2. INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN De voorzitter deelt mede dat mevrouw de Knijf—Klaassen verhinderd is de vergade ring bij te wonen. Het lid Klaassen zegt dat het lid van Elzakker wegens ziekte eveneens verhinderd is. Het lid Somers verzoekt punt 4 op de agenda te plaatsen; het lid Verbogt punt 1, het lid Mouws punt 14 en het lid Roosenboom de punten 4, 8, 9 en 13. De voorzitter zegt de behandeling van deze punten toe aan het einde van de ver gadering. Omtrent de overige punten van de ingekomen stukken en mededelingen wordt conform het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. 3. BEHANDELING GEMSBNTSBEGRCVING 1973 a. algemene beschouwingen De voorzitter deelt mede dat het lid Klaassen de vergadering wegens werkzaamheden vroegtijdig zal moeten verlaten en daarom heeft verzocht als eerste zijn algemene beschouwingen te mogen houden. De raadsleden hebben hier geen bezwaar tegen. Het lid Klaassen spreekt zijn dank uit voor het getoonde begrip en zegt het na volgende: "Mijnheer de voorzitter, Namens de raadsfractie van Elzakker wil ik deze algemene beschouwingen beginnen met Uw college hartelijk dank te zeggen voor de prettige samenwerking in het afgelopen jaar. Volkshuisvesting. Een terugblik op het afgelopen jaar geeft ons te zien dat niet alle projecten wel ke in de vorige beschouwingen als wenselijk werden aangemerkt, gehonoreerd zijn. Mochten wij het vorig jaar met veel enthousiasme de uitvoering van enkele grote objecten tegemoet zien, nu constateren wij, dat na een jaar van grote onzekerheid, de realisering van onder andere het plan Bloemendaal te Lepelstraat aan een heel fijn zijden draadje is komen te hangen. Zelfs de gewijzigde vorm, dewelke een ver sobering van het plan betekende, kon in de ogen van de provinciale planologen geen genade vinden. Men is zelfs zo ver gegaan om voor het gehele plan niet alleen de goedkeuring te onthouden maar- het zelfs radikaal af te wijzen waardoor de gehele procedure naar alle waarschijnlijkheid weer geheel opnieuw moet worden ingesteld. Nog afgezien van het feit of na dit laatste veto Bloemendaal ooit werkelijkheid zal worden. Wij hebben echter vernomen, mijnheer de voorzitter, dat omtrent deze kwestie o: 5 januari a.s. een gesprek op hoog niveau zal plaats vinden waarbij naar onze me ning een definitieve beslissing moet worden afbedongen. Mocht blijken dat deze beslissing voor onze gemeente negatief uitvalt en uitbrei ding in zuidelijke richting tot de onmogelijkheden gaat behoren, dan mogen wij het college met klem verzoeken in het belang van de Lepelstraatse bevolking naar andere mogelijkheden tot realisering va.n de bouw van een jaarlijks contingent wo ningen uit te zien, hoe jammer het ook is voor de gronden die in het verleden reeds zijn aangekocht en gereserveerd voor genoemd uitbreidingsplan. Onze gedach ten gaan hiervoor uit naar een eventuele uitbreiding in oost noord-oostelijke rich ting aansluitend op de Wethouder Bogersstraat of in westelijke richting vanaf de Kladseweg. Wel verheugd zijn wij met de uitvoeringen van de plannen Rode Schouw, Den Berg en kom Zuid (Vogelenzang) waar gelukkig een geweldige bouwaktiviteit heerst zodat te verwachten is dat binnen afzienbare tijd de achterstand geheel is ingelopen waar door een meer genormaliseerde bevolkingsaanwas zal plaats vinden. Ook de Beek zal, doordat er op particuliersinitiatief een plannetje in De Beek—West in uitvoering zal komen, nagenoeg geheel worden afgerond. Jammer vinden wij het wel dat het stuk bouwgrond aan de Elkhuizenlaan tegenover de winkels nog steeds geen bestemming heeft gekregen. In dat geval zou van een algehele afronding kunnen wor den gesproken. De gronden in het toekomstige plan De Schans mijnheer de voorzitter, dat kort geleden in de commissie ruimtelijke ordening heel summier is besproken, zullen - als de aktiviteiten op en rond de thans aanwezige bouwterreinen met dezelfde frequentie worden voortgezet - misschien wel eerder beschikbaar moeten zijn dan wij nu kunnen vermoeden. Grote spoed is daarom geboden vooral gezien de vele, vaak moeizame procedures die gevolgd moeten worden en die nu eenmaal veel tijd vergen. Bij deze voorbereidingen kan en zal een herhaling van de zeer trage ontwikke ling zoals we die bij de Rode Schouw hebben gekend, vermeden moeten worden. Verkeersveiligheid. Direkt aansluitend op deze plannen mijnheer de voorzitter, willen wij de ver keersveiligheid aan de orde stellen. In alle beschouwingen van de voorgaande jaren die de raad in de huidige samenstelling heeft gehouden, en ook tijdens ve le debatten in raadsvergaderingen, is dit onderwerp aan de orde geweest vooral met betrekking tot de Steenbergseweg. Gelukkig heeft men bij de provinciale wa terstaat de onhoudbare toestand van deze weg onderkend en mede door toedoen van de Vereniging Veilig Verkeer Halsteren - Lepelstraat is men er toe overgegaan om maatregelen te treffen die er toe kunnen leiden de veiligheid van de ver keersdeelnemers enigszins te waarborgen. Helaas zijn niet alle wensen vervuld daar tot op heden nog totaal niet gereageerd is op invoering van een maximum snelheid. Zolang de weggebruikers met snelheden van 100 km. en meer over deze weg mogen racen is het voor het kruisende verkeer haast ondoenlijk om, zonder zichzelf of anderen daarbij in gevaar te brengen, dergelijke manoevres uit te voeren. Nog afgezien van de voetgangers waarbij vooral de jeugdigen onder hen het kind van de rekening dreigen te worden. Mocht de provinciale waterstaat de maatregelen die thans zijn getroffen en/of in uitvoering zijn voldoende achten, dan willen wij U adviseren, in het belang van de Kalsterse bevolking en vooral voor hen die dagelijks deze weg moeten krui sen, die maatregelen te treffen die nodig zijn om hun veiligheid te garanderen. Wij denker, hierbij vooral aan een volkomen veilige oversteek voor voetgangers en fietsers door middel van een voetbrug of beter ware het misschien te overwegen er bij de provinciale waterstaat op aan te dringen het verkeer om te leiden via een nieuw aan.te leggen weg welke is gesitueerd in het toekomstige plan De Schans en aansluiting geeft op de Verlengde Meilustlaan. Een ander punt van onveiligheid dat ons inziens in de nabije toekomst een rol gaat spelen mijnheer de voorzitter, is de Burgemeester Elkhuizenlaan. Indien het eer ste gedeelte van de toekomstige verbinding Tholen - Roosendaal in 1973 uitgevoerd zal worden vrezen wij dat, indien er geen maatregelen genomen worden, vooral veel licht verkeer zijn weg via deze Elkhuizenlaan zal zoeken met alle gevolgen van dien. Het kunstwerk, nodig voor de ongelijkvloerse kruising met de Erasmusweg en de op- en afritten voor bedoelde wegverbinding ware misschien beter op een andere plaats aan te brengen, waarbij de suggestie in de laatste commissiever gadering van de ruimtelijke ordening gelanceerd, het tracé Westelijke randweg ver binding Lepelstraat/Nieuw Vossemeer, naar het westen te verschuiven, is te over wegen. Door dezemanoeuvre wordt ook de Erasmusweg en de Slotweg ontlast terwijl de geplande verbinding Polderweg - Slotweg hierdoor achterwege kan blijven. Aansluitend op dit onderwerp mijnheer de voorzitter, mogen wij U verzoeken in sa menwerking met de Vereniging Veilig Verkeer Halsteren Lepelstraat naar een geschikte plaats, uit te zien voor het inrichten van een verkeerstuin waarbij de gedachten van genoemde vereniging uitgaan naar een plaatsje in het complex sport park De Beek. Zo'n verkeerstuin kan er ons inziens toe bijdragen dat onze kinde ren al op zeer jeugdige leeftijd de verkeersproblemen leren onderkennen, waarbij zij onder deskundige leiding de oplossingen hiervoor worden aangeleerd.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1972 | | pagina 126