-10-
Voor het voorstel stemmen de leden KLaassen, ClariJs, Somers, Storm-
Bosch, Mouws, Verbogt en van Elzakker. Tegen het voorstel stemmen de
leden Mens, van Eekelen, van Tillo, Sinke, wethouder van Wezel en
wethouder van de Y/atering, zodat het voorstel met 7 stemmen voor en
6 stemmen tegen is aangenomen.
De voorzitter zegt dat dit betekent dat er een nieuw raadsbesluit ge
formuleerd zal moeten worden, hetwelk inhoudt dat de gemeente een be
paald aantal m2 koopt voor ongeveer 57.000,De heer Roosenboom
een gedeelte van zijn grond behoudt-en met een gedeelte van het aan
grenzende perceel een totale oppervlakte heeft van 640 m2, waarop
hij dan een woning kan bouwen zonder dat de bouwexploitatieverorde-
ning zal worden toegepast.
Het college wordt gemachtigd een en ander in een besluit te verwer^
ken.
Het lid van Eekelen zag graag opgenomen dat er binnen drie weken door
belanghebbende uitsluitsel moest zijn of hij akkoord gaat me.t dit be
sluit of niet.
De voorzitter acht opneming van een dergelijke clausule ter meerdere
zekerheid en duidelijkheid van belang.
Het 1-id Verbogt hoopt dat dego edkeuring nog voor de grote vakantie
afkomt.
7. VOORSTEL TOT HET BENOEMEN VAN PERSONEEL ADMINISTRATIE GEMEENTEWER
KEN
Het lid Storrn-Bosch heeft zich er over verbaasd dat er geen enkele mo
tivatie is vermeld om deze mensen voor te stellen; zij maakt daarom
bezwaar tegen de procedure en ook tegen het feit dat er geen meerdere
mensen in het voorstel zijn genoemd, zodat de raad een keuze had kun
nen maken.
De voorzitter zegt dat het college diverse sollicitaties heeft be' -
ken en dat dit volgens haar de besten zijn.
Het lid Storrn-Bosch vraagt waarom dan de sollicitatiebrieven bij de
stukken zijn gevoegd.
De voorzitter antwoordt dat men nu kan zien wie er op de oproep heeft
gereageerd en wat voor kwaliteit er is geboden.
Het lid Storm-Bosch vindt het wel vreemd dat er bijvoorbeeld niet een
aanbeveling was van drie of vier personen.
De voorzitter zegt dat men dat niet heeft gedaan omdat men deze per
sonen de beste vond.
Het lid Storrn-Bosch hoopt wel dat men bij een volgende keer een andere
procedure volgt, zodat de leden voldoende inzicht kunnen hebben die nO'
dig is om te kunnen beslissen.
De voorzitter licht toe dat in de meeste gevallen bij een stuk of vijf
kandidaten inlichtingen worden ingewonnen bij vorige werkgevers. Aan
de hand van de verstrekte gegevens kan men zich een bepaald idee vor
men. Dit is in dit geval echter niet gebeurd.
Het lid Storrn-Bosch vindt het Jammer voor de mensen die een overbodigs
brief hebben geschreven.
Het lid ClariJs merkt op dat als Je bij'een bedrijf solliciteert in d^
meeste gevallen de direkteur zelf zich daarmee niet bemoeit. Dikwijls
wordt zoiets in handen gesteld van een bureau dat daarin is gespeciali'
seerd en waarvan men kan aannemen dat het capabel is. Hij wil in dit
geval ook graag op het voorstel van het college ingaan, want als hij
alle brieven gelezen heeft dan zou hij nog niet weten wie hij er uit
-11-
Het lid Storrn-Bosch zegt dat de raad toch wel moet beslissen.
Het lid ClariJs gaat er van uit dat het voorstel wel verstandig is
en hij persoonlijk heeft geen behoefte aan verder inzicht.
De voorzitter vindt het niet bezwaarlijk om in komende gevallen met
een aanbeveling van twee of drie man te komen.
Wethouder van V/ezel meent dat een aanbeveling van twee personen in
het verleden meer is gehanteerd.
Het lid Roosenboom vindt de situatie hier wel anders als bijvoorbeeld
bij de benoeming van Schrama. Toen werd er namelijk een andere per
soon benoemd en hier kan men stellen dat het een opschuiving betreft.
Voor de benoeming van administrateur in de rang van hoofdcommies wor
den alle 14 stemmen uitgebracht op de heer H.E.A. in het Veld, zodat
die met algemene stemmen is benoemd.
Voor de benoeming van een adjunct-commies-A bij gemeentewerken worden
alle veertien stemmen uitgebracht op de heer G.J.H.Loos, zodat ook
die met algemene stemmen is benoemd.
8. VOORSTEL TOT HET NEMEN VAN EEN V 0 ORB ERE IDINGSEE SLUIT
Het lid Somers merkt op dat ondanks alle bestemmingsplannen die men
maakt er bijna elke vergadering toch een voorbereidingsbesluit moet
worden genomen. Wel vraagt hij zich af wat voor soort woningen er nu
gaan komen.
De voorzitter dacht dat er herenhuizen waren gepland, die met twee
of drie aan elkaar zijn geschakeld.
Het lid Roosenboom zag graag dat er een tekening van de woningen ter
visie wordt gelegd in geval van een voorbereidingsbesluit. Hij is
van mening dat zoiets een heel normale zaak is, omdat het gaat om het
wijzigen van een door de raad vastgesteld bestemmingsplan. Doet men
dat niet, dan hapt de raad in het luchtledige en wordt er met de be
voegdheden van de raad gesold.
Het lid KLaassen bevreemdt het dat dit punt ook niet in de commissie
ruimtelijke ordening is behandeld.
De voorzitter zegt dat dat wel had gekund, maar in de praktijk blijkt
dat men dan tot allerlei details afdwaalt, terwijl de afwijking van
het bestemmingsplan toch niet ingrijpend is.
Het lid Roosenboom vindt het een kleine moeite om de bouwplannen te
vens ter visie te leggen bij het voorbereidingsbesluit, in het geval
dat ze toch reeds bekend zijn.
De voorzitter heeft hiertegen zo dit mogelijk is geen bezwaar.
Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van bur
gemeester en wethouders besloten.
9. VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN EEN DEFINITIEF RECHT VAN VOORKEUR
AAN BOUWCOMBINATIE BRABANT B.V.
Het lid Roosenboom merkt op dat de Bouwcombinatie vraagt het voorlo
pig recht van voorkeur te verlengen, terwijl het college voorstelt
een definitief recht van voorkeur te verlenen. Met andere woorden,
het college stelt voor dat er nu maar geld op tafel moet komen en
terecht, maar dan moet ze de anderen die ook langer dan twee maanden
optie hebben eveneens voor het blok zetten. Hij hoopt dat de raad
zich goed realiseert waartoe ze besluit, omdat men hier een beleids
zaak aan het uitstippelen is.