-26- Het lid Mens gelooft niet dat je zonder meer kunt stellen dat er op 5.000 inwoners 1 maatschappelijk werker moet zijn® Deze instelling is nuttig, daar is hij wel van overtuigd; maar zeer belangrijk is ook de samenwerking met sociale zaken. Zoals het thans is, gebeurt het dikwijls dat er dubbel werk wordt gedaan. Alvorens zich te beraden omtrent de aanstelling van een tweede persoon wil hij wel aanraden de rapporten op te vragen® De voorzitter zou dit niet graag doen. Hij wil liever geen kennis nemen van de par ticuliere belangen der burgers® Het lid Mens bedoelt de algemene rapporten® Men moet geen tweede man aanstellen als er bijvoorbeeld niet voldoende werk voor één man zou zijn® De voorzitter licht toe dat zoiets moeilijk is vast te stellen. Volgens de richt lijnen zijn wij in feite al aan een derde kracht toe. Een tweede kracht is voor hem dan ook geen moeilijke zaak® Het lid van Eekelen weet dat dit in de praktijk een teer punt is. Het is belangrijk dat er een bepaalde lijn met sociale zaken wordt gevolgd en dat het niet zo is dat men in feite elkaar bekampt® De maatschappelijk werker fungeert dikwijls als een soort ombudsmanen in die funktie komt het wel eens voor dat hij de gemeente op de vingers tikt® Daar moet men open voor staan. Het gebeurt echter ook dat ze buiten de gemeente om verwijzingen doen, die sociale zaken later moet betalen. De voorzitter zegt dat men in zulke gevallen bij het bestuur aan de bel moet trek ken. Wethouder van ö.e Watering heeft met de maatschappelijk werker goede en intensieve contacten. Wel betreuft hij een zekere rivaliteit tussen de maatschappelijk werker en de chef sociale zaken. Een van de tAaken van de maatschappelijk werker is het signaleren en het begeleiden, maar zoiets komt er nooit voor honderd procent uit zonder geld van sociale zaken. Het is bij niemand een kwestie van onwil; het tegen deel zelfs. De kortsluiting bestaat er met betrekking tot de afbakening van het gebied Alvorens tot uitbreiding over te gaan zag hij daarom graag goede rapporten, waaruit blijkt dat men elkander aanvult. Het lid Klaassen vraagt of dit maatschappelijk werk hetzelfde is als hetgeen het voormalige raadslid mevrouw de Knijf-Klaassen voor werkt. De voorzitter zegt dat dit los van elkaar staat. Wethouder van de Watering zou het wel wenselijk vinden indien er op dit gebied meer gefusieerd werd. Het lid Storm-Bosch merkt op dat zij al eerder gesignaleerd heeft dat ei een functio neel samenwerkingsverband moet komen. Dat is van essentieel belang® Alt iemand altijd keihard moet werken, dan kun je er niet toe komen on samen eens te d nhen over een beter samenwerkingsverband. Het is beter dat er voorlopig een medewerker bijkomt. De richtlijn van 1 op 5,000 inwoners is per slot van rekening niet zomp ar gedaan. Zo *n richtlijn geldt overal en waarom zou dat dan niet het geval zijn in Halsteren. De voorzitter spreekt af dat men afwacht nat men aan inlichtingen bi; 1 krijgt van de andere gemeenten en dat daarna een gesprek zal volgen met het betreffende bestuur. Daarop komt men dan met een voorstel bij de raad. Het lid Mens heeft gelezen dat diverse medici tegen i'luoridering van het da. ..re/water zijn. Wat is in dit geval nu wijsheid. Het lid Storm—Bosch merkt op lat me in alles voor— en tegenstandex*s aantreft. Aan toevoeging vin het drinkwater kan moeilijk iets op tegen zijn, maar men protesteert er meestal tegen omdat je beknot wordt in je vrijheid en men hetzelfde resultaat kan verkrijgen door het innemen van fluortabiotten. De___YP°.rzitter licht toe dat dit een zeer principiële zaak ia. Op deze manier zou het bijvoorbeeld ook mogelijk zijn om het bevolkingsvraagstuk op te. lossen. Hij wil dit in eerste instantie graag overlaten aan medisch Weder ..and. -27- 23-eVOORSTEL TOT VASTSTELLING BEGROTIWG 1974 DIEHST GEMEENTEWERKEN. Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wethou ders besloten. 2b. VOORSTEL TOT VASTSTELLING BEGROTING 1974 WONINGBEDRIJF. Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wethou ders besloten. 2c. VOORSTEL TOT VASTSTELLING BEGROTING 1974 GRONDBEDRIJF. Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wethou ders besloten. 2d. VOORSTEL TOT VASTSTELLINO BEGROTING 1974 ALGEMENE DIENST EN 1E WIJZIGING VAN IE BEGROTING 1974. - Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wethou ders besloten. 3o VASTSTELLING NOTOLEN. De foorzitrer deelt mede dat geen op— of aanmerkingen zijn ingekomen zodat de notulen ongewijzigd worden vastgesteld. Het lid Somers merkt aangaande de hinderwetsprocedure op bladzijde 12 op dat de voorzitter aan de raad duidelijk heeft gevraagd of het goed zou zijn als men de aanvragen in de krant publiceerde. Dit blijkt niet uit de notulen. Die toezegging blijkt wel duidelijk uit het antwoord van het college op het rapport van de commis sie van onderzoek, afdeling III onder nummer 78.60. De voorzitter neemt aan dat dit dato wel zo zal zijn. Voor wal betreft het wij zigen van de notulen weet een ieder wat de juiste weg ls. Het lid Somers verzoekt nog wat nadere inlichtingen omtrent de General Elect ic en de procedure inzake luchtverontreiniging. iK-. v0pi-zitter licht toe dat Halsteren als buurgemeente allo stukker o<y onden krijgt en alles ter visie moet leggen. Hierna worden zonder hoofdelijke stemming d>~ notulen van de openbare v<: adering van de raad van 29 november onveranderd vastgesteld. 4. INGEKOMEN STOKKENEN MEDEDELINGEN Het lid Somers verzoekt punt 27 aan d... agenda toe te voegen. Het lid Storm—Bosch punt ;o; het lid Roosorboom 24; het lid vs Eekel< 1 22 en 26 en het lid Verbogt eveneens punt 26. De voorzitter zegt de. behandeling toe aan l.ot einde van de agenda. Omtrent de overige punten wordt conform de voorstellen van burgemeester wet houders besloten.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1973 | | pagina 143