IrSroSèÏ ?fdaaf m^ofgS?oh?e^ SfAo^g zit. Sïeïw ooH?f mining toegedaan en voelt ook wel voor INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN. Het lid Mouws verzoekt de punten 21, 26 en 27 aan de te voegen en de leden Se^bete^wa^geweest deze vergadering niet'op ^PënïSSS te Solden!'d^Salstelen toch zeker voor 95f0 een christelijke gemeente gehouden met Witte Donder- -ne voorzitter zegt dat reects rexen-Liis stellen, maar dacht dag door de vergadering op een e feestdag was, dat men daar- o^in^het gehee^niet sou ta^nnen vergaderen. H^egt toe de genoem de punten fan het eind van de J^f^^l^SlfS^hedelingen ÏÏSr=on?ormedegvo^ïSlen van burgemeester en wethouders beslo- ten. t- ftNTWOOED V" ramr.EMEEStRR ffl WETHOUDF.BS OP BE AlfiWKWB BESCHOUWING RRURCTINGEL 197 2." een aparte vergadering. gevaq niet "beter Het lid Kniif-Klaassen vraagt of het ook m dit gevai SS lidrdee Klv-naassen voelt dan ook^ee^voor^en^aparte^nd.^ De voorzitter zegt dat er hij he g bezwaar ttff' aHdf vaSehnI tevens nog In^onderlin^overle^word^deae vergadering gepland op dinsdag 11 april 1972 om 20.00 uur. TING» zondlftoofdelijke stemming wordt oonform het voorstel van hurgemees- ter en wethouders besloten. c VOORSTEL tat7. atth STTHSTLIERING van het vakonderwijs en vaststelling van he" 12e WIJZIGING VAIN J3E GEMEElNlEBEGRCTlbG. Het lid Clarijs zegt het ^°^fe^;elte van dit punt nog enkele in- lichtingenlran UwLollege en de onderwijscommissie horen, nadat ik gisterenavond het advies van deze commissie heh gelezen. Daarin staat: klaseen 1 en 2 80 minuten per week handwerken? De ZeTre klassen ontvangen gedurende 1 les per week onderwijs in dat vak. Bij samenvoeging zullen de 2 vrouwelijke leerkrachten slechts enkele uren aan hun éigen klas worden onttrokken. Mijn vragen: Hoe had U die samenvoeging gedacht? Het moet Uw college en het meren deel van de onderwijscommissie toch bekend zijn, dat het geven van hand werken een praktisch individuele begeleiding van de leerling vraagt, hetgeen er op neer komt, dat één lerares op de hooguit 15 leerlingen al een zeer zware belasting is. De gang van zaken is verder zo, dat wanneer de meisjes in de klas handwerken krijgen, de jongens handenarbeid of iets dergelijks doen. Daar zit men dus bij samenvoeging met hetzelfde probleem. Verder wordt gezegd dat de klassen 1 en 2 80 minuten krijgen; dat is niet juist. Het zijn 2 eerste klassen, waaraan deze 80 minuten worden besteed. Op de St.Jozefschool is het probleem pas gekomen, toen de verhouding van vrouwelijke en mannelijke leerkrachten van 4:5 werd teruggebracht door allerlei omstandigheden tot 2:7, zoals het nu nog is. Per 1 mei, maar daar wist de commissie nog niets van, gaat zelfs nog een van de 2 onderwijzeressen met verlof, zodat men nog met 1 onderwij zeres blijft zitten. De frequentie waarmee deze onderwijzeres aan haar eigen klas zal worden onttrokken in de nabije toekomst om volgens het advies van het college en de commissie in de andere klassen handwerken te geven, wordt dan dermate hoog dat de toestand onverantwoord wordt. Ik wilde U daarom vragen om dit punt nog eens goed te bezien, om tot algehele afwijzing over te gaan. Daar het vak handwerken verplicht wordt gesteld op de scholen en het tevens zo bijzonder nuttig is, dat blijkt toch hede ten dage maar al te duidelijk dat het gewoon leuk en geestverrijkend is enigszins op de hoog te te zijn van de kennis van het nuttige handwerken, zoals het werken met pitriet, het borduren van wandkleedjes (die soms zelfs weieens worden aangeboden) enfin, noem maar op allemaal dingen waarbij eisen aan de fantasie worden gesteld, lijkt het mij zonder meer onverantwoord dit zo maar van tafel te vegen. De voorzitter antwoordt dat niet het college spreekt over samenvoe gen van klassen, maar dat dit voornemen wordt medegedeeld door het schoolbestuur en daar kan het college dan moeilijk bezwaar tegen ma ken. De verhouding tussen het aantal mannelijke en vrouwelijke leer krachten is een kwestie van beleid van het schoolbestuur en als die verhouding inmiddels 7:2 is geworden dan moet daar wel een vraag teken bij geplaatst worden. Overigens hebben de aanwezige dames wel de aantekening nuttig handwerken en hij dacht, dat de zaak beslist niet zo somber was, als door het lid Clarijs wordt afgeschilderd. Het lid Clarijs vindt dat men deze aanvraag niet zonder meer kan af wijzen en dat men de gelegenheid moet geven om een nieuwe aanvraag in te dienen. Het lid Klaassen merkt op dat er binnen korte tijd een extra leer kracht aan de Jozefschool aangesteld kan worden. Als men dan iemand neemt met de aantekening nuttig handwerken zijn er geen problemen meer. De voorzitter gelooft niet dat er nu, voor die enkele uren, wel proble men zouden zijn. Het lid Somers wijst er op dat de zaak nu toch wel simpel wordt ge steld. Er is in de onderwijscommissie lang over gesproken en er is toen gezegd dat, mocht samenvoeging in de praktijk onmogelijk zijn, dan toch de deur blijft open staan.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1972 | | pagina 41