1<è° -60- dat mag natuurlijk;. Zo gewenst brengt hij de verhouding in stemming. Het lid Glarijs vraagt of de verhouding van 4 5 de landelijke norm is, zoals door het lid Roosenhoom wordt gesteld. De voorz.r i.ter licht toe dat dat de uiteindelijke norm ié waartoe je mag komen. Als de gemeente de belastingcapaciteit op heeft dan zit men aan die norm, maar nu hoeft dat nog niet. Het lid Roosenboom vindt dat men wel een verhouding kan opstellen waarbij de gebruiker niets hoeft te betalen. Waarom zou men toch afwijken van de landelijke normen. De voorzitter antwoordt dat het niet willekeurig is. Er is juist gezegd dat de belastingdruk niet verschoven moest worden van de eigenaar naar de gebruiker. Men is uitgegaan van de huidige verdeling en dat is 3/8 en 5/8. Het lid roosenboom zegt dat het grootste bedrag van de vroegere belasting de personele belasting was. Dat stond buiten de invloedssfeer van de ei genaar en hij is van mening dat dat ook hier duidelijk tot uitdrukking moet komen. De voorzitter antwoordt dat 3/8 en 5/8 aansluit bij de thans geldende uolar j..ngen. Wat het lid Roosenboom wil is een verhuizing ten nadele van de gebruikers na Roosenboom veronderstelt dat .dat lood om oud ijzer zal zijn, want hij verwacht wel dat de eigenaars deze belasting aan hun huurders zullen doorberekenen. !'- voorzatter vraagt wie het voorstel van het lid Roosenboom steunt. Het lid Glarijs zegt dat dat niets uitmaakt. Het lid Roosenboom bedoelt hier ae mensen die met veel moeite een klein huisje hebben kunnen bouwen, maar voor die mensen maakt het niets uit. Als eigenaar en gebruiker be talen zij 9/9. Die heef je dus niet te sparen. Het gaat om de huurder en de eigenaar die verhuurt. In de voorgestelde wijziging wordt de eigenaar- vej. huurder gespekt Daar voelt hij niets voor. Juist de huurder zal met dit voorstel meer moeten gaan betalen. ■Het lid Roosenbocm antwoordt dat dat niet meer xs dan een redelijk aan deel in de onroerend-goed-belastingen. Het lid Mouws vindt de verdeling volgens het voorstel van het lid Roosen boom meer juist omdat de huurder vroeger niet meer moest betalen dan de personele belasting. Als men nu de schattingsbedragen bekijkt dan komt er met de vastgestelde verdeelsleutel iedere huurder er beter vanaf. Hij viaagtzich ai of dat wel juist is. Hij wil nog even terug komen op het geen hij in de vergadering van 17 oktober heeft gesteld. Om excessen te voorkomen wil hij duidelijk een marge invoeren van twintig procentdat niemand meer dan twintig procent meer hoeft te betalen dan hij vroeger moest betalen. De voorzitter antwoordt dat dat volgens de wet niet mogelijk is. De voorzitter vraagt wie et stemming verlangt omtrent het voorstel van het lid Roosen boom. Het lid Verbogt wenst stemming. Hoor het voorstel stemmen de leden van Wezel, Mouws en Roosenboom en van den Kieboom. Tegen het voorstel stemmen de leden Walthuis, van Meer, Storm-Bosch Glarijs, Yerbogt, van Reijen, van Eekelen, van Tilburg en wethouder Sinke en van de Watering waardoor het voorstel met 4 stemmen voor en 10 tegen is verworpen. De voorzitter vraagt of er ingestemd kan worden met het voostel van het lid van Eekelen om het totaalbedrag te handhaven op 567.000, Het lid Roosenboom is daar niet mee akkoord en vraagt daar stemming over zodat iedereen zich duidelijk moet uitspreken. Hij ie van mening dat het college deze verhoging niet hard heeft gemaakt. Men heeft verzuimd naar posten in de begroting te zoeken die men zou kunnen verlagen en heeft gewoon de weg van de minste weerstand gekozen. 2gi -61- Het lid arijs vraagt of die 567.000,een bedrag is dat opgebracht moet worden. De voorzitter antwoordt dat dat niet op duizend gulden nauwkeurig is. Het Lid 0.laxijs dacht dat het lid Roosenboom bedoelde dat het best f- 58O.OOO moet zijn. Het lid Roosensoom zegt dat het lid Clarijs hem niet begrijpt. Er is uitgegaan van een bedrag van 430.000,bij de voorbesprekingen en dat was gebaseerd op de begr tirg 1975. Men heeft dat bedrag nu inmiddels verhoogd tot S67.0 .Dat staat zo in de aanbiedingsbrief. De tariefsverhoging is eohtei minder drastisch omhoog dan in de aanbiedingsbrief omdat het totaal— bedrag g miljoen was, maar 180 miljoen. Om die reden zijn de getal len van 3,5 verhoogd met 25/100. In dit stuk is gewoon het getal overge nomen uit de aanbiedingsbrief en in die brief is alleen maar gewerkt met rv er uiming van diverse posten en is er geen enkele moeite gedaan om wat te ezuxnigen. Hij vindt dat men daarom gewoon moet uitgaan van het borspron— kelyke bedrag van 430.000=en 4n de begroting zoeken naar mogelijke bezui nigingen, vooral omdat hij er al eerder op gewezen heeft dat de begroting toch uiat klopt, omdat men het hele jaar door begrotingswijzigingen vast— stelt en er op het slot toch nog een paar ton over blijkt te zijn. '/j1 l-icki toe dat men inderdaad is uitgegaan van het bedrag van J 410.000, maar dat daar toen niet in. zat het enorme complex van Vrederus het grote complex van Sint Elisabeth en dat niet is meegerekend de normale gr1 oei van het aantal woningen, wat ongeveer een 250 woningen per jaar betreft. Het is dus niet zo gék dat men nu aan f 567.000,komt. Roos en boom vindt dat men in dat geval het tarief had kunnen ver lagen. Men is toch niet gebonden aan 9,4. Als men te hoog duikt uit te komen kan men bijvoorbeeld terug naar 6, en neemt men 3/8"en 5/8 van 6. Het bedrag van f 9,40 is toch variabel. Als men in plaats van 9,40 een I d§ rm "7 V-'D dan komt men misschi en wel aan een bedrag van 788.OOO,—-. Men zit nu geforceerd te vergaderen De raadsleden zijn het beu. Hij vindt dat men er mee moet stoppen. De voorzitter stelt voor om wat het"tarief betreft terug te stappen naar e "'7 7 tarief van ,f 3,50 en f 5, 10» Het kwartje wordt er dus afgehaald en v.La de taxatieprijzen waar men altijd nog een procent af of bij kan doen, houdt men de mogelijkheden in de hand. Het lid ..1.0O':.ei t merkt op dat als men nu over de taxatierapporten wil gaan praten hy al eerder heeft gezegd dat hij nog nooit zo'n brok onrecht vaardigheid en onredelijkheid heeft gezien als in dat 25 pagina's dikke boek. Dit boek alleen zou voor hem een motivatie zijn om lid van de raad te blijven, om zodoende die onrechtvaardigheid te kunnen bestrijden. Huis jes di. worden getaxeerd op 21.000,— vindt hij een absurde zaak. De voorzitter dacht dat de raad toch geen enkel risico loopt als wordt toegezegd dat de taxaties een zaak is van de raad.Deze taxaties trekt de raad eerst helemaal recht en daarna zegt de raad dat er nog zoveel procent af of bij moet om aan het bedrag van 567.000,— te komen. Vandaar dat hy hef voorstel van het lid van Eekelen een bijzonder goed voorstel vindt Het lid Roosenboom wil helemaal niet van die taxaties uitgaan. Hij wil een ande re methodiek volgen. Op de eerste plaats moeten de taxaties genivelleerd weiden. De lage moeten wat naar boven en de hoge wat omlaag. Dan nog kun je je afvragen hoe komen we aan het geld wat nodig is. Uitschieters daar gelaten zou de rioolbelasting voor elke woning hetzelfde moeten zijn. Dat geldt wel voor 80 tot 90% en ieder moet daah zijn redelijk aandeel in be talen. Hy kent niet de grondslagen van de straat- en grondbelasting, maar ook daar zijn normen voor. Het enigste wat variabel is is de personele belasting en dat gedeelte wil hij ook tot uiting laten komen in het taxatie-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1974 | | pagina 111