11. VOORSTEL TOT Ir WIJZIGING VAN DE LEGES VERORDENING De voorzitter deelt mede dat in punt c van het concept-besluit dient te vervallen '•'-voor zover voorradig-", omdat de verstrekking van de stukken bij de wet verplicht is gesteld indien hierom wordt gevraagd. Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het gewijzigde voorstel van burgemeester en wethouders besloten. 12. WIJZIGINGEN GEMEENTEBEGROTING. 46e wijziging gemeentebegroting 1971 (aanschaf 7 containers) Het lid de i-Cniif-Klaassen leest in het voorstel dat de opbrengst wordt geraamd op 300,per container, maar- dat bij de ingekomen stukken van deze vergadering staat 400,Ze neemt aan dat dit alles per jaar is, maar waarom dat verschil van 100, De voorzitter zegt het niet .onmogelijk te vinden dat 300,aan de lage en 400,aan de hoge kant is, zodat het 350,moet zijn. Een keihard sluitend antwoord kan hij niet geven. Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. 47e wijziging gemeentebegroting 1971 (premies verbetering woningen) Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wethou ders besloten. 48e wijziging gemeentebegroting 1971 (aanschaffing brandweeruniformen Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wethou ders besloten. 49e wijziging gemeentebegroting 1971 (voorzieningen kleuterschool "De Boskabouter") Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en wethou ders besloten. 50e_wi^zig±ng_gemeeri±e^begro-ting__1971 (diverse posten) Het lid Mouws leest bij post 548.00 over de "primitieve" begroting. Hij informeert wat dat mag zijn. De voorzitter antwoordt dat hiermee wordt bedoeld de oorspronkelijke begroting die nog niet is beïnvloed door latere wijzigingen. Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. 50e wijziging gemeentebegrotingJg71 extra subs idie fanfare Halst eren Het lid Mouws heeft gelezen dat dit verzoek van het huldigingscomité uitgaat en niet van de fanfare zelf. Hij vraagt zich dan ook af of dit een eenmalige uitgave betreft of dat het ook mogelijk is dat de volgende week de fanfare zelf ook met een dergelijk verzoek konrU De voorzitter zegt dat dit denkbaar is. Er is 2.000,gevraagd, maar gezien de beknopte inhoud van het schrijven betreffende het programma is het college van mening voorlopig niet verder te moeten gaan dan 1.000,Mocht er meer nodig zijn dan zal dat duidelijk gemaakt moeten worden. Het lid Roosenboom vraagt of de bestuursleden van de fanfare ook zitting hebben in het comité. De voorzitter antwoordt dat geen van de bestuursleden zitting heeft in het comité. 26/ Het lid KIaassen licht de subsidieaanvrage nader toe. Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. BEHANDELING OVERIGE INGEKOMEN STUKKEN EN .MEDEDELINGEN. Punt 1g Het lid KI aas sen, zegt het navolgen. Mijnheer de voorzitter, In de raadt, rgadering van 29 april j.l.hebben wij onder bepaalde voor-waarden besloten een kt-Giet groot 18.300,beschikbaar te stel len t.b.v. de bouw van ruimte voor de ongeorganiseerde jeugd van Halsteren. Enkele van die voorwaarden waren c.a. het opstellen van gebruiksregels voor dat gebouw en de plaatsbepaling. Tevens is toen door een der raadsleden de suggestie geopperd contact op te nemen met het Sociaal Centrum See-See De Til te Bergen op Zoom door het college, hetwelk door U als zeer verstandig genoemd werd. Helaas is dit centrum, ..oals al zeer veel van zijn voorgangers alom in de lande, sinds geruime tijd ter ziele en het ziet er niet naar uit dat het gemeentebestuur van Bergen op Zoom, na alles wat er rondom dit centrum en zijn huisvesting heeft plaatsgevonden (zie Staatsblad van 9 juli j.l.) er veel voor voelt om nogmaals diep in de beurs te tasten ter ondersteuning van dit soort ongeorganiseerd jeugdwerk, dat helaas en het is jammer dat ik het zo moet stellen, praktisch overal in het land ontaard in broeinesten voor druggebruikers. Veel van deze centra zijn daardoor ook reeds verdwenen. Natuurlijk moet men de goedwillende jongelui niet te na spreken, maar zij zijn vaak niet opgewassen tegen de invloed van de kwaadwillende elementen onder hen, vooral via "landelijke organisaties" en dan dit laatste tussen aanhalingstekensproberen zieltjes te winnen voor hun broodwinning, nl. het verhandelen van die drugs. Naar aanleiding hiervan vraag ik mij wel af, vooral gezien de ontwikkeling die dit soort jeugdwerk momenteel doormaakt, of het wel verstandig is nu een apart gebouw daarvoor beschikbaar te stellen. Ware het niet beter om de gelden welke hiervoor disponibel zijn mede te gebruiken voor de financiering van de jeugdgebouwen vooral nu de realisering hiervan wegens gebrek aan financieringsmiddelen op de lange baan dreigt geschoven te worden. De goedwillende ongeorganiseerde jeugd, uiteraard begeleid door de een of andere begeleidingscommissie, kan mijns inziens hierin een zeer goed onderdak bekomen. De voorzitter antwoordt dat de gebruiksregels altijd een belangrijk punt zijn ge weest. Het voornaamste thema was dat men aan tafel zou gaan zitten met de veront rusten en de begeleidingscommissie. Dit gesprek zal eind volgende week plaats vinden en men kan beter afwachten wat hier uit rolt. De drug is uit onze samenleving helaas niet meer weg te denken. Men kan hooguit proberen deze mensen op te vangen, maar hoe dat moet, weet hij niet. Men kan proberen deze mensen een hand te geven met het risico dat men op de een of andere manier genomen wordt. Het gevaar zit er dat on danks de mooi opgestelde gedragsregels daar toch niet de hand aan wordt gehouden en dan zal de raad er ook absoluut een punt achter moeten zetten, evenals Bergen op Zoom dat heeft gedaan. Men kan de jeugd met zijn problemen onmogelijk wegdenken. Ook vindt hij het moeilijk om onderscheid te maken tussen de goed- en kwaadwillende ongeorga niseerde jeugd. Maar om nu terug te komen op een besluit van drie maanden geleden vindt hij een enorme reuzezwaai. Het lid Klaassen vraagt of de kwaadwillenden eruit geschopt worden indien ze bijvoor beeld het pand zouden kraken. De voorzitter zegt dat die mogelijkheid aanwezig moet blijven. Het lid Klaassen vindt het gemakkelijker en beter om te voorkomen dan te genezen. De voorzitter is van mening dat er niet gebouwd mag worden alvorens de raad goede gebruiksregels heeft opgesteld en dat de sanctie op het niet nakomen van deze regels zal zijn: "de deur uit". i

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1971 | | pagina 84