m zz^ -15- daarop niet onwaarschijnlijk is. Hij merkt hierbij tevens op dat de verontreiniging een grote zorg is voor het waterleidingbedrijf. Punt_22 Het lid Clarijs vindt dit op het eerste gezicht een mooi voorstel. Halsteren heeft een goed BB-team dat is uitgerust met goed materi aal. Waarom zou dat in voorkomende gelegenheden niet worden inge schakeld. Hij heett gehoord dat dit bij tijd en wijle wel eens is gebeurd en hij vraagt zich af waarom men de mogelijkheden die de BB heeft niet meer zou benutten. De voorzitter antwoordt dat de veronderstelling dat de BB goed ge oefend zou zijn niet heiemaal juist is. Men heeft enerzijds nood— wachtplicht, volgens welke de noodwachters hun opleiding krijgen vanuit Roosendaal. Zij het met enige tegenzin van de noodwachters, draait dit corps vrij aardig, vooral na afronding van hun eerste opleiding. Daarna gaat de boel echter sudderen en loopt de oefe- ningbgraad terug. Anderzijds kent men dan nog de Zelfbescherming, de oude BB, die in Halsteren zo'n veertig man op papier heeft. Bij de aanvang bestond de groep uit een aantal enthousiaste mensen maar doordat er geen fondsen aanwezig zijn om deze BB op peil te houden, is door dat enthousiasme wel een streep gehaald en is er nog nauwe lijks animo voor. E'r is destijds gehoopt dat de BB via de noodwacht- plicht opgepept zou worden. Er blijkt ook dat in West Brabant 10 brandspuiten staan van het rijk. Het is natuurlijk jammer dat die in vredestijd ongebruikt moeten blijven staan, terwijl men er de be manningen wei voor heeft. Ook zal de vrijwillige brandweer in oor— logs tijd toch haai „aak nebben. Daarnaast kent men nog o.a. reserve rijkspolitie en de E.H.B.O.. Gedacht wordt om dit alles onder te brengen in een of andere organisatie. De vraag is of dat bij de B.B. moet of dat het een totaal nieuwe or ganisatievorm moet krijgen. Ook is het nog kwestieus of de vrijwil lige brandweer in deze nieuwe organisatievorm thuishoort. Wat Oost stellingwerf wil is niet meer dan een principe uitspraak dat een organisatie als de B.B. te kostbaar is om alleen in oorlogstijd te gebruiker, maar dat dat ook nu mogelijk moet zijn. Hoe dat precies in zijn werk moet gaan weten we nog niet, maar in principe kan men zich wel met het idee akkoord verklaren. Heu lid Roosenboom licht toe dat ook hij bij de noodwachtplicht is in gedeeld en hij kan wel stellen dat men een gedegen opleiding krijgt, met later vrij frequente oefeningen. Punt_25a_ Het lid Mouws heeft diverse rapporten gelezen, maar in het bijzonder is hij wel getroffen door de inhoud van het rapport Brokx. Alvorens men iets gaat zeggen kijkt men eerst naar de voordelen en die ziet hij er maar weinig: hoogwaardig werk. In december heeft men opdracht gehad tot het maken van een rapport en in april was men daarmee al klaar, terwijl ze zelf zeggen dat het niet mogelijk is zonder goede planning. Voor de nodige planologische studies ontbreken de mensen, maar toch komt men maar met osn rapport. Op korte termijn moet er maar beslist worden, hoewel dit niet moge lijk is. De infrastructuur wordt flexibel genoemd, maar voor hem bete kent dat vaag en waardeloos. Er wordt gepleit voor Reimerswaal, Moer dijk is er al en daartussen moet dan nog een vliegveld komen. Voor dat

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1971 | | pagina 64