-48-
Wet Sociale Werkvoor
ziening
tewerkgestelde hoofd- 1 - 1 2 1
arbeiders
tewerkgestelde hand- 6 5 5 5 6
arbeiders
Sociale Werkplaats
I.T.B. Bergen op Zoom
aantal geplaatsten 11 12 15 13 18
Het aantal geplaatste personen is als volgt samengesteld.
Lichamelijk en/of geestelijk gehandicapt 6 mannelijke personen
Geestelijk gehandicapten 8 vrouwelijke personen
Geestelijk gestoorden op T.T.A.-afd. 1 mannelijk persoon
Wegens leeftijd gehandicapt 1 vrouwelijk persoon
Patiënten vanuit Vrederust WSW-B
verband 2 mannelijke personen
Totaal 18 personen
Diverse rijksgroeps
regelingen
mindervaliden
11
12
12
12
13
oorlogsslachtoffers
2
2
2
1
1
gerepatrieerden
3
3
3
3
3
werkloze werknemers
7
11
8
7
18
zelfstandigen
2
5
-
1
2
Wet Werkloosheids
voorziening
43
56
40
49
108
Kostwinnersvergoeding
16
18
8
8
13
Inkomstenvergoeding
18
11
13
5
9
TOTAAL
110
135
107
106
192
-49-
Op het gebied van het maatschappelijk opbouwwerk valt te
vermelden het officieel verdwijnen van het wijkwerk. Bij
het jeugd- en jongerenwerk heb ik reeds opgemerkt dat
dit verdwijnen toch niet onopgemerkt aan Lepelstraat is
voorbij gegaan. Incidenteel mag men zelfs spreken van
enige onrust, al of niet gebaseerd op niet begrijpen.
Gelet op de geringe betrokkenheid van de ouders bij het
onderwijs, rekening houdend met de matige belangstelling
van de ouders voor het jeugd- en jongerenwerk, in aan-
merking nemend de toch wel povere interesse voor muziek
onderwijs en instructiezwemmen, mag de vraag gesteld wor
den of het wegvallen van het wijkwerk niet te vroeg geko
men is of dat het wijkwerk niet had moeten worden opgevolgd
door enige andere vorm van maatschappelijk opbouwwerk voor
bijzondere situaties.
Indien dit laatste onmogelijk zou zijn, verdient Lepelstraat
op grond van thans nog duidelijk aanwijsbare zwakke plekken
in de samenleving toch in elk geval extra subsidiërende
en activerende aandacht van allen die daarvoor verantwoor
ding dragen.
Binnen de Stichting Opbouwwerk werd een beleidsombuiging
gerealiseerd, welke hierop neerkomt dat het bestuur zich
vooral bestuurlijk-organisatorisch zal bezighouden, terwijl
daarnaast bëleidskernen zich zullen gaan belasten met het
eigenlijke opbouwwerk. De bedoeling is om voor diverse "op-
bouwfacetten" werkgroepen te vormen, welke per facet anders
kunnen zijn samengesteldafhankelijk van de deskundigheid
der geïnterresseerden. Beleidskernen voor de sporthal en
voor het rekreatieplan de Melanen zijn in voorbereiding of
reeds werkzaam. Aldus ontstaat een soort georganiseerde
inspraakmogelijkheid.
Daarnaast wordt gestreefd naar de totstandkoming van wijkra-
den of dorpscomitéswelke meer in het algemeen en blijvend
als gesprekspartner zouden kunnen gaan optreden.
Ook de commissie overheid-burgerij is tot de conclusie ge
komen dat incidentele hearings, waar men in contact treedt
w