De voorzitter voelt ook wel voor dit idee,en alleen dan tot sluiting over te gaan als de omstandigheden dat vragen. Het lid Cl ar ijs denkt wel dat het nogal wat achterdocht zal wekken als de vergaderingen open en dicht gaan. Ook vindt hij nogal wat negatieve punten in het voorstel staan, maar diver se zaken meent hij wel te moeten onderschrijven. Hij vraagt of de commissie ad hoe openheid elke commissie appart onder de loupe heeft, genomen en in hoeverre deze zich leent voor openhaarheid. De voorzitter antwoordt 'bevestigend. Het lid Clarijs vraagt tevens of er ook contact is geweest met de voorzitters van die commissies. De voorzitter antwoordt dat dat niet gedaan is. Mochten er pun ten zijn die moeilijk in het openbaar behandeld kunnen worden dan moet de betreffende voorzitter zo wijs zijn om de deuren te slui ten. Het lid Clarijs veronderstelt dat het meerdere malen zal voor komen dat er totaal geen bezoek zal zijn. De voorzitter geeft toe dat dat niet geeft. De andere dag kan men in de krant lezen wat er besloten is. Zodoende heeft de open baarheid toch zijn vruchten afgeworpen. Het lid Clarijs kan met het voorstel akkoord gaan, hoewel hij het jammer vindt als de pers na bijvoorbeeld een kwartiertje naar huis kan. De voorzitter zegt dat dit de risico van het vak is. Wethouder van Y^ezel gelooft dat in de praktijk dergelijke punten aan het eind of voor het begin van de vergadering behandeld zullen worden, en in het algemeen niet tijdens de vergaderingen. De 'voorzitter merkt op dat er sprake zou zijn van een ideale ver houding als men op zo'n moment kon zeggen tegen de pers: "je kunt blijven zitten, maar hierover niets openbaar maken". Het lid Storm-Bosch gelooft ook wel dat er in het begin weinig publiek zal zijn, maar zoiets moet groeien. Men moet er aan wen nen en de mensen er ook opmerkzaam op maken. Het lid Mens is wel gelukkig met de redactie van artikel 11. Aan de hand hiervan kan een ieder zijn eigen standpunt bepalen. Wel vraagt hij wat de doelstelling van de in te stellen commissie is. Hebben die al een taak? Gaan ze bijvoorbeeld over tot het instel len van wijkraden? Is het de bedoeling dat de raad stenen voor deze commissie aandraagt? Gaat de commissie zelf iets ondernemen? De voorzitter zegt dat alles via het college loopt. Als de com missie een of ander idee heeft dan gaat dit naar het college die het door de zeef haalt. Tot haar taak behoort alles op het gebied van deze openheid, de openbaarheid en de democratisering; kort om alles wat er toe kan bijdragen dat men zich prettig voelt. Zo kan iedereen het hebben over bijvoorbeeld een hearing, een plat tegrond, een krantje en meer van zulke zaken. Misschien zijn de ideeën snel uitgeput. Hij persoonlijk ziet de commissie niet zo dikwijls bij elkaar komen. Wel is het duidelijk een adviescollege en heeft het geen taak naar buiten. Dat wil niet zeggen dat men geen contacten kan hebben die het college stilzwijgend goedkeurt, zoals bijvoorbeeld de commissie bedrijven met de Vereniging voor Veilig Verkeer, maar het blijft een adviescollege aan burgemees ter en wethouders. Het lid Mouws is blij met de opsomming van de aangelegenheden in artikel 2. Bij punt 7 van dit artikel had hij dat graag ruimer om schreven. ge voorzitter licht toe dat onder de commissie muziekonderwijs alles valt wat maar in ruime zin met muziek te maken heeft. j°'-_de werkzaamheden van de commissie onderwijs behoort bijvoor beeld ook de peuterschool. Zo zijn er meer dingen die men naar spraakgebruik ergens onderschuif!, zonder dat men ze limitatief opsomt Zou men dit wel doen danzou men. daaruit mogen concluderen dat alles wat niet met name is genoemd niet tot het terrein van de betreffende commissie behoort. Het lid Mouws kan het daar wel mee eens zijn. Men zou dit kunnen ondervangen door toevoeging van de woorden "onder andere". Dan krijgt men een rekbaarder begrip. De voorzitter vindt het voldoende als hetgeen nu besproken is nu m de notulen wordt vastgelegd. De bedoeling blijkt dan daar uit wel. Wat je met ziet sluit je nu ook niet uit. Hij wou er liever niets aan veranderen. De voorzitter gaat over tot puntsgewijze behandeling van de voor stellen. a. Met opheffing van de commissie openheid en openbaarheid ad hoe een vaste commissie voor de verhouding gemeentebestuur burgerij in te stellen. Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burge meester en wethouders besloten. j f ^-n on"twerp toegezonden verordening regelende de samenstel ling en de bevoegdheden van de vaste commissie van advies en bijstand vast te stellen. Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burge meester en wethouders besloten. c. De thans zittende leden in de commissie openheid en openbaarheid ad hoc te benoemen tot lid van de commissie voor de verhouding gemeentebestuur-burgerij. 'viQJ'zitter zegt dat het formeel nodig is hiervoor te stemmen. Uitgebracht worden vijf maal 13 stemmen op de leden Storm-Bosch, van Tillo, Sinke, Klaassen en Mouws zodat deze met algemene stemmen zijn benoemd. Op de vraag van de voorzitter verklaren zij de benoeming aan te nemen. d. Het reglement van orde voor de raad te wijzigen conform het toe gezonden ontwerp-besluit. Het lid Mouws vindt de gestelde termijn van tien dagen om vragen te stellen nogal rijkelijk lang. Zijn groepering vergadert meestal in dezelfde week als de raadsvergadering is, en uit die vergadering rolt meestal wel een vraag. Dit zou dan niet meer tijdig ingediend kun nen worden om nog in dezelfde raadsvergadering behandeld te worden. Dat vindt hij wel bezwaarlijk. Met de huidige regeling was hij tevreden. De voorzitter antwoordt dat de huidige regeling mogelijk voor een andere gemakkelijker is, maar voor het college niet. Alvorens een antwoord kan worden gegeven is er beraad nodig van het college en zoals bekend komt dat maar eenmaal per week bij elkaar. Met deze nieuwe regeling valt er in die termijn van tien dagen altijd wel een vergadering van het college.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1972 | | pagina 60