•j IS" -14- Bloemendaal is gered.Waar iedere fraktie menig keer om gevraagd heeft is gebeurd. Is het echter geen Pyresoverwinning. Wat Lepelstraat nodig heeft is een geringe uitbreidingsmogelijkheid van goedkope bouwgrond. Met de hui dige toestand in de bouwkringen leken beide zaken gerealiseerd te kunnen wor den. Maar niet op de wijze waarop het college het een en ander aanpakt. Va.n een openbare inschrijving van het grondwerk was geen sprake en de Woningstich ting weet ook blijkbaar niet wat dit is. Als er strakjes woningwetwoningen komen met een huurprijs vanaf 250,— per maand is dit een aanfluiting van een oeleid voor de sociale woningbouw. Wanneer komt er een goed uitgewerkt elan op taiel? Het dorpscomité heeft al gevraagd om er over van gedachten te komen wisselen. Voor het aanleggen van speelgelegenheid, parkeermogelijkheden, centrale-antenne enz. is een gedachtenwisseling zeer zinnig. Publicaties over bejaardenbouw hebben geleerd dat verwevenheid van deze huisvesting tussen andere huizen moet geschieden en dat een tuintje buna een noodzakelijkheid is. Een bus door Lepelstraat is een enorme verbetering. Gevaarlijk is de situatie in de nauwe straat nóg steeds al is het parkeerverbod een stap in de goede richting. De Handwijzer en de kruising Erasmusweg - Vagevuur - Vossepad blijven gevaarlijke zaken die spoedig om een oplossing vragen. Pietspaden langs de Erasmusweg, Kladsewég en Lepelstraatseweg worden noodza- Parkeerhavens langs de Zoekweg hebben we al meerdere malen bepleit. Het voor malige Idocster voldoet als jeugdvoorziening al moet men het niet te mooi maken. Jeugdgebouwen als in Halsteren voldoen beslist zeker zo goed. Door de starre houding van het Wit-Gele-Kruis-bestuur heeft de peuterspeelzaal het moeilijk. Hopelijk wordt hier snel een goede oplossing voor gevonden. De hinderwetsprocedures zijn de laatste tijd nogal onderwerp van gesprek geweest. Wij zijn van mening dat alles in het werk gesteld rnoet worden om de leefbaarheid zo optimaal mogelijk te maken voor iedereen. Iedere klacht, individueel of niet. dient behoorlijk onderzocht te worden en een strakker politieoptreder staar wii duidelijk voor. Moge dit alles de leefbaarheid vergroten. Het lid Roosenbcom wil zijn algemenu beschouwingen beginnen met de raadsdiscussies. Het wi er daarbij wel eens speren maar naar zijn mening hebben de meeste raads leden een verkeerd begrip daaromtrent. Het is helemaal niet zijn bedoeling om lief voor elkaar te^zijn, hoewel hij voor elk individu waardering en respect can opbren gen. Hij spreekt echter als vertegenwoordiger van diegenen die hem hebben gekozen en cLat, is een keiharde zaak. Bij zijn beschouwingen zijn er punten die noga rauw overkomen, maar dat is zijn manier van spreken, die,naar hij meent, wel in het be lang is van de gemeenschap. Dit is het begin van zijn betoog dat hij niet" van papier zal voorlezen. Zijn kapstokjes zal hij nader toelichten. De gemeente moet de burgers meer betrekken bij het te voeren beleid door de raad en het college. Dit gebeurt beslist niet optimaal. Vandaar dat er volgens hem ook weinig interesse is voor het raadslidmaatschap en er sommige gedurende de zittings- per^e Shaken. Urt gesprekken met raadsleden is hem gebleken dat er meerdere in 1974 niet zullen terugkeren en alhoewel naar hij weet deze mensen voldoende kapa- citeit als raadslid bezitten» Dit heeft weer te maken met het lief zijn. Als men e neiging heeft om andere mensen te sparen dan is men niet meer in staat voldoen de zichzelf te zijn. Wil men komen tot een goede raad dan is het zaak te beginnen met deelgemeenteraden die een omschreven taak hebben. Uit zo'n deelgemeenteraad moeten de leden van de raad worden gekozen. Meer aandacht dient geschonken te worden aan de voorlichting van de inwoners. Dit zou kunnen gebeuren door middel van een gemeenteblad. Hetzelfde geldt voor de presentatie van het beléid. Het uitgeven van een een voudige en op populaire wijze gebrachte begroting voor het kiezende volk zou een gunstige bijdrage zijn; evenals het tijdig kenbaar maken van ontwerp-bestem- mingsplannen door het ter visie leggen van deze ontwerpen op punten die veel vuldig bezocht worden. Inzake het regionaal bestuur is een goede coördinatie gewenst van de ie voeren beleiden der afzonderlijke gemeenten. Zoiets bevordert de leefbaarheid; vandaar dat bij het gewest in deze richting wordt gedacht. De gemeente moet wel de kleinste bestuurseenheid blijven. Een welzijnsbeleid dient gevoerd te worden dat er op gericht is het individu niet aan te tasten. Hoewel schaalvergroting daarbij noodzakelijk, dient men die niet te zoeken in de vergroting van de gemeente, omdat daardoor ook de afstand tot de burger wordt vergroot Ten aanzien van de ruimtelijke ordening en de volkshuisvesting vraagt bij zich af bestemmingsplannen van onze gemeente en de buren wel voldoende op elkaar zijn afgestemd. Hierbij doelt hij in het bijzonder op het vervallen van de verlengde Meilustlaan, welke aan zou sluiten op onze oostelijke randweg. Het landelijk ge bied moet terdege beschermd worden. Mochten er bepaalde bedrijven, zoals bijvoor beeld een autosloperij, toch aanwezig zijn in het buitengebied of zich daar willen vestigen, dan moet dat zijn op een apart terrein, waarbij tevens strenge eisen zullen worden gesteld. Ook niet-agrariërs kunnen er nog op een te gemakkelijke manier een riante woning bouwen. De bio-industriën moeten aan strenge regels worden vastgelegd.. Het is wenselijk bij het opstellen van bestemmingsplannen de burgers in te scnakelen voor wat betreft het aanbrengen van gemeenschappelijke voorzieningen zoals onder andere openbaar groen en kinderspeelplaatsen. Wordt tij dig inspraak verleend dan hoeft men dergelijke voorzieningen niet meer later aan .e brengen voor extra kosten, maar kunnen ze vanaf het begin in het plan. worden opgenomen. Voor de oude woonwijken dient een plan opgesteld te worden voor renovatie en sanering, hetwelk gefaseerd verwezenlijkt moet worden. Objectieve gegevens betreffende de woonbehoefte dienen verzameld te worden. De doorstroming moet bevorderd worden. Het is zeer de vraag of hier niet i is schort aan het subsidiebeleid» De nodige aandacht moet geschonken worden aan de huisvesting van de buitenlandse werknemer; ook die moeten op de bescherming van de gemeente kunnen rekenen® Toezicht op naleving van de pensionve. orrkning is vereist. De democratio rij van de Woningstichting is voor hem een belangrijk punt. Vanaf het begin heeft hij de gang van zaken meegemaakt. In het begin is een gedeelte van de woningen van de gemeente naar de Woningstichting overgeheveld,en op een later tijdstip het totale woningbestand. Een aparte Woningstichting o 31 er komen omdat het dan gemakkelijker was om pre— miewoningen te bouwen, hetgeen de gemeente zelf' niet kon. In wezen vêranderr er niets. Het bestuur besmond uit Let overgrote deel uit raadsleden. Het initiatief ging uit van de gemeente met medewerk ng van de raad» Later is de Woningstichting echter meer en meer zelfstandig ga.an optreden. Wel weet hij dat bij do overdracht van de woningen afspraken zijn gemaakt. Hij zou daarom bijzonder graag vernemen wat die afspraken zijn. Een van die afspraken was naar hij meent het bezett, 0 van d bestuurszetels. Z-jn die gestelde afspraken c k nagekomen? Kennelijk: beeft men in het verleden bij de Woningsticht ing geen behoefte gehad aan deskundig n. Voor zover er die waren zijn ze uit het stichtingsbestuur gemaïïoiivreerd. Wel heeft men behoef te aan meelopers. Hij heeft enkele mens van het stichtingsbestuur gevr aagd naar details, maar die moesten het antwoord schuldig blijven omdat hei L laur is over gelaten aan enkele personen. De gemeente heeft een taak inzake het milieubewust maken van do bevolk, ing® Dit kon onder meer gebeuren dooi* het maker van propaganda en het g u van c-ni 'ood voorbeeld. A. 0 J- ljiC. o

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1973 | | pagina 137