yLb -20- Hei. lid van Meer weet dat deze mensen gereglementeerd willen gaan rijden. Daarbij worden "bijvoorbeeld ook beperkingen gesteld aangaande het aantal kubieke centi meters. Zulke dingen kun je allemaal te weten komen als je eens met deze mensen aan tafel gaat zitten. Ze zouden bijvoorbeeld voorgeschreven kunnen worden om alleen woensdag en zaterdagmiddag hun sport te beoefenen. De vo rzitter wijst er op dat dit ook juist de dagen zijn waarop de gewone man kan recreëren. Het lid Walt huis vraagt of het niet mogelijk is om eens aan tafel te gaan zitten en naar een tsrreintje te zoeken en daarop een proef te nemen van een beperkte p Lod en dan kijken of er klachten komen over overlast. De voorzitter veronderstelt dat men toch wel weet waar het om gaat. Het gaat niet om .'hoonrijdtn, maar om rijden onder moeilijke omstandigheden. Dat betékent gas geven en lor laten. Zoiets kan bijvoorbeeld beslist niet langs de Ligneweg. Er is in het college wel eens gedacht aèm cfe Kladsedijk of de Noorderkreekweg of Gljymesweg, maar* zelfs daar kan het niet. 1 Het lid va..n Eekelen is gedeeltelijk de mening van het lid van Meer toegedaan. De v kneme: rpa- tij droeg met de verkiezingen in haar vaandel ook de vrijetijds- bestading en ook dit is een bepaalde vorm daarvan. Het is een goede zaak dat de mensen creatief bezig zijn. In een gemeente moet er plaats zijn voor een tennis club, p voetbalclub, een ponyclub, 1 maar er moet ook plaats zijn voor een motor- er -lub. i moet de veroorzaakte overlast daarbij aanvaardbaar zijn. Het cold eg- k an daar wel een hele tijd over hebben gefilosofeerd, maar hij dacht dat men n. t iy z-rentienen meer wist dan itiet drieën. Het vindt het dan ook een juiste zaak dat, r-~\ eo s een keer bekeken wordt en dat er eens met die mensen wordt ge praat. Zonde;: daarbij toezeggingen te doen. Wel moet er positief getracht worden voor d n- vrijetijdsbesteding een gelegenheid te vinden. Het moet gelijk blijven wat voor sport het ook is, als het maar op de juiste plaats gebeurt. Dat wil hij er wel aan verbinden. Dit zou bijvoorbeeld in de commissie ruimtelijke ordening eens ter tafel kunnen worden gebracht. Dat wil niet zeggen dat er dan na enkele weken een oplossing zal zijn, maai' dat is niet nodig ook. Belangrijk is dat er in die richting positief wordt gedacht. i De voorzit ter ririt dit gesprek wel nuttig, maar hij wacht op suggesties die beter zijn die van het lid van Meer. Het lid van Mevr wil zijn suggesties ook niet ter discussie stellen. Dat is op dit ogenblik nog niet belangrijk. Hij wil alleen dat er over gesproken wordt op de manier zoals zojuist is aangehaald door het lid van Eekelen en niet als door het college al is gedaan. De voorzitter vindt dit niet juist gesteld. De kwestie leeft bij het college al wel een jaar en steeds komen er nieuwe brieven van de heer Schetters. Het lid Roosenboom vindt het nog niet zo vreemd om zoiets in het gewest te bespre-r ken. Hij vindt dat het college positief heeft gereageerd. Mocht dit niet tot resultaat leiden dan nog zou men verder kunnen zoeken binnen de eigen gemeente. De voorzitter licht toe dat in het college gedacht is aan het opgespoten Noord- land. Daar is betrekkelijk weinig bebouwing en bestaat er voor crossers een ideale situatie door kuilen en plassen. Het lid van Wezel kent het probleem. Men moet hier niet gaan denken aan wegen achteraf, want deze mensen hebben echt een terrein nodig en geen verharde weg. Zojuist is gesproken over de grond voor llijt'dewilligen aan cfe kant van de Melanen. Zou daar niet eens een paar maanden een proef mee genomen kunnen worden. De voorzitter vindt het een onzalig voorstel om op het rustige stukje "overharde Bokkenweg, waar men zo zuinig op wil zijn, daar te laten crossen. Wel wil hij graag blijven doordenken naar andere mogelijkheden en hij hoopt dat de raad hem daarbij helpt. Het lid Verbogt merkt op dat deze man al de raadsleden heeft opgebeld en bij hem rees onmiddellijk de vaag op: waar. In die brief wordt wel st^afe gesproken over de dure machines, maar hij vindt dat men eerst had moeten zorgen voor een terrein en dan pas tot aanschaf van machines -21- had moeten overgaan. Wel staat hij positief achter deze sport, maar wel is hij voor een meg lijk- regeling in regioverband. Men kan wel zeggen dat het transport pro blemen :''-o rt, maar ook de rijvereniging heeft daarmee te maken. Maar die hebben dat opgelos door de hele zaak op te laden in een wagen en zo te vervoeren. de gebeur4 ook door mensen die de autocrosssport beoefenen. Als men duizend tor, duizend gulden kan investeren in een motor, dan kan er ook wel een aanhang- wag rijc af, van n duizend gulden, waarmee dan twee'of drie machines vervoerd kunnen worden. H''1 d Tan Eekelen -vindt het niet helemaal juist zoals door het lid Verbogt g' 5BlJ ef>n "litervereniging is sprake van zich verplaatsen naar een concours en hier gaaf het bm een eigen trainingsterrein en dat heeft de ruiters- veremging wel. Het lid Verbogt vindt dat het met de ponys ook gemakkelijker ligt, want daar zit geen gasop en dat is bij de motoren juist het enige euvel, namelijke de geluids hinder. .Lidereen staat positief tegenover deze sport. Het probleem is alleen het lawaai Het 1Jd gan Eekelen heeft nog nooit een fiets horen lopen, maar toch is nog steeds geen baantje gevonden voor de wielrenners. Het lid Verbogt vindt dat wel jammer, maar hij dacht wel dat zoiets gemakkelijker te i&e me zijr. fan 'een terrein voor deze motorcrossers. dtt 1 da n er wel voldoende over gesproken was en dat het lid van Meer- zijn zaakje goed had verdedigd. Liever zag hij dat er nu over dit onderwerp werd gsawegwn eerdat de betreffende mensen voor een gesprekje werden uitgenodigd. Hij dacht dat de hele raad het sr mee eens was, dat er naar ruimte gezocht moest worden. I-dereen gunt hen die sport. De voorzitter wijst ex- op dat dit een moderne sport in opkomst is en daarom verwacht hy dat m de andere gemeenten fezelf de soort problemen liggen. Vandaar dat hij- het zo zinnig vindt het regionaal te bekijken. Het lid renJMfeer wil hetzelfde vragen als het lid Clarijs en wel ga eens met deze - men^n, en met de rijkspolitie, en met de afgevaardigden van de bond aan tafel zit „en. Zoiets is vrij simpel te organiseren. Ook zag hij graag dat eens besproken xn de commissie ruimtelijke ordening Tegen behandeling in-de gewestraad hééft hij ook geen bezwaar. Daar kan men mogelijk erre.i.nen aanwijzen vaar wedstrijden in groter verband georganiseerd kunnen worden. ^«0IC e""St 8enS met 016 mensen praten en daarna in commissie ruimtelijke ^eyoorzitcer draait dit graag om. Eerst in de commissie en de bouwstenen die daaruit u t °k college die daarvan dan weer gebruik kan maken bij het gesprek. Het lid Rocjenboom zou graag vernemen als daar ook bouwstenen uitrollen die zouden karmen dienen voor de bespreking bij de gewestraad» punt 22 Het lid Clarns vindt wel eens goed dat er over de verkeersproblemen wordt gespro ken zoals onder andere de snelheidsbeperking op de Kladseweg, punt 23 van het veilig verkeer en verderop nóg parkeerproblemen. Je kunt de krant ook niet openslaan of de commissie ruimtelijke ordening en bedrijven heeft zich weer eens bezig gehouden met een of ander verkeersprobleem. Hij geeft het ooilege daarom graag in overweging of het met zinvol is een vebkeerscommissie in te stallen. Leden voor deze commis sie zou men kunnen zoeken bij bijvoorbeeld de bejaardenbond,beroepschauffeurs gewone} mensen zoals bijvoorbeeld een'melkboer, iemand die' dus dagelijks op de'we* vVTeni^ngen' onderwiJs» politie, desnoods aangevuld met een of meer raadsleden. Er komt by de verkeerskwesties veel deskundigheid aan te pas, waarmee pr-obeert te zeggen dat de mensen van de commissie ruimtelijke ordening, veilig verkeer of bedrijven niet deskundig zouden zijn, dat het naar ziin mening zinvol is een dergelijke commissie in het leven te roepeL pe voorzitter twijfelt daaraan, gelet op de ervaringen. Het is nu al bijzonder moei,ijk gebleken om met een college en twee commissies goed te coördineren, i J

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1974 | | pagina 59