LS5~ -24- die een grote hap zijn en omdat naar hij meent, deze instellingen elkaar ergens wel overlappen. Het zal wel moeilijk te verwezenlijken zijn, maar een centraal gebouw zou prachtig zijn en niet zoals nu, dat men 4 of 5 gebouwen moet hebben om één zaak af te handelen. De verhoging van de tarieven voor de drinkwatervoor ziening baart hem zorgen; zowel de verhoging van het vast recht als de prijs per m3« De argumentatie die de watermaatschappij aanvoert bezorgt hem kriebels. On der andere wordt gewezen op de grote kosten van vervoer van het water. Dit is iets waar Halsteren aan mee moet betalen, terwijl het water onder de voeten wordt weggehaald. Halsteren kent ook geen agressieve gronden voor de leidingen, maar toch moet worden meebetaald. Zijn vragen zijn: wordt dat allemaal zomaar opgelegd, moet je dat zonder meer nemen en welke inspraak hebben wij? Hij dacht dat de mogelijkheid bestond dat Halsteren aandeelhouder werd. Voor wat betreft de woning in Goirle heeft hij nagetrokken wat de grondprijs is. Dat bleek 7»400,per woning te zijn, hetgeen 700,meer is dan in Halsteren. Daar kan het prijsverschil dus niet in zitten. Overigens vindt hij dat daar al genoeg over gezegd is. Welstandstoezicht vindt hij een nuttige instelling, maar hij vindt dat dikwijls teveel op het architectonische wordt gelet en het praktische wordt vergeten. -Hij kan zich dat wel voorstellen big nieuwbouw, maar bij verbouwingen en verander ngen moet men ook kijken wat er achter de gevel zit. Om economische of andere redenen kan een advies van welstand soms onmogelijk in praktijk worden gebracht. Haar zijn mening is het meer nodig dat men in bepaalde gevallen vanuit Breda komt kij ken. Bij de bestemmingsplannen was de inhoud vroeger volledig aan de raad bekend. Men had een idee van alle straten en gebouwen. Hu met het vlekkenplan geef je alle bevoegdheden uix de hand. Zo'n vlek stelt weinig voor en de raad heeft er verder niets meer mee te maken omdat de uitwerking ter competentie van burgemeester en wethouders is. Wel zit er iets positiefs in voor de bouwer omdat men het plan kan aanpassen aan zijn behoeften en wensen. Van de andere kant bekeken zal de bouwer proberen zoveel mogelijk woningen in die vlek te duwen omdat dat voordeliger is. Hij dacht dan ook dat een vlekkenplan in principe wel aardig werkt, maar daarnaast heeft hij toch wel behoefte aan richtlijnen voor wat betreft type, woningen, aan tal e.d. Bij de Schans schaart hij zich achter de mensen die het rustig aan willen doen. Voor hem hoeft Halsteren in het jaar 2000 geen 40 tot 50.000 inwoners te hebben. Twintigduizend inwoners is voor hem nog leefbaar en genoeg. Gezien de duur van voorbereiding die ook de Schans zal vergen, waarschuwt hij voor het al te kwi' - tig uitgeven van bouwgronden in de Rode Schouw. Bij de reinigingsdienst blijft men de klacht houden over het grof vuil ophalen. Hij zou de frequentie graag opgevoerd zien. Mogelijk is dit te ondervangen door naast de prijs voor de zakken een vast recht te heffen voor de dienst in het al gemeen en waarvan dan het ophalen van het grof vuil betaald kan worden. Bij in voering van dit vast recht zou men de prijs van de zak kunnen verlagen. Ook dit heeft weer zijn voordelen, want de mensen kopen gemakkelijker tien zakken van twintig cent dan 5 van 40. Het resultaat is uiteindelijk toch hetzelfde. De zak ken zijn naar zijn mening te duur en dat schrikt de mensen toch wel af. Hetgeen men tekort komt door het verlagen van de prijs van de zakken kan men dan terugkrij gen middels het vast recht van bijvoorbeeld 10,per gezin. Zijn woorden aan het begin van de vergadering geuit betreffende het leiden van de vergadering door de voorzitter neemt hij bij deze terug. Hij vindt dat de vergaderingen met souplesse worden geleid, maar op een gegeven moment kan men geen kant meer op. In het bedoelde geval spitste alles zich toe op de flat. Toen er stemming werd gevraagd werd wel voor de gemakkelijkste weg gekozen door de discussie niet te heropenen. Hij weet wel dat hijzelf die fout gemaakt heeft, maar, zo vraagt hij zich af, moeten daar veertien anderen voor boeten. Hij ge looft niet dat de voorzitter het recht heeft om te laten stemmen als men een fout heeft begaan. -25- Ha de vergissing had men de beraadslagingen moeten heropenen en moeten wijzen op de mogelijkheid van het indienen van een amendement. Het betrof zeker geen onbelangrijke zaak. Volgens het geldende plan mochten er 18 bungalows gebouwd worden. Door een wijziging van het college werden dat 52 woningen. Dit is een belangrijke verdichting van de bebouwing. Hu komt er een voorstel om 32 flat woningen te bouwen. Daarmee komt men op een totaal van 84 woningen in plaats van de oorspronkelijke 18. Als men daarbij in aanmerking neemt dat op die straat ook nog 30 garages uitrit hebben terwijl op diezelfde hoek ook nog een toegang is naar een kinderspeelplaats, dan moet dit alles toch wel tot een ver keerschaos gaan leiden, dij weet ook wel dat de flat in het geldende bestemmings plan is opgenomen, maar vo lerens hem hoort hij daar niet en zeker niet meer thuis. In een vorige vergadering heeft de voorzitter van deze raad zelfs gezegd het een vooi deel te vinden als de flat er niet meer zou komen en hoewel dat een andere was als de huidige voorzitter, neemt hij aan, dat hetgeen toen gezegd is toch wel serieus is geweest. Voor de jeugdverenigingen vraagt hij een duidelijk subsidiebeleid. Als je al die getallen naast elkaar ziet dan vraag je je af waarom de een dit krijgt en de an der dat. Waarop baseer je zoiets? Hij dacht evenals het lid van Eekelen dat de subsidieverzoeken in een besloten vergadering doorgesproken zouden worden. Iets wat hem ook van het hart moet is de sterk stijgende kosten van de muziekschool. Van ruim ^,000, in 1968 is dat nu opgelopen tot 43-000,Bij de verhoging van de leeftijdsgrenzen heeft hij daar reeds op gewezen. Een gulden kan maar een keer uitgegeven worden en hij dacht dat hier een dikke streep onder gezet moest worden. De verhoging is schrikbarend. Ook zijn er ongetwijfeld kinderen uit Bergen op Zoom die ook van. Halsterse voorzieningen profiteren, zonder dat die dan extra worden belast. Tot slot moet het hem van het hart dat de wensen zich meestal toe spitsen op grote voorzieningen, zoals een zwembad, sporthal, enz. Hier zijn enorme bedragen mee gemoeid. Er zijn echter ook nog vele andere zaken die aandacht ver dienen; zaken die behoren tot de eerste levensbehoeften van de mens zoals riolering, d.ardgas, verlichting, trottoir; allemaal zaken die men. zeker niet mag verwaarlozen. Hij vraagt het college bijzondere aandacht daarvoor en waarschuwt door de grote ob jecten de nodige aandacht niet te laten afleiden. Er zijn bijvoorbeeld zelfs mensen in het waterwingebied die verstoken zijn van waterleiding. De voorzitter, antwoordt dat terecht wordt opgemerkt dat door hét invoeren van de regionale brandweer voor Halsteren weinig verandert. Zoiets kan voor het corps alleen maar plezierig zijn. Bij de regionale brandweer gaat het in het bijzonder om het inhalen van de technische achterstand. Men moet bijvoorbeeld de beschik king hebben over een ladderwagen en enkele poederwagens. De gemeenten zijn afzon derlijk niet in staat dit aan te schaffen, maar wel middels de regio. Het kost wel wat, maar je krijgt er dan ook wat voor terug. Ook zal men zijn deel moeten beta len aan de kosten van bijvoorbeeld mobilofoons en centrale zendapparatuur, die straks kan dienen voor de stille alarmering. De straatverlichting tussen Halsteren en Lepelstraat zal hij onder de aandacht van de betreffende commissie brengen. De verlichting nabij de Melanen zal na realisering van de Rode Schouw herzien moe ten worden en zal ook bij de behandeling van het plan Melanen reeds aan de orde kunnen komen. Wethouder van Wezel licht toe dat de verlichting van diverse wegen al in de commis sie is besproken en zich vooral heeft toegespitst op de aansluitingen. Een voorstel hieromtrent zal het college weldra bereiken. Het lid Verbogt vraagt of ook de Melanenweg in dat voorstel zit. Wethouder van Wezel antwoordt dat de moeilijkheid daar is dat er geen kabel ligt. Als er verlichting komt dan zal dat zeker niet de gehele Ligneweg betreffen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1972 | | pagina 137