-10- Voor het voorstel stemmen de leden KLaassen, ClariJs, Somers, Storm- Bosch, Mouws, Verbogt en van Elzakker. Tegen het voorstel stemmen de leden Mens, van Eekelen, van Tillo, Sinke, wethouder van Wezel en wethouder van de Y/atering, zodat het voorstel met 7 stemmen voor en 6 stemmen tegen is aangenomen. De voorzitter zegt dat dit betekent dat er een nieuw raadsbesluit ge formuleerd zal moeten worden, hetwelk inhoudt dat de gemeente een be paald aantal m2 koopt voor ongeveer 57.000,De heer Roosenboom een gedeelte van zijn grond behoudt-en met een gedeelte van het aan grenzende perceel een totale oppervlakte heeft van 640 m2, waarop hij dan een woning kan bouwen zonder dat de bouwexploitatieverorde- ning zal worden toegepast. Het college wordt gemachtigd een en ander in een besluit te verwer^ ken. Het lid van Eekelen zag graag opgenomen dat er binnen drie weken door belanghebbende uitsluitsel moest zijn of hij akkoord gaat me.t dit be sluit of niet. De voorzitter acht opneming van een dergelijke clausule ter meerdere zekerheid en duidelijkheid van belang. Het 1-id Verbogt hoopt dat dego edkeuring nog voor de grote vakantie afkomt. 7. VOORSTEL TOT HET BENOEMEN VAN PERSONEEL ADMINISTRATIE GEMEENTEWER KEN Het lid Storrn-Bosch heeft zich er over verbaasd dat er geen enkele mo tivatie is vermeld om deze mensen voor te stellen; zij maakt daarom bezwaar tegen de procedure en ook tegen het feit dat er geen meerdere mensen in het voorstel zijn genoemd, zodat de raad een keuze had kun nen maken. De voorzitter zegt dat het college diverse sollicitaties heeft be' - ken en dat dit volgens haar de besten zijn. Het lid Storrn-Bosch vraagt waarom dan de sollicitatiebrieven bij de stukken zijn gevoegd. De voorzitter antwoordt dat men nu kan zien wie er op de oproep heeft gereageerd en wat voor kwaliteit er is geboden. Het lid Storm-Bosch vindt het wel vreemd dat er bijvoorbeeld niet een aanbeveling was van drie of vier personen. De voorzitter zegt dat men dat niet heeft gedaan omdat men deze per sonen de beste vond. Het lid Storrn-Bosch hoopt wel dat men bij een volgende keer een andere procedure volgt, zodat de leden voldoende inzicht kunnen hebben die nO' dig is om te kunnen beslissen. De voorzitter licht toe dat in de meeste gevallen bij een stuk of vijf kandidaten inlichtingen worden ingewonnen bij vorige werkgevers. Aan de hand van de verstrekte gegevens kan men zich een bepaald idee vor men. Dit is in dit geval echter niet gebeurd. Het lid Storrn-Bosch vindt het Jammer voor de mensen die een overbodigs brief hebben geschreven. Het lid ClariJs merkt op dat als Je bij'een bedrijf solliciteert in d^ meeste gevallen de direkteur zelf zich daarmee niet bemoeit. Dikwijls wordt zoiets in handen gesteld van een bureau dat daarin is gespeciali' seerd en waarvan men kan aannemen dat het capabel is. Hij wil in dit geval ook graag op het voorstel van het college ingaan, want als hij alle brieven gelezen heeft dan zou hij nog niet weten wie hij er uit -11- Het lid Storrn-Bosch zegt dat de raad toch wel moet beslissen. Het lid ClariJs gaat er van uit dat het voorstel wel verstandig is en hij persoonlijk heeft geen behoefte aan verder inzicht. De voorzitter vindt het niet bezwaarlijk om in komende gevallen met een aanbeveling van twee of drie man te komen. Wethouder van V/ezel meent dat een aanbeveling van twee personen in het verleden meer is gehanteerd. Het lid Roosenboom vindt de situatie hier wel anders als bijvoorbeeld bij de benoeming van Schrama. Toen werd er namelijk een andere per soon benoemd en hier kan men stellen dat het een opschuiving betreft. Voor de benoeming van administrateur in de rang van hoofdcommies wor den alle 14 stemmen uitgebracht op de heer H.E.A. in het Veld, zodat die met algemene stemmen is benoemd. Voor de benoeming van een adjunct-commies-A bij gemeentewerken worden alle veertien stemmen uitgebracht op de heer G.J.H.Loos, zodat ook die met algemene stemmen is benoemd. 8. VOORSTEL TOT HET NEMEN VAN EEN V 0 ORB ERE IDINGSEE SLUIT Het lid Somers merkt op dat ondanks alle bestemmingsplannen die men maakt er bijna elke vergadering toch een voorbereidingsbesluit moet worden genomen. Wel vraagt hij zich af wat voor soort woningen er nu gaan komen. De voorzitter dacht dat er herenhuizen waren gepland, die met twee of drie aan elkaar zijn geschakeld. Het lid Roosenboom zag graag dat er een tekening van de woningen ter visie wordt gelegd in geval van een voorbereidingsbesluit. Hij is van mening dat zoiets een heel normale zaak is, omdat het gaat om het wijzigen van een door de raad vastgesteld bestemmingsplan. Doet men dat niet, dan hapt de raad in het luchtledige en wordt er met de be voegdheden van de raad gesold. Het lid KLaassen bevreemdt het dat dit punt ook niet in de commissie ruimtelijke ordening is behandeld. De voorzitter zegt dat dat wel had gekund, maar in de praktijk blijkt dat men dan tot allerlei details afdwaalt, terwijl de afwijking van het bestemmingsplan toch niet ingrijpend is. Het lid Roosenboom vindt het een kleine moeite om de bouwplannen te vens ter visie te leggen bij het voorbereidingsbesluit, in het geval dat ze toch reeds bekend zijn. De voorzitter heeft hiertegen zo dit mogelijk is geen bezwaar. Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van bur gemeester en wethouders besloten. 9. VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN EEN DEFINITIEF RECHT VAN VOORKEUR AAN BOUWCOMBINATIE BRABANT B.V. Het lid Roosenboom merkt op dat de Bouwcombinatie vraagt het voorlo pig recht van voorkeur te verlengen, terwijl het college voorstelt een definitief recht van voorkeur te verlenen. Met andere woorden, het college stelt voor dat er nu maar geld op tafel moet komen en terecht, maar dan moet ze de anderen die ook langer dan twee maanden optie hebben eveneens voor het blok zetten. Hij hoopt dat de raad zich goed realiseert waartoe ze besluit, omdat men hier een beleids zaak aan het uitstippelen is.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1973 | | pagina 59