-5-
De voorzitter zegt dat het college er straks opnieuw induikt en indien een
diplomatoelage enigzins haalbaar is zal hiertoe zeker worden overgegaan.
Het lid lloerbeek informeert of de toongroepen gebonden zijn aan een bepaald
aantal werklieden, met andere woorden kunnen werklieden willekeurig in een
hogere toongroep geplaatst worden.
Uethouder van IJezei zet uiteen dat dit een groot probleem is. Ook op dit
punt bestaan richtlijnen waar hij persoonlijk niet erg tevreden mee is. Als
de raad bij de laatste verhoging van de werklieden het advies van de vakbon
den had opgevolgd dan was er geen man bevorderd. Bij de vakbonden ziet men
het onder andere zo dat iemand die bijvoorbeeld sloten schoon maakt of ach
ter de vuilniswagen loopt geen vakmensen zijn en er wordt als zodanig dan
ook geen aandacht aan geschonken. Tegen dit advies in zijn de laatste keer
wel werklieden bevorderd. Daaromtrent heeft men nog niets gehoord en spre
ker hoopt dat het geslikt wordt.
Het lid Roosenboon vraagt wie er bepaalt dat bijvoorbeeld een vuilnisman
nooit in loongroep zes kan komen.
De voorzitter antvjoordt dat dit nationale richtlijnen zijn.
Uethouder van de Watering licht toe dat het college herhaaldelijk tracht de
positie van de arbeiders te verbeteren. Regelmatig vinden er besprekingen
plaats met een loondeskundige van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten
en de KABO. Daarbij worden de functies dan doorgelicht. Is er in een functie
wijziging gekomen, bijvoorbeeld doordat de man meer vakkennis heeft opgedaan,
dan kan een hogere puntenwaardering hiervan het gevolg zijn en dan pas kan
deze man in een hogere loongroep geplaatst worden.
Het lid van de Kreeke zou graag ingelicht worden omtrent de tabellen in de
staat A. Daar staan drie groepen, namelijk de commies A, de hoofdcommies en
de hoofdcommies A die vrij veel lager liggen dan de rijksregeling. Ook voor
1969 is dat zo.
De voorzitter antvjoordt dat het salaris van deze drie ambtenaren wordt afge
leid van het salaris van de secretaris. Daarom is het niet mogelijk deze
drie parallel te laten lopen met de rangen van het rijk. Toen bijvoorbeeld
het inwonertal steeg boven de tienduizend, kwam de secretaris in de klasse
te zitten geldend voor tien tot twaalfduizend inwoners en onderging zijn sa
laris een verhoging. Genoemde drie rangen gingen ook toen omhoog omdat hun
salaris van dat van de secretaris werd afgeleid. Spreker dacht niet dat daar
aan te tornen viel. Dit is volgens hem een voldongen feit.
Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burgemees
ter en wethouders besloten.
9VOORSTEL TOT EERSTE UIJZIGING VAN DE SALARISVERORDENING 1968.
Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en
wethouders besloten.
10VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN EEN VOORSCHOT OP DE VERGOEDING BEDOELD IN
ARTIKEL 101 BIS DER'l.O.-UET 'Ï920 OVER*"l969.
Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel van burgemeester en
wethouders besloten.
11VOORSTEL TOT HET VOORLOPIG GOEDKEUREN VAN EEN PIAN TOT ONTEIGENING VAN
GEBOUÜDE'eN ONGËBOmiDE EIGÈNDOIEIBN.
Het lid Roosenboom maalrt er bezwaar tegen dat de fabriek van de Leeuw niet
in de onteigening is opgenomen. Het college kan niet waar maken dat de f a/-
briek stralcs niet tussen de huizen in komt te staan. De fabriek zal men in
de onteigening moeten blijven betrekken. Of men tot aankoop of onteigening
wenst over te gaan kan altijd nog bekeken worden, maar nu moet men de fa
briek er bij nemen om de mogelijkheid stralcs niet uit te sluiten. Zonder de
fabriek van de Leeuw is het plan stralcs niet af te ronden. Een zelfde geval
heeft men nu ook op de Konijnenberg en zoiets moet geen tweede maal voorlco-