z°J> Het lid Mouws vraagt waarom dit voorstel doorgaat, ondanks het feit dat de inspecteur zich nóg niet heeft uitgesproken en ondanks de ge opperde twijfels. De voorzitter licht toe dat ze recht hehhen op een zesde leerkracht die benut gaat worden. De komende twee jaren heeft men nu bedenktijd- Het vindt dit een verstandige oplossing. Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burge meester en wethouders insloten. 8. VOORSTEL TOT KEI WKZIGEN VAN DE BRANDW EERVERGOEDINGEN Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. 9. VOORSTEL 101 VASTSTELLING VAN DE 1EXP.LQ II'AT I EVERORDEN ING BOUWGROND .97 Het lid Mouws weet daJ 1 verzoek dit voorstel nog eens goed is bekeken. Het is hem echter wei overvallen dat het op de agenda stond vermeld en de tijd van voorbereiding is voor hem zo kort geweest dat hij er geen zinnig woord over kan zeggen. Hij vraagt zich overigens af wie dat op dit moment reeds wel kan. Het lid van Eekelen is het volledig eens met het lid Mouws. Ook hij heeft het in deze bijzondere drukke tijd niet voldoende kunnen bestuderen. De voorzitter heeft er geen bezwaar tegen dit mee te nemen bij de volgende vergadering waarbij de subsidieverzoeken behandeld worden. De leden hebben er geen bezwaar tegen indien dit punt behandeld wordt in de raadsvergadering van 13 december 1972. 10. VOORSTEL TOT HET AANGAAN VAN EEN GEMEEN SCHAPPELIJKE REGELING "WERKVOORZIENINGSSCHAP WEST-NOORD-BRABANT" Het lid Roosenboom merkt aan de inhoud van hetgeen nu ter tafel ligt, dat men toch wel iets heeft bereikt door het vorige voorstel niet te aanvaarden.De voorzitter zegt dat dit een compliment betekent voor de Wethouder. Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wèhouders besloten. 11. VOORSTEL TOT HET NEMEN VAN EEN VOORBEREIDINGSBESLUIT. Het lid Roosenboom heeft wel moeite met dit voorstel. Het is voor hem moeilijk een voorbereidingsbesluit te nemen als je niet weet wat er gaat gebeuren. Aan het geval Breugel is in het voorstel de nodige aandacht besteed, maar waar bouwt nu precies Martens. De flat is een commerciële zaak en die hoort daar naar zijn mening ook niet thuis. Men kan wel zeg gen dat in een vorige vergadering slechts in principe is besloten daar bungalows te bouwen, maar in het verleden is de raad wel meer aan een principebesluit opgeknoopt. Als men uitgaat van het oorspronkelijke plan dan ziet men dat daar niets meer van over is. De geplande bungalows zijn ook niet gerealiseerd en mede daarom is de flat ook niet meer op zijn plaats. De raad moet nu een besluit nemen om voort te borduren of een andere bestemming geven. Men zal de mensen die daar wonen ongetwijfeld een groot genoegen doen door de flat weg te plannen. Omdat juist in de omgeving van de flat van het oorspronkelijke plan niets is overgebleven kan men dus bij het plan voor deze flat niet terugvallen op dat oude be stemmingsplan. =9= De voorzitter zet uiteen dat de raad in een vorige vergadering een principebesluit heeft genomen om het plan in de toekomst te wijzigen met het oog op de ingediende bungalowplannen. U hebt daarmee inge stemd dat er een artikel 19- procedure zou worden aangevangen; maar het uitvoering geven aan dat artikel 19 is ter competentie van het college. Het lid Roosenboom wil bij de raad toch wel graag iets uitlokken. Het lid Mens voelt niets voor een flat zo de grond slijtbaar is voor bungalowbouw. Het lid Storm-Bosch vindt dat daar ter plaatse bijzonder druk op en in elkaar gebouwd is. 'Met de flat zal die indruk nog versterkt worden. Zij pleit voor een wijziging van de bestemming. De voorzitter vindt dat men dan de zaak voor het college wel moeilijk maakt, omdat op grond van geldende plannen toezeggingen zijn gedaan en de ondernemer een besteksklaar plan heeft. Het lid Roosenbocm wijst er op dat in de raad dikwijls een ondertoon viel te beluisteren waaruit bleek dat men niet erg ingenomen was met de bestemming. Bij de raad zijn toen verwachtingen gewekt door het nemen van een voorbereidingsbesluit voor de twee bungalows en daar was hij toen ook bijzonder gelukkig mee. De voorzitter merkt op dat de raad wel tegen deze flat kan zijn, maar dat er toch een flinke belangstelling bestond en nog bestaat voor de flatjes in Halsteren, Lepelstraat en nü Vogelenzang. Ook hier betreft het slechts vier bouwlagen. Het lid Klaassen dacht niet dat vier bouwlagen storend zou werken. Hij vraagt om hoeveel woningen het gaat. De voorzitter dacht dat het ging om 32 woningen. Het lid van Eekelen vindt de flat daar evenmin storend. Een belangrijk punt vindt hij ook dat de grond verkocht kan worden. Het lid Roosenboom verlangt stemming. Voor het voorstel stemmen de leden Somers, van Eekelen, Mens, Verbogt, van Elzakker, Klaassen, van Tillode Khijf-KLaassen, SInke, Clarijs en wethouder van Wezel. Tegen het voorstel stemmen de leden Storm-Bosch, Mouws en Roosenboom, zodat het voorstel met 11 stemmen voor en 3 stemmen tegen wordt aangenomen. Het lid de Knijf-KIaassen kan zich wel indenken dat het voor velen moei lijk was om tegen te stemmen omdat in het voorstel meer was opgenomen dan alleen de flat. De voorzitter licht toe dat men dat had kunnen ondervangen door het in dienen van amendementen. In dat geval was er een andere procedure ge volgd. 12. WIJZIGINGEN GEMEENTEBEGROTING. 67e wijziging_gemeentebegroting 1972 (n.a.v. memorie van antwoord van Ge deputeerde Staten op de begroting 197 Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. ®_^B5iëi£jS_ëemeentebegroting_ 1972 (krediet uitbreiding gemeenschapshuis Iiepelslraatj^ Het lid van Eekelen is tegen dit voorstel omdat op deze manier een nieuw café wordt gecreëerd met geld van de gemeenschap.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1972 | | pagina 110