znb -16- maal willen. Wethouder van Wezel licht toe dat het fietspad langs de Kladseweg is "besproken in de commissie bedrijven. Realisering van zo'n fietspad stuit nogal op wat bezwaren, vooral da,ar waar aan beide zijden bebouwing is. Daar zal dan overgestoken moeten worden hetgeen ook bijzonder gevaarlijk en dus bezwaarlijk is. Ook aan een trottoir wordt gedacht, maar daarbij spelen dezelfde moeilijkheden. Hij kan wel beloven dat hierover een rapport zal worden uitgebracht. Het lid Mens merkt op dat ook vorig jaar die belofte is gedaan, maar dat daar niets van gekomen is. De voorzitter zegt toe dat rapport bij de ingekomen stukken en mededelingen te voegen. Het lid Mens stelt een grondige bestudering bijzonder op prijs. De voorzitter wijst' er op dat de hoge huren de woningnood kunstmatig dreigen op te lossen. Of het allemaal zo eenvoudig kan zoals op de televisie betreffende de kwestie Goirle werd voorgespiegeld meent hij te moeten betwijfelen. Hij kan dus ook niet zeggen of zoiets in Halsteren mogelijk is. Het college zal dit s graag nader bekijken en onder de aandacht van de Woningstichting brengen. Voor wat betreft de uitgifte van gronden wTil hij er op wijzen dat plaatselijke aannemers in feite niet meer bestaan. Ze werken minstens allemaal regionaal. Er zijn talloze mensen die wel hier wonen, maar nooit hier werken. Ook wat de werknemers betreft is de bouwmarkt een regionale zaak. Het rapport van het Technisch'Adviesbureau over Bogimex is binnen. Daarin staat dat Bogimex 3100 eenheden afval spuit, terwijl onze zuivering maar een capaci teit heeft van 2500 eenheden. De conslusie moet dus zijn dat aansluiten op onze installaties onmogelijk is en Bogimex voor eigen zuivering moet zorgen. Het rapport zal ter visie worden gelegd. Het waterschap West-Brabant heeft inmiddels een zuiveringsplan met verwerkelij kingsfasen opgesteld. De eerste fase moet volgens dat plan in 1977 klaar zijn en ook Halsteren zit daar in. Er bestaat dus goede hoop dat op basis van dit plan op korte termijn begonnen kan worden. Het is een raadsel waarom de commissie nieuwbouw gemeentehuis ooit is ingesteld. Hij heeft er ook geen behoefte aan en vindt het ook niet nodig dat de belasting centen daaraan worden opgemaakt. Persoonlijk zou hij het betreuren als de be stuurszetel, die hier vier tot vijf eeuwen gevestigd is geweest, verplaatst zou worden. Wel zal bij uitbreiding van het ambtelijk apparaat ^e-n huisvesting var- de diensten gedacht moeten worden en dit zal zeker spelen als men denkt aan et. toekomstig inwonertal van 25.000 tot 30.000. Hij vindt, sprekende namens zich zelf, het instellen van de commissie en ook het reserveren van de gelden, wat voorbarig geweest. Er zijn dringender zaken die de belastingcenten verdienen. Het lid Mens vindt het niet juist daar dan een half miljoen voor te reserveren. De voorzitter antwoordt dat de raad weet dat met deze gelden voor gemeenschaps voorzieningen naar behoefte geschoven kan worden. Wel acht hij het juist om de gronden nabij financiën te reserveren voor uitbreiding of bouw ten behoeve van de gemeentelijke diensten. AXs' de raad een huishoudboekje nuttig vindt zal opnieuw bekeken worden of dat in het gemeenteblad opgenomen kan worden. Het lid Somers zegt het navolgende: "Meneer de voorzitter, Nu wij voor de derde keer in de gelegenheid gesteld worden algemene beschouwingen te houden, zouden wij allereerst de volgende opmerkingen willen maken. Wij hebben na enkele jaren raadservaring het gevoel, dat wij vaak moeten meebeslissen over zaken, waar wij onvoldoende inzicht in hebben, hetzij door te weinig.Voorlich- ting, of vanwege het feit dat het veel te snel op ons afkomt. Getuige de voor laatste raadsvergadering met de kwestie over een sporthal. Sommigen denken dat wij gewoon dwarsliggers zijn; het tegendeel is waar. Wij voelen nog steeds een enorme verantwoordelijkheid voor alles wat er in onze raadsvergaderingen moet -17- worden beslist. Vandaar onze vaak kritische houding. Vindt U het bijvoorbeeld reëel dat het college slechts die informatie aan de raadsleden doorspeelt welke geschikt zijn om het gemeentelijk doel te berei ken omdat de raadsleden niet alles mogen of hoeven te weten. Of vindt U het zinvoller dat het college alle informatie doorspeelt zodat er van onze kant meer begrip en inzicht ontstaat omtrent UW beleid? Verder dachten wij dat het communicatieverbeterend zou werken, wanneer er vragen worden gesteld over een bepaald agendapunt, dat de wethouder onder wiens porte feuille dit ressorteert anti/oord geeft. Ons inziens komen de wethouders te wei nig aan het woord. Wij ontkomen niet aan het gevoel dat wij slechts het wettelijk sluitstuk zijn van het beleid dat van te voren reeds is bepaald en vaak zelfs reeds in uitvoering is genomen. Wij vinden het deze keer niet zinvol om over een aantal zaken, die elk jaar tij dens de algemene beschouwingen genoemd worden -het zal nu ook wel weer gebeuren- zoals zwembad, gyml. kaal Lepelstraat, plan Bloemendaal, Steenbergseweg, etc. weer wat te gaan zeggen. Wij weten dat er aan gewerkt wordt en wij vertrouwen er op dat het bij U college de volle aandacht heeft en zal blijven behouden. Wij zouden er op willen wijzen, dat het noodzakelijk is dat wij samen met de daar door bestemde instanties, methodieken ontwikkelen om de bevolking meer bij het beleid, van de gemeente te betrekken. Misschien dat het oprichten van wijkraden een bepaalde mogelijkheid is. In ieder geval moet er zo snel mogelijk begonnen worden, met het uitgeven van een gemeentelijke informatiegids, een klein beetje service voor de nieuwkomers is toch niet teveel gevraagd. Wij willen onze grote bewondering uitspreken voor onze gemeentelijke plantsoenen dienst. Prachtige grasperken, keurige bordertjes. Jammer dat we zoveel onopge voede honden hebben in de gemeente en jammer dat er ook nog mensen en kinderen zijn die niet alles kunnen laten staan. De jeugd heeft dan ook niets of althans zeer weinig om eens lekker te ravotten of te batavieren. Wij willen daarom ver schrikkelijk hard pleiten voor een aantal woeste gedeeltes in onze gemeente ten behoeve van^onze jeugd, waar gespit, gebouwd en geklommen kan worden. Het financiële beleid in onze gemeente is voor ons nog steeds een heel groot vraagteken. Waarschijnlijk zijn wij te klein om dit te overzien,en wel zeker zijn wij er niet slim genoeg voor, en toch zijn wij als raadslid aansprakelijk voor dit beleid. Het verschil bijvoorbeeld tussen de raming en de echte stand van het fonds gro te werken bedraagt 4 ton. Dat begrijpen wij niet. Toch maakt dit bedrag een be langrijk onderdeel uit van het financiële beleid. Graag zouden wij een goede en gedegen uitleg willen hebben over deze kwestie. Desnoods, mocht het college zulks wensen, mag dit gebeuren in een besloten ver gadering. Woningbouw met toebehoren. De woningbouw in de gemeente Halsteren gaat van een leien dakje. Waarschijnlijk hebben reeds mijn collega's aan dit onderwerp verschillende woorden gewijd, mis schien is hier nog iets aan toe te voegen. Het plan de Rode Schouw voorziet in een behoorlijke hoeveelheid woningen, meer dan er woningzoekende! zijn in de gemeente Halsteren. Onze mening wat de woningbouw in Halsteren betreft is de volgende: laat ons het plan de Rode Schouw zo goed mogelijk uitvoeren, maar laat ons a.u.b. niet te hard van stapel lopen met het plan De Schans. Het plan Bloemendaal in Lepelstraat bijvoorbeeld heeft naar onze mening een ge duchte klap gehad mede dank zij het plan de Rode Schouw. We zijn dan ook verheugd over het feit dat ons college alles in het werk stelt om tot een, zij het op een beperkte schaal, verwezenlijking van dit plan te komen. Als er dan toch een plan "De Schans" moet komen,-voor ons is dit nog geen must-, dan zouden wij graag zien, dat er een plan komt dat geleidelijk aan voorziet in

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1972 | | pagina 133