r 0 zza Het lid Storm-Bosch is het met het lid Mouws eens» Na Bestudering van het rapport is ook zij tegen de vestiging van een luchthaven in Steen bergen, tenzij er vele voordelen uit zouden voortvloeien die zij nog niet ziet. De voorzitter merkt op dat iedereen zich momenteel hierover druk maakt en heeft er dan ook geen bezwaar tegen dat de leden hier regelmatig mee terugkomen. Het lid Storm-Bosch vraagt of het niet verstandig is dat de raad nu een uitspraak doet. De voorzitter ontkent dat» De raad zou wel een uitspraak kunnen doen dat men een luchthaven overbodig acht indien daardoor het plan Reimers- waal niet door zou gaan. Het lid Mouws merkt op dat als we niets doen, ze ook niets van ons ho ren. De voorzit tor zegt dat indien uit alle rapporten blijkt dat een tweede luchthaven nabij Steenbergen nodig is en moet dienen als trekpaard voor de nationale economie men moeilijk neen kan zeggen. Het lid Sinke zich de gedachtengang van het lid Mouws wel indenken, maar het is beter om te wachten tot de tijd rijp is. Er zijn momenteel zoveel uitspraken en dat verduidelijkt de zaak allemaal niet. Men zal dienen te wachten op een verdere constellatie. Het lid Mouws merkt op dat minister Bakker de heer Sinke ongetwijfeld graag hoort praten. De voorzitter ziet wel graag dat de vinger aan de pols wordt gehouden, en dat er zo nodig weer op wordt terug gekomen. Het lid Clarijs is naar een vergadering geweest in Steenbergen die be trekking had op de luchthaven. DaarvLel te beluisteren dat de beschik bare rapporten achter de hand worden gehouden tot de beslissing is ge vallen» Bij Zwanenburg is destijds voor grote bedragen grond opgekocht, omdat de luchthaven wel veel mensen aan zou trekken die een huis dien den te hebben. In de praktijk bleek die grond echter onverkoopbaar omdat de mensen van de luchthaven elders gingen wonen. Een van de mogelijkhe den van een vestiging in Steenbergen is een baan over Halsteren. Als dat door zou gaan dan zou zelfs het geven van onderwijs niet meer moge lijk zijn omdat men elkaar nog nauwelijks kan verstaan. We moeten min stens bijzonder op onze hoede blijven en niet teveel afwachten, want daar zou men wel eens de boot mee in kunnen gaan. De voorzitter zegt dat dit punt in de vergadering van de regio-raden aan de orde zal worden gesteld. Punt_26_ Het lid Mouws zegt dat er in eerste instantie de W.E.B. was, toen kwam er de regio en nu wordt er weer gesproken over gewestvorming. Hij vraagt zich af of dit voor Halsteren wel voordelen kan bieden indien men opgaat in zo'n groot geheel. Hij persoonlijk praat liever met twee dan met 68 personen. Hij is van mening dat de regio voor Halsteren nut tiger en effectiever kon werken dan het gewest. Zou men tot gewestvor ming overgaan dan lijkt het hem dat voor Halsteren de lol er een heel eind af zal zijn. De voorzitter wijst er op dat er twee soorten behoeften zijn; de dage lijkse behoeften die in de regio afgedaan kunnen worden en daarnaast de incidentele behoeften zoals nu bijvoorbeeld het vliegveld. Het gevaar zit er natuurlijk wel in dat de meest belanghebbende wordt overstemd

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1971 | | pagina 66