18*2-
-52-
Hetlia. vanjlezel vindt dat er ook voldoende kleding op het terrein aan
wezig moet zijn om dat het hij bepaalde werkzaamheden dikwijls nodig is om
van kleding te wisselen. Al de kleding hoeft niet hij de man in eigendom
te zijn. iJogmaa herhaalt hij liever een voorstel van het ooilege af te
wachten.
lid r.boom vindt dat men dan wel als raad moet afspreken om het
bedrag aan kledxnggeld in contanten aan de mensen uit te betalen en niet
meer met bonne-, iè werken.
Wethouder Sinke dacht dat men het daar allemaal wel over eens is.
hmet dit punt akkoord als dat zo wordt 'beloofd.
j i i-"' in het punt "aanbiedingsbrief"dat de uren die ge-
11 f kan Leveren worden opgedragen aan derden.onder
- Hij eerdere antwoorden van het college, en wel bij af
deling dt gesproken over een natuurlijke afvloeiing en wat
Zi gd wordt dazal worden bekeken in hoeverre werken
door derden kunnen worden uitgevoerd, is dit toch wel anders gesteld.
rsp duia Lijk over uren die over zijn, die ze dus zelf niet
aankiuinenudu wordt gezegd te bekyken, of er niet meer aan der
den kan wordt ui tbesteed.
---■ y°OT.zr\^l:JL oh_t 'toe dat zoiets wel kan bij een toenemend takenpakket
en een. or -tar; - aantal uren voor de 28 werklieden. Het is denkbaar dat ie
kSen °P ofkomende taken die alsnog voor uitvoering in aanmerking
t iid ....-u-, ian dat men er dan vanuit gaat dat er altijd 28
werknemers zullen blijven.
De voorzitterantwoordt dat dat niet hoeft. Men kan ook besluiten het zo
maar te. Loh^, dan krijgt men toch een helatieve vermindering door de forse
groei van het takenpakket.
Het lid Clarijs vraagt of men dan niet tegen de drang van de tijd ingaat,
omdat naar hij dacht de dienst gemeentewerken ook ergens een sociale taak
had.
De voorzit ber merkt op dat het toch een "bedrijf is.
W8e'fc da+' wel* hij wijst op de gemeenschappelijke regeling
werkvoorzieningsohap, hij het aangaan waarvan de wethouder van Sociale Za
ken heelg- .u.d dat men niet uit het oog mocht verliezen dat de gemeen
de een sc-cua, - rik te vervullen had. Daar was iedereen het toen roerend
mee eens. Gezegd werd dat men voorzichtig moest zijn met het uitbesteden
van mensen, ars mensen waren het hij de gemeente gewend en werkten daar
goed. Men wilde kit zo houden en nu zou men diezelfde mensen willen tref
fen met een afvloeiing.
D£_Ji^2£2itter antwoordt dat het bedrijf op de eerste plaats een bedrijf is
en ais he* daarnaast mogelijk is om aandacht te schenken aan de sociale
aspecten die ze juist worden genoemd dan kan hij daarmee akkoord gaan.
Bladzijde acht.
Het lia Roo.ienbc.ont melrkt betreffende punt 62.06 op dat bet antwoord
een enkele reut over laat om daar in commissi ever band zelfs over te
discussiëren. v orbaat wordt al gezegd dat er voorshands een uitbrei
ding niet i er is. jjy wil dan toch graag in herinnering roepen
dat er in-eer, besloten vergadering problemen aan de orde werden gesteld
e aren ontstaan tengevolge van de onderbezetting van bouw—
wol», o-.. e. lC t. Als men het toezicht in de hand wil houden dan. moet men
er person voor hebben. Als nr n let op de taak die de betreffende per
se.,. ,n heeft te vervullen, dan kan men wel zeggen dat hij voor twee man werk
moet doen. Vandaar dat de commissie,ook in verhand met het milieu en de
hinderwet, er sterk op heeft aangedrongen om deze afdeling minstens met
een man uit te breiden. Nader bezien zou kunnen worden of die uitbreiding
moest betreffen de afdeling bouw- en woningtoezicht ofwel weg- en water-
houw. Hier wordt nu zonder meer nee gezegd.
De voorzitter wijst er op dat er staat dat de ontwikkelingen nauwlettend
gevolgd zullen worden. Het is denkbaar dat tb man 2.000 uren heeft, terwijl
hij er 2.400 nodig heeft, maar de-vraag is of je voor die 400 uren een
man moet aanstellen die ook een capaciteit heeft van 2.000 uren.
Het lid Roosenboom vergelijkt Halsteren met Bergen op Zoom. Een gemeente
die vier keer zo groot is. Als men de bezetting van de afdelingen verge
lijkt dat vindt hij dat Halsteren met een paar mensen veel werk verzet.
Vandaar dat er wel eens storingen ontstaan die men op de koop moet
toenemen.
De voorzitter zegt dat men het antwoord van het college niet moet lezen
als botweg nee.
Het lid Roosenboom kent dat soort zinnen. Dit betekent naar zijn mening
dat er voorlopig niets komt. Men had bijvoorbeeldook een iets vriendelijker
antwoord kunnen geven, door hijvoorbeeld dit naar de commissie bedrijven
te \rerwijzen.
De voorzitter merkt op dat naar aanleiding van de controle op het milieu
door het gewest is gezegd dat, indien het gewest hier niets aan gaat doen,
het misschien toch wel nodig is dat men er zelf iets aan gaat doen. Dat is
toch wel vrij positief.
Het lid van Eekelen zegt dat hetgeen door het lid Roosenboom wordt gesig
naleerd zonder meer juist is. Ook hij heeft anderhalf jaar constant achter
de schermen kunnen kijken en toen heeft hij kunnen constateren dat het een
noodzaak is dat hier een hetere taakverdeling komt of een kracht "erbij.
Een hetere taakverdeling is minstens gewenst. Op hetzelfde gebied ziet
men steeds een en dezelfde man, terwijl hij zeker weet dat er vijf man op die
dienst werken en die zie je nooit.
Er blijkt dat een bepaalde man taken toegeschoven heeft gekregen die hij
niet aan kan en daardoor krijgt men een overbelasting dat zich uit onder
andere hij het bouwrijpmaken en de centrale—antenne-inrichting. Een interne
taakverdeling is dringend gewenst.
De voorzitter verzoekt de voorzitter van de commissie bedrijven dit punt te
agenderen en het eens door te praten.
Het lid Storm-Bosch licht toe dat het in de commissie is opgevallen dat
de mensen van houw- en woningtoezicht vanwege drukke werkzaamheden niet
toekomen aan controle op de hinderwet. Dat vindt zij een verschrikkelijke
zaak. Zij was een beetje gerust gesteld toen gezegd werd dat het op houw
en woningtoezicht een beetje moeilijk zat en er misschien een mannetje
hij gezet werd zodat de controle, kon worden uitgebreid.
Nu antwoordt het college dat voorshands eem uitbreiding niet noodzakelijk
is vanwege de afremming op het gebied van de woningbouw. Deze mensen kónden
de controle op de hinderwet niet uitvoeren wegens enorme drukke werkzaam
heden. Draait men de houwaktiviteiten terug dan zal deze man zijn werk wel
net kunnen doen, maar dan komt hij nog niet tóe aan andere zaken. Zij vindt
ook dat het college op dit punt wat serieuzer had kunnen ingaan, hoewel
zij dit ook niet ziet als een absolute afwijzing. Het is nu een probleem
en nu moet er wat aan gedaan worden.
Wethouder Sinke wijst er op dat hetgeen nu door het lid Storm-Bosch wordt
gezegd hij benadering een verslag is van de vergadering van het college. On
nodig zal niet iemand aangesteld dienen te worden. Getracht zal worden de
zaak goed op te lossen.
Het lid van Wezel dacht wel dat men, als de hinderwetsaanvragen achter de
rug zijn, men een tweede ambtenaar wel kan vergeten.