2<3"2- -62- rapport en dus "bij de opzet van de onroerend-goed-belastingen een heel andere methodiek volgen dan louter alleen af te gaan op de taxatierappor ten. Dat is iets waar men uren over kan discussiëren, maar dat kan niet in deze sfeer van we jassen dat er eens even door. De voorzitter vraagt welk risico het lid Roosenboom denkt te lopen als het voorstel van het lid van Eekelen wordt overgenomen. Het lid Roosenboom antwoordt dat over de verdeling van 3/8 en 5/8 op een democratische manier is gestemd, daar komt hij dan ook niet meer op terug. Het belangrijkste punt echter vindt hij dat het college niet hard heeft gemaakt waarom er een eindbedrag moest komen van 567.000,en men hiermee de weg kiest van de minste weerstand. Op die manier moet het mogelijk zijn om nog voor bijvoorbeeld vier ton begrotingswijzigingen op te stellen en nog een paar ton over te houden. Er dient een uitge kiend en zuinig beleid te worden gevolgd. Het als elke huisvrouw moet ook cfe gemeente maar op de dubbeltjes gaan letten. De voorzitter herhaalt zijn vraag waar het lid Roosenboom denkt dat het risico zit dat hij niet meer kan tornen aan al die faktoren die hij net heeft genoemd zoals of iemand wel of geen riolering heeft. Juist dat blijft allemaal open. Het lid Roosehboonr vindt dat er een nieuwe methodiek gevolgd moet worden. De voorzitter antwoordt dat die juist in de taxatiesfeer zit. Het lid Roosenboom gelooft dat je inderdaad met een variabel gedeelte in de onroerend-goed-belastingen de taxaties zou kunnen handhaven, mits er een beetje genivelleerd is. Bij dekpersonele belasting moest er voor een dure en mooie woning meer betaald worden dan voor een kleine, bekrompen woning. Dat mag hier gerust tot uiting komen. Het lid Verbogt heeft toch wel bezwaar tegen de uitspraak van de voorzitter dat de taxaties naar het believen van de raad gelijk ge trokken kunnen worden. Anders ligt het natuurlijk met de gevallen die er duidelijk uitspringen. De voorzitter licht toe dat de taxatiebedragen niet meer zijn dan ad viezen. Het lid Verbogt vraagt wie dan wel de raadsleden zijn. Bij andere taxaties beroept de raad zich steeds op de taxateurs. Een enkel geval zal er waar schijnlijk wel duidelijk uitspringen, maar hij voelt er niets voor om de hele gemeente te gaan taxeren. Het lid Roosenboom merkt op dat voor de taxaties 50.000,is weggeteld en hij vindt dat men daarvoor goede gegevens moet hebben. De voorzitter doet een beroep op de leden om zich constructief op te stellen. Hij vindt het voorstel van het lid van Eekelen nog steeds een goed voorstel, waarbij de raad alle ruimte houdt om aan de taxaties te sleutelen. Om door te kunnen werken heeft het college per 1 januari een tarief nodig. De verhouding is al vastgesteld. In feite is alleen nog aan de orde het bedrag van ongeveer f 567.000,Als men daarmee akkoord zou kunnen gaan dan houdt de raad toch alles open wat ze open wil houden. Het lid Roosenboom noemt als tussen voorstel een bedrag van een half mil joen. Dat is ongeveer het midden tussen het oude en nieuwe bedrag. Mocht later blijken dat de meederheid van de raad toch zou kiezen voor een bepaald systeem, dan rolt er die vermeerdering uit. De principe-uitspraak van vorig jaar om uit te gaan van 430.000,moet naar zijn mening niet worden los gelaten. De voorzitter herhaalt dat dat exclusief Vrederust was,Sint Elisabeth en al hetgeen inmiddels gebouwd is. "2-«33 -63- Het lid van Wezel verzoekt het voorstel van het lid van Eekelen in stemming te brengen. Het lid van Eekelen merkt op dat het niet zijn bedoeling is om zich ten op zichte van welk raadslid ook, scherp te stellen. Als men ».ht r 367.000, nodig heeft om de kapitaalslasten te dekken dan wordt er door de voorzitter gezegd dat dat niet juist is en dat ze dat maar moeten aantonen. Men kan het ook ande^som stellen dat het college maar moet aantonen waar er op de begroting bezuinigd zou kunnen worden. Hij heeft dat zelf in de commissie geprobeerd, maar heeft het niet waar kunnen maken. Als je niets kunt bewijzen dan kun je de zaak toch niet zonder meer wegcijferen. Als de vermeerdering van dat bedrag komt door het er bij nemen van Vrederust en Elisabethgesticht betekent dat dat men meer ruimte heeft in de kapitaalsreserve en dat betekent dat je als raadslid beter kunt fungeren.Komt er dan eens een krediet, dan zijn er nog wel centen te voteren. Soupeer je de saldi-reserve op dan ben je bijna onbe- otdut baaij want dan kun je alleen nog maar doen wat er in de begroting staat. De voorzitter merkt op dat de verhouding va3t staat.' De vraag is nu of het bedrag van f 56 .000,wordt aanvaard als uitgangspunt, zonder dat er op een bedrag van vijf mille wordt gekeken. Het lid Roosenbcom wil een amendement indienen om het bedrag te stellen op 500.000,—. Het lid darijs wijst er op dat het gaat om een bedrag van 13,70 per man per jaar. Dat bedrag is het, of je nu 570.000,neemt of 430.000, Hij wil daarom gewoon het voorstel van het lid van Eekelen in stemming brengen. De voorzit to vraagt wie het voorstel van het lid Roosenboom steunt. Het lid S'jQrrn— Bosch vindt het belangrijk omdat het hier een belasting- verordening betreft en achter een belastingverhoging kan men allen maar staan als aui.de- ijk is gemaakt waarom die verhoging nodig is. Dat is hun niet duidelijk en zij hoopt dat men ook. begrijpt waarom. In de aanbiedings brief staat dat de begroting ruim is opgezet en dat er maar een klein te kort is. Dat is voor haar voldoende reden om te zeggen niet te begrijpen waarom er een belastingverhoging ingevoerd moet worden. Dat is de reden dat zij ook niet akkoord kan gaan met die 567.000,Als men het op deze manier doet dan hebben zij ook een klein beetje het gevoel dat die zaak toch doorgedramd wore}!. De vorige keer hebben zij al gezegd laten we er niet over praten, want het is een heef discu; siepunt, wel of geen belastingverhoging, en nu is het zo van, we kunnen niet anders meer dus we brengen het maar in stemmen. Men moet zich goed realiseren bij het moment van vaststellen, dat er dan v66r een belastingverhoging wordt gestemd. Het lid Mouws wijst er op dat het bedrag van 567.000,in de begroting zit en is er al eerder aangehaald dan men dan posten had moeten aan dragen waarop bezuinigd had moeten worden, dan was het bedrag lager ge weest. Hu dat niet is gebeurd, moet men ook niet zeggen, dat het colle ge die 56f.000,maar eens waar moet maken. Dat bedrag staat rèeds in de begroting. Het lid Roosenboom zegt dat met het grootste gemak bepaalde posten aan gewezen kunnen worden waarop bezuinigd kan worden. Het lid Mouws vindt dat hij dat dan ook had moeten doen. Het lid van Wozoi verzoekt het voorstel in stemming te brengen. De voorzitter vraagt wie het voorstel van het lid Roosenboom steunt. Hiemand steunt het voorstel van het lid Roosenboom. De voorzitter zegt dat dat voorstel daarmee van de baan is en dat het bedrag daarmee op 567.000,is vastgesteld. Hij vraagt of als sluit stuk van de begroting de leden het oude of het nieuwe tarief wensen. Het oude tarief was dus 3,50 en 5,70 en het nieuwe tarief is f 3.55 en 5,90. Het lid Ro os en boem vindt dit een te onbelangrijke zaak om daar stemming over

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1974 | | pagina 112