-26-
De voorzitter gelooft niet dat er in het algemeen behoefte is aan snelheidsbeper
kingen buiten de bebouwde kom.Een uitzondering is mogelijk de Erasmusweg, maar hij
dacht niet dat dat een dringende zaak was. Overigens is het wel mogelijk, maar
moet het wel via Gedeputeerde Staten lopen. De coördinatie van werksoorten be
treffende volksgezondheid en maatschappelijk werk is maar tot bepaalde hoogte
mogelijk, gezien het toch wel grote verschil in werk. De gezinszorg, het maat
schappelijk werk en opbouwwerk zit al in één gebouw en dat gaat heel goed. Mo
menteel ziet hij geen verdere mogelijkheden. De waterleidingtarieven behoeven
ministeriële goedkeuring. De verschillen in prijs zijn ontstaan door fusies en
bruidschatten. De bruidschat van Iholen bijvoorbeeld was negatief, omdat de aan
deelhouders in het verleden verzuimd hadden de tekorten aan te zuiveren. De
nodige fusie kon alleen worden aangegaan als de schulden werden aangevuld. Dat
is onder andere gebeurd middels verhoging van de tarieven. Het verschil in prijs
is overigens een aflopende laak. De minister vindt de watervoorziening van zo'n
vitaal belang dat het in de toekomst nationaal geregeld moet worden. Overigens
heeft Halsteren bij de watermaatschappij alle inspraak die men maar wenst en hoe
wel Halsteren geen aandeelhouder is wordt ze per traditie voor alle vergaderingen
uitgenodigd.
Hoe men in Goirle aan de genoemde prijs komt is hem niet bekend en hij zou de Wo
ningstichting willen verzoeken ciaar eens in te duiken.
Dat welstand de bouwwerken vooral architectonisch bekijken is op de eerste plaats
hun opdracht. Hij is het er wel mee eens dat soms onuitvoerbare adviezen worden
verstrekt, maar het college is dan wel zo verstandig dat van het advies wordt
afgeweken en toch bouwvergunning wordt verleend. In de praktijk valt het dus wel
mee.
Betreffende het vlekkenplan wordt terecht opgemerkt dat de raad iets weggeeft.
Daar staat tegenover r;at de raad er ook iets voor terug krijgt. Vroeger nam de
raad een voorbereidingsbesluit zonder dat ze wist wat er in het betreffende ge
bied zou komen. Hu wordt bij het voorstel gezegd, wat men in het plan voornemens
is op te nemen. Ook is de afspraak gemaakt dat de commissie ruimtelijke ordening
alle bouwplannen te zien krijgt. Bij herhaling krijgen die dan ook alle plannen
op tafel. De raad heeft ook een stuk vertrouwen aan die commissie gegeven.
Een belasting op de reinigingsrechten is waarschijnlijk niet mogelijk omdat het
een retributie betreft.
Het lid Sinke wijst er op dat in Middelburg geen reinigingsrechten meer worden
geheven. Het ophalen van afval is daar totaal gratis.
De voorzitter gelooft niet dat men iemand kan verplichten te betalen voor een
vast recht voor het ophalen van vuil. Dit kan dan alleen gaan via een op te maken
contract. Het college zal nakijken of zoiets nut kan hebben. Voorlopig moet men
er blij mee zijn dat de moeilijkheden rondom deze dienst zijn opgelost. Alle wij
zigingen zouden wederom aanleiding kunnen geven voor onevenwichtigheid.
Betreffende het punt Zuid West had men de heropening van de beraadslagingen in een
voorstel kunnen gieten en dit in stemming kunnen brengen.
Het lid Roosenboom vindt dat de voorzitter op die mogelijkheid had moeten wijzen.
Men kon zien dat de raadsleden moeilijkheden hadden met het voorstel.
De voorzitter vindt het niet juist als de schuld op hem wordt geschoven. Ieder
raadslid had volgens het reglement van orde heropening kunnen vragen. Het is be
langrijk als men weet dat er grenzen zijn. Natuurlijk hoeven die niet strak te
zijn, maar waar ligt op een gegeven moment nog de souplesse.
Dat er nog andere prioriteiten zijn kan hij zich wel voorstellen. Het zou pret
tig zijn als die dan worden geconcretiseerd. Daarop kan dan een becijfering ge
maakt worden en als die gunstig uitvalt rolt er een voorstel uit.
Het lid Roosenboom vraagt waarom de riolering in de Kannewielseweg niet is door
gegaan.
De voorzitter antwoordt dat er bij sommigen bezwaren bestonden om de leiding m ei
gen grond te hebben, terwijl er in de beiffl geen plaats meer is»
Hij deelt tevens mede dat de bespreking met Gedeputeerde Staten over de 51 woning-
-27-
wetwoningen in Bloemendaal van 5 januari is verschoven naar 15 januari 1973.
b. behandeling afdelingsrapporten met antwoord van burgemeester en wethouders
Het lid Mouws heeft bij de hoofden van de scholen eens geïnformeerd naar de wer
king van de schoolpsychologische dienst. Het lijkt hem echter geen eenzijdig ge
val en het lijkt hem verstandig ook de andere partij eens te horen. Het zou zin
nig zijn indien beide partijen aan tafel gingen zitten.
De voorzitter antwoordt dat in eerste instantie de belanghebbenden zelf deze
kwestie moeten uitpraten. Hij gelooft niet dat van gemeentewege een dergelijk
gesprek geëntameerd moet worden.
Het lid van Eekelen wijst op de onrustbarende kostenstijgingen van de muziek
school en zag graag dat de commissie onderwijs hier eens diep indook.
De voorzitter zegt toe dit punt op de agenda van de volgende commissievergade
ring te plaatseo..
Het lid van Ti11c wijst er op dat, hoewel beloofd, er nog geen verlichting is ge
komen vooraan in de Kruisstraat ter hoogte van het mortuarium.
Wethouder van Wezel zegt dit te zullen bekijken.
Het lid Roosenboem zag graag een staat bij de begroting opgenomen, waarin de sa
menstelling van het personeel werd aangegeven. Zoiets is een brok informatie. Het
is geen nieuwsgierigheid, maar je leert wel het personeel kennen. Ook is het niet
zijn bedoeling een gespecificeerde salarisvermelding te zien maar wel bijvoorbeeld
de groep waar ze ingedeeld zijn en het brutoloon.
De voorzitter zegt lat het niet d.e bedoeling is zoiets op te nemen in een boek dat
voor iedereen verkrijgbaar is.
Het lid Roosenbccm ..ijst er op dat van sommige personen de salarissen wel zijn
opgenomen.
De voorzitter antwoordt dat volgens de voorschriften bepaalde functies opgenomen
moeten worden, maar in het belang van de privacy vindt hij dat je het niet moet doen
als het niet moet. Men kan dan volstaan met het ter inzage leggen van een lijst.
Het lid van Eekelen vindt dit een zeer teer punt om in een openbare vergadering
te behandelen. Hij stelt voor dat het college overweegt een adviescollege in te
stellen dat de bevorderingen van het personeel bekijkt. Er zijn altijd wel bepaal
de dingen die onder de mensen leven en die kun je beter in een besloten commissie
vergadering bespreken.
De voorzitter zag liever dat bij de afdelingsbehandelingen een lijst van het per
soneel ter inzage werd gelegd. Op die manier kan elk lid kennis nemen van de per-
soneelsverhoudingen en niet alleen de leden van de commissie.
Het lid Roosenboom merkt op dat men dan ook drie meningen krijgt. Gaat het college
op het voorstel van het lid van Eekelen in dan is er altijd contact met de achter
ban.
Het lid van Eekelen heeft niet om een pasklaar antwoord verzocht, maar heeft ge
vraagd of het college dit wil bespreken.
Het lid Roosenboom zegt dat zijn idee een seniorenconvent is, waarvoor hij al eer
der reclame heeft gemaakt.
De voorzitter antwoordt dat de raadsleden daar zelf over moeten beslissen. Zo
iets is een informele zaak, die meestal niet op verzoek van het college wordt in
gesteld.
Het lid btorm-Bosch wijst er op dat bij aanneming van de begroting weer een
jaar gewacht moet worden alvorens over dit onderwerp weer gesproken kan worden.
Het was hun bedoeling daar nu over te praten omdat men duidelijk mankementen zag.
De voorzitter licht toe dat mankementen in het structurele beleid tot de compe
tentie van de raad behoren, maar zijn het concrete gevallen, dan is het college
het aangewezen orgaan. Gaat de raad praten over personen dan begeeft zij zich
op glad ijs. Wel kan natuurlijk heel goed gesproken worden over fuijdamentele din
gen.