om daarmee te voorkomen dat men naast elkaar heen werkt. Hij dacht ook dat men ergens tijd had verloren ten opzichte van provinciale waterstaat doordat er te weinig coördinatie is geweest. Gaat men er nog een commissie hij henomen dan. wordt het alleen maar moeilijker. Hij zag liever dat het nog meer heperkt werd door te zeggen doe deze verkeerskwesties maar alken af in de commissie be- dr-ijv m. of alleen in de commissie ruimtelijke ordening. In het verleden heeft dit de gemeente echt parten gespeeld. 1 Het lid Cl ar ijs vindt dat men ook kan stellen: of alleen in de verkeerscommissie. De voorzi iter antwoordt dat dat niet kan. Men kan die verkeerscommissie niet goea"Taten functioneren door er soms niet de bedrijven of soms de commissie ruim te ordening hij f e halen; hij vindt dat de vereniging Veilig Verkeer het op zi f goed loet. Men moet er alleen voor zorgen dat die sluiting er altijd en veilig verkeer heeft allerlei mensen in de achterban. Hij dacht niet dat h t ine" ellen van cfeze commissie zinnig was. He4; wasvnet het probleem van de afgelopen drie of Tie- jaren dat men toch |zo?n beetje naast elkaar heet z t werker en dat heeft gewoon tijd gekost» hetgeen jammer was voor Halst eren... Het lid Glarijs weet dat Veilig Verkeer gelukkig zou zijn met een verkeerscommis sie. De voor-it iet ver onderstelt dat Veilig Verkeer er daarbij vanuit gaat dat verder zi mand mee zal bemoeien. Hij zag 'dan liever dat deze zaken werden "behan deld door de commissie bedrijven die daar naar behoefte een aparte avond aan besteedt. Wet-ac t. Sink.- licht toe dat de snelheidsbeperking van de Kladseweg bij het bezoek aar Gedeputeerde Staten, is genoemd.In dat gesprek is gebleken dat ook zij dit verzoek moeten doorsturen naar het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en dat het ministerie na de oliecrisis bijzonder weinig aan cbze aanvragen heeft gedaan -n dat zij1 zich momenteel op het standpunt stellen dat alleen in uiterste gev-'.: n 'la. snelheden mogen worden ingevoerd. Wel heeft Gedeputeerde B'rokx; gezegd dat men toch weer gaat beginnen de stapel door te werken, maar het ziet er echt niet zo rooskleurig uit met die snelheidsbeperking op de Kladseweg. Ook werd w- tei.d iat van heel Brabant er een legio aanvragen liggen, die het laatste half jaar in den Haag niet in behandeling zijn genomen. Het lid van Eek-Ier: zou op het praktische punt willen wijzen, dak al vier jaren door zijn par tij wordt verkondigd en wel om haast te maken met het fietspad langs de Kladseweg. Als dat er ligt dat is die snelheidsbeperking niet meer zo dringend nodig. Hij dacht dat er inmiddels een plan daarvoor was opgesteld en vraagt hoever het met dit D.A.C.W. -project staat. Zit dat al in de molen? Be voorzit4-er dacht dat dit punt de commissie ruimtelijke ordening hèeft gepas seerd. Met dat advies wordt ingestemd. Men weet dat het gaat om de aankoop van minstens twee panden. Daardoor wordt het een erg dure zaak, waardoor het praktisch alleen maar uitvoerbaar is als het in de A.C.W.-molen terecht komt. Hij weet niet of het al zover is, maar dat zal toch niet veel schelen. Wethouder Sinke licht toe dat ongeveer een week of drie geleden de opdracht is gegeven om een plan te maken. Toen is ook gekozen om de woningen er hij t:e nemen. Het lid van Meer informeert welke termijn het college aanhoudt tussen het wegsturen van :st' brief en het verzenden van een rappel. Een gat van een jaar vindt hij toch wel redelijk veel. 'De voorzitter antwoordt dat hij daar wel gelijk, in heeft. ïïormaal zou dat toch wel na een maand of drie moeten g'ebeuren in zo'n zaak:. Het hangt overigens natuurlijk wel van het onderwerp af. Een jaar is inderdaad te lang. Het lid van Mee wil ook graag de mogelijkheid bestudeerd zien of het zinnig is een verkeerscommissie1 in te stellen. De voorzitter moet de raad wel waarschuwen voor overprganisatieHij zou dan lie ver van de raad een uitspraak uitlokken in die zin dat voor wat betreft verkeers zaken het zwaartepunt gelegd wordt hij de bedrijven, onder voorbehoud dat daarover bij bepaalde onderwerpen, zoals bijvoorbeeld kruispunten, daarover ook gepraat kan worden door de commissie ruimtelijke ordening. Zoiets vindt hij veel beter dan een heleboel commissies hij elkaar. -23- Het lid van Meet daoht dat het misschien goed was als de voorzitter daarbij een beetje coördinerend werkt, zodat zoveel mogelijk verkeersproblemen in één vergadering terecht komen. De /oorzit er wi. dit verzoek graag aan de wethouder van de bedrijven doorgeven dat hij coördinerend werkt op het gebied van verkeer. Het lid Rcosenboom wijst er op dat dat zo pas nog is gebeurd. Wethouder Sinke merkt op dat het bestaande pakket nog niet zo lang geleden in een vergadering met d politie is afgewerkt. punt 23 ri~ J van o Ioo om vindt het; een vreemde zaak om een reconstruct ie voor te stellen zoals door veilig verkeer is gedaan. Het blijkt dat de opgegeven maten niet kloppen. Zoiets komt meer voor. Als men aan een dergelijk verzoek zijn oren laat hangen dan denkt hij wel dat er ook van andere plaatsen reacties zullen komen. f d,d''--ec lf- <üt en prir ipieel punt. Als je tegemoet wilt komen aan deze wensen, dan je V t inderdaad in veel straten moeten doen. Zoiets zal veel ge^d kosten. Men kan ook stellen dat de straat geen opslagplaats is en voor zc-11 a- wore: het toegestaan, maar kan het niet meer dan zal mén iets verderop moeten parkeren. Het liefét ziet hij geen blik aan weerszijden van een woonstraat. Je kunt het aanzien van een straat hiervoor niet helemaal prijs geven. Er is aan de commissie bedrijven gevraagd dit eens te bekijken en dat advies moet even worden afgewacht. Hij j rsconijjk is op voorhand ook niet zo erg enthousiast met dit voorstel. Het lid van Eskelen is blij met het commentaar van de voorzitter. Dit ligt precies in zijn lijn. Men kan zoiets niet doen, want hij kan onmiddellijk twintig of dertig straten opnoemen waar zich hetzelfde probleem voordoet. Hij is van mening dat men dan aan één kant maar een parkeerverbod moet maken, want je kunt niet alles 'P1' toch we. belangrijk dat de betreffende wethouder weet hoe de raad hierover denkt. De r. or bitter da., - ook wel dat de commissie er voor zou waken een precedent te scheppeen. punt 28 Het lid van de Kieboom vraagt zich af of het gebouw Samarbete niet doelmatiger gebruikt, kan worden. Hij weet dat dit gebouw een schenking is van Zweden bestemd voor diverse aktiviteiten van de jeugd en van de drie betreffende gemeenten. Ook heeft hij vernomen dat het gebouw nu verhuurt is aan een bepaalde stichting, maar hij dacht dat ook die er weinig gebruik van maakte. Hij vraagt zich daarom af of het niet zinnig is eens een onderzoek in te stellen of het niet mogelijk is aan het gebouw een nuttigere bestemming te geven. De voorzitter antwoordt dat dat onderzoek al vijftien jaar gaande is en men komt er niet ui. t. Dit gebouw is gesticht als verb lijf sakkomodatie. Daarin zit het probleem. Omdat het een verhlijfsakkomodatie is leent het zich niet voor alles. Een van de twee verdiepingen is een slaapverdieping en de ligging van het gebouw is van dien aard dat, zeker bij avond, vele ouders hun kinderen daar absoluut niet o aar toe zuilen sturen. Het is nu al zo dat vele mensen huiverig zijn om naai- de Beek te gaa. voor Edel Ambacht en dat zijn dan nog wel volwassenen en die dan maar met vier of vijf man tesamen gaan. 33 daar een donkere boel. Er is eindeloos op dit probleem gestudeerd om aan finvolle bestemming te geven en men dacht het ei van Columbus gevonden te hebben;door het te ga,an verhuren aan een stichting die meerdere internaten onder zich heeft en lie hij toerbeurt kinderen uit die internaten naar Samarbete bracht. Dat neeft ook een paar jaar gelopen, naar hij dacht redelijk goed, maar nu; is blijkbaar- de interesse bij die internaten over. Ze zijn er allemaal een keer geweest en nu hoeft het niet meer. Die stichting zit nu ook een beetje met het gebouw te kijken. Het huurcontract blijft gewoon lopen, wat onder meer betekent dat alle lasten, onderhoud en dergelijke zaken door de huurder betaald blijven

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1974 | | pagina 60