De voorzitter zegt dat over deze mogelijkheid al gesproken is en het "blijkt inder
daad technisch te kunnen, maar we maken het ons door een wijziging wel moeilijk.
De gewijzigde plannen moeten dan weer door de molen en wij moeten er alle instan
ties weer "bij halen zoals bijvoorbeeld de Yereniging van Nederlandse Gemeenten en
de Dienst Aanvullende Civieltechnische Werken en dat neemt veel teu véél tijd .in beslag.
Zo kunnen wij wel aan de gang blijven. Technische is het mogelijk deze voorzieningen
te treffen maar praktisch is dat niet goed mogelijk.
Het lid Roos en boom vindt het dom om niet eerst de mogelijkheid van deze voorzienin
gen te onderzoeken.
De voorzitter.vraagt of het lid Roosenboom kans ziet om zonder de adviezen van di
verse instanties subsidie te krijgen. En zonder subsidie is het nu niet mogelijk om een
zwembad te realiseren.
Het lid Klaas sen meent dat het mogelijk is om het zwembad ook na de bouw nog te over
dekken.
Het lid Sirike meent dat niet alleen het bad maar dat ook alle andere ruimtes ver
warmd dienen, te worden. Hij vindt de kwestie van het overdekken van het zwembad
een moeilijke zaak.
Het lid van Eek el en vraagt hoe de aanbesteding van het zwembad in zijn werk is
gegaan. De raad heeft van de inschrijvingen niets gezien, terwijl hij bij de bouwplan
nen voor het gymnastieklokaal te Lepelstraat zojuist uit vier mogelijkheden kon
kiezen. t
De voorzitter antwoordt dat de aanbesteding in het openbaar is geschied. Er waren
zo® deitig inschrijvingen. Het werk is op advies van het technisch adviesbureau van
de Yereniging van Nederlandse Gemeenten aan de laagste inschrijver gegund. Yerder
hebben wij over de gunning nog overleg gepleegd met de Dienst Aanvullende Civiel
technische Werken. Deze dienst ging ook akkoord met de gunning aan de laagste in
schrijver.
Het lid van Eekelen zegt dat de raad totaal niet is gekend in de aanbesteding van
het zwembad, dat toch een van de duurste objecten is welke de gemeente ooit heeft
gebouwd. Hij had de stukken van de aanbesteding graag bij het voorstel gezien.
De voorzatter zegt dat het alsnog mogelijk is de stukken van de aanbesteding te be
studeren wanneer het lid van Eekelen dit op prijs stelt.
Het lid ran Eekelen vindt dat deze stukken dan als mosterd na de maaltijd komen
en dat hoeft voor hem niet meer.
Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burgemeester en
wethouders besloten.
BEHANDELING VAN DE OYERIGE PUNTEN Y&N DE INGEKOMEN STUKKEN EN METiBNELINGEN.
Punt 3
Het lid Mens zegt dat er onlangs besloten is om 3 raadsleden af te vaardigen
naar het streekgewest Westelijk Noord-Brabant Van deze raadsleden was hij er
een. Hij wil nu graag een kleine beschouwing geven van hetgeen in de eerste
officiële vergadering van de gewestraad van het streekgewest op 17 juni
1974 te Roosendaal is besproken en besloten.
Eerst kwam de verkiezing van een voorlopig dagelijks bestuur aan de orde. Dit
bestuur heeft o.a. tot taak om de verdere plannen voor te bereiden. Het dagelijks
bestuur bestaat uit 9 leden. De gemeentel Halsteren, Steenbergen, Nieuw-Vosse-
meer en Wouw mogen hiervoor 2 leden kiezen.
De heer Herbers en ons raadslid Somers werden gekozen.
Volgens de gemeenschappelijke regeling zijn de burgemeesters van Bergen op Zoom
en van Roosendaal en Nispen lid van het dagelijks bestuur en fungeert de bur
gemeester van Bergen op Zoom het eerste jaar als voorzitter en de burgemeester
van Roosendaal en Nispen het tweede jaar.
De zittingsperiode van het dagelijks bestuur loopt reeds in september af. Zijn
taak is het voorbereiden van de organisatie van het streekgewest.
Voor de vergadering van de gewestraad waren 47 leden uitgenodigd. Twee leden
waren afwezig. Ter vergadering bleek dat volgens de gemeenschappelijke regeling
ons raadslid Klaassen geen lid van de gewestraad kon zijn omdat hij in dienst is
van de vleeskeuringsdienst kring Steenbergen zodat hij niet aan de stemming kon
-17-
deelnemen.
Op 26 juli 1974 is er irt Bergen op Zoom weer een vergadering van de gewestraad.
Voor deze vergadering zal een ander lid van de raad in plaats van het lid Klaas
sen benoemd moeten worden. Hij stelt voor om dit nu te doen.
De voorzitter meent dat dit niet nodig is omdat in september weer nieuwe leden
voor de gewestraad moeten worden gekozen. Hij stelt voor om de plaatsvervanger
van het lid Klaassen, het lid Verbogt de vergadering van 26 juli 1974 te laten
bijwonen.
Het lid Somers vindt het ook niet zinvol om nu nog een nieuw lid te kiezen, te
meer omdat in de vergadering van 26 juli 1974 waarschijnlijk allerlei interne za
ken zoals een reglement van orde en diverse instructies.: aan de orde zullen komen.
De voorzitter dankt het lid Mens voor zijn uiteenzetting.
punt 7
Het lid Roosenboom vindt het schrijven van de Stichting Adviesbureau Onroerende
Zaken niet bevredigend. Hij vindt de brief zeer negatief. Alleen aan het slot
wordt de deur op een kier gelaten voor schadevergoeding, maar burgemeester en
wethouders gaan daar niet op in.
Het lid Mens ziet geen grond voor schadevergoeding.De gemeente is helaas bela-
zerd, maar1 het gemeentebestuur heeft gehandeld op grond van eerlijke motieven.
De voorzitter zegt dat het probleem is dat de heer Hagenaars heeft gevraagd of het
mogelijk was om op die grond te bouwen en toen hij als antwoord kreeg dat dit niet
zomaar ging heeft hij die grond verkocht in de veronderstelling dat daar toch
niet op gebouwd mocht worden.
Het lid Cl ar ijs begrijpt dat de heer Hagenaars zich gefrustreerd voelt. De man is
op een of andere manier tekort gedaan.
Het lid Roosenboom meent dat het geld gehaald moet worden bij degene die het
spelletje heeft gespeeld en die er voordeel uitgehaald heeft.
Het lid Veroogt wijst er op dat de heer Hagenaars een bouwvergunning is geweigerd
die aan een ander wel verleend is. De heer Hagenaars heeft geen bouwvergunning
gekregen omdat hij niet heeft doorgeduwd.
De voorzitter zegt dat er nooit een bouwaanvraag van cfe heer Hagenaars is ge
weest. Het antwoord van de gemeente was correct. Er kan zonder meer niet op dat
stuk grond gebouwd worden.
Het lid Klaassen cterikt dat de heer Hagenaars destijds heeft gevraagd of hij die
grond als bouwgrond kon verkopen.
De voorzitter wijst er op dat de heer Hagenaars geen jurist is. Men heeft hem er
destijds waarschijnlijk niet op gewezen dat er een mogelijkheid bestaat om op grond
van artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening en artikel 50, lid 8 van
de Woningwet te bouwen.
Het lid Somers zegt dat de heer Hagenaars volgens zijn fraktie wel in aanmerking
komt voor schadevergoeding ingevolge artikel 49 wet Ruimtelijke Ordening. Hij vindt
dat de zaak tot op de bodem uitgezocht moet worden. Hij deelt mede dat de heer
Hagenaars dan ook bij de Kroon in beroep gaat.
punt 8
Het lid Roosenboom weet dat bij de behandeling van de begroting de vergoedingsrege—
ling van de raads— en commissieleden aan de orde is geweest. Toen is ook gespro
ken over de telefoonaansluiting van raadsleden. Inmiddels is de begroting goedge
keurd. Hoe zit het nu met die aansluiting.
De voorzitter zegt dat de raadsleden die geen telefoon hebben kunnen aansluiten.
Zij kunnen de rekening van de aansluitkosten aan de gemeente presenteren, want deze
rekening wordt door de gemeente betaald. Yerder zullen de abonnementskosten van
de raadsleden die telefoon hebben automatisch worden vergoed.
-16-