Ill
-6-
subsidies is men zo gemakkelijk geneigd om verder uit te wijden en dan worden
er dikwijls personen en persoonlijke belangen bij betrokken. Zoiéts moet men
zien te voorkomen. Er kan altijd nog wel in een openbare raadsvergadering over
gesproken worden, maar hij dacht dat de gelegenheid moest bestaan om in een
vertrouwelijke en besloten kring op bepaalde onderwerpen in te kunnen gaan.
De voorzitter vraagt of zijn tussenvoorstel dan toch niet beter is, namelijk
het eerste gedeelte tesamen besloten en daarna splitsen in de afdelingen.
Je kunt dan in een besloten vergadering diep op de dingen in gaan en die later
weer aan de órde stellen bij de afdelingsonderzoeken.
Wethouder van de Watering wil, vooral met het oog op de tijdsduur, liever
eerst evens bij elkaar komen en daarna besloten in afdelingen. Daarna wordt alles
volgens voorschriften afgedaan in het openbaar.
Het lid van Eekelen dacht dat het verstandig was dat de raadsleden de gelegenheid
kregen om op een besloten vergadering eikaars meningen uit te wisselen. Men kan
dan beter discussiëren achter gesloten deuren. De commissievergaderingen kunnen
iij zijn eigen gewoon openbaar zijn. Hij zou het dus om willen draaien, omdat bij de
subsidies meer direkte belangen betrokken zijn dan bij de rest van de begroting.
De voorzitter vraagt of de leden iets voelen voor het voorstel van het lid van
Eekelen, dus subsidies tesamen besloten en de afdelingen open.
Het lid Storm—Bosch voelt daar ook wel voor, maar ook wil zij de subsidiebehande—
ling graag in het openbaar houden.
De raadsleden zijn door de burgers gekozen en die mensen mogen toch wel weten
wat er gezegd wordt.
De voorzitter raadt aan niet te hard van stapel te lopen en raadt aan eerst eens
een jaar te proberen met de subsidies dicht en de afdelingen open.
Het lid van de Kieboom vraagt of het niet beter is om zaken die een bepaalde
commissie aangaan, eerst in die commissie te behandelen.
De voorzitter antwoordt dat dat ook zou kunnen en hij dacht dat zoiets al gebeurde
bijvoorbeeld bij de commissie bedrijven die de bedrijfsbegroting al hebben doorgewerkt,
en het staat bijvoorbeeld de commissie onderwijs vrij om bepaalde belangrijke posten
eveneens van te voren te behandelen.
Het lid van Eekelen wijst er op dat er altijd onderwerpen zijn die niet bij een of
andere commissie zijn onder te brengen. Zoiets zou betekenen dat bepaalde onder
werpen ten opzichte van andere de dubbele aandacht krijgen en sommige geen enkele
aandacht
De voorzitter concludeert daaruit dat het lid van Eekelen het juister vindt om
alle onderwerpen zonodig in een besloten vergadering te behandelen waarbij alle
leden aan de tafel zitten. Hij proeft hieruit dat het tussenvoorstel van het lid
van Eekelen om te beginnen met een besloten vergadering en daarna openbare afde—
lingsonderzoeken de meeste voorkeur krijgt.
De voorzitter wijst er op dat op 23 deceiljer een vergadering zal worden gehouden
gewijd aan de onroerend-goed-belastingen.' Hij heeft echter de indruk dat die
stof alleen niet voldoende zal zijn voor een vergadering omdat men een vorige
keer de verordening al heeft doorgenomen. Het gaat nu alleen maar om de uitkom
sten die we nu kennen en om het tarief. Het is denkbaar dat men hiermee binnen
een half uur klaar is. Men zou in aansluiting daarop de"1 subsidies nog kunnen
behandelen dan wel de algemene beschouwingen kunnen houden. Hij stelt zich voor
tot een uur of elf door te werken en wat wordt overgehouden komt aan de orde
op 27 december 's morgens om half tien of tien uur en dan kan men naar bevin
ding van zaken nog een hele da$ doorpraten.
Het lid van Eekelen vindt dat nog niet zo*n slechte gedachte. Bij hem leeft ook
sterk het centraal—antenne—systeem. Ook daar zal men eens mee klaar moeten. Naar
zijn mening kan men na de onroerend—goed—belastingen onmiddellijk het centraal—
antenne-systeem aan de orde stellen. Het is bijvoorbeeld van enorm belang dat
de mensen weten in welke periode ongeveer zij aangesloten gunnen worden.Zoiets
kan belangrijk zijn als men voornemens is een nieuwe mast aan te schaffen. Dit leeft bij
de mensen.
voorzitter antwoordt dat dit niet rolt uit de behandeling van de verordening
zelf. Het gaat nu alleen om de Rode Schouw en in feite niet verder. Het gaat
dus zuiver om de verordening en hij dacht dat men daar ver mee rond was.
-7-
Wethouder Sitnke licht toe dat de verordening klaar is, maar dat hij typisch is
toegespitst op Rode Schouw. Wil men de verordening ook toepassen in andere
wijken dan zal hij wijziging behoeven. Wel is nu al gebleken dat het bijzonder
moeilijk zal zijn om de mensen in de andere wijken een goed programma te bieden.
De verwachtingen zijn in de aanvang te hoog gespannen geweest.
Het lid van Eekeien brengt in herinnering dat er in een openbare raadsver
gadering over is gesproken dat er in Halsteren een centraal—antenne—systeem
komt waarop de hele bevolking, in fasen, aangesloten zou worden. De mensen
hebben dat in de krant gelezen en als ze nu een nieuwe antenne moeten aanschaf—
1 en dan zijn ze huiverig dat te doen, omdat ze niet weten wanneer zij aan de beurt
zijn vgo2 aansluiting. De burger moet dus ongeveer weten wanneer dat zal kunnen
gebeuren.
De voorzit „er dacht dat het goed was daar aan te denken bij de aanbiedingsnota.
Daar zou na uitkristallisering gezegd kunnen worden dat het systeem niet verder
gaa: dan Rode Schouw. Hij dacht dat het mogelijk moest zijn deze verordening mee
te nemen, hetzij op 23 december, hetzij op 27 december, omdat de verordening de
commissie al heeft gepasseerd.
ke - OBenb.uom is van mening dat men dit aangesloten moest doen aan de Al—
mene Beschouwingen.
1 rz-i.t Ier dacht juist van niet. Het lijkt hem prettiger als op 23 december
Algemene Beschouwingen worden gehouden. Daar kan iedereen eens over nadenken.
De raad moet er dus rekening mee houden dat op 23 december na de onroerend-goed-
belastingen de algemene beschouwingen worden gehouden.
Dit zal op de agenda worden gezet. Zijn de algemene beschouwingen voor de tijd klaar
dan zal men \rerder gaan met de behandeling van de begroting.
De leden kunnen hier mee instemmen.
De voorzitter vraagt wie er nog nadere inlichtingen wensen omtrent punt 2 van de
agenda.
Het lid van de Kieboom wil dit omtrent de punten 20, 23 en 28; het lid Clarijs
puiu. en eventueel 15; het lid van Meer 21, 22 en 23; het lid Storm—Bosch
punt 20 en 28; het lid van Eekelen wenst te kunnen inhaken op alle genoemde pun-
ten; het lid Roosenboom wenst dat eveneens en wil aan de orde stellen punt 2
en 14; het lid Mouws punt 20 en het lid Verbogt wil eventueel inhaken op alle
aan de orde gestelde punten.
De voorzitter voegt deze punten aan de agenda toe.
Omtrent de overige punten van de ingekomen stukken en mededelingen wordt con
form de voorstellen van burgemeester en wethouders besloten.
3a. VOORSTEL TOT AANKOOP VAN GRONDEN IN DE MELANEN.
De voorzitter licht toe dat inmiddels wel met Snoeijers overeenstemming is bereikt.
Het lid van Wezel wil weten waarover overeenstemming is bereikt.
■'Da voorzitter antwoordt dat men akkoord is omtrent het huis met toebehoren.
Het lid Mouws vraagt of hij hieruit mag concluderen dat het alleen gaat om de aankoop
en dat men geen verdere bemoeienis heeft met nieuwbouw van Snoeijers.
voorzitter zegt dat Snoeijers zelf zijn bouwplannen maakt.
Het lid Roosenboom vindt het fijn dat het eindelijk zover is. Over het bedrag wil
hij niet discussiëren, maar wel wil hij opmerken dat de hier gevolgde methodiek
hem wel aanstaat.
Deze mensen qóeten in het algemeen belang verdwijnen. Het taxatierapport gaat
er terecht vanuit dat deze man elders een nieuw huis moet bouwen en elders bouw
grond moet kopen. Hij hoopt dat dit een beleid is van het college dat in de toekomst
zal worden gevolgd. Hij heeft de indruk dat deze man op deze manier volledig aan zijn
trekken komt. J
-■e,rb°gt Wil nog even "terugkomen op de vergadering van 17 oktober. De ont
bindende voorwaarden die toen zijn gesteld, zij die nog geldig?
het ene niet door
weSd"rfbesïoïeLh00fd<ilSke °°nf0rm het V°°rStel TOn Weester en
•2- I