LS5~
-24-
die een grote hap zijn en omdat naar hij meent, deze instellingen elkaar ergens
wel overlappen. Het zal wel moeilijk te verwezenlijken zijn, maar een centraal
gebouw zou prachtig zijn en niet zoals nu, dat men 4 of 5 gebouwen moet hebben
om één zaak af te handelen. De verhoging van de tarieven voor de drinkwatervoor
ziening baart hem zorgen; zowel de verhoging van het vast recht als de prijs per
m3« De argumentatie die de watermaatschappij aanvoert bezorgt hem kriebels. On
der andere wordt gewezen op de grote kosten van vervoer van het water. Dit is
iets waar Halsteren aan mee moet betalen, terwijl het water onder de voeten
wordt weggehaald. Halsteren kent ook geen agressieve gronden voor de leidingen,
maar toch moet worden meebetaald. Zijn vragen zijn: wordt dat allemaal zomaar
opgelegd, moet je dat zonder meer nemen en welke inspraak hebben wij? Hij dacht
dat de mogelijkheid bestond dat Halsteren aandeelhouder werd. Voor wat betreft
de woning in Goirle heeft hij nagetrokken wat de grondprijs is. Dat bleek
7»400,per woning te zijn, hetgeen 700,meer is dan in Halsteren. Daar
kan het prijsverschil dus niet in zitten. Overigens vindt hij dat daar al genoeg
over gezegd is.
Welstandstoezicht vindt hij een nuttige instelling, maar hij vindt dat dikwijls
teveel op het architectonische wordt gelet en het praktische wordt vergeten. -Hij
kan zich dat wel voorstellen big nieuwbouw, maar bij verbouwingen en verander ngen
moet men ook kijken wat er achter de gevel zit. Om economische of andere redenen
kan een advies van welstand soms onmogelijk in praktijk worden gebracht. Haar
zijn mening is het meer nodig dat men in bepaalde gevallen vanuit Breda komt kij
ken.
Bij de bestemmingsplannen was de inhoud vroeger volledig aan de raad bekend. Men
had een idee van alle straten en gebouwen. Hu met het vlekkenplan geef je alle
bevoegdheden uix de hand. Zo'n vlek stelt weinig voor en de raad heeft er verder
niets meer mee te maken omdat de uitwerking ter competentie van burgemeester en
wethouders is. Wel zit er iets positiefs in voor de bouwer omdat men het plan kan
aanpassen aan zijn behoeften en wensen. Van de andere kant bekeken zal de bouwer
proberen zoveel mogelijk woningen in die vlek te duwen omdat dat voordeliger is.
Hij dacht dan ook dat een vlekkenplan in principe wel aardig werkt, maar daarnaast
heeft hij toch wel behoefte aan richtlijnen voor wat betreft type, woningen, aan
tal e.d.
Bij de Schans schaart hij zich achter de mensen die het rustig aan willen doen.
Voor hem hoeft Halsteren in het jaar 2000 geen 40 tot 50.000 inwoners te hebben.
Twintigduizend inwoners is voor hem nog leefbaar en genoeg. Gezien de duur van
voorbereiding die ook de Schans zal vergen, waarschuwt hij voor het al te kwi' -
tig uitgeven van bouwgronden in de Rode Schouw.
Bij de reinigingsdienst blijft men de klacht houden over het grof vuil ophalen.
Hij zou de frequentie graag opgevoerd zien. Mogelijk is dit te ondervangen door
naast de prijs voor de zakken een vast recht te heffen voor de dienst in het al
gemeen en waarvan dan het ophalen van het grof vuil betaald kan worden. Bij in
voering van dit vast recht zou men de prijs van de zak kunnen verlagen. Ook dit
heeft weer zijn voordelen, want de mensen kopen gemakkelijker tien zakken van
twintig cent dan 5 van 40. Het resultaat is uiteindelijk toch hetzelfde. De zak
ken zijn naar zijn mening te duur en dat schrikt de mensen toch wel af. Hetgeen
men tekort komt door het verlagen van de prijs van de zakken kan men dan terugkrij
gen middels het vast recht van bijvoorbeeld 10,per gezin.
Zijn woorden aan het begin van de vergadering geuit betreffende het leiden van
de vergadering door de voorzitter neemt hij bij deze terug. Hij vindt dat de
vergaderingen met souplesse worden geleid, maar op een gegeven moment kan men
geen kant meer op. In het bedoelde geval spitste alles zich toe op de flat. Toen
er stemming werd gevraagd werd wel voor de gemakkelijkste weg gekozen door de
discussie niet te heropenen. Hij weet wel dat hijzelf die fout gemaakt heeft,
maar, zo vraagt hij zich af, moeten daar veertien anderen voor boeten. Hij ge
looft niet dat de voorzitter het recht heeft om te laten stemmen als men een
fout heeft begaan.
-25-
Ha de vergissing had men de beraadslagingen moeten heropenen en moeten wijzen
op de mogelijkheid van het indienen van een amendement. Het betrof zeker geen
onbelangrijke zaak. Volgens het geldende plan mochten er 18 bungalows gebouwd
worden. Door een wijziging van het college werden dat 52 woningen. Dit is een
belangrijke verdichting van de bebouwing. Hu komt er een voorstel om 32 flat
woningen te bouwen. Daarmee komt men op een totaal van 84 woningen in plaats
van de oorspronkelijke 18. Als men daarbij in aanmerking neemt dat op die
straat ook nog 30 garages uitrit hebben terwijl op diezelfde hoek ook nog een
toegang is naar een kinderspeelplaats, dan moet dit alles toch wel tot een ver
keerschaos gaan leiden, dij weet ook wel dat de flat in het geldende bestemmings
plan is opgenomen, maar vo lerens hem hoort hij daar niet en zeker niet meer thuis.
In een vorige vergadering heeft de voorzitter van deze raad zelfs gezegd het een vooi
deel te vinden als de flat er niet meer zou komen en hoewel dat een andere was als
de huidige voorzitter, neemt hij aan, dat hetgeen toen gezegd is toch wel serieus
is geweest.
Voor de jeugdverenigingen vraagt hij een duidelijk subsidiebeleid. Als je al die
getallen naast elkaar ziet dan vraag je je af waarom de een dit krijgt en de an
der dat. Waarop baseer je zoiets? Hij dacht evenals het lid van Eekelen dat de
subsidieverzoeken in een besloten vergadering doorgesproken zouden worden.
Iets wat hem ook van het hart moet is de sterk stijgende kosten van de muziekschool.
Van ruim ^,000, in 1968 is dat nu opgelopen tot 43-000,Bij de verhoging
van de leeftijdsgrenzen heeft hij daar reeds op gewezen. Een gulden kan maar een
keer uitgegeven worden en hij dacht dat hier een dikke streep onder gezet moest
worden. De verhoging is schrikbarend. Ook zijn er ongetwijfeld kinderen uit Bergen
op Zoom die ook van. Halsterse voorzieningen profiteren, zonder dat die dan extra
worden belast. Tot slot moet het hem van het hart dat de wensen zich meestal toe
spitsen op grote voorzieningen, zoals een zwembad, sporthal, enz. Hier zijn enorme
bedragen mee gemoeid. Er zijn echter ook nog vele andere zaken die aandacht ver
dienen; zaken die behoren tot de eerste levensbehoeften van de mens zoals riolering,
d.ardgas, verlichting, trottoir; allemaal zaken die men. zeker niet mag verwaarlozen.
Hij vraagt het college bijzondere aandacht daarvoor en waarschuwt door de grote ob
jecten de nodige aandacht niet te laten afleiden. Er zijn bijvoorbeeld zelfs mensen
in het waterwingebied die verstoken zijn van waterleiding.
De voorzitter, antwoordt dat terecht wordt opgemerkt dat door hét invoeren van de
regionale brandweer voor Halsteren weinig verandert. Zoiets kan voor het corps
alleen maar plezierig zijn. Bij de regionale brandweer gaat het in het bijzonder
om het inhalen van de technische achterstand. Men moet bijvoorbeeld de beschik
king hebben over een ladderwagen en enkele poederwagens. De gemeenten zijn afzon
derlijk niet in staat dit aan te schaffen, maar wel middels de regio. Het kost wel
wat, maar je krijgt er dan ook wat voor terug. Ook zal men zijn deel moeten beta
len aan de kosten van bijvoorbeeld mobilofoons en centrale zendapparatuur, die straks
kan dienen voor de stille alarmering.
De straatverlichting tussen Halsteren en Lepelstraat zal hij onder de aandacht van
de betreffende commissie brengen.
De verlichting nabij de Melanen zal na realisering van de Rode Schouw herzien moe
ten worden en zal ook bij de behandeling van het plan Melanen reeds aan de orde
kunnen komen.
Wethouder van Wezel licht toe dat de verlichting van diverse wegen al in de commis
sie is besproken en zich vooral heeft toegespitst op de aansluitingen. Een voorstel
hieromtrent zal het college weldra bereiken.
Het lid Verbogt vraagt of ook de Melanenweg in dat voorstel zit.
Wethouder van Wezel antwoordt dat de moeilijkheid daar is dat er geen kabel ligt.
Als er verlichting komt dan zal dat zeker niet de gehele Ligneweg betreffen.