-2" 3. VOORSTEL TOT HET VERLENEN VM IIEDEI JERKING EX. ARTIKEL 72 VAN DE LAGER- ONDERl IIJS1 JET 1920 AAN HET BESTUUR VAN DE H.HAHTSCHOOL ER VASTSTELLING UUZIGING GEUEEHTEBEGROTIMG Het lid Withagen informeert hoe oud de .hinderen zijn waarvoor deze aan schaf geldt. De voorzitter vermoedt dat dit voor de hinderen van de vijfde en zesde klas zal zijn. Het lid Uithagen vraagt zich af waarom hier slechts een rentepercentage is berekend van 4»9/J terwijl de gemeente zelf moet gaan lenen voor 7 De voorzitter licht toe dat dit de gemiddelde rente is van alle leningen die de gemeente heeft afgesloten en die ooi: intern wordt gebruiJrt Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burge meester en wethouders besloten. 4. VOORSTEL TOT MIJKOOP VM GROND BN VASTSTELLING BEGROTINGSIIE JZEGMG Het lid Hens heeft in de stukken niet kunnen zien hoe groot dit stijl: grond is. De voorzitter zegt dat dit 2260 m2 groot is, zoals in het taxatierapport is vermeld. Hierna v/ordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burgemees ter en wethouders besloten. 5. VOORSTEL TOT HET MN GAAN VAN EEN GELDLENING GROOT f 200.000, Het lid van de Kreeke heeft in artikel 8 gelezen dat de belastingen, welke van de rente der lening geheven mochten worden, komen ten laste van de ge meente. Hij vraagt hoe groot dit bedrag zal zijn. De voorzitter licht toe dat dit bedrag niet bekend is, maar dat de geld- geefster zich hiermee vrijwaart indien er een belasting schuldig "zou" zijn. De geldgeefster sluit alle risico's uit. Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burge meester en wethouders besloten. 6. BESPREKING VOORONTWERP STREEKPLAN UEST-BRABMT De voorzitter zegt dat de tijd van voorbereiding tekort is geweest en dat daarom vandaag pas een voorstel van het college is uitgegaan. Het lid Iloerbeek merlrt op dat de stedebouwlcundige ongetwi jfeld veel meer tijd heeft gehad om dit voorontwerp te bestuderen dan hijzelf en toen hij had gelezen dat de stedebouwl/undige tot de conclusie kwam dat er van een duidelijke beleidskeuze geen sprake was, was de eerste reactie van spre ker om het stuk maar voor kennisgeving aan te nemen. Hen v/ordt echter ge dreven door nieuwsgierigheid en men gaat verder. Dan konrt men op de eerste plaats tot de conclusie dat, zoals in Nederland gebruikelijk, eenvoudige begrippen in een dure woordverpakking zitten, waarmee de hoogste schijn van geleerdheid de laagste graad van duidelijkheid v/ordt. Er is behoefte aan een korte en populaire versie ontrent dit voorontwerp voor de doorsneeburger en aangezien spreker zich niet boven die burger verheven acht, heeft ook hij daar behoefte aan. Op de tweede plaats gelooft hij niet dat de raden zo des- Irundig zijn dat zij het totale plan kunnen overzien. Zij zullen zich meest al beperken tot de eigen kern of hoogstens tot de eigen regio. Zou men ver anderingen in het rapport wensen aan te brengen dan blijft er totaal niets over en daarom betwijfelt hij het zeer of er viel enige mate van inspraak in de praktijk kan zijn. Ook v/ordt in het rapport gezegd dat Halsteren een in tegraal onderdeel -"crmt van de agglomeratie. Spreker vraagt zich af wat daar nu precies mee v/ordt bedoeld. Op bladzijde 15 en 16 v/ordt gesproken over de uitbreiding van Bergen op Zoom en omgeving. Ook daar leest men niets dan vage dingen. Als het nodig is dat hierover gepraat v/ordt dan moeten er standpunten zijn om tot een duidelijke uitspraak te komen.Dat kan hier niet. 3 62

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1969 | | pagina 75