De voorzitter ontkent dat ten stelligste. In de "burgemeesterskring is veel gesproken over democratisering en men wil de iaden er juist zo veel mogelijk "bij "betrekken. De raadsleden maken het straks met 26 man uit, niet de "burgemeesters die slechts een adviserende stem hebben. Het lid van Eekelen acht het niet mogelijk dat ieder raadslid capa bel is alles te kunnen bestuderen en daarnaast voldoende inzicht heeft o alle consequenties te kunnen overzien. De voorzitter licht toe dat men met een grote club niet gèmakkelijk uit de voeten kan en dat er dan ook vele commissies gevormd zullen worden en dat daar de raadsleden hun invloed kunnen uitoefenen. Men zal moe ten specialiseren. Een grote raad kan dat allemaal niet bedisselen. Hoe groter de bestuurlijke opzet, hoe verder men mak ookmnde problemen afstaat. Het lid de Khijf-Klaassen vraagt hoe men bijvoorbeeld een brandweer re gionaal moet zien. De voorzitter antwoordt dat het in zo'n geval bijvoorbeeld zal gaan om uniforme regelingen, brandpreventie, kostbare alarmering, aanschaffing voor ongeregeld gebruik. Het brandblussen zelf blijft daarentegen een plaatselijke zaak en blijft, zelfs bij assistentie, onder het verantwoor delijke commando van de plaatselijke brandweercommandant. Het lid van Elzakker merkt op dat niet iedere gemeente bij machte is om alles aan te schaffen. Zoals de regionale brandweer nu in elkaar is gezet biedt hij iedere gemeente voordeel en veiligheid. Wel is hij van mening dat de regio Bergen op Zoom-Roosendaal groot genoeg is. Wordt hij nog groter dan is het te onoverzichtelijk. Het lid Roosenboom gelooft dat men teveel in details afdaalt. Het thema dat nu aan de orde is gaat over het al of niet meedoen en de even' tuele consequenties. Naar zijn mening is ook het gevaar niet denkbeel dig dat in de verre toekomst de provincies overbodig zullen worden en wordt het dan in het bestuurlijke vlak niet moeilijker. De voorzitter acht het niet ondenkbaar dat het gewest in de plaats zal komen van de provincie, maar het gewest staat wel veel dichter bij de gemeente dan de provincie. Het lid Roosenboom gelooft dat de raden een behoorlijke veer zullen moe ten laten. De voorzitter antwoordt dat over alle punten die hier reeds zijn ge noemd in het gewest wordt gefilosofeerd maar dat de raden het uitma ken. Zolang de raad niets overdraagt raakt ze ook niets kwijt en mocht het een of andere besluit tot onbillijkheid leiden dan kan men zich wenden tot Gedeputeerde Staten. Het lid Roosenboom heeft gelezen dat men de gewestvorming een politie ke dwaling noemt. Het gereed komen van de betreffende wet kan ook nog jaren duren. Inmiddels gaat Halsteren voor vele regelingen samen met Bergen op Zoom, hetgeen beslist niet onvoordelig werkt. De voorzitter zegt dat een nadeel is dat wij in de meeste gevallen niet meer doen dan betalen, zoals bijvoorbeeld bij het woonwagenkamp. Het lid Roosenboom vraagt zich af het gewest ook niet goed zou kunnen functioneren indien de colleges wat vaker tesamen kwamen en de raden een of tweemaal per jaar. Maakt nen een apart lichaam dan krijgt men een apart ambtenaren-apparaat, een aparte voorzitter en hij vraagt zich af of dat voor Halsteren nog wel voordelen kan opleveren nu het al zove1 met Bergen op Zoom heeft geregeld. De voorzitter zegt dat dit kreupel gaat door het ontbreken van de demo cratische controle. Het lid Roosenboom gelooft niet in veel meer voordelen, wel in veel meei kosten. Moet men nu al op de komende wet vooruit hollen? Hij wijst er op dat hij alles bewust negatief benadert omdat de positieve kanten al in het boek vermeld zijn. Ook vindt hij het vreemd dat de ambtenaren er niet bij worden betrokken. Over hun hoofden heen wordt een regeling getrof fen, waarbij zij zelf zijn betrokken. De voorzitter neemt als voorbeeld de vleeskeuringsdienst. De admini stratie van deze gemeenschappelijke regeling wordt bijgehouden door een ambtenaar van de gemeente Steenbergen. Deze ipan zal straks dit postje verliezen en verder blijft alles bij het oude. Betreft het zaken op grote schaal .zoals bijvoorbeeld reiniging of hinderwetspolitie dan wor den deze mensen overbodig bij- de gemeente, maar zullen ze gezien hun kennis en ervaring veelal door het gewest worden overgenomen. Het lid Sinke is van mening dat de regio niet te groot moet zijn wil men ieders belangen goed kunnen behartigen. Het lid Roosenboom is van mening dat Halsteren zich straks uit moet spreken voor een regio Bergen op Zoom - Roosendaal. Het lid Mouws merkt op dat de raad een enorm goede vertegenwoordiger zal moeten hebben wil men niet met zich laten sollen. De voorzitter vraagt hoe de"raad straks op de radendag wil spreken. Per fractie of bijvoorbeeld tvvee voor de gehele raad. Hij kan niet aanraden om de burgemeester daar voor te nemen. Het lid Roo senboom gelooft niet dat men teveel in details zal moeten aftreden. De voorzitter meent dit ook te moeten ontraden, tenzij het voor de be trokkene een principiële zaak betreft. Het lid Mens zegt dat de stemmenverhouding overeenkomstig artikel 12 hem niet erg lekker zit. De voorzitter zegt dat dit ook een belangrijk punt is en er andere mo gelijkheden denkbaar zijn. Men kan de zaak echter niet forceren. Ergens is er een grens waarbij de grotere gemeenten niet meer mee doen. Waar die grens precies ligt is niet bekend. Het lid van Elzakker vindt het ook heel normaal dat een grote gemeente zich niet ophangt aan een kleine. Het lid Mouws veronderstelt dat men de stemmen zou kunnen koppelen aan het aantal raadsleden, zonder dat het gedeelte waarvoor men finan cieel verantwoordelijk is hoeft te veranderen. Het lid Roosenboom ziet het- toch wel als pluspuntidat men hier zit met twee grote gemeenten die eikaars rivalen zijn. Hij zou het erger vinden als er maar één grote was. Het lid van Elzakker doet als voorstel dat twee leden het woord voeren namens de raad en wel de leden Mouws en Sinke. De raad kan zich met dit voorstel verenigen. De voorzitter tekent hierbij aan dat de andere leden de mogelijkheid hebben om zonodig in te springen en mocht een ander met een uitgekiend voorstel komen dan kan er ruggespraak worden gehouden. Niets meer aan de orde zijnde en geen der raadsleden meer het woord verlangende wordt deze informatieve bijeenkomst door de voorzitter ge sloten om 22.25 uur.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1972 | | pagina 75