-46-
moment gezegd wordt "waarom staat het NKV van Halsteren en Lepel
straat niet achter die vervoersbond", dan wil hij daar op zeggen,
dat het hun goed recht is contact op te nemen met hun politieke
groepering.Maar ais ze er het nut niet van inzien om de NKV-cen-
trale te benaderen, dan moet dat de vervoersbond zelf weten. Dat
interesseert hem niet, maar dan kan men niet zeggen, dat het
MCV niet achter dat plan heeft gestaan, want dat kenden ze niet.
Het lid darijs vindt dat het lid Roosenboom terecht heeft opge
merkt, dat er wel bondsvergaderingen zijn waar dergelijke punten
ter sprake komen. Dat is overigens niet ter zake. Het gaat erom,
dat men vindt dat de vrachtwagens uit de woonwijken moeten komen,
maar dan mag men er als gemeente best tegenover stellen, dat in
de meest nabije omgeving wel een parkeermogelijkheid wordt gebo
den.
De voorzitter vraagt op grond waarvan het lid Clarijs dat vindt.
De gemeente hoeft toch geen bedrijfslast over te nemen. Als men
daar aan begint is het eind niet te zien.
Het lid Clarijs vindt dat het wel wat anders ligt, zoals ook in
het schrijven wordt gezegd. Het is geen bedrijfsmachineHij kan
zich voorstellen, dat er chauffeurs zijn, die fs nachts om twee
uur thuiskomen en om vier uur weer weg moeien. Voor de woonwijk is
het vervelend, dat om vier uur die wagen weer gestart moet wor
den en anderzijds is het moeilijk als men de auto van de man zo ver
laat wegzetten, dat hij er met de fiets naar toe moet. Men moet
het probleem van het bedrijf niet overnemen, maar als het mogelijk
is moet er wat aan gedaan worden.
De voorzitter wijst er op,dat het er alleen maar om gaat, dat de
chauffeur zo dicht mogelijk bij de deur zijn wagen kwijt kan.
Als men daar aan tegemoet wil komen, dan zal de gemeente over
de gehele gemeente verspreid vele parkeerplaatsen moeten aanwij
zen. Dat heeft men ook in abstracto gedaan door te zeggen, dat
het overal buiten de bebouwde kom mag en overal op particuliere
erven. Als iemand eventjes uitkijkt waar hij terecht kan, dan
is er zonder meer een oplossing te vinden. Men moet niet voorbij
gaan aan de prpktijk van twee jaar, waaruit duidelijk blijkt dat
de goedwillende chauffeur inderdaad een plekje vindt. Er zijn
er maar een paar die blijven drammen over een plekje vlak bij de
eigen deur.
Het lid Mouws is ook van mening, dat de vrachtwagens niet thuis
horen in de bebouwde kom. Zij rijden de hele boel aan flarden. Hij
ziet de problematiek van deze mensen wel duidelijk, maar vindt
niet dat we in de plaats moeten treden van bepaalde bedrijven.
Iedereen moet voor zijn eigen verantwoordelijkheid zorg dragen.
Wat de gemeente tot nu toe gedaan heeft is meer dan voldoende.
Het lid Verbogt' wij ét als suggestie op het parkeerterrein van
de provincie bij de Handwijzer en op het einde van de Tholense—
weg. Men kan daar de oplegger afpikken en de truck die men ge
makkelijker kwijt kan elders zetten.
Het lid Walthuis heeft van de voorzitter gehoord, dat hij niet
graag industrie-aquisitie ziet, omdat Halsteren op de eerste
plaats een woongemeente is, maar in het antwoord aan de heer
Mouws wordt gezegd, dat de 380-kV-lijn in de polder schade toe
kan brengen aan de grootschalige landbouwbedrijven of industrie.
Dat kan hij niet goed plaatsen.
De v'oorz.L-er antwoordt, dat men dat moet plaatsen in de afspraken
die gemaakt zijn met Bergen op Zoom in een gemeenschappelijke
regeling en in het streekplan. Als men zegt woongemeente te zijn,
dan hoeft dat niet uit te sluiten, dat er ergens in een uithoek toch
medewerking wordt verleend aan het realiseren van een regionale
industrievoorziening.
Het lid Walthuis zegt, dat hij verzocht heeft om de vestiging van
milieuvriendelijke industrieën te stimuleren. Voor wat betreft de
mededeling van Wethouder van de Watering, dat er eigenlijk weinig
gedacht is aan sociale zaken wil hij er op wijzen, dat hij ge
vraagd heeft wat Halsteren denkt te gaan doen aan de ontwikkeling
van het individu en is onder meer gewezen op de herscholing in
verband met de grote werkloosheid.
Wethouder van de Watering aniwocr-dt geen enkel verwijt gemaakt te
hebben ten aanzien van welke groepering ook. Het was hem opgeval
len dat in heel het wensenpakket, dat op tafel werd gedeponeerd
het terrein bestreek van de andere wethouder. Daar is hij niet
jaloers ep, maar er is wel opvallend weinig gezegd van de problematiek
in de sociale sector. Wel heeft hij gezegd, dat er zeer kort ge
leden een gesprek op gang is gekomen tussen de vakcentrales, ver
tegenwoordigers van de werkgevers en het arbeidsbureau, waarin men
juist de begeleiding in sociale en maatschappelijke zin ter spra
ke wordt gebracht. Daarbij zijn door de direktie van het arbeids
bureau suggesties aangedragen met betrekking tot her— en omscholing
van werklozen. De overheid heeft hierover studiefaciliteiten
beschikbaar gesteld, die door het arbeidsbureau kunnen worden toe
gekend en die bedoeld zijn voor die werklozen die geschikt zijn
om omgeschoold te kunnen worden in een beroep waarvoor nog wel
werk te vinden is.
Het lid Walthuis vindt het een geruststelling, dat men een voor
zitter heeft, die in tegenstelling tot de meeste raadsleden wel over
de nodige intelligentie beschikt om de begroting te kunnen lezen.
De voorzitter antwoordt, dat hij dat niet heeft gezegd.
Het lid Walthuis herhaalt dat het begrijpen van de begroting afhanke
lijk is van de intelligentie.
De voorzitter- zegt, dat dat ook zo is. Wel is hij in voor het beter
leesbaar maken van de begroting en hij kan zich voorstellen, dat de
commissie openheid de begroting eens onder de loupe neemt om te be
kijken of de begroting nietwat toegankelijker gemaakt kan. worden,
zonder daarbij direkt aan een populaire begroting te denken.
Het lid van Wezel heeft de begroting van Steenbergen maar even ge
zien, maar moet erkennen, dat die veel overzichtelijker is.
De voorzitxer is van mening, dat die dan onmiddellijk opgevraagd
moet worden.