Het lid Roosenboom vindt dat er bij de technische dienst mensen zijn die al lang op hun maximum zijn. Is het niet mogelijk om de schaal te veranderen en dat zodoende toch een verhoging uit de bus rolt of dat bijvoorbeeld een tus senrang wordt ingesteld. De voorzitter zegt dat het einde van het jaar het meest geschikte tijdstip is om zoiets te bekijken. De suggestie van het lid van Eekelen neemt hij over. O. vaststelling begroting dienst gemeentewerken Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. d. vaststelling begroting woningbedrijf Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. e. vaststelling begroting grondbedrijf Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. f. vaststelling begroting algemehe dienst met 1e wijziging Het lid Storm-Bosc: heeft al het een en ander kunnen putten uit het antwoord aan het lid Somers betreffende het fonds grote werken. Haar vraag is nog waarom de aan biedingsbrief wordt vergeleken met de staat 0 en wat is de reden van het verschil. De voorzitter antwoordt dat de financiën van de gemeente in beweging blijven tot een kristallisatiepunt bereikt is. Dit punt wordt bereikt door het afsluiten van de rekening. Dit is laatstelijk gebeurd per 1 januari 1971 en naar die, op dat moment werkelijke toestand, wordt de staat 0 opgemaakt. De staat 0 heeft dus be trekking op iets wat al uitgewerkt is en dat dus vast ligt. In de aanbiedings brief zijn ook cijfers van na 1 januari 1971 verwerkt. Dit zijn cijfers die bij de afdeling financiën bekend zijn, maar dikwijls nog niet precies vast staan. Deze becijfering is, hoewel zo nauwkeurig mogelijk, niet glashard. De cijfers van de aanbiedingsbrief zullen in de praktijk blijken af te wijken, maar niet veel. Het beeld tot 1971 staat vast; de cijfers tot eind 1973 zijn meer een bena dering. Het lid Mensinformeert wat de eerste wijziging inhoudt. De voorzitter zegt dat deze wijziging ook bij de stukken heeft gelegen; het houdt onder meer in de wijzigingen die de raad heeft aangebracht tijdens de begrotings behandeling, zoals de subsidies aan het Astmafonds en anderen. Het lid Roosenboom merkt op dat er bepaalde mensen zijn die op de gewijzigde brom mervergoeding achteruit gaan. Bestaat er niet zoiets als het niet kunnen verliezen van eenmaal verkregen rechten. De voorzitter antwoordt dat zoiets niet geldt voor voorwaardelijke rechten. Vol doet men niet meer aan de voorwaarde, dan vervalt ook het recht. Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. ?6o -29- 4. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN" EEN H3EUWE VERORDENING OP DE HEFFING VAN KEUR LONEN. Het lid Mouws heeft met verbijstering gelezen dat de tekorten tot op heden werden gedekt door de bedrijfsreservesmet andere woorden er was ieder dienstjaar al een tekort, maar nu zit men dan eindelijk met een werkelijk tekort van 40.000, Hij meent dan ook een groot vraagteken bij dit beleid te moeten plaatsen. Hier is net zolang uit de reserves geput totdat de kruik is gebroken. Ook heeft hij gehoord dat Philipsxand niet verder meer mee doet. Kan men zo maar uit deze dienst stappen? De voorzitter antwoordt dat het een gemeenschappelijke regeling is, die tot op he den tot grote tevredenheid heeft gewerkt. Er is niet altijd met tekorten gewerkt. Dat is iets van de laatste jaren. Een van de oorzaken is dat door een wetswijzi ging het vervoeren van vlees van de ene naar de andere gemeente niet meer keu— ringsplichtig werd. Daardoor viel er een enorm gat in de inkomsten. Mogelijk had men de tarieven -wat eerder op moeten trekken. Het lid Roosenboom dacht dat men ook bij de vleeskeuringsdiensten het regiover band propageert. De voorzitter zegt dat dat ook staat te gebeuren, maar dat de kring Steenbergen zich daar nooit druk om gemaakt heeft omdat ze nooit iets heeft gekost. Het lid van Thabo vindt het raar dat juist de huisslachtingen met veertig procent omhoog gaan, terwijl bijvoorbeeld, het slachten van een eenhoevig dier vijfentwin tig procent stijgt. Ook hier worden de minst draagkrachtigen weer het meest be last De voorzitter kan geen argumenten noemen hoe men aan deze bedragen is gekomen. Zij worden geadviseerd door de direkteur van de dienst die bij andere kringen in lichtingen heeft ingewonnen. Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. 3. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN DE GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING STREEKGEWEST WES TELIJK NOORD-BRABANT. Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wethou ders besloten. 6. WIJZIGINGEN GEMEENTEBEGROTING. 83e wijziging gemeentebegroting 1972 (diverse posten Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wethou ders besloten. 84e wijziging gemeentebegroting 1972 (aanschaf gymnastiektoestellen) Het lid Mouws vraagt of er ook prijs is opgevraagd bij andere firma's. Hij ziet maar een prijsopgaaf bij de stukken. De voorzitter neemt aan dat deze ene prijsopgaaf dient om het bedrag ongeveer te kun nen bepalen. De gunning zal plaats vinden nadat enkelen zijn geraadpleegd. Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. BEHANDELING OVERIGE PUNTEN VAN DE INGEKOMEN STOKKEN" EN MEDEDELINGEN Punt 1 Het lid Verbogf vindt het een jammerlijke zaak dat de goedkeuring eerst zo'n twee

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1972 | | pagina 139