10=
Het lid Mens vindt een sluiting om 01.00 uur op vrijdag en zaterdag een nor
male zaak.
Het lid van Elzakker is het eens met het lid Mens. Gezien de gewijzigde leef
wijze zou een sluiting om 01.00 uur in de week-ends zeer wenselijk zijn.
Het lid KIaassen vraagt of het niet heter zou zijn de mogelijkheid tot verlen
ging aan de rijkspolitie over te laten.
Wethouder van Wezel gelooft niet dat dit juist zoai zijn. Gezien hun diensten
zullen die ongetwijfeld geneigd zijn om de verlengingen zoveel mogelijk te be
perken. Overigens dacht hij dat er aan het probleem te zwaar getild werd. Waar
er een verzameling van cafê's is, kan het sluitingsuur een ware beproeving be
tekenen voor de omwonenden, maar hij meent dat hier alles even rustig verloopt.
Bovendien gelooft hij wel dat de caféhouders in staat zijn om de zaak in de
hand te houden.
Be voorzitter zegt toe de wens van de raad nader in beschouwing te nemen en om
advies naar de politie te zenden.
De raadsleden kunnen zich daarmee verenigen.
Punt 12 t
Het lid Mouws vindt het een dringende noodzakelijkheid dat er iets gebeurt. Men
hoort publicaties en uitspraken en wie weet nog wat de ware is. Wij moeten het
initiatief nemen en hij is voor een commissie die intergemeentelijk is opgesteld.
Er moet dringend geageerd worden tegen de uitspraken van Steenbergen, omdat dit
besluit naar zijn mening niet is doordacht. Het is niet mogelijk om nu reeds in
dit stadium een "voor" of "tegen" uit te spreken. Er is tussen Amsterdam en Rot
terdam een machtsstrijd aan de gang met als inzet o.a. een vliegveld nabij Steen
bergen. Hij wil: Halsteren dringend adviseren om het initiatief te nemen tot het
instellen van een commissie en daartoe de nodige aanschrijvingen te doen uitgaan.
De voorzitter antwoordt dat dit probleem een van de;punten is die in de regio wor
den besproken. Er is dus een gewestelijk orgaan dat deze belangen behartigt en
hij ziet nu niet direkt dat een commissie van diverse raadsleden van diverse ge
meenten daaraan iets zouden verbeteren. Zij hebben geen apparaat, zij hebben geen
begroting en zij hebben geen presentiegeld. Hij gelooft dat dit wel omslachtig
lijkt, temeer omdat er nu een orgaan is dat maandelijks bij elkaar komt en zulke
problemen ook aan de orde worden gesteld. Men zou in dit speciale geval er ook
de regio Roosendaal bij kunnen betrekken en mogelijk ook de naast gelegen zeeuwse
club benaderen, hoewel Tholen reeds bij de regio Bergen op Zoom is betrokken.
Het lid Mouws vindt dit allemaal wel juist, als er maar iets komt en gedaan word
De voorzitter, zegt dat men er op kan rekenen dat aan de hand van rapporten en ad
viezen de regio haar standpunt zal bepalen.
Het lid Mouws vreest dat direkt na de verkiezingen een uitspraak zal warden ge
daan. Het ware mogelijk dan ook beter om nu reeds via de politieke partijen ini
tiatieven te nemen.
De voorzitter antwoordt dat men dat als gemeentebestuur niet kan doen.
Het lid van Eekelen zegt dat de raad van Halsteren zich toch wel voor of tegen
een luchthaven kan uitspreken. Als de voorzitter in de vergadering van de regio
zich uitspreekt voor een vestiging van een luchthaven dan weet de raad daar niets
van en het is zelfs goed denkbaar dat die raad daar zelfs op tegen zal zijn.
De voorzitter zegt dat de raad dit onderwerp principieel aan de orde kan stellen
op de wijze zoals dat ook in Steenbergen is gebeurd.
Wethouder van Wezel vindt het een bijzonder moeilijke zaak. De mensen willen geen
last. Men wil geen uitbreiding van Schiphol, men wil geen Zestienhoven, men wil
geen militair oefenterrein, enzovoorts, maar Nederland is een industrieland, daar
heeft men mee te maken en daar moet men mee leven en werken. Waar het ook zal
komen, zal men het dienen te aanvaarden al zullen diegenen die er bij wonen er wel
door getroffen worden.
Het lid Mouws wijst er op dat de Markerwaard momenteel nog grotendeels water is.
Daar kan men nu nog overal rekening mee houden.
=11
De voorzitter wijst er op dat d'e vestiging ook uit economisch oogpunt bekeken
zal worden en dan schijnt een vestiging in Dinteloord gunstig uit de bus te
komen.
Het lid Mouws zegt dat men de nadelen van een of andere vestiging altijd ten
dele moet aanvaarden, maar tegen eenvlieghaven is niets te doen. Daar helpt
geen bomen planten of iets dergelijks tegen. Men moet niet al te lichtvaardig
zeggen dat de vestiging economisch nodig is.
Wethouder van Wezel merkt op dat, waar het ook zal komen er niemand gelukkig
mee zal zijn, maar het vliegveld zal ergens moeten komen.
Het lid Sinke vraagt of het niet mogelijk is dat de belangrijke punten die in
de regio behandeld zijn worden doorgespeeld naar de raad.
De voorzitter zegt dat dat ook gebeurt, maar momenteel weet men nog niet veel
in de regio; er zijn nog geen rapporten.
Het lid Roosenboom zegt dat betreffende de vestiging inderdaad een machtsstrijd
tussen Rotterdam en Amsterdam aan de gang is en wijst daarbij op een artikel
in de courant. Rotterdam is een voorstander voor een vestiging in West-Brabant
of Zeeland. De gemeenten die daarbij betrokken zijn hebben toch wel aaige in
spraak en daarom zou hij nu graag dat standpunt van deze gemeenten kennen. Als
de regering straks zegt "daar" komt het dan is er weinig meer aan te doen. Als
er geageerd moet worden, moet het nu gedaan worden.
De voorzitter zegt dat je niet kunt ageren als je niets weet.
Het lid Roosenboom zou zich kunnen voorstellen dat Halsteren een informeel ge
sprek voert met de vier in het schrijven van het lid Mouws genoemde gemeenten en
met de commissie Zwanenburg. Die commissie Zwanenburg kan vertellen wat er zoal
te verwachten is en hij dacht dat men dan toch wel enigszins geïnformeerd was.
De voorzitter zegt dat ook die vier raden behoefte hebben aan het nodige voor
lichtingsmateriaal omtrent voor- en nadelen.
Het lid Roosenboom dacht toch wel dat er iets gaande was. Er gaat namelijk geen
dag voorbij of er staat wel het een of ander in de krant.
De voorzitter merkt op dat er een regio-raden-dag is gepland en zegt dat het mis
schien mogelijk is om dit probleem daar te bespreken, mits er dan al iets zinnigs
over te zeggen is.
Het lid van Elzakker is van mening dat de raad bijzonder voorzichtig moet zijn
met het doen van uitspraken. De steenbergse bevolking ondervindt nu al hinder
van de uitspraak die de raad van Steenbergen heeft gedaan.
Wethouder van VJezel dacht dat het rapport Palckenhage toch ook eerst bestudeerd
moet worden.
Het lid Roosenboom zegt, dat Rotterdam vindt dat men een vliegveld moet maken
waar ruimte is, en dat is in Brabant en Zealand.
Wethouder van. Wezel wijst er op dat het zeer economisch zou zijn als dit vlieg
veld tussen Rotterdam en Antwerpen kwam te liggen en dat is inderdaad in deze om
geving.
Het lid Roosenboom merkt op dat Rotterdam dat zelf ook zegt en hij wil inhaken
op hetgeen het lid Mouws bedoelt. In Zeeland was er destijds ook een golf van klach
ten en protesten, maar de fabrieken staan er en ondanks de hinderwet ondervindt
men toch hinder. Zoiets moet men hier nu voorkomen. Hij is er voor om een stand
punt in te nemen, afgezien van het feit of er nu voldoende gegevens zijn of niet.
Het lid Sinke vindt dat men ook eens de mening moet vragen van de Zwanenburger
die een goede job heeft op de luchthaven. Noord Beveland dat een van de rijkste
gebieden van Nederland is geweest is momenteel een probleemgebied en daarvoor
zou het beslist gunstig zijn. Dit hoeft ook niet te betekenen dat men alles maar
moet slikken. Als een gewest zich uit dan heeft dat ongetwijfeld een grote in
vloed in de hogere regionen. Als voorbeeld wijst hij hierbij op het plan Kikkert.
Wel is hij er ook van overtuigd dat de raad een grote behoefte heeft aan informa
tie en hij zag graag dat de voorzitter daarvoor zorgde.
21/