Het lid Roosenboom vindt dat er bij de technische dienst mensen zijn die al
lang op hun maximum zijn. Is het niet mogelijk om de schaal te veranderen en
dat zodoende toch een verhoging uit de bus rolt of dat bijvoorbeeld een tus
senrang wordt ingesteld.
De voorzitter zegt dat het einde van het jaar het meest geschikte tijdstip is
om zoiets te bekijken. De suggestie van het lid van Eekelen neemt hij over.
O. vaststelling begroting dienst gemeentewerken
Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en
wethouders besloten.
d. vaststelling begroting woningbedrijf
Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en
wethouders besloten.
e. vaststelling begroting grondbedrijf
Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en
wethouders besloten.
f. vaststelling begroting algemehe dienst met 1e wijziging
Het lid Storm-Bosc: heeft al het een en ander kunnen putten uit het antwoord aan
het lid Somers betreffende het fonds grote werken. Haar vraag is nog waarom de aan
biedingsbrief wordt vergeleken met de staat 0 en wat is de reden van het verschil.
De voorzitter antwoordt dat de financiën van de gemeente in beweging blijven tot
een kristallisatiepunt bereikt is. Dit punt wordt bereikt door het afsluiten van
de rekening. Dit is laatstelijk gebeurd per 1 januari 1971 en naar die, op dat
moment werkelijke toestand, wordt de staat 0 opgemaakt. De staat 0 heeft dus be
trekking op iets wat al uitgewerkt is en dat dus vast ligt. In de aanbiedings
brief zijn ook cijfers van na 1 januari 1971 verwerkt. Dit zijn cijfers die bij
de afdeling financiën bekend zijn, maar dikwijls nog niet precies vast staan.
Deze becijfering is, hoewel zo nauwkeurig mogelijk, niet glashard. De cijfers
van de aanbiedingsbrief zullen in de praktijk blijken af te wijken, maar niet
veel. Het beeld tot 1971 staat vast; de cijfers tot eind 1973 zijn meer een bena
dering.
Het lid Mensinformeert wat de eerste wijziging inhoudt.
De voorzitter zegt dat deze wijziging ook bij de stukken heeft gelegen; het houdt
onder meer in de wijzigingen die de raad heeft aangebracht tijdens de begrotings
behandeling, zoals de subsidies aan het Astmafonds en anderen.
Het lid Roosenboom merkt op dat er bepaalde mensen zijn die op de gewijzigde brom
mervergoeding achteruit gaan. Bestaat er niet zoiets als het niet kunnen verliezen
van eenmaal verkregen rechten.
De voorzitter antwoordt dat zoiets niet geldt voor voorwaardelijke rechten. Vol
doet men niet meer aan de voorwaarde, dan vervalt ook het recht.
Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burgemeester en
wethouders besloten.
?6o
-29-
4. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN" EEN H3EUWE VERORDENING OP DE HEFFING VAN KEUR
LONEN.
Het lid Mouws heeft met verbijstering gelezen dat de tekorten tot op heden werden
gedekt door de bedrijfsreservesmet andere woorden er was ieder dienstjaar al een
tekort, maar nu zit men dan eindelijk met een werkelijk tekort van 40.000,
Hij meent dan ook een groot vraagteken bij dit beleid te moeten plaatsen. Hier is
net zolang uit de reserves geput totdat de kruik is gebroken. Ook heeft hij gehoord
dat Philipsxand niet verder meer mee doet. Kan men zo maar uit deze dienst stappen?
De voorzitter antwoordt dat het een gemeenschappelijke regeling is, die tot op he
den tot grote tevredenheid heeft gewerkt. Er is niet altijd met tekorten gewerkt.
Dat is iets van de laatste jaren. Een van de oorzaken is dat door een wetswijzi
ging het vervoeren van vlees van de ene naar de andere gemeente niet meer keu—
ringsplichtig werd. Daardoor viel er een enorm gat in de inkomsten. Mogelijk had
men de tarieven -wat eerder op moeten trekken.
Het lid Roosenboom dacht dat men ook bij de vleeskeuringsdiensten het regiover
band propageert.
De voorzitter zegt dat dat ook staat te gebeuren, maar dat de kring Steenbergen
zich daar nooit druk om gemaakt heeft omdat ze nooit iets heeft gekost.
Het lid van Thabo vindt het raar dat juist de huisslachtingen met veertig procent
omhoog gaan, terwijl bijvoorbeeld, het slachten van een eenhoevig dier vijfentwin
tig procent stijgt. Ook hier worden de minst draagkrachtigen weer het meest be
last
De voorzitter kan geen argumenten noemen hoe men aan deze bedragen is gekomen.
Zij worden geadviseerd door de direkteur van de dienst die bij andere kringen in
lichtingen heeft ingewonnen.
Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burgemeester en
wethouders besloten.
3. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN DE GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING STREEKGEWEST WES
TELIJK NOORD-BRABANT.
Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wethou
ders besloten.
6. WIJZIGINGEN GEMEENTEBEGROTING.
83e wijziging gemeentebegroting 1972 (diverse posten
Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wethou
ders besloten.
84e wijziging gemeentebegroting 1972 (aanschaf gymnastiektoestellen)
Het lid Mouws vraagt of er ook prijs is opgevraagd bij andere firma's. Hij ziet maar
een prijsopgaaf bij de stukken.
De voorzitter neemt aan dat deze ene prijsopgaaf dient om het bedrag ongeveer te kun
nen bepalen. De gunning zal plaats vinden nadat enkelen zijn geraadpleegd.
Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burgemeester en
wethouders besloten.
BEHANDELING OVERIGE PUNTEN VAN DE INGEKOMEN STOKKEN" EN MEDEDELINGEN
Punt 1
Het lid Verbogf vindt het een jammerlijke zaak dat de goedkeuring eerst zo'n twee