-6- Nethouder van VJezel licht toe dat ook hij weet dat er een gemeente zou zijn die aanmerkelijk minder voor de reinigingsdienst uitgeeft dan onze gemeente. Het lijkt hem wel fabelachtig dab dit 50»000jzou schelen. Er zal daar naar wel een onderzoek ingesteld -worden, waarbij ook terdege gelet zal wor den op de manier van ophalen. Het-lid Moerbeek zegt dat dit ook slechts was. bedoeld als suggestie om de zaak eens te bekijken. De voorzitter zegt dat deze kwestie de aandacht van het college heeft. Het lid Roosenboom spreekt hierna de volgende rede uit; Mijnheer de voorzitter, allereerst dank ik U voor de gelegenheid die mij wordt geboden, tot het doen houden van een algemene beschouwing in het ka der van de begroting 1969» welke U onze raad ter vaststelling hebt aange boden. Alvorens ik mij ga verdiepen in het beleid dat burgemeester en wethouders in dit jaar denken te gaan voeren, dank ik alle raadsleden voor de pretti ge manier van samenwerking in het afgelopen jaar en ik hoop dat deze samen werking voor dit jaar in zijn ontwikkelingsgang moge leiden tot het nemen van gezonde en constructieve besluiten. Algemeen beheers M Elk jaar, mijnheer de voorzitter, vind ik op de post presentiegeld leden van de raad, de formule, dat als regel tenminste éénmaal per maand wordt vergaderd, maar ik de praktijk blijkt hiervan niets te kloppen. Het regel matig vergaderen van de raad., geeft een sfeer van vertrouwen aan Uw colle ge en de indruk van voldoende inspraak. Graag daarom, mijnheer de voorzit ter, regelmatig vergaderen en dan ook tenminste éénmaal per maand. Schrikbarend stijgen de kosten, mijnheer de voorzitter, voor het maken van uitbreidingsplannen. De resultaten zijn in verhouding van dit grote bedrag zeer matig en ik vraag mij dan ook af, of deze hoge uitgave een verantwoor de uitgave is, omdat deze kosten later op de dure bouwgrond drukken en on danks deze grote kosten is zo goed als geen bouwgrond voorradig. Ook het uitbreidingsplan Bloeroendaal, dat volgens mij reeds lang rond is, blijft te lang in de zgn, "ijskast" liggenj ik zou graag zien dat dit plan wordt afgerond. Ook zou ik, mijnheer de voorzitter, met het plan "de Schans" een start willen maken, aangezien de vele jaren van voorbereiding, om hierdoor in de toekomst over voldoende bouwrijpe bouwgrond te kunnen beschikken. Hoelang nog, mijnheer de voorzitter, moeten wij bevoogd worden door een ste- debouvj.cundig'■bureau uit Amsterdam. Zou het niet wenselijk zijn om dichterbij, bij een degelijk bureau aan te sluiten die beter het woonklimaat van west- brabant kan beoordelen, Hierbij zou ik ook direkt willen betrekken de niet mis te verstane kosten met betrekking tot de andere ekonomische en verkeersdeskundige bureaus, die menen ons een suggestie op te moeten dringen, welke waarde voor ons van geen betekenis moet worden geacht. Openbare veiligheid; De vergoedingen van het personeel van de brandi^eer zijn het laatst verhoogd op 1 januari 1966. Nadien zijn er verschillende prijsstijgingen geweest (b.t.w.en daardoor is de uurvergoeding van 5,achterhaald. Een aange paste vergoeding voor dit personeel is m.i. geen overbodige luxe, omdat ve le leden als werkgever werkzaam zijn. Een gepaste vergoeding zou ook wense lijk zijn voor de ongedekte onkosten die dit lidmaatschap met zich meebrengt. In het afgelopen jaar, mijnheer de voorzitter, zijn enkele incidentele ver keersmaatregelen getroffen, maar lang niet voldoende dat men kan spreken van "in Halsteren is niets meer te verbeteren". Ik denk hierbij aan de gevaarlij ke kruising bij de liouwsoweg, de invoeging Rondweg - Parallelweg, geen trot toir in een gedeelte van de Schoolstraat, het bochtige verkeer van de School - straat - Beeklaan enz.. De raad heeft het afgelopen jaar het besluit genomen om vracht-auto's uit cie nieuwe wijken te weren, ondanks dat ook de bezitters van deze auto's dure mo torrijtuigenbelasting betalen. Ik vraag me af of de gemeente geen alterna tief moet stellen en een geschikt terrein moet cre'éren om ook aan deze behoef te te voorzien om daarmee ooi: de openbare veiligheid te bevorderen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1969 | | pagina 64