2. INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN
De voorzitter deelt mede dat mevrouw de Knijf—Klaassen verhinderd is de vergade
ring bij te wonen. Het lid Klaassen zegt dat het lid van Elzakker wegens ziekte
eveneens verhinderd is.
Het lid Somers verzoekt punt 4 op de agenda te plaatsen; het lid Verbogt punt 1,
het lid Mouws punt 14 en het lid Roosenboom de punten 4, 8, 9 en 13.
De voorzitter zegt de behandeling van deze punten toe aan het einde van de ver
gadering.
Omtrent de overige punten van de ingekomen stukken en mededelingen wordt conform
het voorstel van burgemeester en wethouders besloten.
3. BEHANDELING GEMSBNTSBEGRCVING 1973
a. algemene beschouwingen
De voorzitter deelt mede dat het lid Klaassen de vergadering wegens werkzaamheden
vroegtijdig zal moeten verlaten en daarom heeft verzocht als eerste zijn algemene
beschouwingen te mogen houden.
De raadsleden hebben hier geen bezwaar tegen.
Het lid Klaassen spreekt zijn dank uit voor het getoonde begrip en zegt het na
volgende:
"Mijnheer de voorzitter, Namens de raadsfractie van Elzakker wil ik deze algemene
beschouwingen beginnen met Uw college hartelijk dank te zeggen voor de prettige
samenwerking in het afgelopen jaar.
Volkshuisvesting.
Een terugblik op het afgelopen jaar geeft ons te zien dat niet alle projecten wel
ke in de vorige beschouwingen als wenselijk werden aangemerkt, gehonoreerd zijn.
Mochten wij het vorig jaar met veel enthousiasme de uitvoering van enkele grote
objecten tegemoet zien, nu constateren wij, dat na een jaar van grote onzekerheid,
de realisering van onder andere het plan Bloemendaal te Lepelstraat aan een heel
fijn zijden draadje is komen te hangen. Zelfs de gewijzigde vorm, dewelke een ver
sobering van het plan betekende, kon in de ogen van de provinciale planologen geen
genade vinden. Men is zelfs zo ver gegaan om voor het gehele plan niet alleen de
goedkeuring te onthouden maar- het zelfs radikaal af te wijzen waardoor de gehele
procedure naar alle waarschijnlijkheid weer geheel opnieuw moet worden ingesteld.
Nog afgezien van het feit of na dit laatste veto Bloemendaal ooit werkelijkheid
zal worden.
Wij hebben echter vernomen, mijnheer de voorzitter, dat omtrent deze kwestie o:
5 januari a.s. een gesprek op hoog niveau zal plaats vinden waarbij naar onze me
ning een definitieve beslissing moet worden afbedongen.
Mocht blijken dat deze beslissing voor onze gemeente negatief uitvalt en uitbrei
ding in zuidelijke richting tot de onmogelijkheden gaat behoren, dan mogen wij
het college met klem verzoeken in het belang van de Lepelstraatse bevolking naar
andere mogelijkheden tot realisering va.n de bouw van een jaarlijks contingent wo
ningen uit te zien, hoe jammer het ook is voor de gronden die in het verleden
reeds zijn aangekocht en gereserveerd voor genoemd uitbreidingsplan. Onze gedach
ten gaan hiervoor uit naar een eventuele uitbreiding in oost noord-oostelijke rich
ting aansluitend op de Wethouder Bogersstraat of in westelijke richting vanaf de
Kladseweg.
Wel verheugd zijn wij met de uitvoeringen van de plannen Rode Schouw, Den Berg en
kom Zuid (Vogelenzang) waar gelukkig een geweldige bouwaktiviteit heerst zodat te
verwachten is dat binnen afzienbare tijd de achterstand geheel is ingelopen waar
door een meer genormaliseerde bevolkingsaanwas zal plaats vinden.
Ook de Beek zal, doordat er op particuliersinitiatief een plannetje in De Beek—West
in uitvoering zal komen, nagenoeg geheel worden afgerond. Jammer vinden wij het wel
dat het stuk bouwgrond aan de Elkhuizenlaan tegenover de winkels nog steeds geen
bestemming heeft gekregen. In dat geval zou van een algehele afronding kunnen wor
den gesproken.
De gronden in het toekomstige plan De Schans mijnheer de voorzitter, dat kort
geleden in de commissie ruimtelijke ordening heel summier is besproken, zullen -
als de aktiviteiten op en rond de thans aanwezige bouwterreinen met dezelfde
frequentie worden voortgezet - misschien wel eerder beschikbaar moeten zijn dan
wij nu kunnen vermoeden. Grote spoed is daarom geboden vooral gezien de vele,
vaak moeizame procedures die gevolgd moeten worden en die nu eenmaal veel tijd
vergen.
Bij deze voorbereidingen kan en zal een herhaling van de zeer trage ontwikke
ling zoals we die bij de Rode Schouw hebben gekend, vermeden moeten worden.
Verkeersveiligheid.
Direkt aansluitend op deze plannen mijnheer de voorzitter, willen wij de ver
keersveiligheid aan de orde stellen. In alle beschouwingen van de voorgaande
jaren die de raad in de huidige samenstelling heeft gehouden, en ook tijdens ve
le debatten in raadsvergaderingen, is dit onderwerp aan de orde geweest vooral
met betrekking tot de Steenbergseweg. Gelukkig heeft men bij de provinciale wa
terstaat de onhoudbare toestand van deze weg onderkend en mede door toedoen van
de Vereniging Veilig Verkeer Halsteren - Lepelstraat is men er toe overgegaan
om maatregelen te treffen die er toe kunnen leiden de veiligheid van de ver
keersdeelnemers enigszins te waarborgen. Helaas zijn niet alle wensen vervuld
daar tot op heden nog totaal niet gereageerd is op invoering van een maximum
snelheid. Zolang de weggebruikers met snelheden van 100 km. en meer over deze
weg mogen racen is het voor het kruisende verkeer haast ondoenlijk om, zonder
zichzelf of anderen daarbij in gevaar te brengen, dergelijke manoevres uit te
voeren. Nog afgezien van de voetgangers waarbij vooral de jeugdigen onder hen
het kind van de rekening dreigen te worden.
Mocht de provinciale waterstaat de maatregelen die thans zijn getroffen en/of
in uitvoering zijn voldoende achten, dan willen wij U adviseren, in het belang
van de Kalsterse bevolking en vooral voor hen die dagelijks deze weg moeten krui
sen, die maatregelen te treffen die nodig zijn om hun veiligheid te garanderen.
Wij denker, hierbij vooral aan een volkomen veilige oversteek voor voetgangers en
fietsers door middel van een voetbrug of beter ware het misschien te overwegen
er bij de provinciale waterstaat op aan te dringen het verkeer om te leiden via
een nieuw aan.te leggen weg welke is gesitueerd in het toekomstige plan De Schans
en aansluiting geeft op de Verlengde Meilustlaan.
Een ander punt van onveiligheid dat ons inziens in de nabije toekomst een rol gaat
spelen mijnheer de voorzitter, is de Burgemeester Elkhuizenlaan. Indien het eer
ste gedeelte van de toekomstige verbinding Tholen - Roosendaal in 1973 uitgevoerd
zal worden vrezen wij dat, indien er geen maatregelen genomen worden, vooral veel
licht verkeer zijn weg via deze Elkhuizenlaan zal zoeken met alle gevolgen van
dien. Het kunstwerk, nodig voor de ongelijkvloerse kruising met de Erasmusweg
en de op- en afritten voor bedoelde wegverbinding ware misschien beter op een
andere plaats aan te brengen, waarbij de suggestie in de laatste commissiever
gadering van de ruimtelijke ordening gelanceerd, het tracé Westelijke randweg ver
binding Lepelstraat/Nieuw Vossemeer, naar het westen te verschuiven, is te over
wegen. Door dezemanoeuvre wordt ook de Erasmusweg en de Slotweg ontlast terwijl de
geplande verbinding Polderweg - Slotweg hierdoor achterwege kan blijven.
Aansluitend op dit onderwerp mijnheer de voorzitter, mogen wij U verzoeken in sa
menwerking met de Vereniging Veilig Verkeer Halsteren Lepelstraat naar een
geschikte plaats, uit te zien voor het inrichten van een verkeerstuin waarbij de
gedachten van genoemde vereniging uitgaan naar een plaatsje in het complex sport
park De Beek. Zo'n verkeerstuin kan er ons inziens toe bijdragen dat onze kinde
ren al op zeer jeugdige leeftijd de verkeersproblemen leren onderkennen, waarbij
zij onder deskundige leiding de oplossingen hiervoor worden aangeleerd.