-10- Het lid Klaassen acht het niet uitgesloten dat men duurder uit zal zijn als hij Samson. ,n De voorzitter zou niet weten waarom, maar het zou natuurlijk wel kunnen.^ Het lid Mens vindt dat een overheidslichaam de prikkel mist om economisch te wer- ken m De voorzitter zegt dat daar tegenover staat dat de particulier op winst mikt Het blijft natuurlijk wel een gok omdat men nog weinig afweet van de organisatie of de mensen die het moeten gaan waarmaken. Het lid Klaassen vraagt of men gedwongen is te veranderen. De voorzitter antwoordt dat dit in het "belang is van de privacy. Het lid Klaassen vindt het zeer helangrijk dat men nu ook gehruik kan maken van de gegevens van andere gemeenten. Het lid Mouws informeert of er over een afgevaardigde gestemd moét worden. De voorzitter zegt dat dat later aan de orde komt» Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. 18. WIJZIGINGEN GEMEENTEBEGROTING 60e wijziging gemeentebegroting 1972 (overboeking lopende kapitaalsuitgaven) Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wet houders besloten. 64e wijziging gemeentebegroting 1972 (premies woningverbetering) Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wet houders besloten. 65e wijziging gemeentebegroting 1972 (uitbreiden sportpark "De Beek" met_een_paar- densportterrein) Het lid Somers vraagt of de vereniging zelf ook wordt ingeschakeld. De voorzitter antwoordt dat er meerdere malen overleg is geweest. Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wet houders besloten. 66e wijziging gemeentebegroting 1972 (diverse posten) Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wet houders besloten. BEHANDELING OVERIGE PUNTEN VAN" DE INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN Punt 21 en 23 Het lid Somers wil punt 21 koppelen aan 25 en vraagt wat het verschil is. Alleen e datum van inkomen is verschillend voor de rest gaat het over hetzelfde onder werp en hetzelfde bedrag. De voorzitter antwoordt dat het een betrekking heeft op het aankoopbesluit en het andere op de begrotingswijziging. -11- Punt 30 Het lid Klaassen informeert wat er nu met de grond gaat gebeuren. De voorzitter antwoordt dat een nieuwe gegadigde een plan voor meergezinshuizen in onderzoek heeft. Het lid Roosenboom dacht dat de raad die mogelijkheid ingetrokken had; naar zijn mening stond dat destijds in het voorstel. De voorzitter licht toe dat destijds is besloten het oprichten van twee landhui zen te bevorderen, maar het bestemmingsplan is niet gewijzigd. Het lid Roosenboom weet goed dat hij toen gezegd heeft akkoord te gaan met de wijziging van het bestemmingsplan, maar niet met de prijs van de grond. De voorzitter zegt dat het raadsbesluit de bestemming niet heeft veranderd. Het lid Mens vraagt of er niet meer gegadigden voor een landhuis op dit plekje zijn. De voorzitter heeft daaromtrent niets vernomen. Punt 35 Het lid Klaassen neemt aan dat het wel even kan duren aleer de permanente bouw wordt gerealiseerd, maar hoe zit het met de kleuters. De voorzitter antwoordt dat ook voor de kleuters naar een permanent gebouw wordt gestreefd. Het lid Klaassen vindt het speciaal voor die kleintjes bezwaarlijk en gevaarlijk als ze niet in de Rode Schouw zelf naar school kunnen. De voorzitter licht toe dat men keus heeft uit deze twee mogelijkheden, namelijk dubbel bouwen en dubbel geld uitgeven of ineens een definitief gebouw plaatsen met een moeilijke aanloopperiode, maar waarbij dan geld bespaard wordt. Het lid Mouws vindt wel dat men de consequenties moet aanvaarden. Het blijft een gevaarlijke oversteek, ook bij een verbeterd kruispunt. Hij denkt dat een oplos sing zou kunnen zijn het laten rijden van een busje vanuit de Rode Schouw of toch wel op zijn minst het inschakelen van verkeersbrigadiertjes. Men moet geen ongeluk afwachten, maar zorgen voor een optimale veiligheid. De voorzitter is het daar mee eens, maar wijst er op dat diezelfde situatie voor vele kinderen nu al zo is. Hij denkt daarbij aan bijvoorbeeld de Molenbaan. Het lid Roosenboom merkt op dat het in de praktijk vaak zo gaat dat de kinderen van het basisonderwijs de kleuters mee naar school nemen. Het lid Klaassen vindt dat twee kinderen samen eerder afgeleid zijn dan één af zonderlijk en de situatie daar alleen maar gevaarlijker door wordt. Het lid van Elzakker vindt het kruispunt Vogelenzang zeker zo gevaarlijk. Het lid Storm-Bosch zou niet graag met schoolgaande kinderen in de Rode Schouw willen wonen. Zij pleit er voor om met de schoolbesturen hierover contact op te nemen en hun te wijzen op de aspecten die in het nadeel van hun voorstel werken, zoals bijvoorbeeld het verkeer en de te grote klassen in het dorp. De voorzitter licht toe dat de scholen geen nood of semi-permanent gebouw wil len. Zij streven direkt naar een definitief gebouw. Uit een gesprek bleek ech ter wel de tweeslachtigheid, want toen men zich uitsprak voor een permanent ge bouw kwam toch weer het idee naar boven om tijdelijk één of twee noodlokalen op te richten. Het is echter wel zo dat als men een voorlopig gebouw heeft, het lang kan duren eer men een permanent gebouw heeft. Het lid Roosenboom meent dat in de Wouwse Plantage de provincie overstag is ge gaan en daar op de provinciale weg een voetgangersoversteekplaats heeft aange legd. Het lid Clarijs vindt dat de ouders zelf in de eerste plaats verantwoordelijk moeten blijven. Op de Oude Molen hebben de moeders zelf het oversteken georga niseerd.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1972 | | pagina 99