-10- onttrekken aan de kosten, maar het is wel een bijzonder hoog bedrag met een minimum aan rendement» Hij dacht dat het plan te uitvoerig was opgezet. De voorzitter licht toe dat de provincie juist kritiek levert op onvoldoende uit voerigheid van het rapport, zoals o.a» de verkeerstellingen. Natuurlijk is het wel een groot bedrag wat er mee gemoeid is, maar toch weer niet als men het vergelijkt met de Dongemond waar vier gemeenten daar tesamen zes ton voor uittrekken. Als de intergemeentelijke samenwerking nu af moet stuiten op een paar centen, wat moet dat dan straks als de gemeente ook werkelijk iets van zijn bevoegdheden aan de regio of gewest zal moeten afstaan. Het lid var Elzakker vindt hier een protest wel op zijn plaats. Het is ver beneden peil om zich terug te trekken nu het op betalen aankomt. Temeer omdat het hier niet op particulieren maar om gemeenten gaat. Speel je een spel mee dan moet je je niet terug trekken. Het 1 id Mouws snapt niet dat men op een dergelijk rapport moet afgaan. Als Reimers- waal niet doorgaat wat voor waarde kan het dan nog hebben? Het lid van Elzakker zegt dat dat wel blijkt uit hetgeen de laatste jaren in West- Brabant is gepresteerd. Het lid Mouws vindt dat dat zijn oorzaak vindt in de ligging van West-Brabant ten opzichte van de randstad, maar niet in het feit dat West-Brabant gezien moet worde;- als ontwikkelingsgebied. Er is bijvoorbeeld geen enkele basisindustrie. Wel is het er tot nu toe rustig wonen» De voorzatter wijst er op dat daarom doorgaans een complex van oorzaken is aan te wijzen, maar niet één. Vooral aan de eerste uitgave van het rapport is veel aandacht besteed in de vakpers» Daardoor xs bij velén de aandacht op West-Brabant gevestigd. Er is uitvoerig geëtaleerd. Wat men in de regio wil is voor een gedeelte daarmee be reikt Het lid Mouws vraagt of men het omploegen van ettelijke hectaren voor een leiding straat als een resultaat gezien moet worden. De eerste opzet was een achterlijke streek nieuw leven in te blazen en dat is naar zijn mening niet gelukt. Wethouder van Wezel betreurt het eveneens dat er gemeenten zijn die nu uit de boot stappen. Na vijf, zes jaar is ieder plan wel achterhaald, maar het plan heeft zeker wel waarde en heeft die ook zeker al gehad. De voorzitter merkt op dat enige reclame altijd effect heeft. Alle vestigingen zijn niet alleen op de ligging van het gebied afgekomen; het is ook een kwestie van pre senteren. Het lid Roosenboom vraagt zich af of het dienstig kan zijn een motie aan te nemen waarbij alsnog wordt getracht de andere gemeenten tot betaling aan te zetten. Hij is het eens met het lid van Elzakker dat in het bedrijfsleven zoiets als onfatsoen/ lijk wordt gezien en dat dit zeker bij gemeenten niet te pas komt. Hij vindt dat men moet wijzen op hun verplichting om over de brug te komen. Dat zij er dan na be taling uitstappen is hun goed recht. Misschien zijn er bij de nietbetalers gemeenten die straks de grootste revenuen van dit rapport hebben. Zoiets is niet te voorspel* len. u Het lid atorm—Bosch denkt dat het lid Moum uiting wil geven aan zijn gevoel van on macht» Je hoopt middels overleg een greep te kunnen houden op de dingen die gaan ge beuren en dat blijkt nu niet waar te zijn. Als de grote industriën willen komen, dan komen ze er ook. De voorzitter is het daar niet mee eens. De Zoomweg en de Volkerakdam zouden beslist anders gelopen hebben als er geen plannen en rapporten voor gemaakt waren. Hoewel- vele plannen niet door gaan, kun je daarmee toch wel invloed uitoefenen op het vestigingsklimaat Het lid Storm-Bosch ziet de toekomst voor West-Brabant maar somber in. De voorzitter vindt dit dan een reden te meer om ernst te maken met dit soort zaken. Het lid Storm-Bosch gelooft dat de centen nog steeds belangrijk zijn. Grote indus triën die willen komen, doen dat toch wel. De voorzitter zegt dat zoiets los staat van dit rapport» Er zijn in dit rapport kei harde cijfers genoemd, zoals bijvoorbeeld een uitgroeien tot 800.000 inwoners. De raad -11- zou daarop kunnen zeggen dat zoiets niet kan en men kan zelfs van mening zijn dat bijvoorbeeld 300.000 inwoners al te veel is. Men zou bijvoorbeeld ook kunnen zeg gen dat het opkrikken van Lepelstraat tot 15.000 inwoners niet nodig is. Hij vraagt de leden of zij het eens zijn met de gedachte conclusie. Het lid Mouws vraagt wat daarmee wordt bedoeld. De voorzitter licht toe dat daarmee wordt te kennen gegeven dat nen nooit kan blij ven staan, bij een bepaald plan» Het is een procesmatig iets dat zich niet laat vast leggen. Het plan bevat nuttige ideëen waarop verder gewerkt kan worden. Punt 33 Het lid Scmers spreekt zijn dank uit voor de gedane toezegging. Punt 34 Het lid Roosenboom vinat het antwoord van het college geen betrekking hebben op de geste'de vraag. Hij had graag een concreet antwoord gezien. De voorzitter antwoordt dat dat niet kon omdat de formulering van de vraag - ramme lt r er is maal niet gebleken dat men niet happig op het project is. De formulering waa daarom vreemd. Het is wel een feit dat de aanvraag tot op heden nog niet is ge honoreerd, maar dat wil niets zeggen. Het 1.11 Storm-Bosch meent dat het gaat om het woordje moeilijkheden. De voorzitter zegt dat het college niet op moeilijkheden is gestuit. Halsteren moet zoals lédereen in de rij gaan staan. We hebben voortdurend al iets gehad en men kan moeilijk alles ineens hebben. Punt 8 7 Het lid Somers vraagt of het college termen aanwezig acht om de bescheiden van de Hinderwet voor een ieder ter inzage te leggen. De voorzitter antwoordt dat die bescheiden straks bij de te volgen procedure voor een ieder ter visie komen. Het lid Somers informeert wanneer dat het geval zal zijn. De voorzitter weèt dat niet omdat Halsteren in dit geval geen bevoegde instantie is. Het lid Somers wijst er op dat volgens artikel 22 van de Hinderwet Halsteren de stuk- t ken van de provincie krijgt ter afdoening. v De voorzitter licht toe dat dit ook voor Bergen op Zoom geldt. v Het lid Storm-Bosch zegt dat er voor haar wel aanleiding bestond om nadere informatie '7k4k' in te winnen. De mensen van General Electric zijn daartoe/4rok bereid. Dat er ook be- langstelling voor is, is wel gebleken op de twee avonden dienaangaande die haar groe- i»-//-Per^n£ heeft georganiseerd, i. De voorzitter vindt dat er geen termen aanwezig zijn om er één bedrijf uit te pakken 1^ en op tafel te leggen, terwijl er daarnaast nog vele andere bedrijven zijn die hinder Veroorzaken of kunnen veroorzaken. Hot lid Storm-Bosch weet dat dit een fabriek is waarmee men voorzichtig moet zijn. Uit -irtft5rïi(aTrw?"d^^ bedrijf is gebleken dat er zaken worden opgeslagen waarvoor men wel angstig mag zijn en zij dacht dat ook de bevolking, - vooral door onwetendheid - angstig is. *De voorzitter zegt dat er binnen de gemeente bedrijven werken met uiterst giftige stoffen, maar waarvoor men geen angst heeft omdat men er niets vanaf weet. We zullen 'zoiets moeten overlaten aan de bevoegde instanties en het ligt zeker niet op de weg van de gemeente een bepaald bedrijf uit te nodigen openheid van zaken te geven. Het lid Storm-Bosch zou het op prijs stellen indien de bevolking gewezen werd op haar bevoegdheden inzake de Hinderwet. De voorzitter antwoordt dat het denkbaar is in het mededelingenblad uiteen te zetten hoe de Hinderwet in elkaar zit.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1973 | | pagina 117