_7_ Het lid Cl ar ijs vindt de verschillen te klein om er deze differen tiatie op na te houden. De voorzitter vreest dat Geo. opu teerde Staten bezwaar zuli.en maken als men gaat afwijken van de adviezen van de bonden. Wethouder van de Watering gelooft niet dat bij een soepele hantering dit artikel wijziging behoeft. Fe;; lid Mens dacht dat lln norm van 108,— in de verordening niet haalbaar was. Zou men de zaak vereenvoudigen tot een bedrag dan zou men dat bedrag moeten stellen op 84,Het gevoig hiervan zou zijn dat men ook niet meer de mogelijkheid heeft om iemand die extra veel gebruik maakt van zijn fiets 104,te geven. Zoiets vindt hij nu juist wel nodig, zonder dat er sprake hoeft te zijn van sin terklaas te spelen. De voorzitter dacht ook dat deze regeling in het voordeel van de mensen zelf was. Het lid Roosenboom heeft nog geen antwoord gehad op zijn vraag waai aan de technische mensen zwaardere eisen worden gesteld dan aan de administratieve. De voorzin.ter zegt dat ook dit tegelijk bij de verfijning za: worden bekeken. Wetb -uder van Wezel licht toe dat daar al een bespreking over is geweest. Het lid Roosenboom vraagt nog hoe het zit met zijn eerder aangehaal de beperking van 1.955,in plaats van f 2.044,--. De voorzitter kan hier niet met zekerheid een afdoend antwoord op geven en zegt toe dit nog te «zullen nakijken. Het lid Mouws merkt op dat dit reeds eerder is beloofd. De secretaris licht toe dat dit ook is nagegaan. Het moet fee in staan in het belang van de ambtenaren zelf. In de volgende vergadering zal hieromtrent mededeling worden gedaan. Het lid Roosenboom wijst er op dat voor alle vergoedingen m artixel 9 een vast bedrag is gesteld behalve voor het gebruik van een auto waarvoor een kilometervergoeding geldt. Dit vindt hij niet juist. Het zou nu kunnen gebeuren dat iemand die al aan zijn maximum van 4000 kilometer is zijn auto verder maar in de garage laat staan, an derzijds kan iemand die dat jaar niet aan 4000 kilometer komt zo schrijven dat hij dat aantal wel haalt. Om dat te voorkomen zou het beter zijn deze mensen ook een vast bedrag te vergoeden en hij stelt daarom voor de 4000 kilometer te schrappen en daarvoor in de plaats te stellen een bedrag van 1000,per jaar. De voorzitter licht toe dat in dat geval ook de kans beslaat dat nien de auto maar in de garage laat staan omdat men toch al een vergoeding van 1.000,in zijn zak heeft. Het lid Roosenboom zegt, dat in zo'n geval van de betreffende man eveneens gesteld kan worden dat hij geen auto nodig heeft en derhalve niet voor vergoeding in aanmerking komt. De voorzitter vindt het niet juist om ze allemaal over een kam te scheren. Het 'lid Roosenboom gelooft niet dat er behoefte aan is deze vergoe- ding op een goudschaaltje na te wegen. De een krijgt 300,— vergoediru voor zijn bromfiets en een ander 600, De een komt mogelijk iets te kort en de ander houdt misschien iets over. Dat kan dan hier ook het geval zijn. De voorzitter licht toe dat men door het bijhouden van de kilometer stand ook enig inzicht krijgt in de tijdsbesteding van de betref- 16$ 5= fende ambtenaar; ook dat is een overweging geweest. Wethouder van Wezel zegt dat dit al dikwijls in het college is be sproken. Tevens zijn er proeven genomen. De mensen zelf die er bij betrokken zijn hebben tegen het voorgestelde systeem geen bezwaar. Het lid Cl ar ijs dacht wel dat het aantal van 4000 kilometers genomen was naar aanleiding van de gehouden proef. Hij vindt dit wel het meest eerlijke systeem en is van mening dat men het zo maar moet vaststellen. Het lid Mens vindt het eveneens het meest rechtvaardige systeem. Het lid Roosenboom vraagt wat men denkt te doen als blijkt dat men wei 5000 kilometer per jaar van zijn auto gebruik maakt. Het lid Mens zegt dat men altijd de verordening naar behoefte kan wijzigen. Het lid Verbogt wijst er op dat de direkteur een vergoeding krijgt van slechts f 1.200, Als men bij dit bedrag uitgaat van een ver goeding per kilometer dan mag hij wel bijzonder zuinig rijden, want 4000 kilometer is zo op. De voorzitter antwoordt dat deze vergoeding alleen geldt voor het gebruik van de auto binnen de gemeente. Voor reizen buiten de ge meente kan hij een deklaratie indienen. Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstal van burgemeester en wethouders besloten. 6. VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN EEN SUBSIDIE AAN HET BESTUUR VAN DE PEUTER (ZAAL) SCHOOL EN VASTSTELLING 20E WIJZIGING-"VAN DE BEGROTING Het lid van Eekelen verbaast zich erover dat hetgeen is vermeld in het advies van de commissie onderwijs over Lepelstraat, niet is over genomen in het voorstel van het college. De voorzitter licht toe dat het een goed kan, naast het ander, tenzij men zegt dat het gestelde omtrent Lepelstraat als voorwaarde wordt verbonden aan het verlenen van deze subsidie. Het lid van Eekelen vraagt naar de reden om dat gedeelte van het ad vies van de commissie niet over te nemen. De voorzitter antwoordt dat daarvoor geen speciale reden aanwezig is. Het lid van Eekelen veronderstelt dat dit gedeelte wel in de doof pot was gegaan als hij er niets over gezegd had. Hij vindt het daarom wel goed als er eens aan de bel wordt getrokken. De voorzitter gelooft wel dat het college de brief aan het bestuur van de peuterschool met des te meer zekerheid zal schrijven. Het lid Klaassen zegt dat zijn fractie haar standpunt, wat zij kenbaar heeft gemaakt bij de algemene beschouwingen, heeft gewijzigd nu blijkt dat er maar twee ochtenden per week de peuterschool bezocht kan worden, waardoor hun geopperde bezwaren zijn weggenomen. Het lid Sinke stelt het op prijs dat er ook aan de minvermogenden wordt gedacht. De gehele opzet spreekt hem wel aan en als ze op deze wijze en met deze middelen slagen dan kan hij daar alleen maar waardering voor hebben. Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burgemeester en wethouders besloten.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1972 | | pagina 57