- 4 - Enige tientallen jaren geleden stond de raad nog volledig als het hoogste orgaan voor het volle bestuur der gemeente. Sedertdien is veel van wat eertijds des raads was, hetzij door hem zelf, hetzij door de wet overgegaan op het dagelijks bestuur. Andere belangrijke taken werden toevertrouwd aan commissies, stichtingen ed Op deze wijze is niet alleen de taak van de raad aanzienlijk uitgehold, maar werd ook een flink brok bestuur aan de openbaarheid onttrokken. Ook dat schept onbehagen bij de mondige burgers, die willen meedenken, meeleven en meewerken aan het welzijn van hun eigen gemeenschap. Vandaar dat de laatste jaren steeds meer stemmen opgaan om de representatieve democratie aan te vullen met participatie-democratie. De mondig geworden burger, die zich direkt betrokken voelt bij alles wat zijn persoonlijke relatie tot de locale samenleving, zijn woon- en leefmilieu, zijn voorzieningenpakket raakt, wil daarop zinvol kunnen inspelen. Ook uit deze ontwikkeling zal het gemeentebestuur de consequenties moeten trekken. Reeds eerder heb ik begrepen dat Uw raad dat ook wel wil. De vraag is alleen maar hoe? In het vlak der sociale wetenschappen zijn vele technieken ontwikkeld en methoden aangegever Wij weten echter nauwelijks wat werkelijk bruik baar is. Wat passend is voor Amsterdam, zou voor Halsteren wel eens volstrekt onbruikbaar kunnen zijn en omgekeerd. Een rustige bezinning op dit vraagstuk en de nodige voorzichtigheid lijken gewenst. Volgende maand zal in een gecombineerde ver gadering der commissies voor ruimtelijke ordening en openheid en openbaarheid het probleem van de inspraak aan de orde komen. Uiteraard toegespitst op de inspraak m.b.t.be stemmingsplannen, en uiteraard vanuit de gedachte dat participatiedemocratie veel te maken heeft met welzijn. - 5 - Een enorme belemmering op de weg naar welzijn is voor vele burgers gelegen in de kloof tussen jong en oud Gemakshalve wordt vaak de jeugd aangewezen als veroorzaker van die kloof. Het is niet daarom dat ik mij onderstaand zal bezig houden met hulp aan de jeugd. Want de gravers van die kloof staan aan beide zijden daarvan. De ouders zijn vaak veel hulp- behoevender dan de jeugd. Vele ouders komen aan een dramatische periode in hun leven, als zij komen te staan voor het proces waarin hun kind geleidelijk vezel voor vezel de band door snijdt die hem met zijn ouders en met zijn gezin verbindt, totdat zij hem tenslotte verliezen en hem -gezien zijn afwijkend gedrag- ook maatschappelijk verloren wanen. Naar het daaraan verbonden leed kan een buitenstaander slechts gissen. Deze ouders zijn overigens moeilijk te helpen. Toch heb ik met name ook aan deze ouders gedacht als ik verderop in mijn betoog het begrip "education permanente" hanteer Maar nu de jeugd. Hun probleem wordt door"de gevestigde maatschappij" afgedaan met drug en sex. Terwijl vrijwel alle jongeren andere opvattingen huldigen dan hun ouders, heeft blijkens onderzoekingen hoogstens 10% te maken gehad met drugs en de meesten nog slechts incidenteel. Drug en sex zijn dan ook meer aan te merken als gevolg dan als oorzaak van het jeugd probleem. Bezien vanuit het normenpatroon van de gevestigde maatschappij vindt in toenemende mate onaangepast gedrag plaats. Bij een minderheid der jeugd vindt dat niet alleen plaats, maar wordt het ook met opzet gedemonstreerd b.v. via de kleding. Er zijn personen die bewust aandringen op gedrags verandering. Het zijn de maatschappijcritici. Zij streven bewust onaangepast gedrag na, vanuit een innerlijke overtuiging, dat de gevestigde maat schappij op een voor velen onbevredigende wijze functioneert

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1972 | | pagina 3