-26- De voorzitter gelooft niet dat er in het algemeen behoefte is aan snelheidsbeper kingen buiten de bebouwde kom.Een uitzondering is mogelijk de Erasmusweg, maar hij dacht niet dat dat een dringende zaak was. Overigens is het wel mogelijk, maar moet het wel via Gedeputeerde Staten lopen. De coördinatie van werksoorten be treffende volksgezondheid en maatschappelijk werk is maar tot bepaalde hoogte mogelijk, gezien het toch wel grote verschil in werk. De gezinszorg, het maat schappelijk werk en opbouwwerk zit al in één gebouw en dat gaat heel goed. Mo menteel ziet hij geen verdere mogelijkheden. De waterleidingtarieven behoeven ministeriële goedkeuring. De verschillen in prijs zijn ontstaan door fusies en bruidschatten. De bruidschat van Iholen bijvoorbeeld was negatief, omdat de aan deelhouders in het verleden verzuimd hadden de tekorten aan te zuiveren. De nodige fusie kon alleen worden aangegaan als de schulden werden aangevuld. Dat is onder andere gebeurd middels verhoging van de tarieven. Het verschil in prijs is overigens een aflopende laak. De minister vindt de watervoorziening van zo'n vitaal belang dat het in de toekomst nationaal geregeld moet worden. Overigens heeft Halsteren bij de watermaatschappij alle inspraak die men maar wenst en hoe wel Halsteren geen aandeelhouder is wordt ze per traditie voor alle vergaderingen uitgenodigd. Hoe men in Goirle aan de genoemde prijs komt is hem niet bekend en hij zou de Wo ningstichting willen verzoeken ciaar eens in te duiken. Dat welstand de bouwwerken vooral architectonisch bekijken is op de eerste plaats hun opdracht. Hij is het er wel mee eens dat soms onuitvoerbare adviezen worden verstrekt, maar het college is dan wel zo verstandig dat van het advies wordt afgeweken en toch bouwvergunning wordt verleend. In de praktijk valt het dus wel mee. Betreffende het vlekkenplan wordt terecht opgemerkt dat de raad iets weggeeft. Daar staat tegenover r;at de raad er ook iets voor terug krijgt. Vroeger nam de raad een voorbereidingsbesluit zonder dat ze wist wat er in het betreffende ge bied zou komen. Hu wordt bij het voorstel gezegd, wat men in het plan voornemens is op te nemen. Ook is de afspraak gemaakt dat de commissie ruimtelijke ordening alle bouwplannen te zien krijgt. Bij herhaling krijgen die dan ook alle plannen op tafel. De raad heeft ook een stuk vertrouwen aan die commissie gegeven. Een belasting op de reinigingsrechten is waarschijnlijk niet mogelijk omdat het een retributie betreft. Het lid Sinke wijst er op dat in Middelburg geen reinigingsrechten meer worden geheven. Het ophalen van afval is daar totaal gratis. De voorzitter gelooft niet dat men iemand kan verplichten te betalen voor een vast recht voor het ophalen van vuil. Dit kan dan alleen gaan via een op te maken contract. Het college zal nakijken of zoiets nut kan hebben. Voorlopig moet men er blij mee zijn dat de moeilijkheden rondom deze dienst zijn opgelost. Alle wij zigingen zouden wederom aanleiding kunnen geven voor onevenwichtigheid. Betreffende het punt Zuid West had men de heropening van de beraadslagingen in een voorstel kunnen gieten en dit in stemming kunnen brengen. Het lid Roosenboom vindt dat de voorzitter op die mogelijkheid had moeten wijzen. Men kon zien dat de raadsleden moeilijkheden hadden met het voorstel. De voorzitter vindt het niet juist als de schuld op hem wordt geschoven. Ieder raadslid had volgens het reglement van orde heropening kunnen vragen. Het is be langrijk als men weet dat er grenzen zijn. Natuurlijk hoeven die niet strak te zijn, maar waar ligt op een gegeven moment nog de souplesse. Dat er nog andere prioriteiten zijn kan hij zich wel voorstellen. Het zou pret tig zijn als die dan worden geconcretiseerd. Daarop kan dan een becijfering ge maakt worden en als die gunstig uitvalt rolt er een voorstel uit. Het lid Roosenboom vraagt waarom de riolering in de Kannewielseweg niet is door gegaan. De voorzitter antwoordt dat er bij sommigen bezwaren bestonden om de leiding m ei gen grond te hebben, terwijl er in de beiffl geen plaats meer is» Hij deelt tevens mede dat de bespreking met Gedeputeerde Staten over de 51 woning- -27- wetwoningen in Bloemendaal van 5 januari is verschoven naar 15 januari 1973. b. behandeling afdelingsrapporten met antwoord van burgemeester en wethouders Het lid Mouws heeft bij de hoofden van de scholen eens geïnformeerd naar de wer king van de schoolpsychologische dienst. Het lijkt hem echter geen eenzijdig ge val en het lijkt hem verstandig ook de andere partij eens te horen. Het zou zin nig zijn indien beide partijen aan tafel gingen zitten. De voorzitter antwoordt dat in eerste instantie de belanghebbenden zelf deze kwestie moeten uitpraten. Hij gelooft niet dat van gemeentewege een dergelijk gesprek geëntameerd moet worden. Het lid van Eekelen wijst op de onrustbarende kostenstijgingen van de muziek school en zag graag dat de commissie onderwijs hier eens diep indook. De voorzitter zegt toe dit punt op de agenda van de volgende commissievergade ring te plaatseo.. Het lid van Ti11c wijst er op dat, hoewel beloofd, er nog geen verlichting is ge komen vooraan in de Kruisstraat ter hoogte van het mortuarium. Wethouder van Wezel zegt dit te zullen bekijken. Het lid Roosenboem zag graag een staat bij de begroting opgenomen, waarin de sa menstelling van het personeel werd aangegeven. Zoiets is een brok informatie. Het is geen nieuwsgierigheid, maar je leert wel het personeel kennen. Ook is het niet zijn bedoeling een gespecificeerde salarisvermelding te zien maar wel bijvoorbeeld de groep waar ze ingedeeld zijn en het brutoloon. De voorzitter zegt lat het niet d.e bedoeling is zoiets op te nemen in een boek dat voor iedereen verkrijgbaar is. Het lid Roosenbccm ..ijst er op dat van sommige personen de salarissen wel zijn opgenomen. De voorzitter antwoordt dat volgens de voorschriften bepaalde functies opgenomen moeten worden, maar in het belang van de privacy vindt hij dat je het niet moet doen als het niet moet. Men kan dan volstaan met het ter inzage leggen van een lijst. Het lid van Eekelen vindt dit een zeer teer punt om in een openbare vergadering te behandelen. Hij stelt voor dat het college overweegt een adviescollege in te stellen dat de bevorderingen van het personeel bekijkt. Er zijn altijd wel bepaal de dingen die onder de mensen leven en die kun je beter in een besloten commissie vergadering bespreken. De voorzitter zag liever dat bij de afdelingsbehandelingen een lijst van het per soneel ter inzage werd gelegd. Op die manier kan elk lid kennis nemen van de per- soneelsverhoudingen en niet alleen de leden van de commissie. Het lid Roosenboom merkt op dat men dan ook drie meningen krijgt. Gaat het college op het voorstel van het lid van Eekelen in dan is er altijd contact met de achter ban. Het lid van Eekelen heeft niet om een pasklaar antwoord verzocht, maar heeft ge vraagd of het college dit wil bespreken. Het lid Roosenboom zegt dat zijn idee een seniorenconvent is, waarvoor hij al eer der reclame heeft gemaakt. De voorzitter antwoordt dat de raadsleden daar zelf over moeten beslissen. Zo iets is een informele zaak, die meestal niet op verzoek van het college wordt in gesteld. Het lid btorm-Bosch wijst er op dat bij aanneming van de begroting weer een jaar gewacht moet worden alvorens over dit onderwerp weer gesproken kan worden. Het was hun bedoeling daar nu over te praten omdat men duidelijk mankementen zag. De voorzitter licht toe dat mankementen in het structurele beleid tot de compe tentie van de raad behoren, maar zijn het concrete gevallen, dan is het college het aangewezen orgaan. Gaat de raad praten over personen dan begeeft zij zich op glad ijs. Wel kan natuurlijk heel goed gesproken worden over fuijdamentele din gen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1972 | | pagina 138