m
zz^
-15-
daarop niet onwaarschijnlijk is. Hij merkt hierbij tevens op dat de
verontreiniging een grote zorg is voor het waterleidingbedrijf.
Punt_22
Het lid Clarijs vindt dit op het eerste gezicht een mooi voorstel.
Halsteren heeft een goed BB-team dat is uitgerust met goed materi
aal. Waarom zou dat in voorkomende gelegenheden niet worden inge
schakeld. Hij heett gehoord dat dit bij tijd en wijle wel eens is
gebeurd en hij vraagt zich af waarom men de mogelijkheden die de
BB heeft niet meer zou benutten.
De voorzitter antwoordt dat de veronderstelling dat de BB goed ge
oefend zou zijn niet heiemaal juist is. Men heeft enerzijds nood—
wachtplicht, volgens welke de noodwachters hun opleiding krijgen
vanuit Roosendaal. Zij het met enige tegenzin van de noodwachters,
draait dit corps vrij aardig, vooral na afronding van hun eerste
opleiding. Daarna gaat de boel echter sudderen en loopt de oefe-
ningbgraad terug. Anderzijds kent men dan nog de Zelfbescherming,
de oude BB, die in Halsteren zo'n veertig man op papier heeft. Bij
de aanvang bestond de groep uit een aantal enthousiaste mensen maar
doordat er geen fondsen aanwezig zijn om deze BB op peil te houden,
is door dat enthousiasme wel een streep gehaald en is er nog nauwe
lijks animo voor. E'r is destijds gehoopt dat de BB via de noodwacht-
plicht opgepept zou worden. Er blijkt ook dat in West Brabant 10
brandspuiten staan van het rijk. Het is natuurlijk jammer dat die
in vredestijd ongebruikt moeten blijven staan, terwijl men er de be
manningen wei voor heeft. Ook zal de vrijwillige brandweer in oor—
logs tijd toch haai „aak nebben. Daarnaast kent men nog o.a. reserve
rijkspolitie en de E.H.B.O.. Gedacht wordt om dit alles onder te
brengen in een of andere organisatie.
De vraag is of dat bij de B.B. moet of dat het een totaal nieuwe or
ganisatievorm moet krijgen. Ook is het nog kwestieus of de vrijwil
lige brandweer in deze nieuwe organisatievorm thuishoort. Wat Oost
stellingwerf wil is niet meer dan een principe uitspraak dat een
organisatie als de B.B. te kostbaar is om alleen in oorlogstijd te
gebruiker, maar dat dat ook nu mogelijk moet zijn. Hoe dat precies
in zijn werk moet gaan weten we nog niet, maar in principe kan men zich
wel met het idee akkoord verklaren.
Heu lid Roosenboom licht toe dat ook hij bij de noodwachtplicht is in
gedeeld en hij kan wel stellen dat men een gedegen opleiding krijgt,
met later vrij frequente oefeningen.
Punt_25a_
Het lid Mouws heeft diverse rapporten gelezen, maar in het bijzonder
is hij wel getroffen door de inhoud van het rapport Brokx. Alvorens
men iets gaat zeggen kijkt men eerst naar de voordelen en die ziet
hij er maar weinig: hoogwaardig werk.
In december heeft men opdracht gehad tot het maken van een rapport en
in april was men daarmee al klaar, terwijl ze zelf zeggen dat het
niet mogelijk is zonder goede planning. Voor de nodige planologische
studies ontbreken de mensen, maar toch komt men maar met osn rapport.
Op korte termijn moet er maar beslist worden, hoewel dit niet moge
lijk is. De infrastructuur wordt flexibel genoemd, maar voor hem bete
kent dat vaag en waardeloos. Er wordt gepleit voor Reimerswaal, Moer
dijk is er al en daartussen moet dan nog een vliegveld komen. Voor dat