De voorzitter licht toe dat men een hogere ambtenaar moeilijk in een woningwetwoning kan stoppen en het is nog steeds dikwijls een der eerste vragen bij een sollicitatie"Waar en hoe kan ik wonen?". Het is dan ook belangrijk als men een woning aan te bieden heeft. Het lid van El zakker vindt dat de woning wel aan zijn doel zou be ogen als men bij het betrekken van de woning de voorwaarde er aan zou verbinden dat bij het verlaten van de gemeentedienst tevens de woning verlaten moet worden. In dat geval kan hij met het voor stel meegaan. De voorzitter merkt op dat de urgentie naar een woning wel geringer is geworden, maar dat het hebben van deze woning toch wel zijn voor deel kan bieden. Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. 26e wijziging gemeentebegroting 1972. (diverse posten). Het lid Clarijs wil er op wijzen dat het jeugdgebouw in korte is gere aliseerd en dat er niet veel geld bij hóeft. Hij vindt het wel een gunstig beeld geven als men f 3-600,denkt terug1* te krijgen. De voorzitter zegt dat deze post slechts een raining is, maar dat het wel een gunstig punt is. Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. 226_wijziging_gemeeentebegroting_1_972_1_^verhoging_krediet_verbete- ring~Hadrianusschool. 7 Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burge meester en wethouders besloten. 6. VOORSTEL TOT HET VOORLOPIG GOEDKEUREN VAN EEN PLAN 101 ONTEIGENING VAN GEBOUWDE EIT ONGEBOUWDE EIGENDOMHEN. Het lid Verbogt ziet in deze gevallen de onteigening nog niet zo zitten. De voorzitter antwoordt dat het college dat ook nog niet ziet in zoverre dat gehoopt wordt dat men van het besluit geen gebruik hoeft te maken. Het dient echter ook als steun in de rug bij het aankoopbeleid. Als je overvraagt wordt hoeft men niet tot aan koop over te gaan en kan men het rustig aan laten komen op een onteigening. Het lid Verbogt dacht uit de woorden van Ir. Kuypers vernomen te hebben dat men met de realisering al een heel eind was gevorderd. De voorzitter acht het niet onmogelijk dat over een jaar bijvoorbeeld een brok subsidie los komt en men kan dat dan niet ophangen aan eigendomsverhoudingen. Het lid van El zakker merkt op dat bij een onteigening de betreffende mensen wel voldoende sterk in de schoenen staan. Het lid Verbogt voelt zich wel gerust gesteld nu blijkt dat het be sluit niet de bedoeling heeft om de mensen te pressen. De voorzitter licht toe dat dit een vrij normaal besluit is als men met de aankopen een eind is gevorderd. Meestal wordt dit besluit al in een eerder stadium genomen, waardoor men niet de kans loopt dat één eigenaar het plan laat stranden. Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. =5= BEHANDELING VAN DE OVERIC-E PUNTEN VAN DE INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN. PUNT_3 Het lid Mouws heeft in een vorige vergadering betreffende het voetpad naar de kleuterschool gevraagd wat de pastoor hier van denkt. Toen is door de voorzitter gezegd dat dit wel goed zat. Hij heeft nu echter vernomen dat dit helemaal het geval niet is en hij vindt het wel nodig dat de gemeente stappen onderneemt om wel tot aanleg van dit pad te komen. De voorzitter dat het college met verbazing heeft geconstateerd dat men er niets voor voelde. Er werd gesteld dat er geen behoefte aan was en het verkeerstechnisch niet juist was.Als Lepelstraat het zelf niet ziet dan hoeft het voor het college niet. Het lid Mouws vraagt of het pad eigendom van de gemeente is. De voorzitter zegt dat dit niet het geval is en dat het pad zelfs niet openbaar is. Het lid Mouws vindt dat het zo mogelijk door moet gaan, vooral nu het krediet er voor is. De voorzitter dacht ook wel dat het nuttig was om het pad te verhar den. Toen wij het aangeboden hebben vond men het ook goed, maar nu wordt er terug gekrabbeld. Het lid Mouws vraagt of de argumenten ook bekend zijn. De voorzitter antwoordt dat die o.a. waren: kan het niet over gemeente grond? -v/ij zien de behoefte niet- storing van het onderwijs - het kan door de Wethouder BogersstraatDe gemeente kan het pad moeiliik op dringen. Wethouder van Wezel licht toe dat het voor het college een volslagen verrassing was. Hij had dit van zo een instantie op zo'n manier niet verwacht en betreurt deze gang van zaken ten zeerste. Het lid Sinke oppert de mogelijkheid om het doprscomitéHiLerover te benaderen. Wethouder van Wezel antwoordt dat die ook blijkbaar gezegd hebben er geen behoefte aan te hebben. De voorzitter vindt dat die behoefte wel aanwezig is. Ook het school bestuur is er voor en dat argument hebben wij ook medegedeeld. Mis schien komt er alsnog een reactie op. punt_10._ Het lid Clari.is vraagt waarom Halsteren hierbij is aangesloten en bijvoor beeld niet bij Bergen op Zoom. De voorzitter antwoordt dat dit historisch zo is gegroeid. Wel wordt er al jaren gepraat over een herverkaveling, maar een van de grote problemen is dat een archivaris niet graag iets los laat en evenmin er graag iets bijneemt. Nieuw-Vossemeer heeft ook pas gevraagd om aan te kunnen sluiten. Hoewel Halsteren niets met Zundert heeft te maken is er via de waterschapsproblematiek toch v/el een gemeenschappelijke noemer en de archivaris ervaart deze verspreiding niet als hinderlijk. Het lid Mouws vindt dat Halsteren blij moet zijn dat ze er bij horen. De uitgaven die worden gepubliceerd vindt hij bijzonder geslaagd, hoe wel Halsteren er daarbij naar zijn mening bekaaid vanaf komt.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1972 | | pagina 65