IrSroSèÏ ?fdaaf m^ofgS?oh?e^ SfAo^g zit.
Sïeïw ooH?f mining toegedaan en voelt ook wel voor
INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN.
Het lid Mouws verzoekt de punten 21, 26 en 27 aan de te
voegen en de leden Se^bete^wa^geweest deze vergadering
niet'op ^PënïSSS te Solden!'d^Salstelen toch zeker voor
95f0 een christelijke gemeente gehouden met Witte Donder-
-ne voorzitter zegt dat reects rexen-Liis stellen, maar dacht
dag door de vergadering op een e feestdag was, dat men daar-
o^in^het gehee^niet sou ta^nnen vergaderen. H^egt toe de genoem
de punten fan het eind van de J^f^^l^SlfS^hedelingen
ÏÏSr=on?ormedegvo^ïSlen van burgemeester en wethouders beslo-
ten.
t- ftNTWOOED V" ramr.EMEEStRR ffl WETHOUDF.BS OP BE AlfiWKWB BESCHOUWING
RRURCTINGEL 197 2."
een aparte vergadering. gevaq niet "beter
Het lid Kniif-Klaassen vraagt of het ook m dit gevai
SS lidrdee Klv-naassen voelt dan ook^ee^voor^en^aparte^nd.^
De voorzitter zegt dat er hij he g bezwaar
ttff' aHdf vaSehnI tevens nog
In^onderlin^overle^word^deae vergadering gepland op dinsdag 11
april 1972 om 20.00 uur.
TING»
zondlftoofdelijke stemming wordt oonform het voorstel van hurgemees-
ter en wethouders besloten.
c VOORSTEL tat7. atth STTHSTLIERING van het vakonderwijs en vaststelling
van he" 12e WIJZIGING VAIN J3E GEMEElNlEBEGRCTlbG.
Het lid Clarijs zegt het ^°^fe^;elte van dit punt nog enkele in-
lichtingenlran UwLollege en de onderwijscommissie horen, nadat ik
gisterenavond het advies van deze commissie heh gelezen.
Daarin staat: klaseen 1 en 2 80 minuten per week
handwerken? De ZeTre klassen ontvangen gedurende 1 les per week
onderwijs in dat vak.
Bij samenvoeging zullen de 2 vrouwelijke leerkrachten slechts enkele
uren aan hun éigen klas worden onttrokken.
Mijn vragen:
Hoe had U die samenvoeging gedacht? Het moet Uw college en het meren
deel van de onderwijscommissie toch bekend zijn, dat het geven van hand
werken een praktisch individuele begeleiding van de leerling vraagt,
hetgeen er op neer komt, dat één lerares op de hooguit 15 leerlingen
al een zeer zware belasting is.
De gang van zaken is verder zo, dat wanneer de meisjes in de klas
handwerken krijgen, de jongens handenarbeid of iets dergelijks doen.
Daar zit men dus bij samenvoeging met hetzelfde probleem.
Verder wordt gezegd dat de klassen 1 en 2 80 minuten krijgen; dat is
niet juist. Het zijn 2 eerste klassen, waaraan deze 80 minuten worden
besteed.
Op de St.Jozefschool is het probleem pas gekomen, toen de verhouding
van vrouwelijke en mannelijke leerkrachten van 4:5 werd teruggebracht
door allerlei omstandigheden tot 2:7, zoals het nu nog is.
Per 1 mei, maar daar wist de commissie nog niets van, gaat zelfs nog
een van de 2 onderwijzeressen met verlof, zodat men nog met 1 onderwij
zeres blijft zitten.
De frequentie waarmee deze onderwijzeres aan haar eigen klas zal worden
onttrokken in de nabije toekomst om volgens het advies van het college
en de commissie in de andere klassen handwerken te geven, wordt dan
dermate hoog dat de toestand onverantwoord wordt.
Ik wilde U daarom vragen om dit punt nog eens goed te bezien, om tot
algehele afwijzing over te gaan.
Daar het vak handwerken verplicht wordt gesteld op de scholen en het
tevens zo bijzonder nuttig is, dat blijkt toch hede ten dage maar al te
duidelijk dat het gewoon leuk en geestverrijkend is enigszins op de hoog
te te zijn van de kennis van het nuttige handwerken, zoals het werken
met pitriet, het borduren van wandkleedjes (die soms zelfs weieens
worden aangeboden) enfin, noem maar op allemaal dingen waarbij eisen
aan de fantasie worden gesteld, lijkt het mij zonder meer onverantwoord
dit zo maar van tafel te vegen.
De voorzitter antwoordt dat niet het college spreekt over samenvoe
gen van klassen, maar dat dit voornemen wordt medegedeeld door het
schoolbestuur en daar kan het college dan moeilijk bezwaar tegen ma
ken. De verhouding tussen het aantal mannelijke en vrouwelijke leer
krachten is een kwestie van beleid van het schoolbestuur en als die
verhouding inmiddels 7:2 is geworden dan moet daar wel een vraag
teken bij geplaatst worden. Overigens hebben de aanwezige dames wel
de aantekening nuttig handwerken en hij dacht, dat de zaak beslist
niet zo somber was, als door het lid Clarijs wordt afgeschilderd.
Het lid Clarijs vindt dat men deze aanvraag niet zonder meer kan af
wijzen en dat men de gelegenheid moet geven om een nieuwe aanvraag in
te dienen.
Het lid Klaassen merkt op dat er binnen korte tijd een extra leer
kracht aan de Jozefschool aangesteld kan worden. Als men dan iemand
neemt met de aantekening nuttig handwerken zijn er geen problemen
meer.
De voorzitter gelooft niet dat er nu, voor die enkele uren, wel proble
men zouden zijn.
Het lid Somers wijst er op dat de zaak nu toch wel simpel wordt ge
steld. Er is in de onderwijscommissie lang over gesproken en er is toen
gezegd dat, mocht samenvoeging in de praktijk onmogelijk zijn, dan toch
de deur blijft open staan.