Alvorens over te gaan tot het noemen van meer concrete zaken, wil ik nog
enkele opmerkingen plaatsen over de wijze waarop wij als raad fungeren.
ele dagen geleden antwoordde ik op een vraag hoe de Halsterse ontwikke
ling m 1973 was:
"Gelukkig vele malen beter dan een oppervlakkig luisterend bezoeker op de
publieke tribune zal vermoeden!'.
Het lijkt soms dat wij bijzonder druk zijn met het waar maken van ons zelf, waar-
ij de een (fe golven opstuwt en de ander de olie aandraagt voor het gelijk strij-
mJ S°mS bedenkelijk dad wij op deze wijze onze kiezers vertegen-"
divider•,EV6nZeer aCht lk h6t onjulst dat getracht wordt de problemen van in-
1i I f burgers, voor zij op de voor ieder openstaande wijze en de gebruike-
raad-dSr n gepa08e8rd» in de raadsvergadering te brengen, waarbij de
lossing! aange™dd door pers en publikaties, gunstig werken aan de op-
In feite schuilt hierin een stuk onrecht, tegenover de velen, die op de voor-
SvaÏ!en6nwaaJZe hand®len° Deze wekwijze dient te worden beperkt tot extreme
In feitedacht ^k^aH Procedure Seen afdoende regeling wordt bereikt,
teite daoht ik dat genoemde effekten meer de oorzaak zijn van de desillusie
der diePrS8n raadslldmaa^chap, dan de hoogte van de presentiegel
den, die toch weer grotendeels in de zak van de fiscus verdwijnen.
za^STaid^h+e me^ COnCrete SeSev8ns wil ik nogmaals onderstrepen de nood-
bifrlïl a 8n PJanning voor de ^kornet ^n het oudere dorps deel. Waar-
kuiien MedSnbi i6ïr °ntworpen die ook de individuele eigenaar steun
Kunnen bieden dij een gewenste aanpassing.
ven^L^e^ïra^ nf Joodzak811 het aangrenzende gebied, dat na het opschui-
Ci toekomstige westelijke randweg royaler mogelijkheden biedt
1 re°,nte Pla'ming- Wlj HalstërS nofeer^ele
eerat auj T ""1 gT" enkelS *ede" °m'alS on2e energiebronnen,
ren Het w ejxpi0-teren mogelijkheden, b.v. de Schans, op te soupe-
ha^nnte ïl d l huidlSe kennis en technische mogelijkheden zeker mogelijk de
harmonie m de opbouw voorop te stellen.
inleen de bescherminS van het landelijk gebied. Ook hier gaan wij ons
rrüal* d bevinden» waarin weinig meer getolereerd kan worden, niet alleen
doorstaan! provinoiaal verband moet het handelen de kritiek kunnen
,jar0n dS veel bereiktde plaatsing van het gymlokaal voor Lepelstraat
als dirext oereikbaar object siu, fc een fase af die ook in de financiële zijde der
begroung, vooral na he, i„ K(, ntatie ko„, r der obiter, oterk S uïti^ kLeT
Aanvullende belastingmaatregelen zullen dan ook nodig zijn, al lijkt ons on heden
dat de voorgestelde regeling verfijning behoeft. Tot de zaken die direkt dienen ?e
worden aangepakt behoort het aanbrengen van de persleiding rLerin^ea^t-
gemeentenen S? oonseguentres nietten lasS'komjn Jafde
telijk apparaat^ aMkomt medewerking van „et gemeen-
woorïnjkSifvóordè1^?»^ rl m^ia' "°rden «P^"»«n en de verant-
gebracht worden hn h! uiteindelijke zuivering van de totale Halsterse riolering
bij het zuiveringschap, waar dit nu ook behoort. O.i dien deze
ziekenhuis zelÏT' b maandei,.te fschj aden, te meer daar ook voor het psjphiatrisoh
omgeving dreigt'te beïnvloeden^11 16 01™ig«d - ^ie
Wat het open bad aangaat, willen wij nogmaals wijzen op de U reeds intern
naleerde noodzaak, dit bad aan te passen voor gebruik in voor! en ia^eizoSen
Hoewel dit even uitspringt boven da gebruikelijke opzet, dient voorkomen te'worden
ÏL z°LIserdn!ïfd-:n PerSOnftelSkOBten t0t S6n tö slui Ling wordt overge-
g zoals de pers dit m onze omgeving signaleert.
-5-
Het moet mogelijk zijn één der deelbaden, desnoods met een gereduceerde perso
neelsbezetting tot midden oktober open te houden, mede gezien de energiesitua
tie lijkt het ons nodig het leidingencirquit zo te situeren dat gedeeltelijke ver
warming mogelijk blijft. De. wijziging der inzichten ten aanzien van het toekom
stig jeugdgebouw achten wij waardevol.
Met in de eerste plaats omdat hierdoor waarschijnlijk met een minder hoog be
drag kan worden volstaan. De ontwikkeling van de behoeftebepaling en de ervaring
die in de huidige provisorische opzet is opgedaan zal zeker voortwerken naar een
meer gerichte voorziening.
Een schouderklopje dus voor diegenen die door de noodgebouwen deze inventarisa
tie en tijdelijke voorziening hebben tot stand gebracht.
Er zijn vele zaken die aandacht vragen; Waar blijft de gemeentegids?
Ik ben er van overtuigd dat mijn collega's deze zullen signaleren.
Mag ik eindigen met een kleine wens, vooral namens de bewoners van Vrederust,
meer urgent geworden door de benzineschaarste: "Voorziet U op korte termijn in
de behoefte aan een fietspad in de verbinding Halsteren - Vrederust door het aan
brengen van een rijwielpad via de Bokkenweg en aangrenzende wegen naar Rode
Schouw."U ontlast hiermede Molen— en Schansbaan van de kwetsbare fietsers en stelt
velen in staat dagelijks van een prachtig stuk natuur te genieten.
Het lid Storm-Bosch zegt het navolgende:
Mijnheer de voorzitter, wij willen deze algemene beschouwingen beginnen met een
aantal algemene opmerkingen te maken, die overigens in alle onderwerpen te herken
nen zijn, maar die voor ons van zo essentieel belang zijn, dat we ze even expleciet
willen stellen.
Dat is dan in de eerste plaats de positie van het raadslid:
als raadslid blijk je een underdog positie t.o.v. ambtenaren en B.&.W. te bezitten.
Als vrijwilliger en amateur lig je bij de processen tot besluitvorming enige ronden
achter.
In de raad krijg je vrijwel alleen te maken met plannen, die geformaliseerd moeten
worden, omdat de gemeentewet dat vereist.
Tot het ontwikkelen van alternatieven kun je bijna niet komen, doe je dat toch dan
wordt dat alternatief alleen maar als een lacher geïnterpreteerd. Commissieverga
deringen kunnen je als raadslid in je besluitvorming iets helpen, maar een aantal
commissies in deze gemeente functioneren nauwelijks. Onze vraag aan ooll is
dan ook} waarom zij niet meer gebruik maken van deze commissies.
Kan het college het all-maal zelf wel of is er soms een anders reden?
Dit jaar hebben wij ook Uw aandacht gevraagd voor openbaarheid van B,W.-vergade
ringen. U achtte het toen nog niet zinvol, maar wij mochten er neg gerust eens op
terug komen. Openbaarheid van vergaderingen van B.&.W. is in de wet noch gevorderd,
noch uitgesloten. In het reglement van orde zou zij dus kunnen worden voorgeschreven.
Ons inziens voorkomt het namelijk daling van het plichtsbesef. Voorts rleiten wij voor
openbaarheid vanwege het feit, dat in artikel 212 van de gemeentewet mogelijkheid
is geopend van delegatie door de raad aan B.&.W. van bepaal Ie bestuursdaden. Over die
bestuursdaden wordt, indien geen delegatie plaats vindt, in het algemeen door de
raad in een openbare vergadering beraadslaagd en beslist. In geval van delegatie zou
daarom openbare behandeling van bedoelde aangelegenheden in de vergaderLngen van
B.&.W. op zijn plaats zijn. Een andere kwestie, die wij in dit verband willen aanroe
ren is het verschijnen van het gemeenteblad. Ook dit jaar is weer een post uitgetrok
ken voor dit fenomeen. Ons inziens moeten wij ons bezinnen op een hernieuwd leven
inblazen en streven naar een maandelijks periodiek met aktuele voorlichting goede
en minder goede berichten over genomen besluiten in de gemeenteraad, hinderwetsaan-
vragen, bestemmingsplannen, voorbereidingsbesluiten, dienstregeling openbaar ver
voerd, spreekuren artsen, wijkverpleegsters, maatschappelijk werker, etc..
Ik wil van deze gelegenheid gebruik maken een paar woorden te zeggen over de posi
tie van het vrouwelijk raadslid in onze gemeente. Het is voor mij een zeer vreemde
ervaring geweest, dat bij het bepalen van een datum of tijdstip voor vergaderingen
altijd rekening werd gehouden met de wensen en verlangens van de Lore: 'ia ds leden.
Praktisch nooit werd er begrip opgebracht voor de omstandigheden van de -7ro ,r<i