artikel 14. Zij vindt het niet reëel dat deze aansluitkosten bij de grondprijs moeten worden betaald. De mensen moeten daar vrij in zijn of zij al of niet wensen aan te sluiten. De voorzitter wijst er op dat hiermee wordt geageerd tegen bestaande raads besluiten. Dit is een uitwerking in een verordening die al uitvoerig is besproken. Het lid Storm-Bcsch vindt dat men toch terug kan komen op een bij nader inzien verkeerd" genomen besluit. Wethouder Sinke lijkt het haast onmogelijk om de mensen niet tot aan sluiting te doen verplichten. Vanuit die verplichting is het juist moge lijk geweest om die masten te laten verdwijnen. Als de helft van de mensen bijvoorbeeld niet zou aansluiten, dan zou men zulk- kosten krijgen, waardoor het voor de rpst niet meer acceptabel was. Als er als raad of college fouten zijn gemaakt,dan is dat alleen maar dat er illusies zijn voorgescho teld wat betreft de ontvangst en die men niet heeft kunnen waar maken. Dat kan alleen maar via steunzenders. De kabel is daarvoor wel geschikt. Verder is het college huiverig geworden om de mast verder te laten dienen v> or de rest van Halsteren en hij ziet het nog niet dat het college met voorstellen hieromtrent bij de raad komt. Men zit echter nu midden in het project. De kabel zit in de grond en het moet betaald worden. Met elke voorziening heeft men te maken met een bepaalde vrijheidsbeknotting, ook hier. Hij hoopt alleen dat men het plan afgerond bij de mensen zal kunnen brengen en dat de ontvangst goed zal zijn. We moeten toch ook blij zijn dat er in Rode Schouw geen masten komen. Gezien het bedrag van JT 70.000,blijkt ook wel dat de gemeente aan de rand zit en dat men echt niet veel meer kan doen. De voorzitrer wil de redactionele suggestie doen om teneinde verwarring te voorkomen in lid 1 van artikel 14 te lezen: "voor de mogelijkheid van aansluiting". Het lid Roosenboom. merkt op dat men wel moet betalen voor de aansluit kosten, maar je bent natuurlijk wel vrij of je gebruik maakt van het stekker- tje in de kamer. De voorzit ter wijst er op dat men geen aansluiting krijgt als men er niet om •'/raagt. Eêt lid Roosenboom weet dat de notaris bij kopers heeft gevraagd of ze eerst deze 400- hadden betaald, zo nee, dan moesten ze terug. De voorzitter zegt nognaals dat die 400»'zijn voor de aanwezigheid van de kabel. Het lid Roosenboom merkt op dat hem dit dan altijd verkeerd is uitgelegd. Volgens hem waren dat kosten voor het brengen van signalen in de woning. De voorzitter zegt dat er wel een aantal meters huisaansluiting is in begrepen. Hij dacht tien mejer. Het lid Rug,.-er,boom vindt dat de hele begroting is doorspekt met gegevens, waardoor de gemeente, op welke manier ook, aan zijn trekken komt. Hij zit niet in de raa.d om het ambtenarencorps zo gemakkelijk mogelijk te laten werken, maar voor de mensen, het algemeen belang en de mensen die hiervan zouden moeten profiteren komen er bekaaid af. De verordening ademt de geest van hoe kunnen we de mensen het gemakkelijkste afwimpelen, ook al hebben ze misschien gegronde klachten. De voorzitter vindt het niet reëel van het lid Roosenboom dat gelet op een reeks van besluiten, waarbij de hoofdlijnen duidelijk zijn afgesproken, dat juist nu die hoofdlijnen ter discussie worden gesteld. Het ging er alleen nog maar om, om die hoofdlijnen die al vast liggen, in een verordening op te nemen. Het lid Roosenboom merkt op dat in de vorige verordening niet dit artikel 14 stond, waarbij de mensen verplicht werden om 400,te betalen voor de mogelijkheid van aansluiting. ""'pi bitter wijst er op dat dat is gedaan via een apart raadsbesluit. Het lid Roosenboom had dat e-raap- ma au ua-c graag via de commissie willen herstellen. 15"2- -21-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1974 | | pagina 72