-26-
Het lid Mens gelooft niet dat je zonder meer kunt stellen dat er op 5.000 inwoners
1 maatschappelijk werker moet zijn® Deze instelling is nuttig, daar is hij wel van
overtuigd; maar zeer belangrijk is ook de samenwerking met sociale zaken.
Zoals het thans is, gebeurt het dikwijls dat er dubbel werk wordt gedaan. Alvorens
zich te beraden omtrent de aanstelling van een tweede persoon wil hij wel aanraden
de rapporten op te vragen®
De voorzitter zou dit niet graag doen. Hij wil liever geen kennis nemen van de par
ticuliere belangen der burgers®
Het lid Mens bedoelt de algemene rapporten® Men moet geen tweede man aanstellen
als er bijvoorbeeld niet voldoende werk voor één man zou zijn®
De voorzitter licht toe dat zoiets moeilijk is vast te stellen. Volgens de richt
lijnen zijn wij in feite al aan een derde kracht toe. Een tweede kracht is voor
hem dan ook geen moeilijke zaak®
Het lid van Eekelen weet dat dit in de praktijk een teer punt is. Het is belangrijk
dat er een bepaalde lijn met sociale zaken wordt gevolgd en dat het niet zo is dat
men in feite elkaar bekampt® De maatschappelijk werker fungeert dikwijls als een
soort ombudsmanen in die funktie komt het wel eens voor dat hij de gemeente op de
vingers tikt® Daar moet men open voor staan. Het gebeurt echter ook dat ze buiten
de gemeente om verwijzingen doen, die sociale zaken later moet betalen.
De voorzitter zegt dat men in zulke gevallen bij het bestuur aan de bel moet trek
ken.
Wethouder van ö.e Watering heeft met de maatschappelijk werker goede en intensieve
contacten. Wel betreuft hij een zekere rivaliteit tussen de maatschappelijk werker
en de chef sociale zaken. Een van de tAaken van de maatschappelijk werker is het
signaleren en het begeleiden, maar zoiets komt er nooit voor honderd procent uit
zonder geld van sociale zaken. Het is bij niemand een kwestie van onwil; het tegen
deel zelfs. De kortsluiting bestaat er met betrekking tot de afbakening van het gebied
Alvorens tot uitbreiding over te gaan zag hij daarom graag goede rapporten, waaruit
blijkt dat men elkander aanvult.
Het lid Klaassen vraagt of dit maatschappelijk werk hetzelfde is als hetgeen het
voormalige raadslid mevrouw de Knijf-Klaassen voor werkt.
De voorzitter zegt dat dit los van elkaar staat.
Wethouder van de Watering zou het wel wenselijk vinden indien er op dit gebied meer
gefusieerd werd.
Het lid Storm-Bosch merkt op dat zij al eerder gesignaleerd heeft dat ei een functio
neel samenwerkingsverband moet komen. Dat is van essentieel belang® Alt iemand altijd
keihard moet werken, dan kun je er niet toe komen on samen eens te d nhen over een
beter samenwerkingsverband. Het is beter dat er voorlopig een medewerker bijkomt.
De richtlijn van 1 op 5,000 inwoners is per slot van rekening niet zomp ar gedaan.
Zo *n richtlijn geldt overal en waarom zou dat dan niet het geval zijn in Halsteren.
De voorzitter spreekt af dat men afwacht nat men aan inlichtingen bi; 1 krijgt van
de andere gemeenten en dat daarna een gesprek zal volgen met het betreffende bestuur.
Daarop komt men dan met een voorstel bij de raad.
Het lid Mens heeft gelezen dat diverse medici tegen i'luoridering van het da. ..re/water
zijn. Wat is in dit geval nu wijsheid.
Het lid Storm—Bosch merkt op lat me in alles voor— en tegenstandex*s aantreft. Aan
toevoeging vin het drinkwater kan moeilijk iets op tegen zijn, maar men protesteert er
meestal tegen omdat je beknot wordt in je vrijheid en men hetzelfde resultaat kan
verkrijgen door het innemen van fluortabiotten.
De___YP°.rzitter licht toe dat dit een zeer principiële zaak ia. Op deze manier zou het
bijvoorbeeld ook mogelijk zijn om het bevolkingsvraagstuk op te. lossen. Hij wil dit
in eerste instantie graag overlaten aan medisch Weder ..and.
-27-
23-eVOORSTEL TOT VASTSTELLING BEGROTIWG 1974 DIEHST GEMEENTEWERKEN.
Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wethou
ders besloten.
2b. VOORSTEL TOT VASTSTELLING BEGROTING 1974 WONINGBEDRIJF.
Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wethou
ders besloten.
2c. VOORSTEL TOT VASTSTELLING BEGROTING 1974 GRONDBEDRIJF.
Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wethou
ders besloten.
2d. VOORSTEL TOT VASTSTELLINO BEGROTING 1974 ALGEMENE DIENST EN 1E WIJZIGING VAN IE
BEGROTING 1974. -
Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wethou
ders besloten.
3o VASTSTELLING NOTOLEN.
De foorzitrer deelt mede dat geen op— of aanmerkingen zijn ingekomen zodat de
notulen ongewijzigd worden vastgesteld.
Het lid Somers merkt aangaande de hinderwetsprocedure op bladzijde 12 op dat de
voorzitter aan de raad duidelijk heeft gevraagd of het goed zou zijn als men de
aanvragen in de krant publiceerde. Dit blijkt niet uit de notulen. Die toezegging
blijkt wel duidelijk uit het antwoord van het college op het rapport van de commis
sie van onderzoek, afdeling III onder nummer 78.60.
De voorzitter neemt aan dat dit dato wel zo zal zijn. Voor wal betreft het wij
zigen van de notulen weet een ieder wat de juiste weg ls.
Het lid Somers verzoekt nog wat nadere inlichtingen omtrent de General Elect ic
en de procedure inzake luchtverontreiniging.
iK-. v0pi-zitter licht toe dat Halsteren als buurgemeente allo stukker o<y onden
krijgt en alles ter visie moet leggen.
Hierna worden zonder hoofdelijke stemming d>~ notulen van de openbare v<: adering
van de raad van 29 november onveranderd vastgesteld.
4. INGEKOMEN STOKKENEN MEDEDELINGEN
Het lid Somers verzoekt punt 27 aan d... agenda toe te voegen.
Het lid Storm—Bosch punt ;o; het lid Roosorboom 24; het lid vs Eekel< 1 22 en 26
en het lid Verbogt eveneens punt 26.
De voorzitter zegt de. behandeling toe aan l.ot einde van de agenda.
Omtrent de overige punten wordt conform de voorstellen van burgemeester wet
houders besloten.