2=
De voorzitter licht toe dat na afloop van die periode iedereen benoemd
kan worden. Ook het lid Mens of hijzelf zou men daarvoor kunnen nemen,
maar dat ziet hij nog niet zitten. Hoe het gewest straks zal werken zal
in grote mate afhangen hoe de inhoud van artikel 4 wordt uitgelegd.
Daarin staat onder meer dat het gewest zorg draagt voor begeleiding,
coördinatie en integratie van het beleid van de besturen van de deel
nemende gemeenten. Hoe je dit ook uitlegt, het betekent altijd dat zal
worden opgedragen hoe je iets moet doen. In lid 3 van artikel 4 zijn de
punten genoemd waarop het ontwikkelingsprogramma is gericht, namelijk
ruimtelijke ordening, bestuurlijke organisatie (wat is dat zonder te den
ken aan herindeling economische ontwikkeling, volkshuisvesting, on
derwijs, cultuur, maatschappelijke zorg, recreatie, verkeersverbindingen
er^ openbaar vervoer openbare veiligheid, volksgezondheid en milieu-hy-
giëne. In principe wordt dus alles genoemd wat normaal op de raadstafel
thuis hoort. Zo men dit alles in ruime zin uitlegt draagt de raad daar
mee dan een deel van zijn autonomie over. Een uitleg in beperkte zin kan
geen bezwaar zijn en kan zelfs nuttig zijn.
Het lid Roosenboom kan zich moeilijk indenken dat de streek de volkshui
vesting^belangen van Halsteren regelt.
De voorzitter acht dat toch wel mogelijk. Hij denkt daarbij bijvoorbeeld aan
het opgeven van bepaalde prioriteiten aan Gedeputeerde Staten en de woning-
c ontihgent ering
Het lid KLaassen haalt als voorbeeld de vleeskeuringsdienst aan Halste
ren is momenteel aangesloten bij deze dienst tesamen met nog vier andere
gemeenten.Straks omvat deze dienst het gehele gewest. Wat gaat er dan met
het personeel van onze. huidige dienst gebeuren?
De voorzitter gelooft dat men daar weinig over te zeggen zal hebben
als men dat probleem niet aan de orde stelt gezien de dominerende invloed
die Bergen op Zoom en Roosendaal hebben is het te verwachten dat bijvoor
beeld het slachthuis van Roosendaal boven onze dienst zal gaan.
Het lid KIaassen merkt op dat men na verloop van jaren wel uit het ge
west kan stappen, maar dan zijn de huidige regelingen inmiddels vervallen
en waar moet men dan naar-'toe.
Op die manier is men toch wel een deel van zijn vrijheid kwijt.
De voorzitter merkt op dat dat zeker niet hoeft, maar wel het geval kan zijn
als de zaak van de grond komt zoals het nu volgens de ontwerp-voorschrif-
ten mogelijk is.
Het lid Roosenboom voelt er niets voor dat het werk hem uit de handen
wordt genomen.
De voorzitter gelooft niet dat het juist zou zijn om niet mee te doen. Het
xs ongetwijfeld nuttig om er over te praten en ook mee te doen, desnoods
als men zelfs iets zal moeten prijsgeven.
Het lid KLaassen weet dat de vleeskeuringsdienst voor Halsteren nog geen
cent heeft gekost. Bij het gewest zal dat niet het geval zijn en ongetwij
feld hopen geld kosten.
De voorzitter licht toe dat het aannemen van het ontwerp streekgewest niet
zonder meer inhoudt Let overnemen van de gemeenschappelijke regelingen. Wel
kunnen die onder zeer zware druk komen te staan, want met het aannemen
van het ontwerp wordt het gewest de bevoegdheid gegeven om b.v. te onderhal
delen over de sanering van de volksgezondheid Waar men op moet letten
is of men in deze club wel voldoende zeggenschap heeft en niet al te veel
gedomineerd wordt door bestuurders of deskundigen van deze bestuurders.
Zet men deze stap dan gaat alles onherroepelijk draaien en Lét is' voor de
raad dan moeilijk om overal dwars tegen in te gaan.
Het lid Mouws merkt op dat men in de vorige vergadering unaniem achter
het ontwerp stond, behoudens kleine opmerkingen waaraan men enigszins is
tegemoetgekomen. Inderdaad wordt nu de steun van de burgemeesters ver
loren en hij vindt het ook vreemd dat men eest zijn vertrouwen uitspreekt
opdraagt om alles klaar te stomen en nu het zover is heeft men ze niet
meer nodig.
Wel is men tegemoet-gekomen aan de wensen van het stemrecht.Het gevolg
is nu dat men van 26 leden op 48 komt en dat lijkt hem een log lichaam.
Overigens komt Halsteren er qua stemverhoudingen nu gunstiger van af.
De voorzit ter bevestigt dat bepaalde veranderingen ten goede zijn geko
men aan het ontwerp, maar dat het een schaduwkant is dat de machtsverhou
dingen zijn verschoven.
Het lid Roosenboom meent dat de stemverhoudingen in het voordeel werken
van de grote gemeenten tesamen.
Het lid van Eekelen heeft er de vorige vergadering al op gewezen dat naar
zijn mening de ruimtelijke ordening en de volkshuisvesting niet thuis horen
bij het gewest® Een plan als de Schans bijvoorbeeld is voor Bengen op Zoom
en Roosenaaal niet aantrekkelijk. Zij kunnen alleen maar voor de werkgele—
genheid zorgen, maar Halsteren gaat met de inwoners schuiven. Het lijkt
hem niet ^onmogelijk dat daarom zo'n plan getorpedeerd zou worden.
Het lid joirke gelooft wel dat ieder voorstel eerst voorgelegd zal worden
aan het adviescollege.
De voorzitter wijst er op dat het niet om de formele macht gaat, maar als
alle bouwstenen aangedragen worden door Bergen op Zoom en Roosendaal dan
xs dat gemakkelijk te vertalen als; komende uit eigen boezem. De burge
meesters zitten wel in het adviescollege, maar zij hebben geen adviserende
stem xn de vergadering. Er wordt ook al genoeg geschopt tegen de burge
meester die zitting heeft in de staten of de kamer.
Het lid omke zegt dat daarvan genoeg ongelukkige voorbeelden zijn.
Het lid can Elzakker is van mening dat de voorgestelde wijziging van Halste
ren goed naar voren gebracht moet worden.
Het lxd Sxnke zegt dat het gevolg daarvan zou kunnen zijn een neutrale voor-
zxtter met een onafhankelijk apparaat.
De voorzitter wijst er op dat men in dat geval ook de meerdere kosten zal
moeten aanvaarden waar dan mogelijk mee gescherm! zou worden. Hij' acht het
zeifs_nie"t onmogelijk dat men het niet zo erg meer ziet zitten als deze
wijzxgxngen ter tafel worden gebracht.
De raad kan zich in zijn geheel xnstemmen met de door het college voorge
stelde wijzigingen.
De voorzitter deelt mede dat er van Hoeven een voorstel aan de orde zal
komen om voor het toelaten van andere gemeenten tot het gewest de v&te&Üfe'*
meerderheid van tweederde te wijzigen in de helft. De bedoeling is het
toetreden van andere gemeenten zoals Etten en Ooosterhout te vergemakke
lijken. Ook Rucphen voelt daar wel iets voor.Het houdt echter ook in dat de
deur voor Breda eveneens op een kiertje wordt gezet en dat een gewest van
800.000 inwoners tot de mogelijkheden kan behoren. Voelt men daar niets voor
dan xs het beter om dit voorstel af te wijzen.
Het lid van Elzakker voelt niets voor een groot gewest en vindt het beter
om demeerderheid van tweederde te handhaven. Zodoende is het mogelijk om op
een diplomatieke manier zijn standpunt te handhaven.
Het lid KLaassen vindt het niet juist dat de afgevaardigden geen immuniteit
genieten,
De voorzitter antwoordt dat men niet iets kan wijzigen hetgeen al bij de
wet is geregeld, hoewel hij het een verzwakking van de positie van de ver
tegenwoordiger vindt en niet in het belapg van de democratie.
Het lid van Elzakker vraagt of men nu toch bij de vereiste meerderheid
van tweederde blijft.