De voorzitter ontkent dat ten stelligste. In de "burgemeesterskring
is veel gesproken over democratisering en men wil de iaden er juist
zo veel mogelijk "bij "betrekken. De raadsleden maken het straks met
26 man uit, niet de "burgemeesters die slechts een adviserende stem
hebben.
Het lid van Eekelen acht het niet mogelijk dat ieder raadslid capa
bel is alles te kunnen bestuderen en daarnaast voldoende inzicht heeft o
alle consequenties te kunnen overzien.
De voorzitter licht toe dat men met een grote club niet gèmakkelijk uit
de voeten kan en dat er dan ook vele commissies gevormd zullen worden
en dat daar de raadsleden hun invloed kunnen uitoefenen. Men zal moe
ten specialiseren. Een grote raad kan dat allemaal niet bedisselen.
Hoe groter de bestuurlijke opzet, hoe verder men mak ookmnde problemen
afstaat.
Het lid de Khijf-Klaassen vraagt hoe men bijvoorbeeld een brandweer re
gionaal moet zien.
De voorzitter antwoordt dat het in zo'n geval bijvoorbeeld zal gaan om
uniforme regelingen, brandpreventie, kostbare alarmering, aanschaffing
voor ongeregeld gebruik. Het brandblussen zelf blijft daarentegen een
plaatselijke zaak en blijft, zelfs bij assistentie, onder het verantwoor
delijke commando van de plaatselijke brandweercommandant.
Het lid van Elzakker merkt op dat niet iedere gemeente bij machte is
om alles aan te schaffen. Zoals de regionale brandweer nu in elkaar is
gezet biedt hij iedere gemeente voordeel en veiligheid. Wel is hij van
mening dat de regio Bergen op Zoom-Roosendaal groot genoeg is. Wordt
hij nog groter dan is het te onoverzichtelijk.
Het lid Roosenboom gelooft dat men teveel in details afdaalt. Het
thema dat nu aan de orde is gaat over het al of niet meedoen en de even'
tuele consequenties. Naar zijn mening is ook het gevaar niet denkbeel
dig dat in de verre toekomst de provincies overbodig zullen worden
en wordt het dan in het bestuurlijke vlak niet moeilijker.
De voorzitter acht het niet ondenkbaar dat het gewest in de plaats zal
komen van de provincie, maar het gewest staat wel veel dichter bij de
gemeente dan de provincie.
Het lid Roosenboom gelooft dat de raden een behoorlijke veer zullen moe
ten laten.
De voorzitter antwoordt dat over alle punten die hier reeds zijn ge
noemd in het gewest wordt gefilosofeerd maar dat de raden het uitma
ken. Zolang de raad niets overdraagt raakt ze ook niets kwijt en mocht
het een of andere besluit tot onbillijkheid leiden dan kan men zich
wenden tot Gedeputeerde Staten.
Het lid Roosenboom heeft gelezen dat men de gewestvorming een politie
ke dwaling noemt. Het gereed komen van de betreffende wet kan ook nog
jaren duren. Inmiddels gaat Halsteren voor vele regelingen samen met
Bergen op Zoom, hetgeen beslist niet onvoordelig werkt.
De voorzitter zegt dat een nadeel is dat wij in de meeste gevallen niet
meer doen dan betalen, zoals bijvoorbeeld bij het woonwagenkamp.
Het lid Roosenboom vraagt zich af het gewest ook niet goed zou kunnen
functioneren indien de colleges wat vaker tesamen kwamen en de raden
een of tweemaal per jaar. Maakt nen een apart lichaam dan krijgt men
een apart ambtenaren-apparaat, een aparte voorzitter en hij vraagt zich
af of dat voor Halsteren nog wel voordelen kan opleveren nu het al zove1
met Bergen op Zoom heeft geregeld.
De voorzitter zegt dat dit kreupel gaat door het ontbreken van de demo
cratische controle.
Het lid Roosenboom gelooft niet in veel meer voordelen, wel in veel meei
kosten.
Moet men nu al op de komende wet vooruit hollen? Hij wijst er op dat hij
alles bewust negatief benadert omdat de positieve kanten al in het
boek vermeld zijn. Ook vindt hij het vreemd dat de ambtenaren er niet
bij worden betrokken. Over hun hoofden heen wordt een regeling getrof
fen, waarbij zij zelf zijn betrokken.
De voorzitter neemt als voorbeeld de vleeskeuringsdienst. De admini
stratie van deze gemeenschappelijke regeling wordt bijgehouden door een
ambtenaar van de gemeente Steenbergen. Deze ipan zal straks dit postje
verliezen en verder blijft alles bij het oude. Betreft het zaken op
grote schaal .zoals bijvoorbeeld reiniging of hinderwetspolitie dan wor
den deze mensen overbodig bij- de gemeente, maar zullen ze gezien hun
kennis en ervaring veelal door het gewest worden overgenomen.
Het lid Sinke is van mening dat de regio niet te groot moet zijn wil
men ieders belangen goed kunnen behartigen.
Het lid Roosenboom is van mening dat Halsteren zich straks uit moet
spreken voor een regio Bergen op Zoom - Roosendaal.
Het lid Mouws merkt op dat de raad een enorm goede vertegenwoordiger
zal moeten hebben wil men niet met zich laten sollen.
De voorzitter vraagt hoe de"raad straks op de radendag wil spreken.
Per fractie of bijvoorbeeld tvvee voor de gehele raad. Hij kan niet
aanraden om de burgemeester daar voor te nemen.
Het lid Roo senboom gelooft niet dat men teveel in details zal moeten
aftreden.
De voorzitter meent dit ook te moeten ontraden, tenzij het voor de be
trokkene een principiële zaak betreft.
Het lid Mens zegt dat de stemmenverhouding overeenkomstig artikel 12
hem niet erg lekker zit.
De voorzitter zegt dat dit ook een belangrijk punt is en er andere mo
gelijkheden denkbaar zijn. Men kan de zaak echter niet forceren. Ergens
is er een grens waarbij de grotere gemeenten niet meer mee doen.
Waar die grens precies ligt is niet bekend.
Het lid van Elzakker vindt het ook heel normaal dat een grote gemeente
zich niet ophangt aan een kleine.
Het lid Mouws veronderstelt dat men de stemmen zou kunnen koppelen
aan het aantal raadsleden, zonder dat het gedeelte waarvoor men finan
cieel verantwoordelijk is hoeft te veranderen.
Het lid Roosenboom ziet het- toch wel als pluspuntidat men hier zit
met twee grote gemeenten die eikaars rivalen zijn.
Hij zou het erger vinden als er maar één grote was.
Het lid van Elzakker doet als voorstel dat twee leden het woord voeren
namens de raad en wel de leden Mouws en Sinke.
De raad kan zich met dit voorstel verenigen.
De voorzitter tekent hierbij aan dat de andere leden de mogelijkheid
hebben om zonodig in te springen en mocht een ander met een uitgekiend
voorstel komen dan kan er ruggespraak worden gehouden.
Niets meer aan de orde zijnde en geen der raadsleden meer het woord
verlangende wordt deze informatieve bijeenkomst door de voorzitter ge
sloten om 22.25 uur.