De voorzitter voelt ook wel voor dit idee,en alleen dan tot
sluiting over te gaan als de omstandigheden dat vragen.
Het lid Cl ar ijs denkt wel dat het nogal wat achterdocht zal
wekken als de vergaderingen open en dicht gaan. Ook vindt hij
nogal wat negatieve punten in het voorstel staan, maar diver
se zaken meent hij wel te moeten onderschrijven. Hij vraagt of
de commissie ad hoe openheid elke commissie appart onder de
loupe heeft, genomen en in hoeverre deze zich leent voor
openhaarheid.
De voorzitter antwoordt 'bevestigend.
Het lid Clarijs vraagt tevens of er ook contact is geweest met
de voorzitters van die commissies.
De voorzitter antwoordt dat dat niet gedaan is. Mochten er pun
ten zijn die moeilijk in het openbaar behandeld kunnen worden dan
moet de betreffende voorzitter zo wijs zijn om de deuren te slui
ten.
Het lid Clarijs veronderstelt dat het meerdere malen zal voor
komen dat er totaal geen bezoek zal zijn.
De voorzitter geeft toe dat dat niet geeft. De andere dag kan
men in de krant lezen wat er besloten is. Zodoende heeft de open
baarheid toch zijn vruchten afgeworpen.
Het lid Clarijs kan met het voorstel akkoord gaan, hoewel hij het
jammer vindt als de pers na bijvoorbeeld een kwartiertje naar
huis kan.
De voorzitter zegt dat dit de risico van het vak is.
Wethouder van Y^ezel gelooft dat in de praktijk dergelijke punten
aan het eind of voor het begin van de vergadering behandeld
zullen worden, en in het algemeen niet tijdens de vergaderingen.
De 'voorzitter merkt op dat er sprake zou zijn van een ideale ver
houding als men op zo'n moment kon zeggen tegen de pers: "je
kunt blijven zitten, maar hierover niets openbaar maken".
Het lid Storm-Bosch gelooft ook wel dat er in het begin weinig
publiek zal zijn, maar zoiets moet groeien. Men moet er aan wen
nen en de mensen er ook opmerkzaam op maken.
Het lid Mens is wel gelukkig met de redactie van artikel 11. Aan
de hand hiervan kan een ieder zijn eigen standpunt bepalen. Wel
vraagt hij wat de doelstelling van de in te stellen commissie is.
Hebben die al een taak? Gaan ze bijvoorbeeld over tot het instel
len van wijkraden? Is het de bedoeling dat de raad stenen voor
deze commissie aandraagt? Gaat de commissie zelf iets ondernemen?
De voorzitter zegt dat alles via het college loopt. Als de com
missie een of ander idee heeft dan gaat dit naar het college die
het door de zeef haalt. Tot haar taak behoort alles op het gebied
van deze openheid, de openbaarheid en de democratisering; kort
om alles wat er toe kan bijdragen dat men zich prettig voelt.
Zo kan iedereen het hebben over bijvoorbeeld een hearing, een plat
tegrond, een krantje en meer van zulke zaken. Misschien zijn de
ideeën snel uitgeput. Hij persoonlijk ziet de commissie niet zo
dikwijls bij elkaar komen. Wel is het duidelijk een adviescollege
en heeft het geen taak naar buiten. Dat wil niet zeggen dat men
geen contacten kan hebben die het college stilzwijgend goedkeurt,
zoals bijvoorbeeld de commissie bedrijven met de Vereniging voor
Veilig Verkeer, maar het blijft een adviescollege aan burgemees
ter en wethouders.
Het lid Mouws is blij met de opsomming van de aangelegenheden in
artikel 2. Bij punt 7 van dit artikel had hij dat graag ruimer om
schreven.
ge voorzitter licht toe dat onder de commissie muziekonderwijs
alles valt wat maar in ruime zin met muziek te maken heeft.
j°'-_de werkzaamheden van de commissie onderwijs behoort bijvoor
beeld ook de peuterschool. Zo zijn er meer dingen die men naar
spraakgebruik ergens onderschuif!, zonder dat men ze limitatief opsomt
Zou men dit wel doen danzou men. daaruit mogen concluderen dat
alles wat niet met name is genoemd niet tot het terrein van de
betreffende commissie behoort.
Het lid Mouws kan het daar wel mee eens zijn. Men zou dit kunnen
ondervangen door toevoeging van de woorden "onder andere". Dan
krijgt men een rekbaarder begrip.
De voorzitter vindt het voldoende als hetgeen nu besproken is
nu m de notulen wordt vastgelegd. De bedoeling blijkt dan daar
uit wel. Wat je met ziet sluit je nu ook niet uit. Hij wou er
liever niets aan veranderen.
De voorzitter gaat over tot puntsgewijze behandeling van de voor
stellen.
a. Met opheffing van de commissie openheid en openbaarheid ad
hoe een vaste commissie voor de verhouding gemeentebestuur
burgerij in te stellen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burge
meester en wethouders besloten.
j f ^-n on"twerp toegezonden verordening regelende de samenstel
ling en de bevoegdheden van de vaste commissie van advies en
bijstand vast te stellen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burge
meester en wethouders besloten.
c. De thans zittende leden in de commissie openheid en openbaarheid
ad hoc te benoemen tot lid van de commissie voor de verhouding
gemeentebestuur-burgerij.
'viQJ'zitter zegt dat het formeel nodig is hiervoor te stemmen.
Uitgebracht worden vijf maal 13 stemmen op de leden Storm-Bosch,
van Tillo, Sinke, Klaassen en Mouws zodat deze met algemene stemmen
zijn benoemd.
Op de vraag van de voorzitter verklaren zij de benoeming aan te
nemen.
d. Het reglement van orde voor de raad te wijzigen conform het toe
gezonden ontwerp-besluit.
Het lid Mouws vindt de gestelde termijn van tien dagen om vragen te
stellen nogal rijkelijk lang. Zijn groepering vergadert meestal in
dezelfde week als de raadsvergadering is, en uit die vergadering rolt
meestal wel een vraag. Dit zou dan niet meer tijdig ingediend kun
nen worden om nog in dezelfde raadsvergadering behandeld te worden.
Dat vindt hij wel bezwaarlijk. Met de huidige regeling was hij tevreden.
De voorzitter antwoordt dat de huidige regeling mogelijk voor een
andere gemakkelijker is, maar voor het college niet. Alvorens een
antwoord kan worden gegeven is er beraad nodig van het college en
zoals bekend komt dat maar eenmaal per week bij elkaar. Met deze
nieuwe regeling valt er in die termijn van tien dagen altijd wel een
vergadering van het college.