Alvorens over te gaan tot het noemen van meer concrete zaken, wil ik nog enkele opmerkingen plaatsen over de wijze waarop wij als raad fungeren. ele dagen geleden antwoordde ik op een vraag hoe de Halsterse ontwikke ling m 1973 was: "Gelukkig vele malen beter dan een oppervlakkig luisterend bezoeker op de publieke tribune zal vermoeden!'. Het lijkt soms dat wij bijzonder druk zijn met het waar maken van ons zelf, waar- ij de een (fe golven opstuwt en de ander de olie aandraagt voor het gelijk strij- mJ S°mS bedenkelijk dad wij op deze wijze onze kiezers vertegen-" divider•,EV6nZeer aCht lk h6t onjulst dat getracht wordt de problemen van in- 1i I f burgers, voor zij op de voor ieder openstaande wijze en de gebruike- raad-dSr n gepa08e8rd» in de raadsvergadering te brengen, waarbij de lossing! aange™dd door pers en publikaties, gunstig werken aan de op- In feite schuilt hierin een stuk onrecht, tegenover de velen, die op de voor- SvaÏ!en6nwaaJZe hand®len° Deze wekwijze dient te worden beperkt tot extreme In feitedacht ^k^aH Procedure Seen afdoende regeling wordt bereikt, teite daoht ik dat genoemde effekten meer de oorzaak zijn van de desillusie der diePrS8n raadslldmaa^chap, dan de hoogte van de presentiegel den, die toch weer grotendeels in de zak van de fiscus verdwijnen. za^STaid^h+e me^ COnCrete SeSev8ns wil ik nogmaals onderstrepen de nood- bifrlïl a 8n PJanning voor de ^kornet ^n het oudere dorps deel. Waar- kuiien MedSnbi i6ïr °ntworpen die ook de individuele eigenaar steun Kunnen bieden dij een gewenste aanpassing. ven^L^e^ïra^ nf Joodzak811 het aangrenzende gebied, dat na het opschui- Ci toekomstige westelijke randweg royaler mogelijkheden biedt 1 re°,nte Pla'ming- Wlj HalstërS nofeer^ele eerat auj T ""1 gT" enkelS *ede" °m'alS on2e energiebronnen, ren Het w ejxpi0-teren mogelijkheden, b.v. de Schans, op te soupe- ha^nnte ïl d l huidlSe kennis en technische mogelijkheden zeker mogelijk de harmonie m de opbouw voorop te stellen. inleen de bescherminS van het landelijk gebied. Ook hier gaan wij ons rrüal* d bevinden» waarin weinig meer getolereerd kan worden, niet alleen doorstaan! provinoiaal verband moet het handelen de kritiek kunnen ,jar0n dS veel bereiktde plaatsing van het gymlokaal voor Lepelstraat als dirext oereikbaar object siu, fc een fase af die ook in de financiële zijde der begroung, vooral na he, i„ K(, ntatie ko„, r der obiter, oterk S uïti^ kLeT Aanvullende belastingmaatregelen zullen dan ook nodig zijn, al lijkt ons on heden dat de voorgestelde regeling verfijning behoeft. Tot de zaken die direkt dienen ?e worden aangepakt behoort het aanbrengen van de persleiding rLerin^ea^t- gemeentenen S? oonseguentres nietten lasS'komjn Jafde telijk apparaat^ aMkomt medewerking van „et gemeen- woorïnjkSifvóordè1^?»^ rl m^ia' "°rden «P^"»«n en de verant- gebracht worden hn h! uiteindelijke zuivering van de totale Halsterse riolering bij het zuiveringschap, waar dit nu ook behoort. O.i dien deze ziekenhuis zelÏT' b maandei,.te fschj aden, te meer daar ook voor het psjphiatrisoh omgeving dreigt'te beïnvloeden^11 16 01™ig«d - ^ie Wat het open bad aangaat, willen wij nogmaals wijzen op de U reeds intern naleerde noodzaak, dit bad aan te passen voor gebruik in voor! en ia^eizoSen Hoewel dit even uitspringt boven da gebruikelijke opzet, dient voorkomen te'worden ÏL z°LIserdn!ïfd-:n PerSOnftelSkOBten t0t S6n tö slui Ling wordt overge- g zoals de pers dit m onze omgeving signaleert. -5- Het moet mogelijk zijn één der deelbaden, desnoods met een gereduceerde perso neelsbezetting tot midden oktober open te houden, mede gezien de energiesitua tie lijkt het ons nodig het leidingencirquit zo te situeren dat gedeeltelijke ver warming mogelijk blijft. De. wijziging der inzichten ten aanzien van het toekom stig jeugdgebouw achten wij waardevol. Met in de eerste plaats omdat hierdoor waarschijnlijk met een minder hoog be drag kan worden volstaan. De ontwikkeling van de behoeftebepaling en de ervaring die in de huidige provisorische opzet is opgedaan zal zeker voortwerken naar een meer gerichte voorziening. Een schouderklopje dus voor diegenen die door de noodgebouwen deze inventarisa tie en tijdelijke voorziening hebben tot stand gebracht. Er zijn vele zaken die aandacht vragen; Waar blijft de gemeentegids? Ik ben er van overtuigd dat mijn collega's deze zullen signaleren. Mag ik eindigen met een kleine wens, vooral namens de bewoners van Vrederust, meer urgent geworden door de benzineschaarste: "Voorziet U op korte termijn in de behoefte aan een fietspad in de verbinding Halsteren - Vrederust door het aan brengen van een rijwielpad via de Bokkenweg en aangrenzende wegen naar Rode Schouw."U ontlast hiermede Molen— en Schansbaan van de kwetsbare fietsers en stelt velen in staat dagelijks van een prachtig stuk natuur te genieten. Het lid Storm-Bosch zegt het navolgende: Mijnheer de voorzitter, wij willen deze algemene beschouwingen beginnen met een aantal algemene opmerkingen te maken, die overigens in alle onderwerpen te herken nen zijn, maar die voor ons van zo essentieel belang zijn, dat we ze even expleciet willen stellen. Dat is dan in de eerste plaats de positie van het raadslid: als raadslid blijk je een underdog positie t.o.v. ambtenaren en B.&.W. te bezitten. Als vrijwilliger en amateur lig je bij de processen tot besluitvorming enige ronden achter. In de raad krijg je vrijwel alleen te maken met plannen, die geformaliseerd moeten worden, omdat de gemeentewet dat vereist. Tot het ontwikkelen van alternatieven kun je bijna niet komen, doe je dat toch dan wordt dat alternatief alleen maar als een lacher geïnterpreteerd. Commissieverga deringen kunnen je als raadslid in je besluitvorming iets helpen, maar een aantal commissies in deze gemeente functioneren nauwelijks. Onze vraag aan ooll is dan ook} waarom zij niet meer gebruik maken van deze commissies. Kan het college het all-maal zelf wel of is er soms een anders reden? Dit jaar hebben wij ook Uw aandacht gevraagd voor openbaarheid van B,W.-vergade ringen. U achtte het toen nog niet zinvol, maar wij mochten er neg gerust eens op terug komen. Openbaarheid van vergaderingen van B.&.W. is in de wet noch gevorderd, noch uitgesloten. In het reglement van orde zou zij dus kunnen worden voorgeschreven. Ons inziens voorkomt het namelijk daling van het plichtsbesef. Voorts rleiten wij voor openbaarheid vanwege het feit, dat in artikel 212 van de gemeentewet mogelijkheid is geopend van delegatie door de raad aan B.&.W. van bepaal Ie bestuursdaden. Over die bestuursdaden wordt, indien geen delegatie plaats vindt, in het algemeen door de raad in een openbare vergadering beraadslaagd en beslist. In geval van delegatie zou daarom openbare behandeling van bedoelde aangelegenheden in de vergaderLngen van B.&.W. op zijn plaats zijn. Een andere kwestie, die wij in dit verband willen aanroe ren is het verschijnen van het gemeenteblad. Ook dit jaar is weer een post uitgetrok ken voor dit fenomeen. Ons inziens moeten wij ons bezinnen op een hernieuwd leven inblazen en streven naar een maandelijks periodiek met aktuele voorlichting goede en minder goede berichten over genomen besluiten in de gemeenteraad, hinderwetsaan- vragen, bestemmingsplannen, voorbereidingsbesluiten, dienstregeling openbaar ver voerd, spreekuren artsen, wijkverpleegsters, maatschappelijk werker, etc.. Ik wil van deze gelegenheid gebruik maken een paar woorden te zeggen over de posi tie van het vrouwelijk raadslid in onze gemeente. Het is voor mij een zeer vreemde ervaring geweest, dat bij het bepalen van een datum of tijdstip voor vergaderingen altijd rekening werd gehouden met de wensen en verlangens van de Lore: 'ia ds leden. Praktisch nooit werd er begrip opgebracht voor de omstandigheden van de -7ro ,r<i

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1973 | | pagina 132