-34- De gelegenheid tot baden in onze Schelde zal zeer binnenkort met de komst van het kanaal niet meer aanwezig zijn. Natuurlijk zijn er bij mij ook een aantal negatieve punten. Het grootste nega tieve punt vind ik wel de enorm hoge jaarlijks terugkerende kapitaalslasten van 198.000, Als onze gemeentelijke belastingen zoals die thans gelden worden opgetrokken tot de landelijke norm, betekent dit een verhoging van maar liefst 82$. Er zal daardoor 193-925?méér in de gemeentekas vloeien, maar dit is nog te wei nig om de kapitaalslast van het open zwembad te kunnen dekken, terwijl we dus al met de belastingen tegen het plafond zitten. Als leek zeg ik dus*. Als ik 100,per week verdien en ik koop daarvoor een tweede hands fiets van 102,dan mag ik die week niet eten, niet roken, geen biertje drinken enz., terwijl ik bovendien ook nog eerst die 2,moet zien te krijgen. Bovendien zitten we ook nog straks,en toch zeker in het begin, met een onvermij delijk exploitatietekort. Hier tegenover staan natuurlijk wel subsidies, maar die kunnen wel eens tegen vallen. Daar er door burgemeester en wethouders ook nog wordt gesproken over het tenuit- voer brengen van de punten 2 en 3 van het urgentieprogramma, welke projekten on getwijfeld belangrijk zijn, zie ik het eerlijk gezegd financieel niet zo erg meer- Van de andere kant ben ik graag genegen het financiële gedeelte aan de gemeentel, ce deskundigen over te laten, daar ik er stellig van overtuigd ben dat ze wel terdege weten hoever ze springen kunnen. Een extra raadsvergadering' met deskundigen als gastsprekers is misschien een mogelijkheid om hier klaarheid te brengen. Steunend op het genoemde vertrouwen, hebben de pluspunten bij mij de doorslag ge geven, en wordt het voor mij een open zwembad. Bovendien zou er waarschijnlijk toch wel een belastingverhoging gekomen zijn, wil men tenminste als gemeente blijven meemarcheren in de landelijke tred. De gebouwen voor de jeugd. Mede gezien het reeds gereserveerde bedrag van 100.000,moet het m.i. te re aliseren zijn om op vrij korte termijn een begin te maken met voorzieningen te treffen in de vorm van nieuwbouw voor de jeugd, dusdanig dat de totale jeugd in hetzelfde gebouw, of op hetzelfde terrein kan worden ondergebracht. Mijn gedach ten gaan hierbij uit naar een gebouw, bijvoorbeeld naast het verenigingsgebouw en dan dusdanig geprojecteerd, dat het als het ware een uitbreiding van het vere nigingsgebouw wordt, hetgeen kostenbesparend zou werken, daar toiletten, gardero be en bar e.d. reeds aanwezig zijn. Uit de door Stichting Opbouwwerk georganiseerde vergaderingen is deze wens dacht ik ook sterk naar voren gekomen. Het te projekteren gebouw zou misschien zelfs, als dit deskundig zou worden bekek..,, nog wel de bibliotheek kunnen huisvesten. Ik denk hierbij aan een goed geisoleerde en gemakkelijk en vrij te bereiken boven verdieping. Ik laat het echter bij deze suggestie en laat de uitwerking graag aan deskundigen over. Bijzonder gelukkig ben ik met de forse subsidieverhogingen voor de bejaardenbonden van Halsteren en Lepelstraat. Deze mensen, die het toch uiteindelijk mogelijk ge maakt hebben, dat de meesten van ons hier zitten, waren in het verleden steeds vol komen vleugellam door gebrek aan financiën. Vaak heb ik me diep moeten schamen als ik met Sinterklaas en Carnaval de zieke be jaarden die niet aanwezig konden zijn op de bejaardensinterklaas-of Carnavalsmid- dag ter kompensatie van hun afwezigheid, 2 sigaren en 6 appelsienen .1, als het een manneke was en 1 pak spekulaas en ook 6 appelsienen, als het een vrouwke was, moest aanbieden. Ik hoop dat de bejaardenbonden in de toekomst nu wat "menselijker" £un aktiviteiten zullen kunnen ontplooien. Tenslotte kan ik U nog zeggen, geachte voorzitter, dat de aanwezigheid van de riole ring voor de Steenbergseweg op Uw urgentieschema bij mij toch, zij het een voorzich tig, gerust gevoel heeft gegeven. Met de heer Jansen succes toe te wensen in zijn nieuwe werkkring en daaraan de hoop te verbinden dat zijn opvolger even ambitieus zijn taak zal mogen opvatten als de heer Jansen, besluit ik mijn betoog. Bedankt voör Uw welwillende aandacht. Het lid Sinke spreekt de navolgende rede uit: Bi izonder-waardevol lijkt het ons, dat in het algemeen kan worden gesteld, dat de diverse commissies zich positief konden opstellen tegenover de aangeboden be groting, waarvan de achtergrond wordt gevormd door een financieel gezond beleid in het verleden. Waarbij men er in geslaagd is het voorzieningenpeil op een re delijke hoogte te brengen. De huidige ontwikkeling van onze samenleving, maken evenwel uitgebreide verdere toevoegingen en verbeteringen noodzakelijk. Dit is dan ook de reden, dat wij van mening zijn dat de voorstellen van burgemeester en wethouders betreffende belas tingverhoging, als noodzakelijk dienen te worden aanvaard, teneinde de opbouw van Halsteren en Lepelstraat verder te ontplooien. De aangegeven urgentielijst bevat tal van objecten, welke zich vooral richten op een ontwikkeling op cultureel en recreatief gebied. Nogmaals willen wij hierbij stellen, dat deze opstelling alleen mogelijk is, na jarenlange werkzaamheden aan minder spectaculaire voorzieningen, waarbij vooral genoemd kan worden, de goede ontsluiting,het uitgebreide wegennet en vergaande maatregelen op het gebied der energievoorziening. In dit licht gezien, valt het plaatsen van de verbeteringen aan riolering en zui vering, nog wat uit de toon. Immers, dit is wel dringend en uit een oogpunt van milieuhygiëne uiterst primair. De huidige zuiveringsinstallatie heeft een onder capaciteit'in meervoud en is derhalve niet langer meer effectief te noemen. Het beleid zal direkt gericht dienen te worden op een optimale zuivering en afvoer van de specie op korte termijn. Met klem willen wij verzoeken de plannende.q. het aktiveren van besprekingen voor het tot stand komen van een zuiveringsschap e.v. de aansluiting op de in aanleg zijnde persleiding alle voorrang te verlenen. Aan sluitend hierbij dient ook de lozing der riolering van het Psych.ziekenhuis Vre derust te worden geregeld. ••+->• Alle onzekerheden t.a.v. de gewestelijke ontwikkeling in deze ten spijt, ligt hiervoor primair de verantwoording aan het gemeenteoestuurhetwelk zonodig op korte termijn hierin handelend zal dienen op te treden. Voorzieningen zwemgelegenheid. Slechts de uiteindelijke realisatie van een verwarmd openluchtbad mstructie- bad zal kunnen voldoen aan de behoeften der gemeente Halsteren en Lepelstraat. Hiervan zal o.i. allereerst het openluchtbad dienen te worden gerealiseerd, dit ondanks de hier uit voortvloeiende hoge investeringen. Het voorrang verlenen aan de bouw van een instructie-zwemgelegenheid, met belang rijk lagere stichtmgskosten en een snellere realisatiemogelijkheid, is naar onze mening terecht voorbij gegaan. Immers, hierdoor wordt allereerst de totale voorziening, naar een uitzichtloze termijn.verschoven, terwijl aan deze voorziening alle recreatieve waarden ontbre ken n Er zijn momenteel aanvullende mogelijkheden voor instructie m de omgeving. Ber gen op Zoom, Oudenbosch, al is dit niet ideaal. Er is landelijk een tendens m ontwikkeling tot een verplichtstelling van de zwemopleiding, wat mogelijk kan re sulteren in een onderorengen van de kosten in de onderwijsvoorzieningen. Het te maken open bad zal een belangrijk deel van de instruktie kunnen verzorgen, zie hiervoor de praktijk van Vrederust. Door de in het Oosterscheldebekken op gang zijnde ontwikkeling, zal de funktie van het op heden aanwezige bad komen te vervallen. Grote recreatievoorzieningen hier gepland, zullen nog jaren op zich laten wachten en slechts voor meer uitge breide en langduriger verpozing in aanmerking komen. Om deze redenen is het direkt noodzakelijk te komen tot een snelle realisatie van een openluchtbad, met hieraan toe te voegen uitgebreide recreatieve voorzieningen, de laatste dan zonodig te temporiseren. De voorgestelde plaats, grenzend aan de Melanen, in de direkte omgeving van fort "De Rovere", biedt hiervoor unieke kansen. Hier kan een geheel ontstaan, wat gro te betekenis kan verkrijgen voor onze leefgemeenschap.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1971 | | pagina 30