Ill -6- subsidies is men zo gemakkelijk geneigd om verder uit te wijden en dan worden er dikwijls personen en persoonlijke belangen bij betrokken. Zoiéts moet men zien te voorkomen. Er kan altijd nog wel in een openbare raadsvergadering over gesproken worden, maar hij dacht dat de gelegenheid moest bestaan om in een vertrouwelijke en besloten kring op bepaalde onderwerpen in te kunnen gaan. De voorzitter vraagt of zijn tussenvoorstel dan toch niet beter is, namelijk het eerste gedeelte tesamen besloten en daarna splitsen in de afdelingen. Je kunt dan in een besloten vergadering diep op de dingen in gaan en die later weer aan de órde stellen bij de afdelingsonderzoeken. Wethouder van de Watering wil, vooral met het oog op de tijdsduur, liever eerst evens bij elkaar komen en daarna besloten in afdelingen. Daarna wordt alles volgens voorschriften afgedaan in het openbaar. Het lid van Eekelen dacht dat het verstandig was dat de raadsleden de gelegenheid kregen om op een besloten vergadering eikaars meningen uit te wisselen. Men kan dan beter discussiëren achter gesloten deuren. De commissievergaderingen kunnen iij zijn eigen gewoon openbaar zijn. Hij zou het dus om willen draaien, omdat bij de subsidies meer direkte belangen betrokken zijn dan bij de rest van de begroting. De voorzitter vraagt of de leden iets voelen voor het voorstel van het lid van Eekelen, dus subsidies tesamen besloten en de afdelingen open. Het lid Storm—Bosch voelt daar ook wel voor, maar ook wil zij de subsidiebehande— ling graag in het openbaar houden. De raadsleden zijn door de burgers gekozen en die mensen mogen toch wel weten wat er gezegd wordt. De voorzitter raadt aan niet te hard van stapel te lopen en raadt aan eerst eens een jaar te proberen met de subsidies dicht en de afdelingen open. Het lid van de Kieboom vraagt of het niet beter is om zaken die een bepaalde commissie aangaan, eerst in die commissie te behandelen. De voorzitter antwoordt dat dat ook zou kunnen en hij dacht dat zoiets al gebeurde bijvoorbeeld bij de commissie bedrijven die de bedrijfsbegroting al hebben doorgewerkt, en het staat bijvoorbeeld de commissie onderwijs vrij om bepaalde belangrijke posten eveneens van te voren te behandelen. Het lid van Eekelen wijst er op dat er altijd onderwerpen zijn die niet bij een of andere commissie zijn onder te brengen. Zoiets zou betekenen dat bepaalde onder werpen ten opzichte van andere de dubbele aandacht krijgen en sommige geen enkele aandacht De voorzitter concludeert daaruit dat het lid van Eekelen het juister vindt om alle onderwerpen zonodig in een besloten vergadering te behandelen waarbij alle leden aan de tafel zitten. Hij proeft hieruit dat het tussenvoorstel van het lid van Eekelen om te beginnen met een besloten vergadering en daarna openbare afde— lingsonderzoeken de meeste voorkeur krijgt. De voorzitter wijst er op dat op 23 deceiljer een vergadering zal worden gehouden gewijd aan de onroerend-goed-belastingen.' Hij heeft echter de indruk dat die stof alleen niet voldoende zal zijn voor een vergadering omdat men een vorige keer de verordening al heeft doorgenomen. Het gaat nu alleen maar om de uitkom sten die we nu kennen en om het tarief. Het is denkbaar dat men hiermee binnen een half uur klaar is. Men zou in aansluiting daarop de"1 subsidies nog kunnen behandelen dan wel de algemene beschouwingen kunnen houden. Hij stelt zich voor tot een uur of elf door te werken en wat wordt overgehouden komt aan de orde op 27 december 's morgens om half tien of tien uur en dan kan men naar bevin ding van zaken nog een hele da$ doorpraten. Het lid van Eekelen vindt dat nog niet zo*n slechte gedachte. Bij hem leeft ook sterk het centraal—antenne—systeem. Ook daar zal men eens mee klaar moeten. Naar zijn mening kan men na de onroerend—goed—belastingen onmiddellijk het centraal— antenne-systeem aan de orde stellen. Het is bijvoorbeeld van enorm belang dat de mensen weten in welke periode ongeveer zij aangesloten gunnen worden.Zoiets kan belangrijk zijn als men voornemens is een nieuwe mast aan te schaffen. Dit leeft bij de mensen. voorzitter antwoordt dat dit niet rolt uit de behandeling van de verordening zelf. Het gaat nu alleen om de Rode Schouw en in feite niet verder. Het gaat dus zuiver om de verordening en hij dacht dat men daar ver mee rond was. -7- Wethouder Sitnke licht toe dat de verordening klaar is, maar dat hij typisch is toegespitst op Rode Schouw. Wil men de verordening ook toepassen in andere wijken dan zal hij wijziging behoeven. Wel is nu al gebleken dat het bijzonder moeilijk zal zijn om de mensen in de andere wijken een goed programma te bieden. De verwachtingen zijn in de aanvang te hoog gespannen geweest. Het lid van Eekeien brengt in herinnering dat er in een openbare raadsver gadering over is gesproken dat er in Halsteren een centraal—antenne—systeem komt waarop de hele bevolking, in fasen, aangesloten zou worden. De mensen hebben dat in de krant gelezen en als ze nu een nieuwe antenne moeten aanschaf— 1 en dan zijn ze huiverig dat te doen, omdat ze niet weten wanneer zij aan de beurt zijn vgo2 aansluiting. De burger moet dus ongeveer weten wanneer dat zal kunnen gebeuren. De voorzit „er dacht dat het goed was daar aan te denken bij de aanbiedingsnota. Daar zou na uitkristallisering gezegd kunnen worden dat het systeem niet verder gaa: dan Rode Schouw. Hij dacht dat het mogelijk moest zijn deze verordening mee te nemen, hetzij op 23 december, hetzij op 27 december, omdat de verordening de commissie al heeft gepasseerd. ke - OBenb.uom is van mening dat men dit aangesloten moest doen aan de Al— mene Beschouwingen. 1 rz-i.t Ier dacht juist van niet. Het lijkt hem prettiger als op 23 december Algemene Beschouwingen worden gehouden. Daar kan iedereen eens over nadenken. De raad moet er dus rekening mee houden dat op 23 december na de onroerend-goed- belastingen de algemene beschouwingen worden gehouden. Dit zal op de agenda worden gezet. Zijn de algemene beschouwingen voor de tijd klaar dan zal men \rerder gaan met de behandeling van de begroting. De leden kunnen hier mee instemmen. De voorzitter vraagt wie er nog nadere inlichtingen wensen omtrent punt 2 van de agenda. Het lid van de Kieboom wil dit omtrent de punten 20, 23 en 28; het lid Clarijs puiu. en eventueel 15; het lid van Meer 21, 22 en 23; het lid Storm—Bosch punt 20 en 28; het lid van Eekelen wenst te kunnen inhaken op alle genoemde pun- ten; het lid Roosenboom wenst dat eveneens en wil aan de orde stellen punt 2 en 14; het lid Mouws punt 20 en het lid Verbogt wil eventueel inhaken op alle aan de orde gestelde punten. De voorzitter voegt deze punten aan de agenda toe. Omtrent de overige punten van de ingekomen stukken en mededelingen wordt con form de voorstellen van burgemeester en wethouders besloten. 3a. VOORSTEL TOT AANKOOP VAN GRONDEN IN DE MELANEN. De voorzitter licht toe dat inmiddels wel met Snoeijers overeenstemming is bereikt. Het lid van Wezel wil weten waarover overeenstemming is bereikt. ■'Da voorzitter antwoordt dat men akkoord is omtrent het huis met toebehoren. Het lid Mouws vraagt of hij hieruit mag concluderen dat het alleen gaat om de aankoop en dat men geen verdere bemoeienis heeft met nieuwbouw van Snoeijers. voorzitter zegt dat Snoeijers zelf zijn bouwplannen maakt. Het lid Roosenboom vindt het fijn dat het eindelijk zover is. Over het bedrag wil hij niet discussiëren, maar wel wil hij opmerken dat de hier gevolgde methodiek hem wel aanstaat. Deze mensen qóeten in het algemeen belang verdwijnen. Het taxatierapport gaat er terecht vanuit dat deze man elders een nieuw huis moet bouwen en elders bouw grond moet kopen. Hij hoopt dat dit een beleid is van het college dat in de toekomst zal worden gevolgd. Hij heeft de indruk dat deze man op deze manier volledig aan zijn trekken komt. J -■e,rb°gt Wil nog even "terugkomen op de vergadering van 17 oktober. De ont bindende voorwaarden die toen zijn gesteld, zij die nog geldig? het ene niet door weSd"rfbesïoïeLh00fd<ilSke °°nf0rm het V°°rStel TOn Weester en •2- I

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1974 | | pagina 52