10= Het lid Mens vindt een sluiting om 01.00 uur op vrijdag en zaterdag een nor male zaak. Het lid van Elzakker is het eens met het lid Mens. Gezien de gewijzigde leef wijze zou een sluiting om 01.00 uur in de week-ends zeer wenselijk zijn. Het lid KIaassen vraagt of het niet heter zou zijn de mogelijkheid tot verlen ging aan de rijkspolitie over te laten. Wethouder van Wezel gelooft niet dat dit juist zoai zijn. Gezien hun diensten zullen die ongetwijfeld geneigd zijn om de verlengingen zoveel mogelijk te be perken. Overigens dacht hij dat er aan het probleem te zwaar getild werd. Waar er een verzameling van cafê's is, kan het sluitingsuur een ware beproeving be tekenen voor de omwonenden, maar hij meent dat hier alles even rustig verloopt. Bovendien gelooft hij wel dat de caféhouders in staat zijn om de zaak in de hand te houden. Be voorzitter zegt toe de wens van de raad nader in beschouwing te nemen en om advies naar de politie te zenden. De raadsleden kunnen zich daarmee verenigen. Punt 12 t Het lid Mouws vindt het een dringende noodzakelijkheid dat er iets gebeurt. Men hoort publicaties en uitspraken en wie weet nog wat de ware is. Wij moeten het initiatief nemen en hij is voor een commissie die intergemeentelijk is opgesteld. Er moet dringend geageerd worden tegen de uitspraken van Steenbergen, omdat dit besluit naar zijn mening niet is doordacht. Het is niet mogelijk om nu reeds in dit stadium een "voor" of "tegen" uit te spreken. Er is tussen Amsterdam en Rot terdam een machtsstrijd aan de gang met als inzet o.a. een vliegveld nabij Steen bergen. Hij wil: Halsteren dringend adviseren om het initiatief te nemen tot het instellen van een commissie en daartoe de nodige aanschrijvingen te doen uitgaan. De voorzitter antwoordt dat dit probleem een van de;punten is die in de regio wor den besproken. Er is dus een gewestelijk orgaan dat deze belangen behartigt en hij ziet nu niet direkt dat een commissie van diverse raadsleden van diverse ge meenten daaraan iets zouden verbeteren. Zij hebben geen apparaat, zij hebben geen begroting en zij hebben geen presentiegeld. Hij gelooft dat dit wel omslachtig lijkt, temeer omdat er nu een orgaan is dat maandelijks bij elkaar komt en zulke problemen ook aan de orde worden gesteld. Men zou in dit speciale geval er ook de regio Roosendaal bij kunnen betrekken en mogelijk ook de naast gelegen zeeuwse club benaderen, hoewel Tholen reeds bij de regio Bergen op Zoom is betrokken. Het lid Mouws vindt dit allemaal wel juist, als er maar iets komt en gedaan word De voorzitter, zegt dat men er op kan rekenen dat aan de hand van rapporten en ad viezen de regio haar standpunt zal bepalen. Het lid Mouws vreest dat direkt na de verkiezingen een uitspraak zal warden ge daan. Het ware mogelijk dan ook beter om nu reeds via de politieke partijen ini tiatieven te nemen. De voorzitter antwoordt dat men dat als gemeentebestuur niet kan doen. Het lid van Eekelen zegt dat de raad van Halsteren zich toch wel voor of tegen een luchthaven kan uitspreken. Als de voorzitter in de vergadering van de regio zich uitspreekt voor een vestiging van een luchthaven dan weet de raad daar niets van en het is zelfs goed denkbaar dat die raad daar zelfs op tegen zal zijn. De voorzitter zegt dat de raad dit onderwerp principieel aan de orde kan stellen op de wijze zoals dat ook in Steenbergen is gebeurd. Wethouder van Wezel vindt het een bijzonder moeilijke zaak. De mensen willen geen last. Men wil geen uitbreiding van Schiphol, men wil geen Zestienhoven, men wil geen militair oefenterrein, enzovoorts, maar Nederland is een industrieland, daar heeft men mee te maken en daar moet men mee leven en werken. Waar het ook zal komen, zal men het dienen te aanvaarden al zullen diegenen die er bij wonen er wel door getroffen worden. Het lid Mouws wijst er op dat de Markerwaard momenteel nog grotendeels water is. Daar kan men nu nog overal rekening mee houden. =11 De voorzitter wijst er op dat d'e vestiging ook uit economisch oogpunt bekeken zal worden en dan schijnt een vestiging in Dinteloord gunstig uit de bus te komen. Het lid Mouws zegt dat men de nadelen van een of andere vestiging altijd ten dele moet aanvaarden, maar tegen eenvlieghaven is niets te doen. Daar helpt geen bomen planten of iets dergelijks tegen. Men moet niet al te lichtvaardig zeggen dat de vestiging economisch nodig is. Wethouder van Wezel merkt op dat, waar het ook zal komen er niemand gelukkig mee zal zijn, maar het vliegveld zal ergens moeten komen. Het lid Sinke vraagt of het niet mogelijk is dat de belangrijke punten die in de regio behandeld zijn worden doorgespeeld naar de raad. De voorzitter zegt dat dat ook gebeurt, maar momenteel weet men nog niet veel in de regio; er zijn nog geen rapporten. Het lid Roosenboom zegt dat betreffende de vestiging inderdaad een machtsstrijd tussen Rotterdam en Amsterdam aan de gang is en wijst daarbij op een artikel in de courant. Rotterdam is een voorstander voor een vestiging in West-Brabant of Zeeland. De gemeenten die daarbij betrokken zijn hebben toch wel aaige in spraak en daarom zou hij nu graag dat standpunt van deze gemeenten kennen. Als de regering straks zegt "daar" komt het dan is er weinig meer aan te doen. Als er geageerd moet worden, moet het nu gedaan worden. De voorzitter zegt dat je niet kunt ageren als je niets weet. Het lid Roosenboom zou zich kunnen voorstellen dat Halsteren een informeel ge sprek voert met de vier in het schrijven van het lid Mouws genoemde gemeenten en met de commissie Zwanenburg. Die commissie Zwanenburg kan vertellen wat er zoal te verwachten is en hij dacht dat men dan toch wel enigszins geïnformeerd was. De voorzitter zegt dat ook die vier raden behoefte hebben aan het nodige voor lichtingsmateriaal omtrent voor- en nadelen. Het lid Roosenboom dacht toch wel dat er iets gaande was. Er gaat namelijk geen dag voorbij of er staat wel het een of ander in de krant. De voorzitter merkt op dat er een regio-raden-dag is gepland en zegt dat het mis schien mogelijk is om dit probleem daar te bespreken, mits er dan al iets zinnigs over te zeggen is. Het lid van Elzakker is van mening dat de raad bijzonder voorzichtig moet zijn met het doen van uitspraken. De steenbergse bevolking ondervindt nu al hinder van de uitspraak die de raad van Steenbergen heeft gedaan. Wethouder van VJezel dacht dat het rapport Palckenhage toch ook eerst bestudeerd moet worden. Het lid Roosenboom zegt, dat Rotterdam vindt dat men een vliegveld moet maken waar ruimte is, en dat is in Brabant en Zealand. Wethouder van. Wezel wijst er op dat het zeer economisch zou zijn als dit vlieg veld tussen Rotterdam en Antwerpen kwam te liggen en dat is inderdaad in deze om geving. Het lid Roosenboom merkt op dat Rotterdam dat zelf ook zegt en hij wil inhaken op hetgeen het lid Mouws bedoelt. In Zeeland was er destijds ook een golf van klach ten en protesten, maar de fabrieken staan er en ondanks de hinderwet ondervindt men toch hinder. Zoiets moet men hier nu voorkomen. Hij is er voor om een stand punt in te nemen, afgezien van het feit of er nu voldoende gegevens zijn of niet. Het lid Sinke vindt dat men ook eens de mening moet vragen van de Zwanenburger die een goede job heeft op de luchthaven. Noord Beveland dat een van de rijkste gebieden van Nederland is geweest is momenteel een probleemgebied en daarvoor zou het beslist gunstig zijn. Dit hoeft ook niet te betekenen dat men alles maar moet slikken. Als een gewest zich uit dan heeft dat ongetwijfeld een grote in vloed in de hogere regionen. Als voorbeeld wijst hij hierbij op het plan Kikkert. Wel is hij er ook van overtuigd dat de raad een grote behoefte heeft aan informa tie en hij zag graag dat de voorzitter daarvoor zorgde. 21/

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1971 | | pagina 49